امروز پنج شنبه  6 ارديبهشت 1397
تعداد بازدید : 1618 - تاریخ خبر : 1395/10/12 - 12:50
علی مداحی نورپرداز ارشد سیما؛
نتوانستیم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان خود بیابیم

علی مداح نورپرداز ارشد تلویزیون است. او که از دانشگاه هنر در رشته سینما و با گرایش فیلمبرداری فارغ التحصیل شده بود، در سال 73 وارد سازمان شد و به عنوان نورپرداز به استخدام رسانه ملی درآمد. وی توانست با ساخت مستند «سرزمین فوتبال برزیل» رتبه دوم جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و تلویزیونی را به دست آورد.

کسب دیپلم افتخار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی میلان و همچنین رتبه نخست بخش تلویزیونی پنجمین جشنواره فیلم‌های ورزشی با نام «قهرمان چمن سبز» از دیگر جوایزی است که مداحی برای ساخت این فیلم به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سیما گپ این هفته پای دردل های نورپرداز ارشد تلویزیون نشسته و از او خواسته تا در مورد فراز و فرودهای کاری‌اش صحبت کند.

 

*** سال های دور کاری تان چطور گذشت؟

سال 73 وارد سازمان شدم و به صورت برنامه‌ای آغاز به کار کردم. با اینکه دانش آموخته رشته سینما بودم و در خارج از سازمان کار کرده بودم؛ وقتی کار در تلویزیون را شروع کردم باید آفیش مدادی می شدم یعنی نام من با مداد در کنار نام فیلم‌بردار اصلی نوشته می شد. سر کار، گوشی دوم را می زدم و در کنار فیلم‌بردار می ایستادم. این پروسه تا یک سال ادامه داشت و توانستم به عنوان تصویربردار اجازه کار بگیرم. این پروسه یک ساله به ما اجازه می داد تا تجربه لازم را کسب کنیم و زمانی که شروع به کار می کردیم بنا بر استعداد و توانایی هایمان شروع به فعالیت می کردیم.

اما متاسفانه امروز این روش جذب، کاربردی ندارد. مدت هشت سال است که در کمیته تخصصی سیما و عضو شورای ارزیابی برنامه ها هستم. با نگاهی به گذشته می توان به این نتیجه رسید که کیفیت انتخاب و آموزش عوامل فنی بسیار دقیق بود و کسی نمی توانست به سادگی وارد این حوزه شود. در حالی که اکنون افرادی که در کمیته تخصصی رد می شوند، ولی بعد از مدتی به عنوان تصویربردار مشغول کار می شوند!

از مشکلات امروزی رشته های فنی این است که ترفیع های شغلی در سیستم اداری داده می شود  یعنی مسئولین بخش اداری به عنوان کمیته اصلی محسوب می شوند و افراد متخصص همچون آقایان محمد افضلی، ایرج آشوری و یا پیش کسوتانی مانند آقای افشار در کمیته فرعی جای گرفته اند.

 زمانی که به سازمان آمدم چون برنامه ای بودم به عنوان تصویربردار به پخش رفتم و چون بحث استخدام پیش آمد و نظر به اینکه چارت اداری نورپرداز بالاتر بود با عنوان شغلی نور پرداز استخدام شدم. در حین کار با اسطوره های تلویزیون آشنا و با آنها کار کردم. افرادی همچون آقایان داود جم، احمد بنده ای و اسدالله ایمن و بسیار مفتخرم که شاگردی آنها را کردم . با عرض تاسف کسی دیگر این عزیزان را نمی شناسد. در اینجا پیشنهادی به مدیران دارم که یک روز را در ماه برنامه ای  به قدیمی ها و پیشکسوتان اختصاص داده شود. این اقدام از دو جنبه مثبت است. اول تقدیر از پیشکسوتان سازمان و دیگر به نیروهای جدید نشان دهید که قدیمی ها چگونه و با چه شرایط سختی کارهای ارزنده ای تولید می کردند.

در گذشته افراد در جای درست خود بودند. بارها گفته ام ما نتوانسته ایم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان شایسته خود پیدا کنیم.

نکته دیگر اینکه پیش از این آموزش های ضمن خدمت به ما فرصت آموختن می داد و سازمان شرایطی را برای افراد فراهم می کرد تا در عمل آموخته های خود را به منصه ظهور برسانند. به عنوان مثال فیلم‌بردار سه به چهار باید دوره نودال رنگی را می گذراند. به علاوه این فرد برای فیلم‌برداری یک سریال مانند «سلطان و شبان» به کار گرفته می شد. یعنی تلویزیون از کارمند خود در تولید سریال های خوب استفاده می کرد، هم به او فرصت تجربه می داد و هم هزینه تولید را کم می کرد. در حالی که امروزه کارگردان ها با تیم خود کار می کنند. تصویربردار تلویزیون کار ندارد و هزینه تولید بالاست.

روزگاری بهترین متخصصان از تلویزیون به سینما می رفتند، اما متاسفانه کار به جایی رسیده که تلویزیون تبدیل به حیاط خلوت سینما شده است. آدم های درجه سه و چهار سینما به تلویزیون می‌آیند و این باعث تاسف است.

 

*** از تولیداتی که نام شما در آن به چشم می خورد برایمان بگویید؟

زمانی که من کار تصویر برداری را شروع کردم خیلی زود وارد کار حرفه ای شدم و اولین کارم را با آقای رافعی که ایشان از نیروهای رسمی سازمان و درس خوانده دانشگاه صدا و سیما بودند شروع کردم. در کارنامه کاری ام نام هایی مثل «سپید جامه گان» ، سریال «کاکتوس» و «نیمکت» به چشم می خورد ولی بیشترین کارهایم در حوزه مستند است.

 

*** از چه وقت وارد حوزه مستندسازی شدید؟

از سال 80 مستندسازی را شروع کردم. اولین کارم مستند زندگی آقای هادی ساعی قهرمان تکواندو بود. در سال 81 یک پروژه بزرگی را در کشور برزیل انجام دادم به نام «سرزمین فوتبال برزیل»، که این مجموعه جوایز زیادی را دریافت کرد. اما متاسفانه نگاه مدیران سیما بیشتر در حوزه نمایش است.  بارها گفته ام تلویزیون نمایش نیست الان اگر به تمامی شبکه های تلویزیونی بزرگ دنیا نگاه کنیم مستندهای پربیننده بسیاری را می بینیم که  رتبه «دال» و «جیم» ندارند. ارزشی که باید برای این مستندها قائل شویم بسیار است، این مستندها یک وقایع نگاری است و به عنوان یک سند تاریخی ثبت می شود. مجموعه 16 قسمتی «سرزمین فوتبال برزیل» جوایز زیادی را دریافت کرد و در جشنواره ورزشی میلان ایتالیا، پرچم ایران را بالا برد و بارها از شبکه های مختلف پخش شد.

«مسافران جاده افتخار» و «راند سوم»  مستندهای دیگری بود که خارج از سازمان تولید کردم و از شبکه سه پخش شد، در حالی که تامین کننده مالی آنها سازمان نبود. خیلی درد ناک است که شما کارمند تلویزیون باشید و جایی که می توانید ویترین تلویزیون باشید، به شما کار نمی دهند و  مجبور می شوید، خارج از سازمان کار کنید. بار ها به دوستان توصیه کرده ام کارگروهی تشکیل دهند و متخصصین را شناسایی کنند. هم اکنون که سازمان با کمبود بودجه مواجه است اگر بتواند از عوامل فنی داخلی استفاده کند، هزینه تولید کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال سریال «تصویر یک رویا» که آقای احمد امینی آن را ساخت از عوامل فنی داخل استفاده کرد، کار موفق بود و هزینه تولید هم قطعا کمتر. اگر پیشکسوتان کار آموزش نیروهای جدید را به عهده بگیرند، برای آینده تلویزیون سرمایه گذاری شده است.

 

*** برایمان اندکی از تولید مستند در کشوری دیگر بگویید:

مجموعه «سرزمین فوتبال برزیل» کار سخت و پیچیده ای بود که همراه همسرم آن را ساختیم. هماهنگی در کشور دیگری برای ساخت مستند، کاری دشوار است و این مجموعه در آن سال با دقیقه ای 50 هزار تومان تولید شد. این مبلغی بود که سال 81 برای برنامه های جیم و دال در نظر گرفته می شد.

می خواهم بگویم این کار با بودجه کمی ساخته شد اما بارها از آنتن تلویزیون پخش شد، چرا این گونه کارها ادامه پیدا نکرد؟ چرا از  امثال علی مداحی ها استفاده نمی شود؟ چرا به آنها کار داده نمی‌شود؟ البته بگذریم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری و مناظرات یاد ما می افتند. چون در این زمان باید حرفه ای ها حضور داشته باشند.

 

*** اشاره ای به زمان انتخابات و مناظرات داشتید، تفاوت نور پردازی در این گونه برنامه ها و برنامه های  عادی که انجام می دهید را می فرمایید؟

در تمام برنامه ها اصل کار مشترک است، اما حساسیت ها فرق می کند. در انتخابات حساسیت های سیاسی  زیاد می شود. مثلا اگر تصویر کاندیدایی را بیشتر نشان دهند گروه مقابل معترض می شوند. در این گونه برنامه ها از نورپردازی خنثی استفاده می شود و سعی می شود نوع نورپردازی دارای جهت گیری خاصی نباشد.

 

*** الان چه کاری را در دست دارید؟

مستندهایی را در برنامه دارم. مشغول کار بر روی  مستندی هستم که زندگی قومی به نام «ایستا» را در منطقه طالقان به تصویر می کشد. در تلویزیون هم نورپردازی برنامه «خانواده یک» را انجام می‌دهم.

 

*** سخن پایانی

در زمان قدیم می گفتند آدم ها عاشق کار خود هستند مانند بزرگان و پیشکسوتان تلویزیون. این در صورتی بود که پول و دستمزد مناسبی هم دریافت نمی کردند . امیدوارم تلویزیون به جایی برسد که بازگشتی دوباره به گذشته داشته باشد و به جایی برسیم که نیروهای انسانی سازمان بگویند ما عاشق کارمان هستیم و از کار خود لذت می بریم.

 

***  و اما گزارش تصویری  ....

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

دومین قسمت مجموعه مستند «هند دوستان» روایتی از ارتباط معنوی میان اهل سنت هند با امام حسین(ع)، یکشنبه 2 اردیبهشت روی آنتن شبکه افق می رود.

برنامه «همیشه خونه» امشب به موضوع پرورش نسل پیش رو می پردازد.

در برنامه امشب «پایش» کیفیت و مرغوبیت کالاهای تولید داخل با حضور محمد طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تحلیل و واکاوی می شود.

مستند «رقص روی سیم خاردار» با موضوع سرمایه گذاری اشتباه ایرانیان در بخش املاک ترکیه و ضرر و زیان بسیاری از این افراد، یکشنبه 2 اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه افق می رود.

در روزهای پایانی فروردین ماه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از داستان زندگی حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» تا دردسرهای خانواده اخراجی ها در «اخراجی ها» باشید.

در مراسم قدردانی از عوامل مجموعه «پایتخت 5» دکتر میرباقری معاون سیما این سریال را متعلق به همه مردم ایران دانست.
مراسم قدردانی از عوامل سریال «پایتخت 5» صبح امروز در سازمان اوج برگزار شد .

 

برنامه «سفیران» با محوریت بازنمایی تجارت خارجی، روابط اقتصادی و دپیلماسی سیاسی - فرهنگی جمهوری اسلامی ایران روی آنتن شبکه پنج سیما است. این برنامه در گفت‌وگو با عالی‌ترین مقام کشور مورد نظر در ایران، پیرامون روابط اقتصادی و سیاسی و سیاست برون گرایی اقتصاد مقاومتی را به تصویر می‌کشد.

برنامه «سفیران» در دفتر یا اقامتگاه خود سفیران و مکان های کمتر دیده شده دیپلماتیک، تصویر برداری شده و درباره موضوعاتی چون، تمایلات کشورهای جهان از محصولات ایرانی، نحوه صادرات به سایر کشورها و تسهیلاتی که سفارت خانه‌ها ارائه می‌کنند، نگاه سفیرها به کالاهای ایرانی و نظرشان درباره حذف دلار از معاملات فی مابین و موارد بسیاری از این دست در فضای صمیمانه است.

محمدرضا ورزی کارگردان سریال «ایراندخت» تولید سریال درباره شخصیت های تاریخی و مفاخر کشور را دشوار دانست و از مسئولان خواست سازندگان این تولیدات را حمایت کنند.

شصتمین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «قائم‌مقام» ساخته سید محمدعلی صدری‌نیا بر روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

حامد عنقا تهیه کننده سریال «پدر» گفت: همچنان مشغول تصویربرداری این اثر هستیم و فعلاً نیمی از کار را ضبط کرده‌ایم.

دیدار استقلال تهران ـ پیکان تهران، یکشنبه 2 اردیبهشت از ساعت 18 به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود .

شبکه چهار سیما امشب در پردیس سینمایی چارسوی، میزبان فیلیپ راس  فیلمبردار آثار مستند و الیویه مگاتن کارگردان معروف فرانسوی می شود.

برنامه زنده «فوق العاده» به تهیه کنندگی یوسف بچاری و با اجرای رامتین چیت سازان امروز یکشنبه 2اردیبهشت میزبان دکتر ابراهیم خدایار کارشناس ادبیات فارسی خواهد بود.

کارگردان انیمیشن «فیلشاه» از آغاز پیش تولید انیمیشن جدید این گروه همزمان با اکران فیلشاه خبر داد.

مجموعه مستند «خاطرات روستا» امشب (3 اردیبهشت) با پخش فیلم «طالب‌آباد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد ورهرام روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

 

بر اساس آرای اعلام شده از سوی جشنواره مردمی سین سیما ، شبکه قرآن و معارف سیما در صدر پربیننده ترین شبکه های تخصصی سیما قرار گرفت.

سری چهارم مسابقه تلفنی «جدول» از یکشنبه 26 فروردین ماه، ساعت 16:30 روی آنتن شبکه سه می رود .

فصل دوم برنامه گفتگو محور «یک بار دیگه» کاری از گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج سیما، یکشنبه 26 فروردین ماه ساعت 21:45 دقیقه بر روی آنتن می رود.

مجموعه برنامه «مفاخر زن در ورزش ایران» در 26 قسمت  30 دقیقه ای به سراغ قهرمانان ملی می رود.

«پدر من» برنامه جدید فرزاد حسنی قرار است به زودی به تولید برسد و این برنامه در حال ساخت دکور می باشد.

برنامه‌های متنوع شبکه‌های سیما جشن و سرور مسلمانان جهان را در عید سعید مبعث تماشایی می‌کنند.

حامد عنقا تهیه کننده سریال «پدر» گفت: همچنان مشغول تصویربرداری این اثر هستیم و فعلاً نیمی از کار را ضبط کرده‌ایم.

 

معاون سیما در حکمی علی اصغر پورمحمدی را به سمت «قائم مقام معاون رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما » منصوب کرد.

معاون سیما در حکمی علی فروغی را به سمت «مدیر شبکه سه سیما» منصوب کرد.

برنامه «دستپخت های خودمانی» جمعه 7 اردیبهشت، میزبان مریم معصومی و حدیثه تهرانی از بانوان بازیگرسینما، تلویزیون و تئاتر کشور می شود.

 

مستند «نبرد با شیطان» درباره دلایل اصلی هجمه عربی – غربی به سوریه، چهارشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

چهارمین قسمت مجموعه مستند «من با تولیدات کشور خودم زندگی می کنم»، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

هفتمین قسمت مجموعه «شما که غریبه نیستید» به زندگی شخصی و حرفه ای علیرضا دلبریان از راویان دوران دفاع مقدس اختصاص دارد.

مستند «صاد مثل صدا» درباره گنجینه های صوتی ایران مثل موسیقی نواحی و سرودهای انقلابی و مناسبتی، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

مستند «جستجوگر» با موضوع جاسوسی از طریق تلفن همراه و احتمال در خطر بودن کاربران در کشورهای مختلف، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

سری مستند «غوغای بی هیاهو» در هفتمین قسمت خود به نام«پنجره آبی» که پنجشنبه 6 اردیبهشت، پخش می شود، به منطقه ماسال در استان گیلان رفته است.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امشب چهارشنبه 5 اردیبهشت، میهمان برنامه «تهران 20» می شود.

برنامه «چشم امید» امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان به بررسی مشکلات و آسیب شناسی تربیتی نسل نوجوان پرداخته و به سوالات مختلف مخاطبان در این زمینه پاسخ خواهد داد.

همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اردیبهشت ماه باشید.

منتقدان و مدافعان محصولات تراریخته، پای میز مناظره، با هم رو در رو می شوند.

رسانه ملی ، حق استفاده قانونی از عروسک محبوب جناب خان را خرید.

دوربین مستند «از آسمان» این بار به خانه شهید مدافع حرم حیدر جلیلوند می رود تا از زبان  ثنا و حنانه روایت دلدادگی پدر را به تصویر درآورد.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد