شبی با فوتبال در «شب های فوتبالی»
دکتر رضا شجیع در کتاب «رویکردها و نظریه های جامعه شناسی فوتبال» با اشاره به اهداف نهفته در این ورزش پرطرفدار به حاشیه های دیگر آن اشاره کرده است. وی در این کتاب به موضوعی تاریخی اشاره می کند که بسیاری از ما آن را طنز می پنداریم. وی در این کتاب روایتی از ناصرالدین شاه در سفر به پاریس را نقل می کند که در آن، شاه ایران به دیدن مسابقه فوتبال می رود و از آنجا که این بازی برایش جذابیتی ندارد از اطرافیانش می پرسد؛ چند نفر در میدان بازی هستند؟ گفته بودند؛ بیست و دو نفر. در این هنگام ناصرالدین شاه پیشنهاد می کند به هر یک از بازیکنان توپی داده شود تا آنها مجبور نباشند برسر یک توپ با یکدیگر نزاع کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ امروزه همگان بر این باورند که ورزش فوتبال نه یک ورزش حرفه ای بلکه صنعتی بی بدیل در دنیای پرهیاهوست. رونق این صنعت را می توان در خرید و فروش بازیکنان میلیارد دلاری، تماشاچیان پرشور، تبلیغات میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات و.... همه و همه نشان از رونق این صنعت بزرگ دارد. اما آنچه باعث شده رسانه ها سهم بزرگی از پخش خود را به این ورزش پربیننده اختصاص دهد تنها درآمدهای سرشار و یا نیاز به این ورزش نیست. به باور اندیشمندان، پیوند دو قدرت رسانه و فوتبال هر دو را به نهادهای فراقدرت در جامعه مبدل کرده است. فراقدرتی که سهم حاشیه های آن کمتر از متن نبوده و نیست. بر هیچکس پوشیده نیست در دهه 70 با تولد شبکه سه، ورود سازمان به موضوع پخش مستقیم فوتبال و بررسی حواشی آن، فصلی نو را در زندگی جوان ایرانی رقم زد. جذابیت پخش مسابقات ورزشی از جمله فوتبال را می توان از دلایل اصلی راه اندازی شبکه ورزش در نسل جدید کانال های تلویزیونی دانست. شبکه ای با محوریت ورزش و در راس آن ورزش فوتبال. اما در میان تمامی برنامه های ورزشی به خصوص فوتبالی شاید «شب های فوتبالی» شبکه ورزش را بتوان کاری منحصر به فرد دانست چرا که تمامی حواشی یک بازی جذاب بلافاصله پس از بازی در این برنامه پخش و با حضور کارشناسانی از این جنس تحلیل و بررسی می شود. حاشیه هایی که گاها از متن جذاب تر شده و تا سال ها در خاطره ها باقی می ماند. هفته یازدهم لیگ برتر جام خلیج فارس، 5 بازی در طول ساعات روز از شبکه های متعدد روی آنتن رفته، ساعت 20 وارد رژی پخش برنامه «شب های فوتبالی» شدیم. تمامی عوامل آخرین جزئیات را کنترل می کنند. هر چه به زمان پخش نزدیک تر می شویم رفت و آمدها سرعت بیشتری می گیرند، صداها بالاتر و توصیه های کوتاه تر و موکدتر می شود. دوسال و اندی از عمر برنامه گذشته و فصل سوم آن به تهیه کنندگی فرشاد شکیبی، افشین عبداللهیان به عنوان سردبیر، کارشناس ـ مجری و اجرای مهدی توتونچی روی آنتن می رود. برنامه ای که به سرعت جای خود را در میان تولیدات فوتبالی شبکه ها پیدا کرده و بینندگان خود را دست چین می کند. برنامه ای پر از چالش های فوتبالی، همچون فوتبال و اخلاق، فوتبال و فرهنگ، فوتبال و اقتصاد، فوتبال و مدیریت، فوتبال و سیاست، فوتبال و داوری، فوتبال و فوتبال و فوتبال. منشی صحنه آخرین ثانیه ها را می شمارد و آنتن دست به دست می شود.   فرشاد شکیبی تهیه کننده: مهمترین عنصر موفقیت برنامه «شب های فوتبالی» سرعت است منتظر می مانیم تا فراغتی حاصل شود در میانه برنامه و در لحظه دست به دست شدن آنتن بین برنامه و تبلیغات با فرشاد شکیبی تهیه کننده برنامه گپی کوتاه می زنیم. از او در مورد مراحل تولید برنامه می پرسم که پاسخ می دهد: از مهمترین چالش های ما در تولید این برنامه همان جمع اوری تمام اتفاقات مسابقات فوتبال است. به عبارت دیگر باید در یک بازه زمانی 3 یا 4 ساعته مجموعه ای از حوادث و اتفاقات مسابقات روز جمع آوری، اطلاع رسانی و کارشناسی شود. بی تردید برنامه «شب های فوتبالی» چالشی ترین کاری است که تولید و روانه انتن کرده ام. تهیه کننده شب های فوتبالی ادامه می دهد: گاهی برنامه ما را با بعضی از برنامه های ورزشی مقایسه می کنند مانند برنامه جذاب «نود» که باید عرض کنم برنامه «شب های فوتبالی» رویکرد خاص خود را دارد. این برنامه در حوزه فوتبال به صورت تخصصی اقدام به نقد و بررسی بازی های فوتبال می پردازد و عنصر تازگی خبر را مد نظر دارد، البته به دور از هیاهوهای زائدی که در پیرامون ورزش وجود دارد. هر برنامه ورزشی جایگاه و ویژگی خود را دارا می باشد. او درباره نقش مخاطبان برنامه می گوید: نظرات مخاطبان برنامه برای ما خیلی مهم است و نقش شهروند خبرنگار را برای مخاطبان در نظر گرفته ایم، در برنامه از طریق کانال برنامه ویدیوهای بینندگان که را شامل صدها کلیپ و ویدئوی کوتاه است، دریافت و پخش می کنیم. شکیبی درباره تغییراتی می خواهد در برنامه اعمال کند، می گوید: ضمن تشکر از دوستان تهیه کننده قبلی که برای برنامه زحمات زیادی را کشیده اند و بستر مناسبی را برای برنامه «شب های فوتبالی» فراهم آورده اند باید عرض کنم هدف گذاری که برای برنامه در نظر داریم، رشد و ارتقای برنامه است، اولین گام، تغییر نوع گزارش ها و ساختار برنامه است. مورد دیگر تغییر دکور برنامه است که در حال تکمیل است و به زودی با دکور جدید، برنامه روی آنتن می رود. مسئله مهمی که سعی داریم در برنامه ها به آن بپردازیم اخلاق در ورزش است، آیتم های مختلفی را در این حوزه آماده کرده ایم. هدف نهایی که سیاست اصلی برنامه «شب های فوتبالی» است، ترویج نشاط و آگاهی در برنامه است. باز با مشکل زمان دست به گریبانیم به زمان پخش برنامه نزدیک تر شده ایم و آقای شکیبی به قول معرف دست ما را در دست مجریان برنامه می گذارد.   مهدی توتونچی مجری: آنالیز مسابقات در سریع ترین زمان ممکن مهدی توتونچی از شروع کار خود به عنوان مجری در تلویزیون می گوید: بیش از 7 سال است که به عنوان مجری در سازمان مشغول به کار می باشم. از فصل سوم «شب های فوتبالی» به عنوان مجری در این برنامه در خدمت مردم عزیزمان هستم، سابقه بازی فوتبال به صورت حرفه ای را داشته ام و در یک خانواده کاملا فوتبالی بزرگ شده ام، 12 سال سابقه مطبوعاتی دارم و در روزنامه جام جم در بخش ورزشی مطلب می نویسم و مدرک B مربی گری فوتبال آسیا را دارم. مجری جوان «شب های فوتبالی» در ادامه نحوه کسب اطلاعات قبل از اجرا را این گونه بیان کرد: چون خودم یک روزنامه نگار ورزشی هستم اطلاعات بازی ها و حواشی آن را در اختیار دارم و شاید یکی از دلایلی که برای اجرای «شب های فوتبالی» انتخاب شدم، اشراف به مسایل روز فوتبال بود. توتونچی از نقش مخاطبان برنامه در «شب های فوتبالی» این گونه یاد می کند: اولا به جرات می توانم بگویم که این برنامه یکی از پر بیننده ترین برنامه های ورزشی و حتی غیر ورزشی تلویزیون است و تعداد زیاد مخاطبان این برنامه باعث شده است نقد و نظر بینندگان نیز درباره برنامه افزایش معنا داری داشته باشد. مهمترین مزیت  «شب های فوتبالی» پخش در شب بازی هاست به این ترتیب ما زمان را از دست نمی دهیم و تماشاچی فوتبال هنوز هیجانات بازی را دارد. برنامه به تماشاچی فوتبال این امکان را می دهد تا در اسرع وقت با حضور کارشناسان، مسابقه را آنالیز کند. وی با اشاره به برخورد مردم با مجریان برنامه های ورزشی تاکید می کند: مردم خیلی لطف دارند، اما اتفاق خوبی که در سازمان انجام شده انتخاب مجری در حوزه تخصصی آن برنامه است، یعنی در حوزه سیاسی، اجتماعی و ورزشی مجری با تخصص آن برنامه انتخاب می شود. درباره اجراهای خودم هرگاه دوستان بیننده ما را خارج از سازمان می بینند علاوه بر لطفی که نسبت به من دارند، ایرادات کار را به من گوشزد می کنند. توتونچی پیش از آن که صدای منشی صحنه به گوش رسد از ما جدا می شود تا برای پخش مجدد آماده شود. در تنفس بعدی از افشین عبدالهیان سردبیر کارشناس و مجری برنامه می خواهم با ما گفت و گو کند.   افشین عبدالهیان سردبیر: مخاطبان صاحبان اصلی برنامه هستند از عبدالهیان درباره نقش سردبیر برنامه پرسیدم که پاسخ داد: مهمترین نقش سردبیر ایجاد ارتباط با مخاطبان از یک سو و ارتباط با مسئولان برنامه اعم از تهیه کننده و مدیران شبکه از سوی دیگر است. همچنین از دیگر وظایف سردبیر، دعوت از میهمانان و کارشناسان مدعو و ارائه سیاست های تولید برنامه است. دروازه بانی موضوعات برنامه نیز از دیگر موضوعاتی است که بر عهده سردبیر گذاشته شده و از انجا که ورزش فوتبال فی نفسه موضوعی جنجالی و پرحاشیه است. در این برنامه تلاش کرده ایم تا از این حوزه دوری کنیم. سردبیر برنامه «شب های فوتبالی» به آیتم «موبایلی» اشاره کرده و اضافه می کند: در این آیتم گزیده ای از نظرات بینندگان برنامه و تماشاچیان فوتبال از طریق ارتباط مستقیم  با بینندگان و جمع آوری پیامک تهیه و به اطلاع می رسد. سوال نظرسنجی در هر برنامه باعث شده تا به مجموعه آماری خوبی دست یابیم که در ادامه برنامه سازی به ما کمک خواهد کرد. عبدالهیان در ادامه به ویژه برنامه های نوروزی اشاره کرد و افزود: هر سال در ایام نوروز ویژه برنامه نوروزی «شب های فوتبالی» را از شبکه ورزش پخش می کنیم. در این برنامه بهترین های فوتبال در بخش های مختلف از بازیکن، مربی، داوری و... با نظر مردم انتخاب می شدند. طبق نظرسنجی ها در طول نوروز 95، برنامه از پربیننده های نوروزی بوده و توانست رضایت 89 درصدی مخاطبان خود را به ثبت برساند. وی از کوشش عوامل سازنده برنامه در هر چه تخصصی تر کردن کار خبر داد و اضافه کرد: در طول پخش 135 برنامه با 200 میهمان در دیگر استان ها به صورت تلفنی ارتباط برقرار شده است، این آمار نشان دهنده میزان تعامل برنامه با مراکز استان ها و کارشناسان مختلف در تمام کشور است. همواره تلاش کرده ایم تا از ظرفیت های موجود در سراسر کشور بهره مند شویم.   کارشناسانی خبره از جنس فوتبال در لحظات پایانی برنامه در فرصتی کوتاه از کارشناسان حاضر در برنامه خواستیم تا به سوالاتمان پاسخ دهند. در گفت و گو با صمد مرفاوی بازیکن تیم ملی و استقلال در همان لحظه اول، یادی از خاطرات گل هایش در تیم ملی و استقلال کردیم و بعد از او در مورد همکاریش با برنامه پرسیدیم که پاسخ داد: افتخار این را داشتم تا از اولین قسمت برنامه در شهریور 94 به «شب های فوتبالی» دعوت شوم. به عنوان فردی قدیمی در این برنامه باید اذعان کنم که تمامی تیم ها، کاری شایان قدردانی کرده اند و توانسته اند هر روز کاری متفاوت و بهتر روی آنتن ببرند. گل زن تیم ملی و استقلال در ادمه می افزاید: این برنامه به تدریج توانست به استاندارد یک برنامه تخصصی فوتبال برسد. تنها مشکلی که وجود دارد کمبود وقت برای نقد و کارشناسی هر بازی است. اما در کل توانسته نقش بسیار مهمی را در ترویج ورزش در جامعه داشته باشد و این را من در بازخوردهای موجود در متن جامعه به چشم دیده ام. رضا غیاثی داور پیشکسوت و کارشناس این روزهای داوری، میهمان دیگری است که با خوش رویی به ما پاسخ می دهد. غیاثی درباره حضور خود در برنامه «شب های فوتبالی» می گوید: من هم مانند آقای مرفاوی در اولین شبی که برنامه روی آنتن رفت به عنوان کارشناس داوری در خدمت مردم عزیزمان بودم. مدت ها پیش با سردبیر برنامه به این جمع بندی رسیده بودیم که نباید تماشاچی فوتبال برای آنالیز مسابقات فوتبال روزهای متعدد منتظر بماند بلکه باید در روز مسابقه به صورت تخصصی بازی بررسی و انالیز گردد. وی درباره اینکه می توان برنامه های دیگر ورزشی با شکل و شمایل «شب های فوتبالی» برای ورزش های دیگر مانند والیبال و یا کشتی داشت؛ گفت: خوشبختانه دو شبکه رادیویی و تلویزیونی ورزش در کشور ما وجود دارد که هر دو نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه ورزش در کشور ایفا کرده اند، ترویج ورزش به عنوان یکی از ارکان رشد فرهنگی در جامعه می تواند، جوانان ما را از به دام افتادن در سایه سیاه اعتیاد و نابسامانی های اخلاقی دور کند. به ساعات پایانی شب و انتهای برنامه نزدیک می شویم ولی همچنان مباحث مربوط به هفته یازدهم لیگ برتر جام خلیج فارس ادامه دارد. همچنان بیننده ها پیامک می دهند و ویدئوهای کوتاه می فرستند. تب و تاب فوتبال ادامه دارد و همگان می دانند این صحنه در تسخیر ورزشی قدرتمند باقی می ماند و... انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد