امروز سه شنبه  29 خرداد 1397
تعداد بازدید : 455 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

مجموعه تلویزیونی «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار امروز در برنامه «سی سریال» شبکه چهار پخش و تحلیل می شود.

حجت الاسلام محمدی با حضور در برنامه امروز شنبه «آفتاب شرقی» به پرسشها درباره معاد پاسخ می دهند.

پیمان یوسفی و محمد حسین میثاقی ،بازی ها و حواشی فوتبال در جام جهانی روسیه را برای مخاطبان گزارش می کنند .

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر؛ شبکه های سیما ویژه برنامه های متعدد و جذابی را برای پخش در نظر گرفته اند.

شبکه‌های سیما در ایام تعطیلات عید سعید فطر فیلم‌های جذاب و متنوعی را برای مخاطبان خود در نظر گرفته و قصد دارند جشنواره‌ای از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی را برای مخاطبان خود روی آنتن بفرستند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان یار دوازدهم تیم ملی فوتبال کشورمان تلاش گسترده ای را در پیش گرفته تا رقابت های فوتبال جام جهانی روسیه به ویژه بازی های تیم ملی کشورمان را پوشش دهد.

ویژه برنامه «فوتبال 2018» که به بررسی بازی های جام جهانی فوتبال در روسیه خواهد پرداخت از یکشنبه 20 خرداد از شبکه سه سیما آغاز می شود.

در دهه سوم ماه مبارک رمضان سخنرانی حجت الاسلام عالی هر روز از شبکه یک پخش می شود.

حجت الاسلام قرائتی در برنامه شنبه 19 خرداد «درس هایی از قرآن» نکاتی را درباره نشانه های قبولی اعمال، بیان می کند.

تمامی عرفا و فلاسفه در جهان شناسی به دوگانگی و کثرت گرایی از یک سو و وحدت اضداد از سوی دیگر اعتقاد دارند. ارتباطی که به نقش «من» در جهان هستی می پردازد.

هر یکی قولی است ضد هم دگر

چون یکی باشد یکی زهر و شکر

تا ز زهر و از شکر در نگذری

کی تو از گلزار وحدت بو بری

چناچه مولانا در ابیات فوق به آن اشاره کرده و اجزای جهان را در قالب یک کل می داند که هر یک دیگری را کامل می کنند تا به وحدت وجود دست یابند.

 اصل وحدت در عین تضاد دستمایه برنامه ای از گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما شده است، برنامه ای که به تهیه کنندگی «افشین حسین خانی» و با اجرای «سیاوش عقدایی» از اول ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 19 روی آنتن رفته است.

برنامه ساز در «ماه و ماهی» تلاش دارد تا وحدت ذاتی انسان ها را با توجه به اضداد ظاهریشان به تصویر کشد به همین منظور هرشب بیننده با دو میهمان از دو جنس متفاوت روبه رو می شود. میهمانانی که به ظاهر در تضاد هستند ولی در قصه و روایت به یک کل ایمان دارند. در این برنامه محیط بان و شکارچی، تولیدکننده خودرو و اوراق چی یا پرستار خانه سالمندان و مربی مهد کودک را در کنار هم می بینیم و از تضادها و تناقض های آنها به تشابه و همانندی آنها می رسیم.

شاید بتوان خود مجری جوان برنامه «ماه و ماهی» را جمعی از اضداد دانست، مهندس برق الکترونیک و دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی که قدم در راه هنر و اندیشه گذاشته و از کثرت در عین وحدت می گوید. البته «عقدایی» کار در رسانه را تنها بخشی از دغدغه خود دانسته و همچنان تکنیک هوش مصنوعی را جذاب ترین حوزه کاری می داند.

میهمان امروز برنامه «نسخه» از روش های جدید درمان غیر تهاجمی قلب می گوید.

پخش مجله تلویزیونی «کوه گشت» از شبکه ورزش را از آن جهت می‌توان به فال نیک گرفت که به صورت اختصاصی به انعکاس رویدادها، فعالیت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی پرداخته است. این برنامه با سردبیری و اجرای «حسین رضایی» پنج‌شنبه هر هفته روی آنتن رفته و جدیدترین و مهم‌ترین اخبار این حوزه را پوشش می‌دهد.

مجله ظهرگاهی شبکه چهار سیما امروز میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد قرآن پژوه می شود.

حمید گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون و مسعود امامی خواننده جوان کشورمان امشب ( شنبه 19 خردادماه) مهمان برنامه «جشن رمضان» می شوند.

 جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «360 درجه» به ماجرای توزیع افطاری در مناطق جنگ‌زده غزه توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و حواشی بعد از آن در رسانه‌ها می‌پردازد.

 

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 2:45 بامداد با اجرای سیدکمال هاشمی زاده روی آنتن می رود.

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که آموزش مهارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود این برنامه تلاش می کند تا نیازهای مردم در حوزه های مختلف را رصد کرده و در نهایت کاری جذاب و موثر را روی آنتن بفرستد.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» در لحظات عرفانی افطار از حرم رضوی به روی آنتن می رود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

برنامه زنده «فوق العاده» امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با حضور مهندش علیرضا فتحی پور به استقبال ماه مبارک رمضان می رود و در رابطه با این ماه مبارک به گفتگو خواهد پرداخت.

روزانه یک آیه در ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «نسیم رمضان» تفسیر می شود.

 

سریال «ستایش۳» این روزها در حالی مرحله تصویربرداری خود را می‌گذراند که بسیاری از مخاطبان آن می‌خواهند بدانند چه کسی به جای بازیگر نقش «صابر» که به شبکه جم پیوسته، حضور خواهد داشت؟

برنامه «به خانه بر می گردیم» امروز دوشنبه 28 خردادماه در 2 بخش پزشکی و آموزشی پاسخگوی سوالات مخاطبان خواهد بود.

مستند «نبرد پشت دروازه های فوتبال» درباره فساد مالی در فیفا و ابعاد پشت پرده فعالیت های این سازمان، دوشنبه 28 خرداد روی آنتن شبکه افق می رود.

یکی از کارهایی که بیشترین برکات را در زندگی من داشت، حضور در سریال «یوسف پیامبر(ع)» بود.سینمای ایران یک فرج‌الله سلحشور داشت و فکر نمی‌کنم دیگر کسی مانند او را داشته باشد،

برنامه «صبحی دیگر» شبکه آموزش سیما فردا میزبان بهداد سلیمی خواهد بود.

برنامه «نسخه» از اقدامات جراحی در بیماران چاق می گوید.

مجموعه تلویزیونی «راه و بیراه» به کارگردانی داود بیدل سریال شبانه شبکه یک است که روی آنتن این شبکه می رود.

مجموعه تلویزیونی «لژیونر» به کارگردانی مسعود آب پرور از شبکه جهانی جام جم پخش می شود .

تابستان 97 با انیمیشن های جذاب مرکز پویانمایی صبا همراه باشید.

سلامت همواره یکی از جذاب ترین حوزه های فردی و اجتماعی به شمار می رود. اهمیت این حوزه تا بدان پایه است که در تمامی کشورها، برنامه های مدون در زمینه بهداشت و درمان به چشم می خورد. بخش مهمی از این برنامه ها شامل آگاهی بخشی به مردم هر جامعه در زمینه پیشگیری و درمان انواع بیماری های واگیردار و یا شایع است؛ وظیفه ای که بر عهده رسانه های صوتی، تصویری، مکتوب و مجازی قرار گرفته تا آحاد مردم از آموزش های اولیه برخوردار شوند. 

تلویزیون از مهمترین رسانه هایی است که در سال های اخیر به این مهم توجه داشته است به طوری که علاوه بر تولید برنامه های تخصصی پزشکی و سلامت محور در شبکه های ملی و کابلی امروز شاهد شبکه های تلویزیونی تخصصی در این زمینه هستیم.

با عنایت به این مهم شبکه یک سیما برنامه «نسخه» را در جدول پخش خود گنجانده است برنامه ای که توانست به سرعت بیننده های خود را پیدا و با آنان ارتباطی دو سویه برقرار نماید.

 برنامه «نسخه» یکی از پر بیننده ترین  برنامه های  تلویزیونی در حوزه پزشکی و سلامت است که با اجرای ساجده سلیمانی روی آنتن شبکه یک می‌رود. این برنامه با دعوت از پزشکان حوزه های مختلف طب پزشکی به بررسی بیماری ها، علل و راه های درمان می پردازد.

استاد بهرامپور با حضور در برنامه امروز سه شنبه «آفتاب شرقی» درس هایی دیگر از قرآن مجید را بیان می کنند.

دکتر رضا فرشچی نصر متخصص تغذیه مهمان برنامه «نسخه» می شود.

شبکه مستند در ایام تابستان با پخش ویژه‌برنامه‌هایی بینندگانش را به نقاط بکر و زیبای ایران می برد.

«قاب سفید» عنوان میان برنامه ای در شبکه سلامت است که تنها در10 دقیقه به معرفی بیماری های رایج در جامعه و راه های بهبود آن می پردازد.

شبکه چهار سیما به مناسبت چهل و یکمین سالروز درگذشت علی شریعتی ویژه برنامه ۲ قسمتی «میراث کویر» را روی آنتن می برد.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد