امروز جمعه  4 اسفند 1396
تعداد بازدید : 361 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:19
گزارش جلسه نقد و بررسی مستند «آبی کم‌رنگ» در سالن سینماحقیقت
آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی

در ادامه جلسات هفتگی نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر روز یکشنبه 28 خرداد مستند «آبی کم‌رنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند سیما به کارگردانی آرش لاهوتی در سالن سینماحقیقت به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در ابتدای جلسه، آرش لاهوتی که در فیلم خود به موضوع آسیب‌های روانی جانبازان جنگ تحمیلی پرداخته‌ در پاسخ به نکته‌ مجری برنامه درباره شباهت مضمونی فیلم خود با مستندهایی نظیر «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» (زنده‌یاد حامد خسروی) و «ماشین روز قیامت» (سودابه مرادیان) گفت: «درباره این دو فیلم‌ چیزهای پراکنده‌ای شنیده بودم ولی عمداً نمی‌خواستم آن‌ها را ببینم چون معتقدم فیلم‌سازان در بیان یک موضوع مشترک، از دیدگاه‌های متفاوتی برخوردارند.»
وی افزود: «البته فیلم «ترانه‌ اندوهگین کوهستان» را بعد از تمام شدن فیلم خودم دیدم و متوجه شدم این دو فیلم از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند! فیلم مورد بحث، مستندی فرم‌گراست که بیش‌تر به تدوین اتکا دارد، در حالی که در «آبی کم‌رنگ» سعی شده آدم‌ها و زندگی‌شان در کانون توجه قرار گیرد.»
لاهوتی ادامه داد: «از مدت‌ها قبل به موضوع علاقمند شده و قصد داشتم فیلمی با این مضمون بسازم اما از آن‌جا که آمادگی لازم را در خود نمی‌دیدم ساخت آن را به تعویق می‌انداختم. «آبی کم‌رنگ» فیلمِ به‌شدت مشکلی بود که فیلم‌برداری آن نزدیک یک ماه طول کشید.»
لاهوتی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری از ناصر صفاریان درباره‌ دشواری‌ها و نحوه‌ تصویب طرح خود در تلویزیون گفت: «این فیلم در دوران مدیریت قبلی ساخته شد و نخستین فعالیت من در تلویزیون محسوب می‌شود. خوش‌بختانه همه‌ چیز در تفاهم با مدیران تلویزیون پیش رفت و می‌توان گفت دشواری این مسائل بیش‌تر از دشواری‌های ساخت خود فیلم نبود.»
وی با اشاره به فرآیند طولانی و تقریباً هشت ماهه‌ کسب مجوز تصویر‌برداری (شامل مطالعه‌ پرونده‌های جانبازان و همکاری پزشکان و مشاوران در این زمینه) به عدم امکان تصویربرداری از بعضی از بیماران اشاره کرد و گفت: «شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند به سختی و در آخرین مراحل تحقیق انتخاب شدند و سرانجام پس از چند ماه تلاش موفق شدم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم که به نظر می‌رسد تاثیر آن در فیلم دیده می‌شود.»
لاهوتی یادآور شد: «زمان نسبتاً زیادی که صرف تصویر‌‌برداری شد به معنای این نیست که ما راش‌های بسیاری در اختیار داشتیم. نکته این‌جاست که به علت وضعیت خاص و غیرقابل پیش‌بینی این نوع بیماران و هم‌چنین عدم آمادگی آن‌ها، بعضی روزها فقط نیم‌ساعت امکان تصویر‌برداری داشتیم که باعث طولانی شدن مدت زمان تولید شده بود.»
بخش دیگر این جلسه به صحبت‌های محمدرضا مقدسیان اختصاص داشت. این منتقد ابتدا ضمن اشاره به کلیدواژه‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ جانبازان جنگ تحمیلی به وجود آمده و هم‌چنین نگرش کلیشه‌ای به این کلیدواژه‌ها در فیلم‌های مستند و داستانی تولید شده در سال‌های اخیر گفت: «نکته‌ قوت فیلم، زاویه نگاه مستقل کارگردان به این مضمون است و «آبی کم‌رنگ» از این منظر اثر مهمی است اما مهم بودن به معنای بی‌نقص بودن نیست و باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شویم اگرچه معتقدم این فیلم اثر کم‌نقصی در این زمینه است.»
وی افزود: «کار مهم فیلم‌ساز در این فیلم، تمهیدی است که او به کار بسته تا مخاطب در مقابل آن گارد نگیرد یا تصور نکند در حال تماشای اثری از نهاد یا سازمان خاصی است، بلکه نتیجه‌گیری کند که سازنده‌ چنین فیلمی آدمی است که زاویه نگاه خاص خود را دارد و اثرش را براساس همین زاویه نگاه خلق کرده است.»
مقدسیان با اشاره به سکانس‌های مختلف این فیلم و بیان این نکته که مقوله‌ جانبازی و آسایشگاه جانبازان اعصاب و روان ناشی از جنگ مدت‌هاست به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده گفت: «یکی از وجوه برجسته و‌ مشهود در این فیلم، امتناع کارگردان از سقوط به ورطه‌ سانتی‌مانتالیزم و تکرار حرف‌های بارها گفته شده است. در حقیقت، همه چیز برای خلق یک فیلم اشک‌انگیز، با هدف پرداختن حسرت‌آمیز به مقوله آرمان‌ها فراهم بوده اما فیلم‌ساز از نزدیک شدن به این ورطه پرهیز کرده و می‌توان گفت جنس نگاه او، از این منظر قابل تعریف است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنبه‌ انسانی فیلم و تاکید آن بر مقوله‌ ارتباط گفت: «سینمای مستند ایران تا به حال از این منظر به زندگی جانبازان و عواقب حضور آن‌ها در جنگ نپرداخته بود و اگر جنبه‌های احساسات‌گرایی غلیظ را کنار بگذاریم، تقریباً هیچ‌کدام از فیلم‌سازان، تا به حال به عواقب جنگ برای جانبازان و نگاه آن‌ها به مقوله‌ عشق نزدیک نشده بود. می‌توان گفت پرده‌برداری از این واقعیت‌ها به شکلی واضح و نمایش آن در برابر چشم بیننده، نخستین قدم در برقراری ارتباط از این زاویه است.»
مقدسیان در ادامه گفت: «فیلم‌ساز در این فیلم، مخاطب را در یک سو قرار داده، خودش به عنوان عضو ناظر در سوی دیگر قرار گرفته و سوژه را نیز در برابر مخاطب قرار داده است. در حقیقت او بدون احساساتی شدن یا روبه‌رو شدن با موضوع به صورت تلخ و گزنده تلاش کرده در نقطه‌ تعادل بایستد و واقعیت موجود را با کم‌ترین دخل و تصرف به مخاطب ارائه دهد.»
وی افزود: «سازنده‌ این فیلم موفق شده مسیر نگرانی‌ها و دغدغه‌های این افراد درباره‌ ازدواج، تداوم زندگی با خانواده‌ و موضوع تلخ واگذاری حضانت خود به یکی از بستگان را به خوبی هدایت کند و نکته این‌جاست که بیان این مقوله‌ها به طرز عجیبی واقعی است.»
بخش پایانی جلسه‌ نقد و بررسی «آبی کم‌رنگ» به صحبت‌های آرش لاهوتی، کارگردان این فیلم اختصاص داشت. وی گفت: «این فیلم هنوز من را رها نکرده و از آن‌جا که معمولاً یک سال بین فیلم‌هایم فاصله می‌افتد هنوز نتوانسته‌ام تحقیق برای ساخت فیلم بعدی‌ام را آغاز کنم.»
لاهوتی تصریح کرد: «تاثیر عجیب این فیلم در مرحله‌ تدوین بیش‌تر نمایان شد. چرا که در زمان تصویربرداری، متوجه بعضی مسائل نبودم و در زمان تدوین، خودم را در جایگاه مخاطب قرار دادم و متوجه شدم با انبوهی از اطلاعات مواجه هستم که از میان آن‌ها باید دست به انتخاب بزنم.»
وی افزود: ««آبی کم‌رنگ» برایم معنایی فراتر از یک «فیلم» دارد و این، حاصل ارتباط نزدیک من با شخصیت‌هاست. در این فیلم، مصالح لازم برای ارائه‌ موضوع به شکلی دیگر فراهم بود اما آدم‌های این فیلم مثل اعضای خانواده‌ام شده بودند و تمام تلاشم این بود که کرامت و احترام‌شان را حفظ کنم.»
لاهوتی در پایان گفت: «سعی کردم تمام واقعیت را منعکس کنم و حفظ حرمت شخصیت‌های فیلم به خط قرمزم تبدیل شده بود. در طول ساخت فیلم مدام به این نکته فکر می‌کردم که اگر جای آن‌ها بودم، دلم می‌خواست چه‌‌طور با من رفتار شود؛ و «آبی‌کم‌رنگ» حاصل پاسخ به چنین پرسشی است.»
«آبی کمرنگ» تولید تحسین شده شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی آرش لاهوتی در دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تندیس شهید آوینی در بخش مستند بلند، بهترین فیلم بخش بین الملل و جایزه بهترین تدوینگر را از آن خود کرد و در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز جزو نامزدهای بهترین کارگردانی بود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در روزهای پایانی بهمن ماه، پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 ، چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی از آنتن شبکه های سیما پخش می شود.

در نشست مشترک مدیران معاونت سیما و اعضای کمیسیون فرهنگ و قضا معاونت فرهنگی قوه قضائیه بر افزایش تولیدات فرهنگی تاکید شد و از رسانه ملی به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ ساز در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نام برده شد.

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما باشید.

چهارم شهریورماه 1358 مصادف با نیمه شعبان در خانواده ای پرجمعیت، پسری به دنیا آمد که نامش را مهدی گذاشتند. او که از همان کودکی علاقه وافری به ورزش فوتبال داشت، در جوانی قدم به کار گزارشگری فوتبال گذاشت.

مهدی تحصیلات دانشگاهی خود را با مهندسی کامپیوتر آغاز و سپس سراغ فوق لیسانس ارتباطات اجتماعی رفت و اکنون در رشته جامعه شناسی ورزش دوره دکترای خود را طی می کند.

او را می توان از پیشتازان گزارشگران فوتبال دانست که دستی بر قلم دارد و تهیه چند برنامه تلویزیونی را در کارنامه او می توان دید. برای دیدن مهدی واعظی کافی است ساعت 7 بامداد سراغ شبکه پنج بروید و  بیننده برنامه «حوالی امروز» شوید برنامه ای پر جنب و جوش که وجه تمایز آن با دیگر برنامه های صبحگاهی تلویزیون آیتم ورزش آن است.

او را پیش از هر چیز به عنوان یک بچه هیئتی پای کار و مداح دلسوخته می شناختند. هر چند که ورزشکار قابل و پاسدار ورزیده و توانمندی هم بود.

برنامه «فرمول یک» این هفته برای آقای کارگردان جشن تولد می گیرد.

شبکه های سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) و هم گام با برگزاری مجالس عزاداری در سراسر کشور؛ ویژه برنامه های متعددی را برای بینندگان تدارک دیده و پخش می کنند.

برنامه «سینما یک» در بیست و هفتمین قسمت خود میزبان جواد طوسی منتقد و نویسنده سینمایی است. طوسی در «سینما یک» این هفته فیلم کلاسیکی به کارگردانی فرد زینه مان را انتخاب کرده و درباره آن به گفتگو خواهد پرداخت.

«فوق العاده» برنامه ای است به تهیه کنندگی یوسف بچاری که به مطالب خاص نوجوانان با حضور برجستۀ خودشان می‌پردازد.

سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادران شهدای مدافع حرم، از پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.

سری اول تا چهارم سریال خارجی «وایت چپل» از امروز (25 بهمن) به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. 

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

تامین برنامه مهم ترین بخش یک شبکه تلویزیونی است، و وظیفه انتخاب و ارائه مجموعه ای از برنامه ها اعم از فیلم، سریال، برنامه های ترکیبی در جدول پخش دارد. تدوین کنداکتوری صحیح با توجه به نوع مخاطب در تمام ساعات شبانه روز و ارائه آثار تلویزیونی با کیفیت مناسب فنی را می توان از اهم وظایف تامین برنامه هر شبکه دانست. با گسترش شبکه و افزایش تولیدات تلویزیونی شبکه تماشا برای بازپخش مجموعه های تلویزیونی پا به میدان گذاشت. با توجه به اهداف تاسیس این شبکه می توان نقش واحد تامین برنامه را پررنگ دانست.

مستند «دکوپاژ» با موضوع زندگی و آثار محمد حسین لطیفی، چهارشنبه 25 بهمن از شبکه افق پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «چوب خط» با موضوع بررسی کارنامه چهارساله کشور در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، چهارشنبه شب به صورت زنده از شبکه افق پخش می شود.

 

کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانه‌ای قصه‌گو می‌داند و برهمین مبنا معتقد است که سریال‌ها در ارتقا سطح کیفی شبکه‌های سیما نقش اساسی دارند.

مدیر گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه «مهم‌ترین زیرساخت انیمیشن ما که نیروی مناسب کار است، توسط بخش آموزش به خوبی آماده شده» گفت: در حال حاضر مشکل عمده دراین حوزه بحث بودجه است.

مرکز پویانمایی صبا وابسته به سازمان صدا و سیما بزرگ ترین مرکز تهیه و تولید انیمیشن در ایران است که در سال 1374 با عنوان شرکت فرهنگی هنری صبا و به پیشنهاد رئیس وقت سازمان صدا و سیما دکتر علی لاریجانی با ادغام گروه های انیمیشن سیما و نیز جذب نیروهای متخصص تأسیس شد تا با تولید آثار متنوع انیمیشن، پاسخگوی نیازهای سازمان و نیز علاقمندان هنر انیمیشن باشد.

همزمان با ماه های پایانی سال و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شبکه های سیما از مجموعه های نمایشی خود رونمایی می کنند.

 

سلمان خورشیدی کارگردان انیمیشن خواهان ان است تا بینندگان شبکه های سیما بیشترین سهم را در جشنواره تلویزیونی جام جم داشته باشند.

در روز 22 بهمن ماه، روز پیروزی انقلاب، شبکه های سیما چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی پخش می کنند.

سریال «سارقان روح» از 19 بهمن ماه ساعت 20:30 از شبکه سه سیما پخش می شود.

بازی های جذاب و تماشایی المپیک زمستانی از شبکه ورزش سیمابه طور مستقیم پخش می شود.

سری جدید برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی در شبکه نسیم از شنبه تا سه شنبه ساعت 23 و جمعه ساعت 21 با اجرای پیمان بازغی روی آنتن می رود.

راویان، چهلمین حماسه ملت را به قاب تلویزیون می آورند.

 

مستند «نبردهای ماندگار» با موضوع تلاش فرماندهان ایرانی برای تغییر وضعیت جنگ در سال 1362، پنجشنبه سوم اسفندماه از شبکه افق پخش می شود.

قسمت دوم سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادر شهید محمدرضا دهقانی، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.


مجموعه «پازل»  این هفته به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری و درمان زوج های نابارور می پردازد.

 

برنامه «از آسمان» در برنامه این هفته خود جمعه 4 اسفندماه با جانباز هفتاد درصد «علی کارچانی» در سفری معنوی زائر عتبات عالیات می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو؛

برنامه «فوق العاده» با بررسی موضوع ارزش همدلی پخش می شود.

سردار محمد رضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امشب دوم اسفند در برنامه «ثریا» از ظرفیت های مردمی و فراموش شده احیای تولید داخلی می گوید.

دکتر غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میهمان امروز «مهمانخانه» می شود.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

برنامه «سینما یک» این هفته سوم اسفند ماه میزبان داریوش مؤدبیان، بازیگر، نویسنده، مترجم، و کارگردان سینما و تئاتر است.

دومین برنامه «مناظره» جمعه چهارم اسفند با موضوع پدیده ریزگردها در ایران از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

برنامه جمعه 4 اسفند «گزارش هفتگی» گذر و نظر بر برخی از مهم ترین رویدادهای سیاسی ایران و جهان در یک هفته گذشته خواهد داشت.

 برنامه «رویای خاک» این هفته به بررسی موقعیت و چیستی موسیقی پایداری در آثار مقاومت می پردازد.

دیدار سه ویا - منچستر یونایتد، چهارشنبه 2 اسفند از ساعت 23:15 به صورت مستقیم روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

برنامه «عطر عاشقی» جمعه 4 اسفند ماه با موضوع توجه به مهدویت عامل حرکت جامعه اسلامی بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

الهام غفوری تولید مجموعه های خوش ساخت را از مهمترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و گسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می کند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد