امروز دوشنبه  30 مرداد 1396
تعداد بازدید : 150 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

پس از پخش موفقیت آمیز بازی استقلال و تراکتورسازی با صدای استریو؛ برای دومین بار بازی سیاه جامگان و پرسپولیس نیز با کیفیت بالا روی آنتن می رود.

این برنامه که از ویژه برنامه های سپاه است فردا دوشنبه حدود ساعت 16 و با موضوع دوران سربازی پخش می شود.

همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از بازگرداندن دوباره محمدرضاشاه پهلوی در 28 مرداد سال 1332 در «عملیات آژاکس» تا جستجوی پدری برای یافتن دختر گمشده اش در جنگ در «کیمیا» باشید.

برنامه «خانواده یک» امروز دوشنبه میزبان دکتر مستقیمی پژوهشگر درمان های ذهنی است.

محمدرضا جعفری جلوه؛ مدیر شبکه دو سیما به همراه جمعی از مدیران شبکه از پشت صحنه سریال «سایه بان» بازدید کردند.

برنامه‌های تلویزیونی غیر نمایشی این روزها بیشتر از استودیوهای ثابت و داخل شهر تهران به روی آنتن می‌روند و این ماجرا باعث شده استانی‌ها خیلی خود را روی آنتن رسانه ملی نبینند.

سریال «جاده قدیم» از امشب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه تماشا می رود.

وقتی رسالت بوذری، مجری برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص»، به ماجرای شهادت محسن حجیی اشاره می کند.

به مناسبت شهادت مظلومانه محسن حججی بدست تکفیری های داعش، مستند داستانی این شهید بزرگوار در شبکه یک سیما تولید شده است.

 2 اثر از تولیدات شبکه یک سیما در هفدهمین جشن سینمایی - تلویزیونی دنیای تصویر (حافظ) برگزیده شدند.

در ایام اربعین حسینی و در طول مسیر مرز ایران تا کربلا و سامراء، خیمه های قرآنی برپا می شود.

خیلی از هم نسلان ما، تهران قدیم، خیابان لاله زار، گراند هتل و... را برای اولین بار در سریال «هزار دستان» مرحوم حاتمی دیدیم. آنچه برای مادران و پدرانمان خاطره بود برای ما تصویری تلویزیونی شد.

به مرور این شهرک بزرگ و بزرگ تر شد و به بخشی از تاریخ مبدل گشت. کوچه باغ های زیبا، کوچه پس کوچه های قدیمی و حتی معابدی از رم باستان. مکانی برای برگشتن و نگاه کردن به گذشته، محلی برای کنکاش در تاریخ و جایی برای قصه سرایی.

در برنامه امشب ثریا، ناگفته هایی از ابعاد فرهنگی و جهادی شهید محسن حججی روی آنتن می رود.

برنامه «فرمول یک» امروز چهارشنبه هم جشن تولد می گیرد.

سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امشب به برنامه «نگاه یک» می آید.

 

برنامه تلویزیونی «حنانه» ویژه ایام فاطمیه و با موضوع سیره اخلاقی و اجتماعی حضرت زهرا(س)، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «سقف آسمان» از مجموعه روایت فتح و با موضوع زندگی سخت مردم یکی از روستاهای کشورمان، سه شنبه 10 اسفند روی آنتن شبکه افق می رود.

شبکه دو سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه برنامه هایی چون «کوی محبت»، «تن های تنها»، پخش مداحی و مرثیه خوانی و سخنرانی ویژه این ایام، «مداحان نوجوان» و نمایش آثار سینمایی و مستند متعددی را برای بینندگان این شبکه تدارک دیده است.

شبکه افق با مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های ترکیبی و زنده و مستند به استقبال ایام نوروز 1396 می‌رود.

شبکه نسیم با طراحی و تولید برنامه های با نشاط ، جذاب و سرگرم کننده به استقبال نوروز و آغاز سال ۹۶ می رود.

این برنامه در قسمت چهارم که روز جمعه 13 اسفند روی آنتن شبکه افق می رود به موضوع "تراریخته" می پردازد.

دکترسید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی امشب در «حریم مهرورزی» اصول داشتن یک زندگی جنسی خوب را بررسی می کند.

به مناسبت ایام فاطمیه برنامه «سخنرانی مذهبی» از شهر مقدس قم با سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی از شبکه یک پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «تاریخ ایران و جهان» به معرفی شخصیت های مهم تاریخی، هنری و نویسندگان برجسته جهان می پردازد.

«کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه ها» و «خندوانه» نورزوز 96 مهمان خانه های ایرانیان خارج از کشور می شود.

مستند «رمل های ارغونی» به تهیه کنندگی مزدک رحیم پور از دوشنبه 9 اسفندماه ساعت 15:40 دقیقه بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

هشتمین قسمت مستند مسابقه «خانه ما» دوشنبه 9 اسفند ماه از شبکه افق پخش می شود.

«به اضافه مستند» با پخش مستند «غزال ایرانی» به بررسی مشکلات نخبگان ایرانی می پردازد.

ویژه برنامه «روز خدا» از سه شنبه تا جمعه با موضوع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها از شبکه یک پخش می شود.

«از شرابه های روسری مادرم» عنوان ویژه برنامه تلویزیونی است که به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

برنامه صبحگاهی «با صبح» با هدف ایجاد شور و نشاط صبحگاهی تهیه شده و بر اساس «امید، مهربانی و لبخند» به صورت زنده تقدیم مخاطبان این برنامه می شود.

مستند «داستان تقریب» به کارگردانی عباس صالح مدرسه‌ای و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر امشب ساعت20:30 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

شبکه نمایش از ابتدای شهریورماه مرور آثار سینمای هندوستان را آغاز می کند.

ضبط و تصویربرداری سریال «سفر در خانه» در لوکیشن های شهر تهران به پایان رسید و گروه سازنده سریال در سوادکوه مازندران مستقر شده اند.

برنامه «شب فیروزه ای» یکشنبه 29 مرداد ماه میزبان عباس غزالی بازیگر سینما و تلویزیون خواهد بود.

مستند «روز کودتا» با محوریت شرح وقایع کودتای 28 مرداد و تحولات ایران بعد از ملی شدن صنعت نفت امشب از شبکه دو سیما پخش می شود.

مهدی صفایی قهرمان کیک بوکس جهان و کارآفرین برتر 4 سال پیاپی مهمان امروز «فرمول یک» است.

مستند «ببخشید بیدارتون کردم» به کارگردانی یوسف سلیمی نمین و تهیه‌کنندگی مجید عزیزی امشب ساعت 21:30 از شبکه مستند پخش می‌شود.

رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت فردا مهمان برنامه «حرف حساب» می شود.

«لسان الحکما» به کارگردانی فرید میرخانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل میهن‎دوست یکشنبه 29 مرداد ساعت 14:30 از «قاب سلامت» شبکه مستند پخش می‌شود.

مستند «شکوفه های زمستان» با موضوع فعالیت های هنری و ادبی گروهی از جوانان مذهبی در دهه 50، یکشنبه 29 مرداد از شبکه افق پخش خواهد شد.

 

دومین قسمت مجموعه مستند «ساعت های بی عقربه» در مورد زندگی منصوره قدیری و سال های اسارت همسرش در عراق، یکشنبه 29 مرداد از شبکه افق پخش می شود.

 

اجلاس سراسری روز جهانی مسجد امروز با حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

شبکه نمایش از ابتدای شهریورماه مرور آثار سینمای هندوستان را آغاز می کند.

مستند «روز کودتا» با محوریت شرح وقایع کودتای 28 مرداد و تحولات ایران بعد از ملی شدن صنعت نفت امشب از شبکه دو سیما پخش می شود.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد