اخبار داغ روز با مجله خبری «عصرانه»
از ظرافت های دنیای امروز خبر، تولید انبوه اخبار است، با هجوم سیلابی از اخبار بزرگ و کوچک مخاطب دیگر قدرت تشخیص اهمیت خبر را از دست داده و سردرگم می شود. با ورود رسانه‌های اجتماعی و شبکه های مجازی بمباران خبری وسعتی بیشتر به خود گرفته و براساس نظریه برجسته سازی؛ مهندسی افکار اولویت های مخاطب را تعیین می کند. بی تردید امروزه یکی از وظایف رسانه ملی اطلاع رسانی دقیق و موثق موضوعات مختلف است. مجله خبری «عصرانه» با هدف بازخوانی اخبار مطبوعات، خبرگزاری ها وشبکه های مجازی تلاش می کند تا مهمترین اخبار و اطلاعات روز را در اختیار بینندگان خود قرار دهد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 19 به مدت نیم ساعت روی آنتن شبکه افق می رود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ به‌منظور معرفی بهتر و بیشتر برنامه «عصرانه»، «سیماگپ» برای گفت‌وگوی این هفته «محمدرضا باقری» تهیه کننده و سردبیر و همچنین «مهدی آقا موسی طهرانی» مجری برنامه را برگزیده است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:   *** لطفا از ایده شکل‌گیری برنامه «عصرانه» بگویید. عموما مردم در یک بخش خبری انتظار دارند از واکنش رسانه‌ها نسبت به اخبار مطلع شده و تحلیل های مرتبط با این اخبار را بدانند. برنامه «عصرانه» با هدف ارائه بازتابی از اخبار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تولید و روی آنتن می رود. در این برنامه همچنین امکان بیان نظرات مردم فراهم شده است.   *** برای تحلیل و رصد اخبار چه تعداد نیرو و چه میزان وقت لازم دارید؟ ما یک تیم پنج نفره هستیم که هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب؛ یعنی تا دقایقی قبل از پخش برنامه، مشغول کار می‌شویم؛ به عبارتی از ابتدای صبح شروع به خواندن روزنامه‌ها و انتخاب اخبار برای طرح در برنامه هستیم.   *** آیا گزینش اخبار متناسب با خط مشی شبکه افق است؟ رسالت شبکه افق در راستای افزایش سطح آگاهی مردم است. بنابراین تلاش می کنیم، اخباری انتخاب و ارائه دهیم که در دیگر رسانه‌ها کمتر به آنها پرداخته می‌شود؛ همچنین به دنبال طرح رویدادهایی هستیم که مردم علاقمند به پیگیری آن هستند. به‌همین دلیل است که اخبار کلی که از تمامی بخش‌های خبری و مطبوعات منتشر می‌شوند؛ در درجه دوم انتخاب ما قرار می‌گیرند.   *** به نظر می‌رسد تمرکز شما در حوزه سیاست، بیشتر روی سیاست خارجی است! چرا اخبار مجلس و اتفاقات مربوط به آن را پوشش نمی‌دهید؟ به طور معمول اخبار داخل کشور و همین‌طور اخبار مربوط به حوزه مجلس شورای اسلامی یا دیگر دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های بسیار متنوع و مختلف خبری مطرح می‌شود. شاید نوعی اشباع نسبت به این اخبار به وجود آمده باشد؛ چرا که این مطالب به طور دائم تکرار می‌شوند! اگر خبری مثبت و در جهت رفع مشکلات مردم باشد، به آن می‌پردازیم؛ اما اگر خبرها مرتبط با جناح‌های سیاسی داخل کشور باشد که معمولا مردم در آن منتفع نیستند؛ پوشش داده نمی‌شوند! در خصوص اخبار مربوط به حوزه سیاست خارجی به این نکته باید توجه داشت که اتفاقات خارجی غالبا تاثیر مستقیم بر زندگی شخصی مردم دارند. وقتی اخبار کشورهای منطقه را دنبال می‌کنیم، ابعاد انسانی را در نظر گرفته و وقتی از برجام سخن می‌گوییم؛ ابعاد سیاسی و اقتصادی آن مدنظر ما است.   *** چرا برخی از کلیپ‌های تولیدی باید به سرعت پخش شوند؟ گاهی به مواردی برمی‌خوریم که نیاز به تکرار و توضیح مفصل‌تری برای مردم دارند؛ برای این موضوع؛ یک تیم گزارشی تشکیل شده که به سرعت سوژه پردازی، نگارش و تولید را انجام می‌دهند. روزانه سه گزارش با این سبک و سیاق تولید و پخش می‌شود.   *** اصولا برخی از اخبار را به صورت طنز بیان می کنید، موضوع اینجاست که موضوعاتی همچون دلار، سکه و یا اخباری که مردم بیشتر به ان توجه دارند در این بخش نادیده گرفته می شود؛ آیا محدودیت خاصی دارید؟ بله. متاسفانه بسیاری از مسئولان تحمل انتقاد حتی به صورت طنز را نداشته و آنها را جدی می‌گیرند! فشارها و انتقادها در این بخش زیاد است. در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که موردی مطرح شود و صدای اعتراض قشری بلند نشود!   *** به چه طریقی از موفقیت یا عدم موفقیت برنامه مطلع می‌شوید؟ ما از پیامک‌های دریافتی و همین‌طور از طریق شبکه‌های اجتماعی از میزان اقبال برنامه آگاه می‌شویم. بخشی از قسمت‌های برنامه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود که گاهی از بازتاب خوب این بخش‌ها و استقبال بالای مردم متعجب می‌شویم!   *** «عصرانه» توسط کارشناسان خبر اجرا می‌شود. معیار و ملاک انتخاب این مجریان چیست و چه کسانی برای اجرا با شما همکاری دارند؟ با توجه به اینکه برنامه خبری بوده و هدف آن ارائه چکیده  و گزیده خبرها برای مخاطب است، ترجیح بر این بود که به جای مجری یا گوینده، از کارشناسان روزنامه‌نگار یا کسانی که متخصص در این حوزه هستند، استفاده شود؛ به این معنا که هنگام اعلام خبر صرفا کلمات ادا نشود، بلکه با دریافت مفهوم کلی خبر توسط کارشناس، مطلب به مخاطب منتقل شود. «محمدمهدی شیخ‌صراف»، «مهدی آقا موسی طهرانی»، «امیرحسین طهماسبی»، «میلاد گودرزی» و «فرشاد عریضی» در حال حاضر اجرا کنندگان برنامه هستند.   *** یک باور عمومی با این مضمون مطرح است که معمولا برنامه‌های جذاب در محتوا کمرنگ هستند! شما برای ایجاد توازن بین جذابیت و محتوا و اجتناب از این باور، چه اقدامی انجام دادید؟! یک روش بینابینی انتخاب کردیم بین آنچه که باعث افزایش سطح آگاهی مردم می‌شود، با آنچه که مردم بیشتر علاقمند به پیگیری آن هستند. این یک خط باریک است و لغزش در آن، برنامه را از هدف دور می‌سازد! باید در نظر داشت افراط در محتوای برنامه برای مخاطب همان‌قدر عادی و کسل کننده است که در طرح مطالب سطحی و فاقد ارزش با آن مواجه می‌شویم! ما سعی کردیم در انتخاب خبرهای خود مدلی را پیش بگیریم که هر دوی این هدف حاصل شود.   *** چرا از روزنامه نگاران خانم برای حضور در استودیو بهره نگرفتید؟ نکته مطرح شده از جانب شما کاملا درست است! چون تیم کاری ما دوستانه بوده و همه آقایان حضور دارند به این موضوع فکر نکردیم؛ اما سعی می‌کنیم به تدریج به این سمت رفته و با خانم‌ها هم همکاری داشته باشیم.   *** در مورد تغییرات آینده در «عصرانه» اگر صحبتی دارید، بفرمایید. حیات یک برنامه وابسته به «تغییر» است؛ اما زمان این تغییر مشخص نیست! احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور تغییراتی در برنامه خواهیم داشت.                              مهدی آقا موسی طهرانی: حضور در «عصرانه» برایم سکویی برای ورود به حوزه تصویر بود   *** از همکاری خود با جناب «باقری» و برنامه «عصرانه» بگویید. به دلیل رفاقت با آقای «باقری» و همچنین به‌‌سبب آموزش‌های خبرنگاری‌ که قبلا گذرانده بودم، دعوت به همکاری شدم. حضور در «عصرانه» از آن جهت برایم فرصت مناسبی بود که از حوزه مکتوب وارد حوزه رسانه و تصویر شدم و مخاطبانم افزایش پیدا کردند! یکی از ویژگی‌های «عصرانه» با سایر بخش‌های خبری، تفاوت شکلی و فرمی آن در نحوه اجرا و گویش است. با توجه به اینکه در برنامه از «اتوکیو» یا خبرخوان استفاده نمی‌شود؛ بنابراین اخبار و گزارش‌ها را با در نظر گرفتن اهمیت و اولویت آنها دسته‌بندی و مطالعه کرده و درنهایت چکیده را به مخاطب عرضه می‌کنیم. ویژگی دیگری که در برنامه رعایت می‌کنیم این است که قصد ارائه تحلیل به مردم را نداریم و خبر را بدون توضیح اضافی یا اعمال نظر بیان می‌کنیم تا به شعور مخاطب احترام بگذاریم. به عبارت دیگر اصل خبر را به مخاطب منتقل کرده و خوبی یا بدی آن را به خودش واگذار می‌کنیم!   *** برای انتخاب خبر چه مولفه‌هایی در نظر می‌گیرید؟ با توجه به این که سردبیران برنامه آقایان «باقری» و «خانعلی زاده» هستند، انتخاب اخبار و تورق تمامی روزنامه‌ها از صبح تا بعد از ظهر به عهده آنهاست. گاهی ممکن است احساس کنیم مطلبی در خبرگزاری مطرح شده که مهم است و پیشنهاد طرح آن را در برنامه بدهیم، اما در نهایت تصمیم با سردبیران برنامه است. در ارائه محتوا هم سعی می‌کنیم اخبار را به صورت شفاف و خلاصه بیان کنیم گاهی هم برای بیان مطالب، با مجریان مشورت می‌کنیم که مثلا چه بگوییم و یا با چه داستانی خبر را شروع کرده یا چطور تمام کنیم. بیان بعضی از اخبار سخت نیست، اما برخی از آنها احتیاج به مقدمه و موخره دارند و نیازمند یک کار تیمی است.   *** بازخوردها با توجه به نوع خاص اجراها چطور بوده است؟ خیلی وارد این حوزه نشدم، اما چیزی که بازخورد خوبی از ابتدای «عصرانه» تا به حال داشته است، مربوط به سادگی و بی‌پیرایگی اجراست؛ یعنی دنبال ادبیات سخت و پیچیده برای بیان اخبار نیستیم و لحن ما «محاوره‌ای» است. موضوع دیگر مرور شبکه‌های اجتماعی است. شاید در گذشته خواندن توییت‌ها در صداوسیما خط قرمز بود و با احتیاط مطرح می‌شد؛ اما امروز همه کارشناسان و مردم در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. ما توییت‌های افراد مختلف را از فضاهای مجازی مختلف برگزیده و می‌خوانیم که بازتاب بسیار خوبی داشته است و از طرفی با توجه به اینکه اجرا کنندگان برنامه همه خبرنگار و روزنامه‌نگار بوده و از هر گونه رفتار تصنعی برای اجرا دوری می‌کنند و تنها سعی بر انتقال اخبار دارند، این کار به مردمی بودن برنامه قوام بخشیده است. انتهای پیام/ن
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد