امروز پنج شنبه  6 ارديبهشت 1397
تعداد بازدید : 406 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

دومین قسمت مجموعه مستند «هند دوستان» روایتی از ارتباط معنوی میان اهل سنت هند با امام حسین(ع)، یکشنبه 2 اردیبهشت روی آنتن شبکه افق می رود.

برنامه «همیشه خونه» امشب به موضوع پرورش نسل پیش رو می پردازد.

در برنامه امشب «پایش» کیفیت و مرغوبیت کالاهای تولید داخل با حضور محمد طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تحلیل و واکاوی می شود.

مستند «رقص روی سیم خاردار» با موضوع سرمایه گذاری اشتباه ایرانیان در بخش املاک ترکیه و ضرر و زیان بسیاری از این افراد، یکشنبه 2 اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه افق می رود.

در روزهای پایانی فروردین ماه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از داستان زندگی حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» تا دردسرهای خانواده اخراجی ها در «اخراجی ها» باشید.

در مراسم قدردانی از عوامل مجموعه «پایتخت 5» دکتر میرباقری معاون سیما این سریال را متعلق به همه مردم ایران دانست.
مراسم قدردانی از عوامل سریال «پایتخت 5» صبح امروز در سازمان اوج برگزار شد .

 

برنامه «سفیران» با محوریت بازنمایی تجارت خارجی، روابط اقتصادی و دپیلماسی سیاسی - فرهنگی جمهوری اسلامی ایران روی آنتن شبکه پنج سیما است. این برنامه در گفت‌وگو با عالی‌ترین مقام کشور مورد نظر در ایران، پیرامون روابط اقتصادی و سیاسی و سیاست برون گرایی اقتصاد مقاومتی را به تصویر می‌کشد.

برنامه «سفیران» در دفتر یا اقامتگاه خود سفیران و مکان های کمتر دیده شده دیپلماتیک، تصویر برداری شده و درباره موضوعاتی چون، تمایلات کشورهای جهان از محصولات ایرانی، نحوه صادرات به سایر کشورها و تسهیلاتی که سفارت خانه‌ها ارائه می‌کنند، نگاه سفیرها به کالاهای ایرانی و نظرشان درباره حذف دلار از معاملات فی مابین و موارد بسیاری از این دست در فضای صمیمانه است.

محمدرضا ورزی کارگردان سریال «ایراندخت» تولید سریال درباره شخصیت های تاریخی و مفاخر کشور را دشوار دانست و از مسئولان خواست سازندگان این تولیدات را حمایت کنند.

شصتمین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «قائم‌مقام» ساخته سید محمدعلی صدری‌نیا بر روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

شبکه چهار سیما امشب در پردیس سینمایی چارسوی، میزبان فیلیپ راس  فیلمبردار آثار مستند و الیویه مگاتن کارگردان معروف فرانسوی می شود.

حامد عنقا تهیه کننده سریال «پدر» گفت: همچنان مشغول تصویربرداری این اثر هستیم و فعلاً نیمی از کار را ضبط کرده‌ایم.

دیدار استقلال تهران ـ پیکان تهران، یکشنبه 2 اردیبهشت از ساعت 18 به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود .

مجموعه مستند «خاطرات روستا» امشب (3 اردیبهشت) با پخش فیلم «طالب‌آباد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرهاد ورهرام روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

کارگردان انیمیشن «فیلشاه» از آغاز پیش تولید انیمیشن جدید این گروه همزمان با اکران فیلشاه خبر داد.

برنامه زنده «فوق العاده» به تهیه کنندگی یوسف بچاری و با اجرای رامتین چیت سازان امروز یکشنبه 2اردیبهشت میزبان دکتر ابراهیم خدایار کارشناس ادبیات فارسی خواهد بود.

 

بر اساس آرای اعلام شده از سوی جشنواره مردمی سین سیما ، شبکه قرآن و معارف سیما در صدر پربیننده ترین شبکه های تخصصی سیما قرار گرفت.

سری چهارم مسابقه تلفنی «جدول» از یکشنبه 26 فروردین ماه، ساعت 16:30 روی آنتن شبکه سه می رود .

فصل دوم برنامه گفتگو محور «یک بار دیگه» کاری از گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج سیما، یکشنبه 26 فروردین ماه ساعت 21:45 دقیقه بر روی آنتن می رود.

مجموعه برنامه «مفاخر زن در ورزش ایران» در 26 قسمت  30 دقیقه ای به سراغ قهرمانان ملی می رود.

«پدر من» برنامه جدید فرزاد حسنی قرار است به زودی به تولید برسد و این برنامه در حال ساخت دکور می باشد.

برنامه‌های متنوع شبکه‌های سیما جشن و سرور مسلمانان جهان را در عید سعید مبعث تماشایی می‌کنند.

حامد عنقا تهیه کننده سریال «پدر» گفت: همچنان مشغول تصویربرداری این اثر هستیم و فعلاً نیمی از کار را ضبط کرده‌ایم.

 

سری مستند "غوغای بی هیاهو" در هفتمین قسمت خود به نام "پنجره آبی" که پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه روانه آنتن می شود، به منطقه ماسال در استان گیلان رفته است.

سری مستند "غوغای بی هیاهو" در هفتمین قسمت خود به نام "پنجره آبی" که پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه روانه آنتن می شود، به منطقه ماسال در استان گیلان رفته است.

معاون سیما در حکمی علی اصغر پورمحمدی را به سمت «قائم مقام معاون رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما » منصوب کرد.

معاون سیما در حکمی علی فروغی را به سمت «مدیر شبکه سه سیما» منصوب کرد.

برنامه «دستپخت های خودمانی» جمعه 7 اردیبهشت، میزبان مریم معصومی و حدیثه تهرانی از بانوان بازیگرسینما، تلویزیون و تئاتر کشور می شود.

 

مستند «نبرد با شیطان» درباره دلایل اصلی هجمه عربی – غربی به سوریه، چهارشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

چهارمین قسمت مجموعه مستند «من با تولیدات کشور خودم زندگی می کنم»، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

هفتمین قسمت مجموعه «شما که غریبه نیستید» به زندگی شخصی و حرفه ای علیرضا دلبریان از راویان دوران دفاع مقدس اختصاص دارد.

مستند «صاد مثل صدا» درباره گنجینه های صوتی ایران مثل موسیقی نواحی و سرودهای انقلابی و مناسبتی، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

مستند «جستجوگر» با موضوع جاسوسی از طریق تلفن همراه و احتمال در خطر بودن کاربران در کشورهای مختلف، چهارشنبه 5 اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

سری مستند «غوغای بی هیاهو» در هفتمین قسمت خود به نام«پنجره آبی» که پنجشنبه 6 اردیبهشت، پخش می شود، به منطقه ماسال در استان گیلان رفته است.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امشب چهارشنبه 5 اردیبهشت، میهمان برنامه «تهران 20» می شود.

برنامه «چشم امید» امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون کارشناس مباحث تربیتی در حوزه کودک و نوجوان به بررسی مشکلات و آسیب شناسی تربیتی نسل نوجوان پرداخته و به سوالات مختلف مخاطبان در این زمینه پاسخ خواهد داد.

همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اردیبهشت ماه باشید.

منتقدان و مدافعان محصولات تراریخته، پای میز مناظره، با هم رو در رو می شوند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد