تهیه کننده «فوتبال برتر»
پوشش فوتبال با بالاترین کیفیت
پربازدیدترین رویداد ورزشی جهان بدون هیچ تردیدی فوتبال است. در فینال جام جهانی 2006 آلمان، بیش از 715 میلیون نفر بازی را تماشا کردند و این رقم در جام‌های جهانی 2010 و 2014 افزایشی چشمگیر داشت. اما سوال اینجاست که چرا این رویداد تا این حد هوادار و طرفدار دارد؟ فوتبال یعنی هیجان، تفریح، غم و شادی در برد و باخت تیم محبوب مان، شاید بتوان این ورزش را مانند یک زندگی دید. تصمیم‌های آنی، برد و باخت‌های ناشی از آن، زندگی تمام نمی‌شود، همان‌طور که وقتی ما شکست می‌خوریم، زندگی‌مان به پایان نمی‌رسد و فردای آن روز دوباره زندگی را از سر می‌گیریم. تلویزیون به عنوان یک رسانه همگانی بیشترین پوشش بازی های فوتبال را دارد و برنامه «فوتبال برتر» به عنوان یکی از پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی می باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ پایان نیم فصل بازی های فوتبال لیگ برتر جام خلیج فارس فرصتی به وجود آورد تا «سیما گپ» با تهیه کننده برنامه «فوتبال برتر» مهدی هاشمی گفت وگویی داشته باشد.   *** چند سال است که تهیه کننده تلویزیون هستید و چه برنامه هایی را در کارنامه دارید؟ بیش از 20 سال است که کار تهیه کنندگی را در سازمان به عهده دارم، تهیه کنندگی برنامه های مختلفی تاکنون داشته ام. از برنامه های مناسبتی گرفته تا برنامه های انتخاباتی، از سال 1378 کار تهیه کنندگی ورزشی را شروع کردم و تهیه چند برنامه مختلف ورزشی را درکارنامه ام دارم. از سال 1381 با توجه به نیاز سازمان برای تولید برنامه ای تخصصی در زمینه فوتبال برنامه «فوتبال برتر» به من سپرده شد. تا پیش از آن تنها برنامه «جنگ ورزش» در تلویزیون وجود داشت که تمامی رویدادهای ورزشی را در بر می گرفت. برای راه اندازی برنامه ای با موضوع خاص فوتبال، سه موضوع مهم در دستور کار قرار گرفت. رفع نواقص فنی و ارتقاء تجهیزات سخت افزاری با هدف افزایش سطح کیفی و فنی پوشش مسابقات داخلی؛ به همین منظور لوازم و تجهیزات مورد نیاز خریداری و به مجموعه اضافه می شد. در مرحله بعدی با هدف آنالیز مسابقات تلاش شد تا از کارشناسان خبره در زمینه فوتبال دعوت شود تا با شرکت در برنامه ها به شیوه ای نوین تولید یک برنامه کاملا فوتبالی را در تلویزیون به بیننده ارائه دهیم. در مرحله سوم با دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی آموزش نیروی متخصص در زمینه پوشش مسابقات فوتبال در برنامه قرار گرفت. در بحث آموزش تخصصی، نیروهای که باید فوتبال را پوشش می دادند مورد توجه قرار گرفت.   *** ارزیابی شما از تفاوت پوشش مسابقات خارجی و فوتبال چیست؟ با توجه به تفاوت های موجود به لحاظ کیفیت زمین بازی، امکانات باشگاه ها و ورزشگاه ها و نوع تجهیزات در داخل و خارج، هر بیننده حرفه ای قادر به ارزیابی است. اما با وجود همین تفاوت ها با ورود سیستم های تصویربرداری جدید و واحدهای HD به مجموعه سازمان می توان ادعا کرد همکاران ما بهترین تصاویر ممکن را روی آنتن می فرستند. به جرات می توان گفت توانایی فنی همکاران متخصص فنی ما اگر در آسیا اول نباشد در رده دوم قرار دارد. به یاد داشته باشیم  کنفدراسیون فوتبال آسیا چندین بار از دوستان ما تقدیر کرده و حتی چند کشور درخواست داده اند که کار پوششی تصویری بازی های آنها را عوامل فنی ما انجام دهند.   *** ویژگی های برنامه زنده ورزشی چیست و چقدر برای آن زمان می گذارید؟ حداقل یک هفته قبل از مسابقه باید مقدمات برای هر بازی انجام شود و هماهنگی های لازم از قبیل آفیش واحد سیار و فراهم کردن مقدمات کار انجام شود. یک روز قبل از مسابقه همکاران واحد سیار اعزام می شوند و تمامی سیستم ها و کابل کشی های مورد نیاز را انجام می دهند. در روز مسابقه حداقل پنج ساعت قبل از شروع بازی تیم فنی در محل مستقر می شوند و سه ساعت مانده به مسابقه هم تیم تولیدی در ورزشگاه حاضر است. در مسابقات ملی جلساتی بین تیم تهیه و تولید و کارگردانی نیز باید داشته باشیم.تیم اعزامی تلویزیونی به ورزشگاه زودترین تیمی است که در محل مستقر می شود و آخرین گروهی است که از استادیوم خارج می شود. به طور کلی سخت ترین پوشش تلویزیونی در مسابقه فوتبال است که همکاران ما با تمام توان در حال خدمت رسانی به مردم عزیزمان هستند. به خاطر داشته باشید، در بازی های مهم ملی و دربی استقلال و پرسپولیس ما حداقل 50 میلیون بیننده داریم و کوچک ترین خطای ما در دید این خیل عظیم دوستداران فوتبال قرار خواهد گرفت.   *** ارزیابی شما از نقش اسپانسر در تولید برنامه های تلویزیونی چیست؟ همه جای دنیا اسپانسرهایی در برنامه های تلویزیونی حضور دارند و یک کار حرفه ای است، ولی به این شکلی که اکنون استفاده می شود را من قبول ندارم، برنامه «فوتبال برتر» به علت اینکه مخاطبان زیادی دارد برای اسپانسر برنامه شرایط خاصی را در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه در برنامه های دیگر ضوابط چندان رعایت نمی شود. در بسیاری از برنامه ها کارشناسی و مخاطب سنجی کار تبلیغی انجام نمی شود. مثلا برنامه های اجتماعی را می بینیم که از دکتر و آشپز و.... همه اسپانسر هستند. این موضوع به برنامه لطمات جبران ناپذیری می زند. موضوع دیگر تبلیغات قبل و بعد از بازی هاست، متاسفانه برای بازی دربی 27 دقیقه قبل از بازی و 15 دقیقه بین دو نیمه تبلیغات پخش می شود! به نظر من زمان این گونه تبلیغات باید کم شود و به طور کلی باید به این وضع سروسامان مناسبی داده شود. آفتی که اکنون به وجود آمده این است که شخصی که هنوز دستیاری تهیه کننده را تجربه نکرده چون فلان اسپانسر را می آورد برنامه خاصی را به او می دهند و باید تجدید نظر اساسی به این رویه شود.   *** پروسه نظرسنجی مخاطب در برنامه چیست؟ ما از چند طریق اقدام به جمع آوری نظرات مخاطبان می کنیم، اداره کل روابط عمومی سازمان و واحد 162 آن اولین راهکار برنامه در مورد دریافت نظرات مخاطبان است. حضور 300 هزار دنبال کننده در کانال برنامه روش دیگری است که دنیای مجازی برایمان فراهم کرده و ما تلاش می کنیم از این امکان بهره برداری کافی داشته باشیم. همین نحوه دریافت نظرات باعث شده تا گزارشگران ما با دریافت نمره منفی از سوی مخاطبان تلاش کنند تا در گزارش بعدی نواقص خود را جبران نمایند.   *** مهدی هاشمی چقدر جسارت استفاده از چهره های نو و جوان را در برنامه دارد؟ اگر به یاد داشته باشید،  11 سال پیش در هر برنامه 100 نفر تماشاگر در همین استودیو 14 حضور داشتند که با آنها روی آنتن زنده تبادل نظر می کردیم. اکنون اگر می بینید در برنامه های ضبطی و تولیدی سراغ این گونه برنامه هایی با حضور بینندگان در استودیو می روند. ما 11 سال پیش این کار را انجام می دادیم پس جسارت را می توانید در کار ما ببینید.  اما درباره استفاده از چهره های نو و جوان نیز از ابتدا بنای «فوتبال برتر» بر مبنای استفاده از چهره های نو گذاشته شد. این موضوع را بینندگان ما بعد از خداحافظی علیرضا منصوریان، مهدی امیرآبادی و محسن خلیلی و حضورشان در برنامه در کنار کارشناسان پیشکسوت ملاحظه کردند. همچنین تلاش کرده ایم تا از افرادی که در برنامه «آقای گزارشگر» درخشیدند در کنار گزارشگرانمان استفاده کنیم.   *** ایده و یا برنامه جدید «فوتبال برتر» در آینده نزدیک چیست؟ افزایش تعداد دوربین ها در استادیوم ها مهمترین برنامه ما در آینده نزدیک است. مردم علاقمندند بهترین تصاویر را از مسابقات ببینند. به نظر من باید بازی ها را با 16 دوربین پوشش بدهیم تا بتوانیم از زوایای مختلف تصاویر بازی را داشته باشیم. چند واحد سیار جدید در حال ورود به مجموعه سازمان است و تمام تلاشمان این است که پوششی خوبی از ورزشگاه ها برای بینندگان عزیزمان داشته باشیم. مشکلی که ما اکنون با آن مواجه هستیم مشکل ورزشگاه های استان ها و استاندارد نبودن این مجموعه های ورزشی است که برای همکاران ما در استان ها دردسرساز شده است. البته کمبود امکانات در استان ها و واحد سیار هم از دیگر مشکلاتی است که به امید خداوند با به روز شدن لوازم و تجهیزات امیدواریم این نواقص رفع گردد.   *** سخن پایانی : تمام تلاش من و همکارانم در برنامه این بوده که به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت بازی های فوتبال را پوشش دهیم و اگر کمی و کاستی وجود داشته انشالله مردم عزیزمان ما را به بزرگی خودشان می بخشند.     انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد