جلوه ای از استقامت، قصه مهر مادری در «شکوه یک زندگی»
اگر از ایثار و فداکاری سربازان و جهادگران دفاع مقدس بگوییم ولی از نقش پراهمیت مادران و همسران آنها سخن به میان نیاید، حق مطلب به درستی گفته نشده است. «شکوه یک زندگی» پایداری مادران و همسرانی  است که پا به پای مردان غیور خود در دفاع از این مرزو بوم نقشی پررنگ ایفا کرده اند. در آستانه هفته دفاع مقدس و همزمان با روایت بخشی از رنج های مادران و همسران سرزمینمان در مجموعه «شکوه یک زندگی» با رضا بهشتی کارگردان این مجموعه گفت و گو کرده ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ به همین مناسبت «سیما گپ» این هفته را به تمامی زنان سرزمینمان و بازماندگان شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس تقدیم می کنیم.   *** کار کارگردانی را از چه زمانی و با چه مجموعه ای آغاز کردید؟ سال 1370 در دانشکده صدا و سیما مشغول به تحصیل شدم. قبل از اتمام تحصیل یک مینی سریال به نام «وصال» برای گروه اجتماعی شبکه یک و دو فیلم کوتاه برای مرکز کرمان ساختم. از سال 1381 همکاری ام را با شبکه دو آغاز کردم و تاکنون 15 تله فیلم کارگردانی کرده ام. سریال«شکوه یک زندگی» اولین کار من در حوزه سریال سازی است.   *** ایده تولید سریال «شکوه یک زندگی» از کجا آغاز شد و فرآیند تولید چگونه بود؟ آبان 95 امیرعباس کنی تهیه کننده سریال با من تماس گرفتند و طرح و خلاصه چند سکانس به قلم مرجان اشرفی زاده را برایم فرستادند. طرح به نظرم جالب بود و همکاری ما کلید خورد. در طول کار با همکاری خانم اشرفی زاده که همزمان نگارش فیلمنامه را ادامه می داد، کار را جلو بردیم. داستان از 62 کلید می خورد و با فلش بک هایی به سال های 46 و 57 بازمی گشت. به نظر می رسید این بازگشت به گذشته در طول داستان مخاطب را سردرگم کند به همین دلیل قصه را از همان ابتدا به تصویر کشیدیم و بیننده را به سرعت با شخصیت های داستان آشنا کردیم و سپس قصه اصلی کلید خورد. همچنین در فرآیند داستان اصلی داستانک هایی گنجانده شد تا بیننده در فضای زندگی نارگل محبوش نشود.   *** فیلمنامه و ساخت «شکوه یک زندگی» برای هفته دفاع مقدس تدارک دیده شده بود؟ سریال در ابتدا مناسبتی نبود، اما با طولانی شدن زمان تصویربرداری و موضوع آن به صلاحدید مدیران، کار برای پخش در هفته دفاع مقدس برنامه ریزی شد.   *** چرا در این سریال شاهد صحنه های جنگ نیستیم؟ از آنجا که قصه درباره پشت صحنه جنگ و تاثیرات آن بود و کار در فضاهای جنگی نیازمند سرمایه انسانی و مالی و زمانی بیشتری است. پس به نتیجه رسیدیم صحنه های جنگ را حذف و فقط از اثرات آن در میان خانواده ها سخن بگوییم. اما به طور کلی در تمامی کارهایی که به حواشی جنگ می پردازد، تصاویر جنگی حذف می شود تا کار تحت تاثیر صحنه های اکشن قرار نگیرد.   *** 29 سال از پایان جنگ می گذرد به نظر شما ضرورت ساخت سریالی در باره جنگ چیست؟ جنگ هشت ساله تبعات بسیاری داشته، و ما به عنوان نسلی که سال ها درگیر هزینه های مادی و معنوی آن بوده ایم وظیفه داریم قصه هایش را برای نسل امروز که شاهد آن نبوده اند، بیان کنیم. اما در این روایت نباید دچار تکرار شویم. قصه ها باید به زبان امروز جامعه بیان شود و از جهات مختلف به این  هشت سال نگاه کرد. الان کشورهای مختلف هنوز فیلم ها و سریال هایی در مورد  جنگ های جهانی اول و دوم می سازند اما هر کدام نگاه و موضوع خاصی دارند. باید محدودیت ها را کنار گذاشت و با نگاهی نو به مقوله جنگ نگاه کرد. اگر چه «شکوه یک زندگی» را نمی توان کاری جسورانه دانست اما تلاش کردیم تا بر لبه تیغ خطوط قرمز قدم گذاشته و از رنج های مادران و همسرانی بگوییم که کمتر دیده شده اند.   *** چه پیامی برای بیننده های خود داشتید؟ بنیان اصلی قصه این سریال درباره روابط انسان ها با یکدیگر در دوران جنگ است. انسان هایی با تفکرات مختلف، شخصیت ها در این سریال نه خیلی سفید هستند و نه سیاه بلکه همه افراد معمولی هستند که در اطرافمان حضور دارند. باید به یاد داشته باشیم در دوران جنگ تمامی سلایق با اندیشه های گوناگون حضور داشتند. افرادی معمولی با نیازها و خواسته های معمولی که قهرمانان ما شدند. به عقیده من چهره ای که از خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می شود تا حدی مخدوش و یک جانبه است و باید به زندگی آنها نگاهی دوباره کرد.   *** آیا در استفاده از فضای روستایی بکر شمال کشور آن هم در فصل زمستان، تعمدی داشتید؟ زمستان این منطقه که ما انتخاب کرده بودیم به فضای خشن قصه ما می خورد و موضوع دیگر مفقود شدن یحیی در عملیات خیبر یعنی زمستان 62 است و تکرار فصل زمستان و بهار به تعریف قصه کمک زیادی کرده است. از سوی دیگر با توجه به زمان و بودجه سریال نیازمند فضایی بکر بودیم که اثرات گذشت زمان در آن کمتر بود. همه این مسایل ما را به مکان مورد نظر رساند.   *** حمایت سازمان را در تولیدات دفاع مقدسی چگونه ارزیابی می کنید؟ تجربه نشان داده اگر کاری در زمینه اعتقادی، دفاع مقدس و یا تاریخ معاصر خوب ساخته نشود اثرات مخرب و معکوس دارد. بنابراین فکر می کنم مدیران سازمان برای تولید چنین کارهایی به اجبار محافظه کارانه تر ورود می کنند. البته باید به آنها حق داد. فکر می کنم سازمان در این حوزه با احتیاط بیشتری قدم برمی دارد، تا دچار تبعات منفی تولید یک کار بد نشود. اما به نظرم این کار تا حدی حق مطلب را ادا کرده است و امیدوارم بیننده از آن راضی باشد.   *** درباره روند داستان که از سال 46 به بعد روایت می شود توضیحی می فرمائید؟ «شکوه یک زندگی» در اصل یک زندگی نامه است. نارگل دختری از خانواده متمول و قدرتمند در روستاست که در زمان جوانی دست به انتخابی بزرگ می زند و تا سالیان سال برای این انتخاب می جنگد. او یحیی پسر ساده روستایی را برای زندگی انتخاب می کند. این انتخاب مهم و پررنگ است و در تمام طول سریال این نقش را به صورتی قدرتمند به تصویر درآوریم.   *** درباره سختی کار فضا سازی سال های قبل از انقلاب، انتخاب لوکیشن اندکی توضیح دهید؟ بینندگان نکته بین هستند. پوشش بازیگران، اکسسوار صحنه همه و همه از اهمیت خاصی برخوردار است. ما نیازمند فضایی بودیم تا به سال های دهه چهل و شصت نزدیک باشد. فضای بکر و روستایی از یک سو به ما امکان می داد تا به تغییرات چندانی نیاز نداشته باشیم اما از سوی دیگر این فضا مشکلات خودش را داشت. روستاهای نزدیک شهر کاملا تغییر پیدا کرده اند اما یک روستای دورافتاده در اطراف بهشهر تغییر محسوسی ندارد اما مسافت زیاد تا شهر از مشکلات اصلی ما بود. مجبور بودیم با کمترین امکانات در فصل زمستان عوامل سریال را در این روستا اسکان دهیم. تمامی دوستان طی این مدت دچار سرماخوردگی های شدید شدند. اما با تمام مشکلات به نظرم نتیجه کار کاملا برای بینندگان این سریال جذاب باشد.   *** سخن پایانی امیدوارم زمان در نظر گرفته برای پخش مجموعه به آن آسیب نزند. چرا که هفته دفاع مقدس و همزمانی با دهه اول محرم باعث می شود تا افراد کمتری بیننده این کار باشند. البته با تکرار در زمان های مناسب و در شبکه های مختلف می توان این آسیب را کاهش داد. در پایان از روابط عمومی معاونت سیما برای  این گفت وگو تشکر می کنم.   انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد