امروز شنبه  5 اسفند 1396
تعداد بازدید : 505 - تاریخ خبر : 1396/03/29 - 01:48
نقد و بررسی مستند «آوانتاژ» در سینماروایت:
معتادان با دیدن «آوانتاژ» برای ترک اعتیاد به وجد می آیند

شب گذشته یکصدوشانزدهمین برنامه سینماروایت به نقد و بررسی فیلم مستند تحسین شده «آوانتاژ» تولید شبکه مستند که روایتگر شرایط کنونی تعدادی کارتن ‌خواب در حال بهبودی است با حضور محمد کارت (کارگردان فیلم)، محمدتقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ محمد کارت کارگردان فیلم مستند «آوانتاژ» که سابقه تولید فیلم های مستند اجتماعی دیگری را هم در پرونده کاری خود دارد با بیان اینکه معمولا برای هر مستند ساز اجتماعی به تصویر کشیدن ناهنجاری های اجتماعی جذاب است گفت: من اگر قرار است فیلمی بسازم حتما به سراغ آدم های حاشیه ای که زندگی شان برخلاف آرزوهایشان می گذرد خواهم رفت.
در این فیلم فوتبال به عنوان عنصر امید ترسیم شده است
«محمد فهیم» منتقد سینما نیز در این برنامه اعلام کرد: «آوانتاژ» انگشت روی پدیده نامیمون جامعه یعنی اعتیاد گذاشته است و از این حیث قابل تقدیر است. همچنین در این مستند، ورزش و بویژه فوتبال به عنوان یک عنصر امید برای این آدمها ترسیم شده است اما به نظر می رسد فیلمساز فوتبال را دستمایه ای برای جذابیت بیشتر و کشش فیلم قرار داده است به طوری که ممکن است از اصل موضوع باز مانده باشد.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: مستند «آوانتاژ» به لحاظ فرمیک، کار جذاب و خوش ساختی است و فیلمساز توانسته به درستی اثرش را جمع و جور کند به طوری که از روایت سنتی عبور کرده و به روایت مدرن رسیده است. اما با وجودی که هرساله بر تعداد معتادان افزوده می شود اما گویا فیلمساز با این مسائل بیگانه بوده و به عمق ماجرا ورود پیدا نمی کند. شاید یکی از دلایل کم خطر بودن فیلم این باشد که این فیلم سفارش تلویزیون است.
کارگردان فیلم «آوانتاژ» در پاسخ به برخی نقدهای فهیم گفت: این فیلم با تعمد فراوان قصد داشته که به گذشته این آدم ها ورود پیدا نکند چرا که فیلم های زیادی در مورد کارتن خواب ها ساخته شده و گذشته آنان برای من اهمیت نداشته است بلکه زمان حال و آینده آنان برای من در اولویت بود. بنابراین، این فیلم جزو فیلم های تحلیلی و فیلم مقاله نیست که بخواهد در مورد معتادان واکاوی کند بلکه من حال خوب بهبودی و در مسیر بازپروری آنان را به تصویر کشیدم.
 پارادوکس کارتن خوابی و فوتبال برایم جذاب بود
محمد کارت با بیان اینکه ایده اولیه فیلم مبنی بر پارادوکس کارتن خوابی و فوتبال برای من جذاب بود اظهار کرد: فوتبال برای این نوع آدمها به مثابه بهتر زندگی کردن است و در فیلم سه سکانس بیشتر به فوتبال نمی پردازد و با وجودی که فوتبال اهمیت خاصی در این فیلم ندارد اما سبب هیجان دسته جمعی می شود و این امر موجب می شود تا فوتبال دارای اهمیت شود و اسم فیلم هم از اصلاحات فوتبالی است که به معنی فرصت است.
وی در پاسخ به سوال شادمانی مبنی بر جایگاه فیلمنامه و وفاداری به آن در «آوانتاژ» گفت: من در هیچکدام از فیلم هایم فیلمنامه ندارم چرا که وقتی شما با موضوعات خلق الساعه روبرو هستید نگارش فیلمنامه خیلی نمی تواند کارآمد باشد. من تنها با یک پلات کلی آن هم بعد از تحقیق و پژوهش به سر صحنه می روم.
 
فیلم هوشمندانه ساخته و چینش شده است
محمدتقی فهیم در بخش دیگری از صحبت های خود که بیشتر به ساختار فیلم اختصاص داشت گفت: مستند آوانتاژ هوشمندانه ساخته و چینش شده است. ما از همان ابتدای فیلم که از نمای هوایی وارد ساختمان باز پروری می شویم انگار به نوعی از درون یک رویا و یک محیط پاک وارد فضای واقعی و درد ناک اعتیاد می شویم و برخلاف برخی از مستندها که کارگردان فیلم روی اثر سنگینی می کند اما در این فیلم، حضور کارگردان احساس نمی شود و دکوپاژ دوربین به درستی طراحی شده است و فیلم کشش خوبی دارد. اما در نهایت فیلم دارای پراکنده گویی و تا حدودی تشتت است.
معتادان با دیدن این فیلم برای ترک اعتیاد به وجد می آیند
محمد کارت نیز در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: فیلم می خواهد امید به زندگی را تقویت کند. معتقدم ترک اعتیاد یک فرایند فردی است و من می خواستم پروسه ترک را راحت نشان دهم تا تشویقی برای دیگر معتادان برای ترک شود. معتادان با دیدن این فیلم برای ترک اعتیاد به وجد می آیند.
وی در مورد مشارکت با تلویزیون برای تولید «آوانتاژ» تصریح کرد: یکی از دلایل من برای مشارکت تلویزیون با این فیلم، نمایش فیلم در تلویزیون و در سطح گسترده تر از سینما بود.
 مشکل مستندسازان ما در بخش «مدیریتی» است
رسول شادمانی خطاب به فهیم از شرایط نامطلوب اکران این نوع مستندها که می تواند بیشتر از سخنرانی صدها نفر کارشناس و مسئول و نگارش کتاب های متعدد تاثیرگذار تر باشد پرسید که این منتقد پاسخ داد: مشکل مستندسازان ما در بخش «مدیریتی» است. ما هم اکنون تعداد زیادی مستند ساز داریم که می توانند با بهترین مستندسازان دنیا رقابت کنند. از سوی دیگر، تلویزیون میلیاردها تومان هزینه می کند تا سریال تولید کند مانند دو سریال ماه رمضان که از جمله سریال های ضعیف و پُراشتباه هستند در حالی که مستند سازان جوان فیلم هایی ساخته اند که می توانند مخاطبین را در پای گیرنده های تلویزیون حفظ کنند اما متاسفانه اجازه پخش ندارند و این موضوع قابل تاملی است که امیدوارم به آن توجه بیشتری شود.
فیلمسازان منتظر مدیران خنثی نباشند و «آتش به اختیار» کنند!
محمد تقی فهیم به واژه «آتش به اختیار» در مستند سازی اشاره کرد و یادآور شد: توصیه رهبری در مورد آتش به اختیار می تواند مستند سازان را روانه میدان استفاده از سوژه های متعدد بکند تا منتظر مدیران خنثی نباشند چرا که این نوع مدیران تنها در فکر کارکردن در چارچوب اداری کشور هستند و از پخش خیلی از مستندها وحشت دارند. مستند سازان ما باید درباره موضوعاتی چون فرشاد ابراهیمی که تا سال های اخیر جزو سران اصلی انصار حزب الله بوده اما الان به خارج از کشور فرار کرده و خودش را آدم دموکراتیک و آزادیخواه می داند فیلم بسازد.
 معتقدم واژه «آتش به اختیار» در مورد مستند سازان خیلی صدق نمی کند
محمد کارت در پاسخ گفت: معتقدم واژه «آتش به اختیار» در مورد مستند سازان خیلی صدق نمی کند چرا که مستندساز در پروسه تولید نیاز به حمایت، مجوز و بودجه دارد و بر این اساس نمی توان هر کاری را تولید کرد.
به گفته این مستندساز کشورمان، تلویزیون جایگاه مناسبی برای پخش مستندها دارد و آثار مستند خوب می تواند خیابان ها را خلوت کند.
قبل از انقلاب مستند سازان ما در اختیار سفارت های خارجی بود
فهیم در پایان یادآور شد: خوشحالم که ما از دوره ای عبور کردیم که مستندسازان ما در اختیار سفارت های خارجی بودند به گونه ای که معروف ترین فیلم مردم نگاری ایران را امریکایی تولید کردند و اولین  آموزش های مستند سازی را آلمانی ها به ایرانی ها آموختند. این درحالی است که امروزه مستندسازی در سطحی بسیار بالا و قابل تامل در حیطه و اختیار جوانان کشور است.
یکصد و شانزدهمین برنامه سینماروایت شامگاه یکشنبه 28 خرداد در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
مستند تحسین شده «آوانتاژ» تولید شبکه مستند به کارگردانی محمد کارت تاکنون عناوینی چون برنده تندیس‌های بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند، بهترین موسیقی و بهترین صدا و نامزدی بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت، نامزدی بهترین فیلم هنروتجربه، نامزدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در روزهای پایانی بهمن ماه، پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 ، چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی از آنتن شبکه های سیما پخش می شود.

در نشست مشترک مدیران معاونت سیما و اعضای کمیسیون فرهنگ و قضا معاونت فرهنگی قوه قضائیه بر افزایش تولیدات فرهنگی تاکید شد و از رسانه ملی به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ ساز در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نام برده شد.

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما باشید.

چهارم شهریورماه 1358 مصادف با نیمه شعبان در خانواده ای پرجمعیت، پسری به دنیا آمد که نامش را مهدی گذاشتند. او که از همان کودکی علاقه وافری به ورزش فوتبال داشت، در جوانی قدم به کار گزارشگری فوتبال گذاشت.

مهدی تحصیلات دانشگاهی خود را با مهندسی کامپیوتر آغاز و سپس سراغ فوق لیسانس ارتباطات اجتماعی رفت و اکنون در رشته جامعه شناسی ورزش دوره دکترای خود را طی می کند.

او را می توان از پیشتازان گزارشگران فوتبال دانست که دستی بر قلم دارد و تهیه چند برنامه تلویزیونی را در کارنامه او می توان دید. برای دیدن مهدی واعظی کافی است ساعت 7 بامداد سراغ شبکه پنج بروید و  بیننده برنامه «حوالی امروز» شوید برنامه ای پر جنب و جوش که وجه تمایز آن با دیگر برنامه های صبحگاهی تلویزیون آیتم ورزش آن است.

برنامه «فرمول یک» این هفته برای آقای کارگردان جشن تولد می گیرد.

او را پیش از هر چیز به عنوان یک بچه هیئتی پای کار و مداح دلسوخته می شناختند. هر چند که ورزشکار قابل و پاسدار ورزیده و توانمندی هم بود.

شبکه های سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) و هم گام با برگزاری مجالس عزاداری در سراسر کشور؛ ویژه برنامه های متعددی را برای بینندگان تدارک دیده و پخش می کنند.

برنامه «سینما یک» در بیست و هفتمین قسمت خود میزبان جواد طوسی منتقد و نویسنده سینمایی است. طوسی در «سینما یک» این هفته فیلم کلاسیکی به کارگردانی فرد زینه مان را انتخاب کرده و درباره آن به گفتگو خواهد پرداخت.

«فوق العاده» برنامه ای است به تهیه کنندگی یوسف بچاری که به مطالب خاص نوجوانان با حضور برجستۀ خودشان می‌پردازد.

تامین برنامه مهم ترین بخش یک شبکه تلویزیونی است، و وظیفه انتخاب و ارائه مجموعه ای از برنامه ها اعم از فیلم، سریال، برنامه های ترکیبی در جدول پخش دارد. تدوین کنداکتوری صحیح با توجه به نوع مخاطب در تمام ساعات شبانه روز و ارائه آثار تلویزیونی با کیفیت مناسب فنی را می توان از اهم وظایف تامین برنامه هر شبکه دانست. با گسترش شبکه و افزایش تولیدات تلویزیونی شبکه تماشا برای بازپخش مجموعه های تلویزیونی پا به میدان گذاشت. با توجه به اهداف تاسیس این شبکه می توان نقش واحد تامین برنامه را پررنگ دانست.

سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادران شهدای مدافع حرم، از پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

سری اول تا چهارم سریال خارجی «وایت چپل» از امروز (25 بهمن) به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. 

مستند «دکوپاژ» با موضوع زندگی و آثار محمد حسین لطیفی، چهارشنبه 25 بهمن از شبکه افق پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «چوب خط» با موضوع بررسی کارنامه چهارساله کشور در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، چهارشنبه شب به صورت زنده از شبکه افق پخش می شود.

 

کارگردان سریال «هوش سیاه»، تلویزیون را رسانه‌ای قصه‌گو می‌داند و برهمین مبنا معتقد است که سریال‌ها در ارتقا سطح کیفی شبکه‌های سیما نقش اساسی دارند.

مدیر گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه «مهم‌ترین زیرساخت انیمیشن ما که نیروی مناسب کار است، توسط بخش آموزش به خوبی آماده شده» گفت: در حال حاضر مشکل عمده دراین حوزه بحث بودجه است.

مرکز پویانمایی صبا وابسته به سازمان صدا و سیما بزرگ ترین مرکز تهیه و تولید انیمیشن در ایران است که در سال 1374 با عنوان شرکت فرهنگی هنری صبا و به پیشنهاد رئیس وقت سازمان صدا و سیما دکتر علی لاریجانی با ادغام گروه های انیمیشن سیما و نیز جذب نیروهای متخصص تأسیس شد تا با تولید آثار متنوع انیمیشن، پاسخگوی نیازهای سازمان و نیز علاقمندان هنر انیمیشن باشد.

همزمان با ماه های پایانی سال و جشن های پیروزی انقلاب اسلامی شبکه های سیما از مجموعه های نمایشی خود رونمایی می کنند.

 

سلمان خورشیدی کارگردان انیمیشن خواهان ان است تا بینندگان شبکه های سیما بیشترین سهم را در جشنواره تلویزیونی جام جم داشته باشند.

در روز 22 بهمن ماه، روز پیروزی انقلاب، شبکه های سیما چندین فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی پخش می کنند.

سریال «سارقان روح» از 19 بهمن ماه ساعت 20:30 از شبکه سه سیما پخش می شود.

بازی های جذاب و تماشایی المپیک زمستانی از شبکه ورزش سیمابه طور مستقیم پخش می شود.

سری جدید برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی در شبکه نسیم از شنبه تا سه شنبه ساعت 23 و جمعه ساعت 21 با اجرای پیمان بازغی روی آنتن می رود.

راویان، چهلمین حماسه ملت را به قاب تلویزیون می آورند.

 

مستند «نبردهای ماندگار» با موضوع تلاش فرماندهان ایرانی برای تغییر وضعیت جنگ در سال 1362، پنجشنبه سوم اسفندماه از شبکه افق پخش می شود.

قسمت دوم سری جدید مجموعه مستند «ملازمان حرم» گفت وگو با مادر شهید محمدرضا دهقانی، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد.


مجموعه «پازل»  این هفته به فعالیت های پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری و درمان زوج های نابارور می پردازد.

 

برنامه «از آسمان» در برنامه این هفته خود جمعه 4 اسفندماه با جانباز هفتاد درصد «علی کارچانی» در سفری معنوی زائر عتبات عالیات می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه دو؛

برنامه «فوق العاده» با بررسی موضوع ارزش همدلی پخش می شود.

سردار محمد رضا نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امشب دوم اسفند در برنامه «ثریا» از ظرفیت های مردمی و فراموش شده احیای تولید داخلی می گوید.

دکتر غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میهمان امروز «مهمانخانه» می شود.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اسفند ماه همراه باشید.

برنامه «سینما یک» این هفته سوم اسفند ماه میزبان داریوش مؤدبیان، بازیگر، نویسنده، مترجم، و کارگردان سینما و تئاتر است.

دومین برنامه «مناظره» جمعه چهارم اسفند با موضوع پدیده ریزگردها در ایران از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

برنامه جمعه 4 اسفند «گزارش هفتگی» گذر و نظر بر برخی از مهم ترین رویدادهای سیاسی ایران و جهان در یک هفته گذشته خواهد داشت.

 برنامه «رویای خاک» این هفته به بررسی موقعیت و چیستی موسیقی پایداری در آثار مقاومت می پردازد.

دیدار سه ویا - منچستر یونایتد، چهارشنبه 2 اسفند از ساعت 23:15 به صورت مستقیم روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

برنامه «عطر عاشقی» جمعه 4 اسفند ماه با موضوع توجه به مهدویت عامل حرکت جامعه اسلامی بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

الهام غفوری تولید مجموعه های خوش ساخت را از مهمترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و گسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می کند.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد