سردبیر برنامه «180 درجه»:
جذب مخاطب نباید محدودیت داشته باشد
سال هاست مناظره های تلویزیونی از پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیونی محسوب می شوند. برنامه هایی که موضوعات مختلف را به چالش می کشند و خواهان پاسخگویی به سوالاتی هستند که ذهن بینندگان را به خود مشغول کرده اند. در این میان برنامه «180 درجه» به تهیه‌کنندگی، سردبیری و‌ اجرای سیدمرتضی فاطمی با رویکردی متفاوت و همین طور چشم‌اندازی گسترده روی آنتن شبکه افق می رود و از مسایل سیاسی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی را دست مایه مناظره‌های خود قرار می دهد. این برنامه با همین رویکرد توانسته مخاطبان خوبی را جذب کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ برنامه «180 درجه» مجله ای تصویری است که به فراخور موضوعات روز تغییر می کند و در آن بخش‌هایی همچون اسکایپ بین المللی، مستند ویژه و آیتم های نوستالژی به چشم می خورد. در هر قسمت از این برنامه با توجه به موضوع روز یک هیات همراه حضور دارد که به تناسب بحث، نظر ۲ مهمان برنامه را مورد سوال قرار می دهند و یا مخالفت و موافقت خود را با آنها اعلام می کنند. با مرتضی فاطمی مجری، سردبیر و تهیه کننده این برنامه به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید. مجری، سردبیر و تهیه کننده برنامه «180 درجه» گفت: عمده فعالیت‌های من در رسانه های مکتوب بوده است. سال ها سردبیر هفته نامه «پنجره» و در طول این سال ها فعالیت رسانه ای زیادی داشتم و در کنار آن در حوزه کارگردانی و تهیه کنندگی مستند نیز فعالیت کرده ام. مرتضی فاطمی با اشاره به دیگر فعالیت هایش ادامه داد: تولید «هوش سیاه» از جمله سریال هایی بود که کار کردم و در حال حاضر هم مشغول تولید سریالی جدید و دو برنامه تلویزیونی هستم که یکی از این کارها در سیما فیلم است. سردبیر برنامه «180 درجه» درباره ساخت این برنامه توضیح داد: احساس می کردم افرادی که در کار مطبوعات و رسانه مشغول هستند در انتقال پیام شان در حوزه ژورنالیستی و مطبوعاتی به صورت تصویری ضعف دارند. به نظرم آمد تجربه این دو بخش را با هم تلفیق کنم که مجموعه آن مجله تلویزیونی به نام «180 درجه» شد. وی ادامه داد: سعی کردم شاکله کار مکتوب را به یک کار تلویزیونی تبدیل کنم به همین دلیل برنامه «180 درجه» مانند یک رسانه، دارای شورای تحریریه، شورای تیتر و اتاق فکر است. من مجری، سردبیر و تهیه کننده این برنامه هستم. البته دوست داشتم یکی از این کارها را واگذار کنم اما فردی را پیدا نکردم که بتواند کار سردبیری را انجام دهد. ضمن اینکه معتقدم اگر فردی باشد که نتواند ادبیات را به مخاطب منتقل کند در حق ایده و فکر ظلم شده است به همین دلیل هر سه کار را خودم پذیرفتم. فاطمی درباره سردبیری برنامه های تلویزیونی نیز گفت: تا قبل از شروع دوره اول در این برنامه چیزی به نام سردبیر وجود نداشت و خودم به شبکه افق اصرار کردم تا سردبیر باشم. در ابتدا همه سوال می کردند که سردبیر در برنامه سازی تلویزیون معنایی ندارد، اما بعدها یادداشت نوشتند که چه خوب است در سطح برنامه سازی سردبیر هم وجود داشته باشد و دوستان خودشان هم در برنامه هایشان سردبیر شدند و خوشبختانه بازخورد منفی نداشت و جا افتاد. تهیه کننده برنامه «180 درجه» پیرامون انتخاب نام برنامه توضیح داد: از همان ابتدا می خواستیم یک موضوع واحد را انتخاب کنیم و دو دیدگاه متفاوت و متضاد را روبروی هم بنشانیم. قائدتا این 2 نقطه 180 درجه مقابل یکدیگر هستند به همین دلیل این اسم را انتخاب کردیم. اسم های زیادی بود که در نهایت با هادی مقدم دوست، نویسنده و کارگردان «180 درجه» به این اسم رسیدیم. فاطمی با بیان اینکه رسانه نباید در جذب مخاطب محدودیت داشته باشد، ادامه داد: در سال های گذشته افرادی در تلویزیون ممنوع التصویر بودند اما برای اولین بار به برنامه ما آمدند. طبیعی است که هر آدمی خودش را به یک دیدگاهی نزدیک تر می داند اما سعی ام بر این بوده تا در برنامه سازی این دیدگاه خاص را لحاظ نکنم و اگر چنین چیزی در برنامه ای اتفاق بیافتد من به عنوان سردبیر و برنامه ساز باید آن ایراد را برطرف کنم. وی ادامه داد: بسیاری این موضوع را از محاسن برنامه شان می دانند اما من آن را ضعف کار رسانه ای می دانم زیرا معتقدم در کار رسانه ای تکثر آرا و شنیدن دیدگاه مختلف برای احترام به مخاطب یک اصل است. مجری برنامه «180 درجه» با بیان اینکه بازخوردها با توجه به موضوع برنامه متفاوت است، گفت: در این برنامه به دلیل اینکه سعی کرده ایم در بیان مطالب جنجال نکنیم با انواع بازخوردهای مثبت و منفی مواجه هستیم. بر خلاف برخی برنامه ها که از ابتدا برای خودشان یک خط مشی تعریف می کنند و در شبکه های مختلفی هم حضور دارند. جاذبه های رسانه ای باعث شده اتفاقاتی که رقم می زند با بازخوردهای زیادی مواجه شویم. به عنوان نمونه می توان از برنامه هایی مثل «تعدد زوجات» و «هویت یک» نام برد. وی درباره نحوه انتخاب سوژه ها، افراد و ترکیب موضوعات گفت: سعی کردیم ظرفیت دیده شدنمان را بالا بریم. هیاهو به طور مقطعی موجب دیده شدن ما می شد، ولی ما در برنامه گفتگو داریم، شو نداریم و روند عادی را طی می کنیم. در این روند دیده شدن در یک شبکه با مخاطب خاص کار آسانی نیست. فاطمی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سال ها در کار ژورنالیسم اندیشه ای کار کردم، سعی دارم برنامه هایم از عامه پسند صرف دور باشد، به دلیل اینکه بخشی از مخاطبان ما مخاطب نخبه تلویزیون هستند، در جاهایی نباید مفاهیم را ساده کنیم، زیرا مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. وی با اشاره به جذب مخاطب برای برنامه گفت: اعتمادی که دوستان شبکه به من داشتند و قطعا جسارت مدیر شبکه در این امر تاثیر زیادی داشته است. البته این نکته را هم باید یاداور شوم که لزوما به معنی گارانتی شبکه افق نیست. شاید این مدیر اگر به شبکه دیگری برود همین اتفاق را در آنجا رقم بزند. فاطمی درباره پخش برنامه «180 درجه» از شبکه افق توضیح داد: برای ساخت این برنامه با شبکه های دیگر هم وارد گفتگو شدم اما ترجیحم این بود که با شبکه افق کار کنم. شاید در شبکه سه بیشتر دیده می شدیم اما جدیتی که در حرف ها است و دغدغه مان کمتر محقق می شود در حالی که در شبکه افق به خاطر مخاطب خاص بودن و کم حاشیه تر بودن بعضی موارد را می توان بیان کرد. ترجیح می دهم جامعه محدودتر اما موثرتری حرف های من را بشنوند. وی ادامه داد: برنامه «180 درجه» تا آخر امسال تمام می شود و برای ادامه آن هنوز فکر نکردم. خوب است به سمتی برویم که مردم خودشان و حرف هایشان را در رسانه ببینند. اگر فصل بعدی برای این برنامه داشته باشیم قطعا موضوعات چالشی بیشتری را انتخاب می کنم، موضوعاتی که فرهنگ سازی درباره آن بسیار جدی است. گفتنی است «180 درجه» جمعه ها ساعت 20:30 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم ساعت 10:30 روز بعد روی آنتن می رود. انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد