هنر اداره آنتن زنده؛ مساله این است
برنامه های سینمایی تلویزیون همواره از پربیننده ترین برنامه ها به شمار می آمدند، به طوری که در تمامی شبکه های ردپایی از این نوع برنامه به چشم می خورد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ اولین های تلویزیون در زمینه سینما را باید در دهه 60 تلویزیون یافت، زمانی که تنها دو شبکه وجود داشت. ردپای «سینما تئاتر» در اولین های تلویزیون با موضوع سینما کاملا مشهود است. برنامه ای که به صورت مشترک به سینما و تئاتر می پرداخت و ناصر طهماسب مجری آن بود. پس از آن «سینمای کمدی» با اجرای جمشید گرگین را می توان دید، برنامه ای که به نقد فیلم های سینمایی با مضمون کمدی می پرداخت. جنگ «هنر هفتم» نیز که شب های جمعه از شبکه دو سیما روی انتن می رفت، مجموعه ای از برنامه های سینمایی و تئاتر را پوشش می داد. به ترتیب که جلوتر می رویم، «سینمای دهه نود» را باید از برنامه های پربیننده دهه 60 دانست برنامه ای که توانست بهترین های تولیدات سینمایی جهان را به تلویزیون بازگرداند، در این برنامه نام های کامیار محسنین و امیر عزتی به عنوان محقق و نویسنده و کارگردان به چشم می خورد. با ورود به دهه 70 شاهد افزایش ساعات پخش تلویزیون و تعدد شبکه ها هستیم در این سال ها اکبر عالمی اثرگذارترین برنامه را در زمینه تولیدات سینمایی به دست گرفت برنامه ای با عنوان «هنر هفتم» که از شبکه یک روی آنتن می رفت. علی معلم با «سینمای اندیشه»، احمد میراحسان با «سینما ماوراء»، «سینما چهار» با اجرای علیرضا شجاع نوری و... نمونه های دیگری از این دست به شمار می روند. برنامه هایی که به نقد سینما در ژانرهای مختلف و از ابعاد گوناگون نگاه می کردند. اینها همگی نمونه های موفق و یا ناموفق ای است که طی دهه ها شاهد آن بوده ایم. برنامه هایی که نقادانه، گفت و گو محور که تلاش کرده اند گره ها و ابهامات پشت پرده سینما را برای مخاطب خاص و یا عام مطرح نمایند. اما بسیاری برنامه «هفت» را از جنجالی ترین کارهای تلویزیون در زمینه نقدهای تولیدات سینمایی می دانند که در دوره های مختلف و از سال 1389 در شبکه سه سیما تولید و پخش شده است. این برنامه تاکنون در سه سری تولید شده و فریدون جیرانی، محمود گبرلو و بهروز افخمی به ترتیب اجرای آن را برعهده داشتند. در لیست بلند بالای برنامه های سینمایی تلویزیون همچنین  نام «سینما دو» به عنوان نمونه ای موفق و کمتر جنجالی برده می شود. برنامه ای که با نگاهی جامعه شناسانه هر هفته تازه های سینمای ایران را به نقد می کشد. در این برنامه نیز نام های محمد خزاعی و حامد عنقا را می توان در سمت مجری دید. اگر به این لیست بازگردیم با دقت در آن، یک اصل مشترک را مشاهده خواهیم کرد. اصل غیرقابل انکار در این میدان حضور افراد صاحب سبک و مولف در صنعت سینما به عنوان مجری برنامه است. کسانی که به قول قدما دود چراغ خورده اند و رنج فراوان برده اند و کارهای ماندگار از خود به جای گذارده اند. انتخاب فردی مانند حامد عنقا در «سینما دو» توانست جنجالی ترین اتفاق سال های اخیر تلویزیون یعنی ترک آنتن زنده آن هم به صورت قهر را به اتفاقی ساده مبدل نماید. آنجا که به سادگی و در کمال صداقت در مورد قهر میهمان خود توضیحاتی داد و در پایان از هنرمندان خواست صبر خود را بالا برند. اینکه به دنبال مقصر باشیم سخن بیهوده ای است چرا که در جایگاه هر یک از آنها تعریف حق و حقوق میهمان و میزبان تغییر می کند. آنچه مسلم است اداره مباحث بعدی در شرایط سخت و روی آنتن زنده است که می توان به عنقا نمره قبولی داد. باید به خاطر داشته باشیم برنامه هایی مانند «سینما دو» تلاش دارند تا با ایجاد فضاهای مناسب مباحث و موضوعات متنوع و حتی تخصصی در حوزه سینما را به زبانی ساده برای مخاطب متخصص و غیر متخصص بازگو نمایند و با ایجاد تعادل میان سوژه های خاص و عام سینما، طیف وسیع تری از مخاطبان علاقه مند به هنر هفتم را مجذوب نمایند. به هرحال سینما به عنوان هنر هفتم موضوعات مختلف را با نگاهی متفاوت دنبال می کند و از چالش هایی که در جهت رشد این هنر فراگیر است استقبال کرده و بر کرامت هنرمندان تاکید دارد. «سینما دو» در سری دوم خود مباحث متعددی را طرح کرده است. به طوری که در هفت برنامه ابتدایی، تنوع زیادی در موضوعات برنامه داشت. از این نوع موضوعات می توان به سوژه های مناسبتی مانند ویژه برنامه روز ملی سینما یا سینمای دفاع مقدس، یا مسائل تخصصی مثل بحران فیلم سوزی و اکران و حتی موضوعات مورد علاقه مخاطبان غیرمتخصص مانند دستمزد بازیگران سینما یا سرنوشت بازیگرانی که کارگردان شدند، اشاره کرد. به نظر می رسد «سینما دو» در هر برنامه خود مطالبی را به شکل پرونده ویژه بررسی می کند، پرونده هایی که هر کدام مبتنی بر اتفاقات روز سینما شکل گرفته اند. بنابراین هر موضوعی که در اتفاقات روز سینما بگنجد در برنامه «سینما دو» هم به شکل جدی و البته با نگاهی متفاوت تر به آن پرداخته خواهد شد. با توجه به سیال بودن اتفاقات و واکنش ها در صنعتی همچون سینما می توان انتظار داشت موضوعات در آخرین لحظات تغییر نمایند چرا که در این برنامه تلاش می شود تا حد امکان مطالب طرح شده به اتفاقات و موضوعات روز نزدیک باشد. می توان امیدوار بود این برنامه همچنان به دور از حواشی و جنجال های موجود به کار خود ادامه دهد ولی به خاطر داشته باشیم جذابیت برنامه های گفت و گو محور آن هم از نوع مناظره و نقد (هاردتاک) به همین چالش ها و جنجال هاست و اگر قرار باشد بدون داشتن حب و بغض نسبت به افراد و جریان های سینمایی برنامه تولید شود. در طول زمان و با گفتن یک سری انتقادها و موشکافی احتمال دارد برخی سوتفاهم ها، دلخوری ها و حتی قهر پیش آید. در چنین شرایطی همچنان نقش اجرا پررنگ تر خواهد شد، بنابراین باید به یاد داشت مهمترین موضوع انتخاب یک مجری در برنامه ای زنده علاوه بر تسلط بر موضوع مدیریت لحظه ها و بینندگان است. انتهای پیام/ن  
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد