تهیه کننده برنامه «لیمو ترش»:
جو صمیمی«لیمو ترش» موجب جذب مخاطب شده است
برخی الفاظ و کلمه‌ها وقتی به گوش آدم می‌رسند حس خوبی ایجاد می‌کنند و باعث شعف و هیجانی بیشتر می‌شوند. یکی از همین کلمه‌ها عبارت «لیمو ترش» است و امکان ندارد فردی با شنیدن نام «لیمو ترش» دهنش آب نیفتد! این لذت و هیجان لحظه‌ای همان طور که از نامش پیدا است هم تلخی دارد و هم لذت. مدتی است که برنامه‌ای به نام «لیمو ترش» با سبکی جدید در فرم و ساختار نو روی آنتن شبکه دو می‌رود که توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ این هفته «سیما گپ» گفت و گویی با فرهاد فخربخش تهیه کننده برنامه «لیمو ترش» انجام داده، که در ادامه می خوانید:   *** از خودتان بگویید؟ از سال 1372 در مرکز موسیقی سازمان فعالیت ام را شروع کردم. عناوین شغلی زیادی از جمله دبیر شورای شعر و مرکز موسیقی، مسوول امور مالی و اداری مرکز حفظ موسیقی، مسوول آموزش موسیقی کلاسیک، ناظر ارکستر سمفونیک، دبیر کل شورای مرکز موسیقی سازمان، مدیر روابط عمومی مرکز موسیقی سازمان داشته. همچنین در زمینه موسیقی تهیه کنندگی آثار زیادی را برعهده داشتم.   *** پیش از برنامه «لیمو ترش» هم کار تهیه انجام داده اید؟ تا قبل از برنامه «لیموترش» تهیه کنندگی برنامه ای را برعهده نداشتم. مدیر تولید برنامه ای بودم که در ششمین جشنواره تابستانی کیش از شبکه سه سیما پخش می شد. اما اولین کاری که تهیه کنندگی و کارگردانی آن را برعهده داشتم برنامه «لیمو ترش» است. طرح این برنامه را خودم نوشتم و در شبکه دو سیما مصوب شد و بعد از آن کار را روی آنتن بردیم .   *** هدف از تولید برنامه چه بود ؟ از سال 92 در سازمان بیشتر مشغول اجرای برنامه بودم. اجرای برنامه هایی در شبکه های یک، پنج، جام جم، شما و افتتاحیه سیمای البرز را برعهده داشتم. در واقع کار اجرا را با شبکه بازار شروع کردم و مجری ثابت برنامه های ماه مبارک رمضان در شبکه دو بودم. ایده برنامه «لیمو ترش» در زمان همین کارها شکل گرفت. به عبارت دیگر وقتی می دیدم، میهمان‌هایی به برنامه دعوت می شوند و در فضایی خشک و رسمی پاسخگوی سوالات مجری هستند، طرح برنامه ای متفاوت به ذهنم رسید برنامه ای در فضای منزل و انتقال پیام در قالب آیتم های نمایشی که به نظر می رسد تاثیرگذاری به مراتب بیشتر داشته باشد. در این طرح مهمان ها به جای ورود به استودیو وارد خانه می شوند و مجری به عنوان میزبان با آنها گپ می زند. به همین منظور فضای منزل را تعریف کردیم، تا مهمان‌هایی که می آیند با همان فرمت مهمانی بدون کفش وارد خانه شوند. مثلا قاسم افشار وقتی به منزل آمد، همان قاسم افشاری آمد که به مهمانی دعوت شده بود نه مصاحبه یک برنامه تلویزیونی. در این برنامه خواستم مجری نقش مستقیمی در  برنامه نداشته باشد .   *** چرا نام برنامه «لیمو ترش» شد؟ سوالات ما در این برنامه مانند لیموترش عمل می کند. وقتی لیمو ترش می خورید در عین حال که لذت می برید صورتتان جمع می شود. در برنامه «لیمو ترش» هم سوالات به گونه ای طرح می شود که بعضا چهره افراد در هم فرو می رود اما با پاسخگویی به این سوالات حس خوبی ایجاد می شود   *** آیا به اهداف مورد نظر رسیده اید؟ به عبارت دیگر به این برنامه چه نمره ای می دهید؟ بله. به اهداف برنامه رسیدیم. بنا بر آمار موجود در اولین قسمت برنامه رکورد اس ام اس شبکه دو سیما شکسته شد. با توجه به آمار روابط عمومی شبکه دو، در طول پخش 15 قسمت از برنامه حجم پیام های دریافتی از سوی مخاطبان بسیار زیاد است. قطعا من نباید نمره ای بدهم ولی از اولین تجربه ام می توانم بگویم که قابل قبول بود، تجربه سنگینی بود و تقریبا می توان گفت برنامه شبیه سریال شد و این مسوولیت من را سنگین می کند. به نظرم نمره اصلی را مخاطبان باید بدهند. هدف تولید برنامه قطعا این بود که بتوانیم مخاطب را طبق فرمایش حضرت آقا که گفتند «مقابله با تهاجم فرهنگی» از پای ماهواره ها به سمت رسانه ملی بکشانیم و با یک برنامه متنوع و شاد و با رگه هایی از طنز بتوانیم پیام های خودمان را به مخاطب انتقال دهیم، که در ساختاری جدید از پلاتو و استودیو درآوریم و در فضای خانه باشیم. شاید صمیمیتی که در برنامه «لیموترش» وجود دارد دلیل جذب مخاطب آن باشد .   *** این نوع برنامه سازی با چه مشکلاتی روبرو است؟ قطعا مشکلاتی در ساخت برنامه بود. به هر حال شاید فرمت جدید برنامه که شبیه آن در هیچ جا دیده نشده بود، دشواری های خودش را داشت. در دفعات اول مدیران آن چنان روی خوشی نشان ندادند، البته حمایت مدیران را داشتیم که توانستیم برنامه را روی آنتن ببریم. ولی فرمت برنامه جدید بود و واکنش‌هایی نسبت به پخش برنامه وجود داشت اما الان عادی شده و در خصوص خودمان هم در ابتدا به‌دلیل ساختار جدید برنامه کارها کمی پیچیده و مشکل بود اما خدا را شکر الان حرکت روبه جلو و تصاعدی را داریم.   *** قرار است «لیمو ترش» تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟ قرارداد ساخت برنامه 52 قسمت است اما این که تا کجا این برنامه ادامه خواهد داشت مشخص نیست.   گفتنی است «لیمو ترش» شنبه ها ساعت 23:30 روی آنتن شبکه دو سیما می رود. انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد