چهره پرداز «معمای شاه» با «ایراندخت» به تلویزیون بازگشت
به خاطر دارم در جایی عبدالله اسکندری پیشکسوت کار گریم در ایران تلویزیون را بنیانگذار گریم در ایران و جایگاه منطقه ای این حرفه در کشورمان را پیشرو دانسته است. همین دیدگاه را می توان در سخنان شهرام خلج مشاهده کرد، گریموری که خود را شاگرد عبدالله و امیراسکندری می داند و نقش معلمان خود را در کارش بسیار موثر می خواند. متخصصان علوم ارتباطات اعتقاد دارند، ارتباطات غیرکلامی قوی ترین و موثرترین نوع ارتباط میان انسان ها هستند. رابطه ای که براساس چهره، زبان بدن و حتی نحوه پوشش و نوع زندگی شکل می گیرد. همین اصل را می توان پایه طراحی صحنه، چهره پردازی و طراحی لباس در یک فیلم سینمایی و یا تلویزیونی دانست. چرا که در اولین سکانس هر فیلم پیش از آن که هنرپیشه دهان باز کند تا اولین دیالوگ خود را به زبان آورده بیننده از چهره، نحوه پوشش و محیطی که در آن قرار گرفته اولین پیش داوری را کرده و تصمیم می گیرد همچنان بیننده برنامه باقی بماند و یا کانال تلویزیون را عوض کند. اهمیت گریم در آثار نمایشی تا بدان پایه پیش رفته است که گاها بازی بازیگران را تحت شعاع قرار می دهد و بیننده را مسحور خود می کند. این موضوع بیشتر در آثار تاریخی به خصوص  تاریخ معاصر نمود پیدا می کند آنجا که مخاطب با شخصیت و چهره نقش آشنا بوده و باید چهره جزء به جزء شبیه سازی گردد. نمونه موفق این چهره پردازی را می توان در مجموعه «معمای شاه» دید. سریالی که موافقان و مخالفان بسیاری در له یا علیه آن سخن گفتند ولی تمامی آنها در یک موضوع هم رای و نظر بودند که همان گریم شخصیت های معروف تاریخ معاصر کشورمان بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ شهرام خلج چهره پرداز این سریال بزرگ با مجموعه تاریخی «ایراندخت» به صحنه بازگشته و به همین بهانه گپی کوتاه با او در «سیما گپ» این هفته می زنیم.   *** علاقمندی شما به کار گریم از کجا آغاز شد؟ زمانی که کار را در کنار اساتیدم آقایان عبدالله و امیراسکندری به عنوان دستیار آغاز کرم به تدریج با آموزش این حرفه به کار علاقمند شدم و در مسیر آن قرار گرفتم. «معمای شاه»، «ایراندخت»، «به وقت شام»، «ایستاده در غبار» و... از جمله کارهایی است که می توانم نام ببرم اما در پروژه های بسیاری به صورت طراح یا چهره پرداز حضور داشته ام.   *** اصولا در کارهای نمایشی جایگاه گریم را کجا می دانید و چقدر به آن توجه می کنید؟ اصولا در برخی از کارها گریم حرف اول را می زند، اما گاها در آثار معمولی گریم چندان موثر نیست. در بسیاری از کارهای تلویزیونی و یا سینمایی گریم چندانی وجود ندارد. در حالی که ردپای چهره پردازی را می توان بیشتر در آثار تاریخی مشاهده کرد. در چنین آثاری است که موضوع شبیه سازی ها جان می گیرد و به چهره پرداز این فرصت را می دهد که هنرش را نشان دهد.   *** از نظر شما جایگاه گریم در کشور ما کجاست؟ و به نظر شما چقدر به آن توجه می شود؟ اگر نمره 100 را برای این حرفه در نظر بگیریم شاید بتوان گفت در ایران تا  10 درصد به آن توجه می شود. به عنوان مثال در پروژه ای کار گریم حرف اول را می زند، ده گریمور حضور دارند اما برای اتاق گریم بدترین جای ممکن به شما داده می شود. یا در فستیوال ها و جشنواره ها می بینیم گریم یکی از بخش های جنبی جشنواره در نظر گرفته می شود. بعضا متوجه می شوید بعد از سال ها کار گریم و طراحی چهره یک هنرپیشه که شاید تازه به سینما یا تلویزیون وارد شده در اولین کار خود جایزه نقش مکمل را به عنوان یکی از بخش های اصلی جشنواره می گیرد. به عبارت دیگر ملاحظه می کنید کاری هنرمندمانه و موثر در تولید یک اثر به بخش فرعی تعلق دارد.   *** مشکلات کار گریم در کشور ما چیست؟ متاسفانه در کشورمان مشکلات عدیده ای وجود دارد. دامنه این مشکلات از ورود مواد گریم به عنوان مشکلات سخت افزاری شروع شده و تا محتوای آموزشی به عنوان نرم افزار کار گسترده شده است. به عبارت دیگر ما همچنان روش های 40 سال پیش را دنبال می کنیم امروزه نه آموزش کلاسیک و مدونی در زمینه گریم وجود دارد، نه در زمینه آخرین روش ها و دستاوردهای این حرفه در دنیا ترجمه خوبی داریم. به عبارت دیگر می توان گفت از فیلم نامه ها و کارگردانی تا طراحی صحنه و لباس و ... بر روی این کار اثر گذاشته  و مشکلات ما را صدچندان می کند.   *** شاید بتوان در کاری همچون «معمای شاه»، گریم را از اصلی ترین پارامترهای موفق دانست، بازسازی یک چهره مشهور که هنوز در اذهان مردم زنده است تا چه اندازه ریسک دارد؟ اصولا در مساله شبیه سازی ها ریسک بالایی وجود دارد، چرا که چهره شبیه سازی شده باید به صورتی باشد که مردم دیده اند و در ذهن دارند. بنابراین حداکثر تلاشمان را باید انجام دهیم تا چهره کاملا شبیه شخصیت تاریخی مورد نظر گردد. البته باید دانست حتی در بسیاری از فیلم های بزرگ هالیوودی که برگرفته از زندگی افراد مشهور است، علی رغم ان که شبیه سازی چهره ها کامل نبوده است، کاراکتر برای مردم باورپذیر بوده و چندان مشکلی به وجود نیامده است. حال بیایید شبیه سازی در سینما را با سریالی مانند معمای شاه که حدود 5 سال تصویربرداری داریم  مقایسه کنید در چنین سریالی یک شخصیت بیش از 300 سکانس برداشت دارد و باید گریم به صورتی باشد که تمام خطوط چهره تغییری نکند. در سریال «معمای شاه» شبیه سازی موضوعی با اهمیت بود که تلاش کردیم، کار بی نقص ارائه شود.   *** به نظر شما کار گریم در کدام یک از ژانرهای نمایشی بیشتر دیده می شود و اصولا شهرام خلج چطور کاری را ترجیح می دهد؟ اصولا از آنجا که در کارهای تاریخی نیازمند دقت و ظرافت هستند بیشتر علاقمند دارم. اصولا گریم های سنگین و سخت بیشتر دیده می شود و این فرصت را به چهره پرداز می دهد تا این هنر را بیشتر به نمایش درآورد.   *** هماهنگی گریم، طراحی دکور، صحنه و حتی لباس تا چه حد باید به یکدیگر هماهنگ باشد؟ اصولا برای رضایت بخش شدن هر کار هماهنگی میان گریم، طراحی صحنه و لباس نیاز است در تولیدات تاریخی این هماهنگی باید دقیق تر باشد چرا که تجمیع این سه عنصر،ب ه تصویر قوام می بخشد و بیننده را مجذوب می کند.   *** اگر گریمور نبودید چه کار دیگری را ترجیح می دادید؟ به اعتقادم اکنون کار کردن صرفا بر اساس علاقه افراد نیست بخشی از کار با توجه به پیشامدهای زندگی فردی انتخاب می شود. بیکاری عاملی است که انسان را وادار می کند تا برای امرار معاش تلاش کرده و کارهایی را انجام دهد که شاید علاقه قلبی انسان نباشد.   *** به اعتقاد شما جایگاه گریم ایران در جهان کجا قرار دارد؟ امیدوارم همچنان که امروزه سینمای ایران در بازارهای جهانی رشد کرده است در بخش گریم هم شاهد پیشرفت های موثر باشیم. اگر چه باید اذعان کرد اکنون در کارهای منطقه شاهد حضور گریمورهای ایرانی هستیم، اما امیدوارم در این زمینه قدم ها فراتر رفته و نام گریمورهای ما در تولیدات جهانی به چشم بخورد. باید توجه کرد که تنها در چند کشور می توان ردپای گریم های خوب را دید حتی در هالیوود هم در فیلم های خاصی گریم های سنگین استفاده می شود. اما باید توجه کرد در کارهای بزرگ هالیوود گریم اصلی ترین و شاید هنری ترین بخش کار محسوب می شود به طوری که بعضا قبل از کارگردان، بازی بازیگر و یا هر چیز دیگر دیده شود، اول چهره بازیگر دیده می شود. بنابراین اعتبار گریم در کار بسیار اهمیت دارد . متاسفانه در کشور ما گریم ساده ترین بخش در نظر گرفته می شود و توجه لازم به آن نمی شود. مثلا در جشنواره فجر می بینیم که جایزه گریم در بخش فرعی جشنواره قرار دارد و جایزه هنرپیشه نقش مکمل در بخش اصلی قرار می گیرد. انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد