امروز شنبه  5 خرداد 1397
تعداد بازدید : 961 - تاریخ خبر : 1396/04/25 - 08:09
گفتگوی مهر با معاون سیما؛
دلایل اسباب کشی از تلویزیون/ آمار مخاطبان ما غیر واقعی نیست

مرتضی میرباقری معاون سیما معتقد است که خلأها و کمبودها در سنوات گذشته باعث شده که عده ای از رسانه ملی به فضاهای دیگر اسباب کشی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، مخاطبان مجموعه های نمایشی تلویزیون این شب ها می توانند شاهد آثار مختلفی در شبکه های سیما باشند؛ سریال هایی که بعضی به تازگی به پخش شبکه اضافه شده اند و بعضی پیش تر روی آنتن رفته اند و حالا به میانه راه نزدیک شده اند. نکته ای که جای بحث دارد این است که این سریال ها چقدر می توانند مخاطبان را پای خود نگه دارند و آیا مانع شده اند که مخاطبی که دائما به او هشدار می دهیم که از سریال های شبکه های ماهواره ای دست بردارد دیگر به تماشای این آثار ننشیند و سریال های ایرانی ببیند؟ و اصلا چقدر از کیفیت این آثار راضی است و حتی اگر هم راضی باشد چقدر این سریال ها می تواند روی وی، سبک زندگی اش و یا تصمیمات و اندیشه هایش تاثیرگذار باشد.

تلویزیون این روزها رقبای سرسختی هم چه در شبکه نمایش خانگی و چه در فضای مجازی و اینترنتی پیدا کرده است مثل سریال هایی که به صورت اینترنتی یا در شبکه نمایش خانگی ساخته می شوند و یا برنامه هایی که در فضای مجازی قرار می گیرند.

بیش از یک سال است که مرتضی میرباقری در معاونت سیمای رسانه ملی مشغول به فعالیت است و در چند ماه اخیر در پشت صحنه سریال های زیادی حاضر شده، به گفتگو با عوامل و بازیگران می نشیند، انتقادها را گوش کرده و درخواست هایی را هم مطرح می کند.

در پشت صحنه یکی از این سریال ها سوالاتی را با وی مطرح کردیم که اگرچه در این فرصت زمانی کم این گفتگو با کمی شتاب و تعجیل همراه شد اما طی آن گفت و شنود جالبی درباره فعالیت های یک ساله معاونت سیما، کیفیت مجموعه های نمایشی و باز نماندن رسانه ملی از عرصه رقابت با فضاهای دیگر شکل گرفت.

مشروح این گفتگو را در ذیل می خوانید.

یکی از مهمترین وظایف و اهداف رسانه ملی این است که برای ارتقای افکار عمومی تلاش می کند
*جناب میرباقری بیشتر از یک سال است که از حضور شما در معاونت سیما می گذرد به نظر خودتان مهمترین دستاورد در این یک سال فعالیت در معاونت سیما چه بوده است؟

- ما بر اساس ماموریت هایی که در سازمان صدا و سیما داریم شاخص های کلانی را در نظر می گیریم و یکی از مهمترین وظایف و اهداف رسانه ملی این است که برای ارتقای افکار عمومی تلاش می کند. بنابراین مجموعه تولیدات ما باید به نحوی پیام هایی را در بر داشته باشد که بتواند به سمت مدیریت افکار عمومی گام بردارد. این اتفاق از دو طریق به دست می آید، اول اینکه مخاطبان را افزایش دهیم و دوم رضایت شان از تولیدات را بالا ببریم و بر این اساس به توسعه کمی و کیفی برنامه ها بپردازیم چراکه توسعه کمی برنامه ها موجب افزایش مخاطب و توسعه کیفی موجب رضایت مخاطبان می شود و فکر می کنم در این یک سال به این دو شاخص دست یافته ایم.

ما معمولا در نظرسنجی ها دو سوال از مخاطبان می پرسیم و آن این است که آیا برنامه ها و تولیدات را دیده اند؟ و آیا از آنها رضایت داشته اند یا خیر؟ و بر این اساس می توانیم خروجی مورد نظر را به دست آوریم.

*چندی پیش رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد که رسانه ملی ۸۳ درصد مخاطب دارد شما هم به تازگی عنوان کردید که این رسانه ۸۷ درصد مخاطب دارد، صحت این آمار را چگونه می توانید تشریح بفرمایید.

- مخاطبان ما به طور متوسط سه ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا می کنند و اینگونه نیست که به طور مثال در شبانه روز پنج دقیقه دیده شود، این آمار از خردسال تا قشر کهنسال را در بر می گیرد. مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما چند دهه سابقه دارد و بر اساس روش های علمیِ نمونه گیری این آمارها را بیان می کند.

*و در نهایت معتقدید هیچ خللی در این آمار وارد نیست؟

- بله قطعا آمار ما درست است اما سوال این است کسی که می گوید این آمار صحت ندارد چه دلیلی برای این حرف دارد. در واقع نمی توان گفت چون کسی تلویزیون نمی بینید و خانواده و اطرافیانش مخاطب تلویزیون نیستند این آمار غلط است.

برای اینکه بتوانیم مردم را پای صندوق های رای بیاوریم و یا کاری کنیم که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس و مراسم های مذهبی مثل شب های قدر شرکت کنند، قدرت اطلاع رسانی و بسیج کنندگی بالایی داریم
*به جز توسعه کمی و کیفی برنامه ها در چه حوزه های دیگری فکر می کنید موفق بوده اید؟

- علاوه بر توسعه کمی و کیفی برنامه ها من فکر می کنم قدرت بسیج کنندگی ما همچنان رو به افزایش است، ما برای اینکه بتوانیم مردم را پای صندوق های رای بیاوریم و یا کاری کنیم که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس و مراسم های مذهبی مثل شب های قدر شرکت کنند، قدرت اطلاع رسانی و بسیج کنندگی بالایی داریم و این از توانایی های ماست. به طور مثال ۲۲ بهمن سال گذشته تمام رسانه های خارجی بیان کردند که این روز بیشترین شرکت کننده و همراهی مردم در مراسم راهپیمایی طی این سال ها را داشته است.

همچنین در این یک سال، در ساختارهای مختلف عوامل حرفه ای را وارد میدان کردیم، به طور مثال سازندگان آثار کودک، مستند و انیمیشن وارد عرصه کار شدند. مستندسازان سال گذشته بیشتر از سال های قبل با ما در تعامل بودند و خروجی داشتند. برنامه های کودک و نوجوان نیز به طور کمی و کیفی رونق بیشتری یافت و توانستیم زمینه فعالیت بیشتری را در این حوزه ها فراهم کنیم.

*در حوزه ساخت سریال ها اگرچه که تولیدات زیادی در حال ساخت است و شما چندین بار از فعال بودن ۱۰۰ تا ۱۲۰ پروژه در مراحل مختلف نگارش تا تولید سخن گفته اید اما مساله این است که هنوز بعضی از آثار پخش شده از کیفیت لازم برخوردار نبوده و نتوانسته اند مخاطب را راضی کنند. در زمان محمد سرافراز رییس سابق رسانه ملی، جلسات شورای عالی فیلمنامه با حضور هفتگی خود وی و به ریاست او انجام می شد آیا رییس فعلی صداوسیما نیز در چنین جلساتی حضور دارد؟

- ما باید خروجی سریال ها را ببینیم و ارزیابی من این است که ما در دوره قبل در حوزه آثار نمایشی ارتقای جدی نداشتیم و سریال های نمایشی افول کردند. در دوره قبل چند تصمیم اشتباه گرفته شد مثل ایجاد مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در دفتر رییس صدا و سیما در حالی که رییس رسانه ملی باید ماموریت ها و اهداف کلان سازمان صدا و سیما را هدایت کند و نمی توان مدیریت های جزیی را از وی انتظار داشت. در این دوره انسجام کارهای نمایشی به هم خورده بود، باید توجه داشت که حوزه تولید آثار نمایشی در معاونت سیما انجام می شود و مرکز سیما فیلم و گروه های فیلم و سریال شبکه ها تجربه چند ده ساله دارند و نادیده گرفتن آنها یعنی سرمایه ای هنگفت را نادیده بگیریم.

*البته اکنون هم این انسجام هنوز به درستی شکل نگرفته است و می بینیم که یک فیلمنامه یا یک سریال آماده از شبکه ای به شبکه ای دیگر جابجا می شود و گویی هنوز گروه های فیلم و سریال شبکه ها آنقدرها که باید مستقل عمل نمی کنند.

- در دوره مدیریت سابق، گروه های فیلم و سریال تعطیل شده بودند و قدرت سیما فیلم گرفته شد. با این حال طبیعتا عبدالعلی علی عسکری به عنوان رئیس صدا و سیما که باید مدیریت کلی سازمان را بر عهده داشته باشد جلسات بسیار زیادی را با خود بنده و مدیران شبکه ها و همچنین مدیر مرکز سیما فیلم به صورت هفتگی برگزار می کند. اداره جلسه شورای فیلمنامه نیز توسط خود بنده انجام می شود چرا که رییس سازمان معتقد است که حرفه ای ترین مدیران و افراد باید در این جلسات حضور داشته باشند که شامل من، رییس مرکز سیما فیلم، مدیران شبکه ها و گروه های فیلم و سریال است. ما دائما جزییات جلسات را به او گزارش می دهیم و او هم نظراتش را مطرح می کند. من به عنوان معاون سیمای سازمان در لوکیشن سریال ها حاضر می شوم، با عوامل گفتگو می کنم و بنابراین گزارش کارها را هم به رییس سازمان ارائه می کنم.

عده ای می نشینند و قصه هایی را می بافند درحالی که ما به میدان آمده ایم تا کاری را انجام دهیم
*بله شما در این چند وقت تقریبا از بیشتر پروژه های نمایشی بازدید کردید و فعالیت زیادی داشتید اگرچه که در دوره ای حاشیه هایی هم علیه خود شما مطرح شد که قرار است استعفا بدهید.

- به هر حال عده ای می نشینند و قصه هایی را می بافند درحالیکه ما به میدان آمده ایم تا کاری را انجام دهیم. دیگران باید تقاضای بسیاری داشته باشند تا ما سر کار بیاییم اما وقتی مسئولیت را بر عهده می گیریم به دنبال انجام کارهای اساسی هستیم. من زمانی بزرگترین و اساسی ترین گزارش اجتماعی کشور را تهیه کردم که در سطح مسئولان مهم کشور مطرح شد و بعد نظام به این نتیجه رسید که در راس سازمان صدا و سیما تغییراتی ایجاد شود و عده ای هم که همفکر رئیس رسانه ملی هستند کارها را بر عهده بگیرند. این اتفاق از روی تفنن نبود بلکه بنا شد مدیران مسایل را مدیریت کنند که خوشبختانه زمینه سازی هایی هم انجام شد. در حال حاضر عوامل اصلی تولید گرم شده اند، تعبیری را من سال گذشته هم به کار بردم و اکنون هم می گویم اوضاع سیما در دوره اخیر به گونه ای بود که انگار یک تیم ورزشی فعال مدتی استراحت کند و از فعالیت حرفه ای خود بازبماند. وقتی قرار است این تیم دوباره به تمرین های حرفه ای خود بازگردد نمی توان از آنها خواست که به یک باره به جام جهانی بروند بلکه باید اجازه دهیم ابتدا گرم و بعد فعال شوند.

*در این یک سال پروژه های زیادی وارد تولید شدند اما به صورت کیفی سطح بعضی از آثار پایین بود و نتوانست انتظارات را برآورده کند.

- زمانی که بذر کاری شکل می گیرد از همان نطفه باید اثری قوی باشد، من این را پیش از این در صحبت های خودم گفتم و روی نویسندگان و فیلمنامه نویسان آثار نمایشی تاکید کرده ام.

*چرا علیرغم اینکه فیلمنامه غنی و باکیفیت نیست برای تولید به تصویب می رسد و یا چرا ناظران کیفی روی کارها به خوبی نظارت نمی کنند؟

-همچنان تاکید می کنم که نطفه کار اهمیت بسیاری دارد چرا که ساختمان اصلی یک اثر نمایشی در اینجا شکل می گیرد.

*بله حرف شما کاملا درست است اما مساله این است که وقتی اثری به تعبیر شما از پایه مشکل دارد نباید تایید و تصویب شود.

- همه مراحل تولید یک سریال اهمیت دارند اما نکته اینجاست که من از همان ابتدا دنبال یک فیلمنامه عالی نیستم. کار متوسط به بالا اجازه فعالیت دارد تا همانطور که گفتم آنتن گرم شود و شما نمی توانید به سازندگان بگویید اولین انشایی که می نویسند عالی باشد.

*اما بسیاری از سازندگان که در این یک سال مشغول کار بوده اند کارگردان اول یا نویسنده اولین سریال نمایشی نبوده اند.

- بله اما اینها مدتی بود که از صحنه خارج شده بودند، وقتی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده مدتی در عرصه نباشد نیاز به همان گرم کردن دارد.

*گاهی می بینیم ممیزی های فرمی و ساختاری و خط قرمزها خیلی سریع تر اعمال می شود اما نظارت کیفی و محتوایی همچنان کند پیش می رود به طور مثال سریالی مثل «نفس» که مطمئنا قبل از پخش، برنامه ریزی ها و تصمیمات مشخص و معینی درباره آن گرفته شده بود بعد از دو هفته پخش روی آنتن به یک باره تصاویر تروکاژی بی حجاب ها از آن حذف می شود.

- ببینید از نظر حرفه ای در مواردی تشخیص هایی داریم که ممکن است تغییراتی در یک برنامه داشته باشد به طور مثال در نظر می گیریم افکار عمومی هنوز نیاز دارد که زمینه سازی یا گفتگوی بیشتری نسبت به یک موضوع برایش صورت بگیرد تا سوءتفاهم ها برایش برطرف شود.

*یعنی افکار عمومی بعد از دو هفته پخش یک سریال نسبت به رویکرد آن آماده نشده بود؟

-خیر. ما ابزارهایی داریم که متوجه می شویم افکار عمومی بعد از دو هفته رویکرد ما را همراهی می کند یا خیر. ما بر اساس نظرسنجی ها مسائل را در نظر می گیریم و ظرفیت جامعه اهمیت بسیاری برای مان دارد، به طور مثال ما در طنز و کمدی با اصول و ضوابط کاملا آشنایی داریم و در مقاطعی تصمیماتی هم می گیریم که اگر این تصمیمات لازم به گفتگو یا زمینه سازی بیشتری داشته باشد آن را عملی می کنیم. بنابراین تیم مدیریت فعلی سازمان آماده دیالوگ و گفتگوی بیشتری در فضاهای مختلف است.

حاضر بودیم هزینه ای خیلی بیشتر از ساخت یک کار مشابه «کلاه قرمزی» را به سازندگان این مجموعه بدهیم
*جناب میرباقری این روزها در شبکه نمایش خانگی و در فضای اینترنت و شبکه های مجازی سریال ها، برنامه ها و تاک شوهای مختلفی تولید می شوند و می توانند ذایقه مخاطبان را هم برآورده کنند. گاهی هم دیده می شود که میان آنها کارگردانان یا آثاری، مخاطب را جذب می کنند که پیش از این جایگاه شان رسانه ملی بوده است. چه برنامه ای برای حفظ برندها و افرادی دارید که سال ها در سازمان کار کرده اند؟

- قطعا تلویزیون سرمایه های خود را حفظ می کند. در هر صورت شما می دانید که بخش عمده ای از بیننده های سریال ها در ایران، تلویزیونی هستند. ما اکنون حدود ۱۰۰ سریال فعال در تلویزیون داریم اما سریال های نمایشی بیرون از تلویزیون به چند عدد می رسد. دسترسی عمومی مردم به تلویزیون به دلیل اقتصادی بودن و فراگیر بودن آن بیشتر است پس قطعا ما هم باید تلویزیون را غنی کنیم. تلاش ما بر این است که زمینه های کاری را برای همه فراهم کنیم. ضمن اینکه سریال سازی وظیفه تلویزیون و ساخت اثر تک قسمتی و سینمایی وظیفه ارشاد است. البته به دلیل کمبودها و خلایی که در سنوات گذشته در صداوسیما وجود داشت نوعی اسباب کشی به فضاهای دیگر بوجود آمد اما افرادی چون داوود میرباقری که قصد داشت «ماه تی تی» را در شبکه نمایش خانگی بسازد در حال حاضر روی پروژه «سلمان فارسی» در تلویزیون کار می کند و یا محمدحسین لطیفی که سریالی در شبکه نمایش خانگی و فضای اینترنتی داشت اکنون در حال ساخت «سرّ دلبران» است.

ما حتما برندهای خود را حفظ می کنیم، مورد خاص شما «کلاه قرمزی» است که قطعا جزو برندهای سازمان صداوسیما است و این سازمان علاقه دارد که آن را روی آنتن خود داشته باشد. دوستان هم باید تعامل قابل اعتنایی داشته باشند یعنی وقتی مساله ای مورد نزاع قرار می گیرد طرف مقابل هم انعطاف به خرج دهد تا مذاکره ای صورت بگیرد. ما در بحث «کلاه قرمزی» با چنین وضعیتی رو به رو شدیم که انعطافی وجود نداشت وگرنه حاضر بودیم هزینه ای خیلی بیشتر از ساخت یک کار مشابه «کلاه قرمزی» را به سازندگان این مجموعه بدهیم اما چون تعامل دوستان متقابل نبود کار متوقف شد.

*درنهایت فکر می کنید رقابتی بین تلویزیون با فضای مجازی  و شبکه نمایش خانگی وجود دارد؟

- این قضیه می تواند وجود داشته باشد و ما نسبت به آن متوجه هستیم. ما حافظ منافع عمومی تلویزیون هستیم و فکر می کنیم با این وضعیت که وجود دارد اگر برنامه ای در تلویزیون قرار بگیرد نفع عمومی مردم بیشتر است اما با این حال سعی می کنیم قواعد این بازی رقابتی را هم رعایت کنیم.

*آیا رویکرد جدیدی هم برای تغییر ساختار برنامه های گفتگومحور دارید که اگرچه اکنون بعضی از این برنامه ها پربیننده و پرمخاطب هستند اما بسیار شبیه به هم و کلیشه ای شده اند و هنرمندان از برنامه ای به برنامه ای دیگر و از شبکه ای به شبکه دیگر منتقل می شوند، آیا قرار است ساختارهای جدیدتری برای تاک شوها در نظر گرفته شود؟

- بله، این مساله دغدغه ما هم هست و فکر می کنیم باید فرصت داده شود تا با همه اقشار موثر و تاثیرگذار جامعه تعامل کنیم. ما دانشمندان و فعالان اجتماعی فرهنگی و همچنین مدیران و فعالان عرصه های اقتصادی را داریم که کمتر در حوزه رسانه مطرح شده اند و از این حیث لطمه هم دیده ایم. البته چهره های هنری و ورزشی هم ظرفیت جامعه هستند اما این تذکر کاملا بجاست و فکر می کنم تا سال آینده ما در عرصه های مختلفی ورود خواهیم کرد و مذاکره و گفتگو برای مطرح شدن چهره های سایر عرصه ها را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

برنامه «خندوانه» امشب با حضور جناب خان پخش می شود.

بیننده «بیست و یک روز بعد» در هفته آخر اردیبهشت از شبکه های سیما باشید.

نیما کرمی و زینب زارع امسال نیز مجری ویژه برنامه رمضانی شبکه یک شدند.

برنامه «درس هایی از قرآن» این هفته با موضوع ماه رمضان و امام زمان علیه السلام پخش می شود.

برنامه «از آسمان» در این قسمت از برنامه خود که جمعه 28 اردیبهشت ماه ساعت 17 از شبکه دو سیما پخش می شود به سراغ زندگی و رزمندگی یکی از شهدای مدافع حرم شهر اهواز رفته است.

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که آموزش مهارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود این برنامه تلاش می کند تا نیازهای مردم در حوزه های مختلف را رصد کرده و در نهایت کاری جذاب و موثر را روی آنتن بفرستد.

دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با جامعه قرآنی کشور به صورت زنده و مستقیم از دو شبکه قرآن و معارف سیما و المنار لبنان امروز ساعت 17 پخش خواهد شد.

برنامه این هفته «قانون و قضا» با موضوع آشنایی با نحوه خرید و فروش خودرو پخش می شود.

روزانه یک آیه در ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «نسیم رمضان» تفسیر می شود.

دکتر میرباقری، معاون سیما در پی درگذشت مرحوم سید مصطفی موسوی یکی از تهیه کنندگان متعهد و مجریان باسابقه برنامه های مذهبی پیام تسلیتی صادر کردند.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 2:45 بامداد با اجرای سیدکمال هاشمی زاده روی آنتن می رود.

رقابت مارسی ـ اتلتیکو مادرید چهارشنبه 26 اردیبهشت از ساعت 23:15 به صورت مستقیم روانه آنتن شبکه سه سیما خواهدشد .

برنامه زنده «فوق العاده» امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با حضور مهندش علیرضا فتحی پور به استقبال ماه مبارک رمضان می رود و در رابطه با این ماه مبارک به گفتگو خواهد پرداخت.

 

به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند.

متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند.

اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 2:45 بامداد با اجرای سیدکمال هاشمی زاده روی آنتن می رود.

«همیشه خونه» عنوان برنامه‌ای خانواده محور است که آموزش مهارت‌ها و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را هدف قرار داده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود این برنامه تلاش می کند تا نیازهای مردم در حوزه های مختلف را رصد کرده و در نهایت کاری جذاب و موثر را روی آنتن بفرستد.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» در لحظات عرفانی افطار از حرم رضوی به روی آنتن می رود.

«بچه مهندس» روایتی صادقانه از زندگی کودکان بی سرپرست است که در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دو می رود.

در آستانه ماه مبارک رمضان شبکه های مختلف سیما ویژه برنامه های خود را روی آنتن می فرستند.

برنامه زنده «فوق العاده» امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با حضور مهندش علیرضا فتحی پور به استقبال ماه مبارک رمضان می رود و در رابطه با این ماه مبارک به گفتگو خواهد پرداخت.

روزانه یک آیه در ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «نسیم رمضان» تفسیر می شود.

 

مجموعه برنامه «شبستان» با حضور در فضای معنوی مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه یک در حال پخش می باشد.

برنامه «درس هایی از قرآن» این هفته با محوریت حضرت خدیجه سلام الله علیها پخش می شود.

دکتر زهرا امین مجد مدیرگروه مطالعات اسلامی زنان حوزه علمیه با حضور در برنامه امروز «آفتاب شرقی» که حدود ساعت 15 : 12 دقیقه پخش می شود خطبه فدکیه را تفسیر می کنند.

برنامه «به لیمو» با هدف شناساندن طب سنتی به زبانی ساده در گروه مهارت های تخصصی و عمومی طراحی شده و روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه هر هفته از ساعت ۹ صبح با اجرای نسیم خشنودی روی آنتن شبکه آموزش سیما می رود.

برنامه «سیمای خانواده» در اولین روز هفته میزبان جوا نترین دانشجوی دکترا در کشور است.

سید مصطفی موسوی در میان همکاران و دوستدارانش بدرقه و درخانه ابدیش آرام گرفت.

برنامه «از آسمان» جمعه ۴ خردادماه ساعت ۱۶:۱۵ به سراغ روایت یکی از غیورمردان سرافراز خطه خوزستان می رود .

دکتر میرباقری، معاون سیما در پی درگذشت مرحوم سید مصطفی موسوی یکی از تهیه کنندگان متعهد و مجریان باسابقه برنامه های مذهبی پیام تسلیتی صادر کردند.

حجت الاسلام قرائتی در برنامه امروز «درس هایی از قرآن» درباره توسل و تاثیرات آن صحبت می کنند.

مستندهای «پل آزادی» و «از آزادی تا آبادی» به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر روی آنتن شبکه مستند می‌روند.

جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی 360 درجه به سالروز اشغال سرزمین‌های فلسطینی‌ها توسط اسرائیلی‌ها و روز مصیبت می‌پردازد.

سریال های خاطره انگیز رمضانی هر روز در قالب «سی سریال» از شبکه چهار سیما پخش می شود.

مدیرعامل عامل و عضو هیات مدیره ستاد دیه کشور مهمان مجله ظهرگاهی شبکه چهار سیما می شود.

روایت جذاب متین ستوده از زندگی عجیب یک شکارچی را در برنامه هزارداستان ببینید.

«با ما اینجا» عنوان برنامه‌ای متفاوت و جذاب است که از بهمن‌ماه سال گذشته روی آنتن شبکه پنج سیما رفته و در حال پخش است. این برنامه علاوه بر پوشش پشت صحنه‌ها و ارتباط با تهیه کننده‌ها، به پیگیری اخبار و اتفاقات روزمره در کلان شهر «تهران» می‌پردازد.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد