سارا روستاپور:
برنامه کودکان نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد
همواره چهره هایی هستند که تا سال ها محبوب کودکان باقی می مانند. افرادی که می دانند با بچه ها چگونه برخورد کنند و همیشه و در هر سنی کودک درون خود را بیدار نگهدارند. سارا روستا پور متولد 63 است. او با اجرا در برنامه «رنگین کمان» با نام خاله سارا معروف شد و همچنان تعداد زیادی وی را با همین نام می شناسند. خاله محبوب بچه ها این روزها با برنامه «مهد پویا» در کنار کودکان است. این برنامه با محوریت نیازهای آموزشی مخاطبان خردسال تولید و شنبه تا چهارشنبه، ساعت 12:30از شبکه کودک روی آنتن می رود. برنامه ای با حال و هوای کودکانه و تداعی کننده مهد کودک، مریم نشیبا به عنوان راوی برنامه حضوری گرم دارد و بخش های متنوع برنامه با حضور عروسک های جذاب پر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «سیما گپ» این هفته را به سارا روستاپور، خاله سارای کودکان اختصاص داده ایم.   *** چه شد به سمت اجرا آمدید؟ آگاهانه بود یا اتفاقی؟ سال 78 دوست پدرم درباره آزمونی گفت که قرار بود از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای اجرا گرفته شود. با اینکه آن زمان دانش‌آموز بودم، ترغیب شدم در این آزمون شرکت کنم. متنی سخت را حفظ کردم و در آزمون قبول شدم. اما برای برنامه از نظر سنی مناسب نبودم و نتوانستم مجری شوم. اما در برنامه «از مدرسه تا مدرسه» شش ماه مجری بودم. چون اجرا مانع درس خواندن می‌شد، بنابراین ترجیح دادم تا بعد از قبولی دانشگاه مقابل دوربین نروم.   *** فکر می‌کردید یک روز خاله سارا شوید؟ دعا کردم این اتفاق بیفتد (می‌خندد). پیش از این ماجرا در نمایشگاه مطبوعات خاله نرگس را دیدم. غرفه آنها کنار غرفه نشریه‌ای بود که من در آن کار می‌کردم. به دلیل ازدحام جمعیت خاله نرگس نمی‌توانست از غرفه بیرون بیاید و من کمک کردم از غرفه ما بیرون برود. همان موقع به همسرم گفتم چه می‌شد بچه‌ها به من هم خاله سارا بگویند. نمایشگاه سال بعد من خاله سارا بودم.   *** چطور از اجرا به سمت کار تهیه برنامه های کودک رفتید ؟ از همان شروع کار، نویسندگی برایم جذاب بود. اولین تجربه کارگردانی و تهیه کنندگی ام سال 85 در شبکه لرستان با برنامه «فرشته ها و دوچرخه ها» بود که توانست در جشنواره استانی دیپلم افتخار کسب کند. از سال 86 تهیه کننده و مجری برنامه «گل آموز» شبکه آموزش بودم و تا سال 95 این مسوولیت را برعهده داشتم. سپس در شبکه دو سیما استخدام شدم و اجرای برنامه های «اتل، متل، تماشا»، « خونه خاله»، «همیشه بهار» و «شب بخیر بچه ها» را کارگردانی و اجرا کردم. در حال حاضر در شبکه پویا مشغول به کار هستم  و برنامه «کارآگاه نجار» و «مهد پویا» را ساختم.   *** از برنامه «مهد پویا» بگویید؟ سال 1391 زمانی که در شبکه دو کارگردانی و اجرای «اتل، متل، تماشا» را برعهده داشتم؛ ایده «مهد پویا» به ذهنم رسید. برنامه ای برای بچه هایی که به مهدکودک نمی روند و وظیفه رسانه است تا آموزش های دوران پیش از مدرسه را در خانه به آنها بدهد. من برنامه های کودک کشورهای دیگر را زیاد تماشا می کنم. ضرورت چنین برنامه های در تمام دنیا احساس شده می شود. بنابراین طرحی را به شبکه کودک ارائه کردم و در جمع بندی نهایی «مهد پویا»  به وجود آمد.   *** انتخاب راوی در کار برچه اساسی است؟ اصولا در کارهای کودک مجری وجود دارد. اما در «مهد پویا» راوی جای مجری را گرفته است. خانم نشیبا چند خصوصیت مهم در کار دارد صدای گرم، بیان شیوا، آرامش در کلام و به کارگیری کلمات صحیح از جمله این خصایص است. در کار کودک چنین خصایصی اهمیت بسیاری دارد چرا که سن یادگیری در کودکان به ما این امکان را می دهد تا سخنوری را به کودکان اموزش دهیم.   *** کودکانی که در «مهدپویا» هستند بر چه اساسی انتخاب می شوند؟ استفاده از کودکان برای حرفه صداپیشگی کار دیگری است که در «مهد پویا» انجام دادیم. در مطالعات میدانی به این نتیجه رسیدم که بچه ها حرف هایی را می زنند که فقط خودشان متوجه می شوند. به عبارت دیگر بچه ها در دنیای خودشان با زبان مشترک خاص خود صحبت می کنند و همه متوجه منظور هم می شوند. بنابراین در برنامه کودکان زیر 6 سال را انتخاب کردیم که قاعدتا کاری سخت بود. چرا که باید دیالوگ ها کلمه به کلمه برای بچه ها می خواندم تا حفظ شوند و در لحظه مورد نیاز به کار گیرند.  سپس در زمان ضبط اصلی، عروسک گردان ها باید حرکت دهان عروسک ها را با صدای بچه ها منطبق می کردند. کار با بچه ها شیرین اما سخت و دارای شرایط خاصی است. همین موانع و شرایط باعث شد، تا کاری که به طور متوسط باید ظرف 10 تا 15 روز به اتمام برسد، مدت 45 روز زمان برد.   *** آیتم های برنامه چیست؟ آیتم های برنامه نیز شامل، آموزش کاردستی، قصه گویی، نقاشی با اشکال هندسی، کلیپ های شاد کودکانه و ... می شود. در برنامه سعی شده آیتم ها بر اساس آموزش هایی طراحی شود که یک کودک در مهد می بیند. بنابراین برنامه علاوه بر جنبه سرگرم کنندگی به جنبه آموزشی اهمیت داده و شاید در جاهایی این موضوع پررنگ تر به چشم بیاید.   *** آشنایی بچه ها با خاله سارا چقدر به جذب مخاطب در این برنامه کمک می کند؟ دوست داشتم کار متفاوت باشد و لازم است بگویم که خیلی به دنبال معروفیت در اجرا نیستم و بیشتر دوست دارم اثرگذار باشم. در این کار اجرا ندارم، ولی در تبلیغات این برنامه که چه ساعتی اجرا شود نقش داشتم و امیدوارم که بچه ها از دیدن این برنامه لذت برده باشند .   *** در بخش کودک و نوجوان جای خالی چه برنامه هایی احساس می شود و آینده شبکه کودک را چطور می بینید؟ در تمام دنیا سرمایه گذاری برای کودکان اولویت دارد. باید به یاد داشته باشیم کودکان آینده سازان جامعه ما هستند بنابراین در کنار اختصاص بودجه برای فیلم و سریال باید ردیف بودجه ای برای کار کودکان در نظر گرفته شود. شبکه کودک یک شبکه خوب و بی حاشیه است، مدیران خوبی دارد و در بیشتر کارها شاهد و ناظر در برنامه ها هستند. در برنامه «مهد پویا» بیش از 30 قسمت برنامه به دلیل اینکه به کیفیت مطلوب نرسیده بود دور ریخته شد. اگر این برنامه موفقیتی کسب کرد، نتیجه ریزبینی، سختگیری و نکته سنجی مدیران شبکه است. مدیران با دقت و حساسیت برنامه ها را نگاه می کنند و نظر می دهند و بسیار تاثیرگذارند. اکثر ارگان‌ها و سازمان‌ها باید بیایند و در شبکه کودک سرمایه گذاری کنند تا بتوانیم برنامه های بهتری بسازیم. هزینه هایی که ارگان ها و شرکت ها برای فرهنگ سازیشان می کنند، اگر در برنامه های کودک سرمایه گذاری کنند در سال های آینده اثراتی محسوس تر خواهد داشت. بسیاری از شعارها وقتی از طرف کودکان وارد خانه می شود، تاثیر مثبت و بیشتری می گذارد. خیلی از مباحث را می توان از طریق برنامه های کودک وارد خانه ها کرد. علاوه بر کودکان، مادران و پدران هم مخاطب شبکه کودکند. امیدوارم چه در شبکه کودک و چه در برنامه هایی که برای کودکان ساخته می شود حمایت هایی انجام شود و ما شاهد ساخت برنامه های خوبی باشیم. همچنان که در دهه 60 و 70 اوج برنامه ریزی کودک بود و برنامه های بسیار خوبی ساخته شدند.   *** آینده شبکه کودک و نوجوان را چطور می بینید؟ شبکه کودک و نوجوان نیروی خوب و جوانی دارد و همه به عشق کودکان و خردسالان  زحمت می کشند. امیدوام بتوانند کارهای خوبی انجام دهند و اجازه ندهیم برنامه و شبکه های بیگانه تاثیر نامطلوب روی بچه ها بگذارند. باید تلاش کنیم تا خانواده ها به شبکه های داخلی رجوع کنند. در برنامه های تلویزیون جای خیلی از برنامه ها خالی است. بخش سرگرمی در برنامه کودک کم است. در مورد جذب اسپانسر برنامه های کودک باید به دقت انجام شود. انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد