تصویربردار، فردی خارج از قاب دوربین
مجتبی تکلویی تصویربردار و نورپرداز ارشد از سال 74 کار خود را در صدا و سیما آغاز کرد. وی کار خود را در بخش سفرهای خارجی با عنوان شغلی کارمند شروع کرده است. می گوید از سکون بیزار است و همواره به دنبال کارهایی است که در آن پویایی و نشاط باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، «سیما گپ» این هفته در کنار تمامی تصویربرداران و نورپردازان سازمان به تمامی کسانی تقدیم می شود، که یک جا، نشین نیستند و همواره حرکت را فصل الخطاب قرار داده اند.   *** برای شروع گفت وگو از دوران سپری شده در کار بگویید. مجتبی تکلویی هستم، در سال 1374 وارد سازمان صدا و سیما شدم و با عنوان شغلی کارمند اداری در بخش سفرهای خارجی مشغول به کار شدم. از صبح وظیفه داشتم به وزارت امور خارجه یا ریاست جمهوری و یا سفارتخانه ها مراجعه کنم. اخذ ویزا برای سفرهای کاری کارکنان سازمان، از وظایفم بود. با مدرک دیپلم به استخدام سازمان درآمدم و بعد از جذب در سازمان ادامه تحصیل داده و در رشته گردشگری فوق دیپلم گرفتم. به دلیل پاره ای مشکلات سه سال مرخصی بدون حقوق گرفتم و پس از بازگشت به کار، دوره تصویربرداری را در دانشگاه صدا و سیما گذراندم و در معاونت سیما با عنوان شغلی تصویربردار مشغول به کار شدم. ابتدا چند ماهی در شبکه قرآن بودم و بعد از آن به شبکه جام جم رفتم و چند سالی در این شبکه بودم و بعد از آن به شبکه دو آمدم که شبکه ای پویا و خوبی می باشد، کار تصویر برداری را در حوزه برنامه کودک انجام می دادم. از لذت بخش ترین ویژگی های کار کودکان، حس خوب و سر زندگی آن استز به تردید بهترین دوران کاریم همان دوران کار در گروه کودک بود.   *** چند سال است که در شبکه دو هستید؟ از سال 85 وارد شبکه دو شده ام و الان مسئول واحد نور و تصویربرداری آن هستم.   ***تفاوت تصویربرداری در پخش زنده و کارهای تولیدی چیست؟ تفاوت چندانی با هم ندارند.تنها اختلاف این دو در فرصتی است که کارهای تولیدی در جبران اشتباه به ما می دهدز در برنامه زنده فرصتی برای جبران اشتباه وجود نداردز کارهای زنده دقت و آمادگی و شرایط روحی مناسب را می طلبد. مدتی در پخش خبر به صورت پاره وقت کار کرده ام که واقعا شرایط ویژه ای دارد و بالاترین دقت را باید در تصویر برداری خبری انجام داد.   *** در شبکه های مختلف و جاهای متعدد سازمان کار کرده اید. کار در کدام شبکه برایتان لذت بخش تر است؟ اگر فقط در شبکه دو کار می کردم به نظرم تجربه ای تک بعدی بود. اما  جابه جایی در شبکه های مختلف فرصت کسب تجربه در کار را به من داد. اکنون با سبک های مختلف تصویر برداری آشنا شده ام از تصویر برداری خبری تا برنامه های تولیدی و پرتابل کار کرده ام. پخش زنده باعث پویایی و کسب تجربیات مفیدی برای یک تصویربردار می شود .   *** در مورد اموزش های حین خدمت چه نظری دارید آیا این آموزش ها به قدر کفایت در کار شما وجود دارد؟ یک سری از آموزش های حین خدمت به صورت دوره ای انجام می شود، اما نحوه استفاده و بهره برداری از این آموزش ها به دیدگاه تصویربردار نسبت به کار خود بستگی دارد. تصویر برداری پویا همیشه این آموزش ها را مسیری برای کسب مهارت بیشتر و ارتقای شغلی خود می داند. در هر شغلی دو گروه وجود دارند، دسته اول کسانی که در طول سال های کار از هر فرصتی برای کسب مهارت و تجربه استفاده می کنند و در پایان دوره کاری مرسوم، تازه افق های جدیدی پیش رو دارد. دسته دوم افرادی که همواره به آن چه می دانند قانع هستند و بعد از چند سال که بازنشسته می شوند به قول معروف تبدیل به یک پارک نشین صرف می شوند.   *** از الزامات کار و بایدها و نبایدهای آن بفرمایید؟ یک سری ایده ها را تهیه کننده ارائه می دهد، اما نظرات کارگردان و تصویربردار خیلی مهم است و  به نظر من هفتاد درصد کار مربوط به تصویربردار است، خلاقیت کار به عهده تصویر بردار است که شات خوبی را به کارگردان بدهد و تاثیر آن را می توان در انتخاب تصاویر به وسیله تماشگر مشاهده کرد. جذابیت تصویر رکن اصلی هر برنامه است.   *** وقتی کاری از شما روی آنتن می رود آیا آن را دوباره تماشا می کنید تا ایرادات کار را متوجه شوید؟ خیلی دوست دارم ببینم، اما اغلب کارهای من زنده است و اگر بخواهم دوباره به کاری نگاهی کنم باید از طریق آرشیو برنامه کار را ببینم.   *** شما مسئول نور و تصویر شبکه دو هستید درباره چگونگی ورود تصویربرداری و محیط کاری خود بفرمایید؟ زمانی که یک کارمند به عنوان تصویربردار حکم می گیرد. صد در صد از فیلترها و آزمون های سختی عبور کرده است. البته به غیر از استثناهایی که غالبا  از طریق معاونت سیاسی و جام جم وارد این کار می شوند که متاسفانه حتی آموزش های کافی برای تصویربرداری ندارند و بعد از اینکه حکم تصویربردار برایشان صادر می شود، تازه می خواهند کار تصویر برداری را یاد بگیرند! روال کار تصویر برداران تازه کار این است که از برنامه های تولیدی شروع کنند و بعد از حرفه ای شدن وارد پخش زنده می شوند، به نظر من بهترین و کاراترین تصویر برداران در پخش های زنده کار می کنند، در اینجا گلایه ای دارم، جدیدا نیروهای تازه کار را به پخش می فرستند و قدیمی ها را برای کارهای تولیدی، که کاملا اشتباه است چون نیروهای پخش باید کاملا حرفه ای باشند.   *** اگر تصویربردار نمی شدید به چه کاری مشغول می شدید ؟ احتمالا یک بازرگان خوب می شدم. البته چون تحصیلاتی در زمینه گردشگری دارم به کار راهنمایی تورهای مسافرتی نیز علاقمند هستم.   *** اهل مطالعه هستید؟ اهل مطالعه بودم، اما متاسفانه با این شبکه های اجتماعی کمتر کتاب می خوانم و اگر بخواهم مطلبی را بخوانم آن را pdf می کنم و بعدا روی گوشی یا تبلت می خوانم.   *** در روز به چه مقدار از صفحات مجازی استفاده می کنید؟ نزدیک به یک سالی است که کمتر از از این شبکه ها استفاده می کنم، از بسیاری از گروه ها و کانال ها خارج شده ام و تنها در تعدادی از کانال های تخصصی در حوزه تصویربرداری و خبری عضو هستم.   *** اگر بخواهید تغییری در وضعیت تصویربرداران سازمان ایجاد کنید، چه چیزی را تغییر می دهید؟ الان دغدغه همکارانم مباحث مالی است، اگر مشکلات مالی حل شود مطمئن باشید کیفیت کارها افزایش خواهد یافت. با رفع این دغدغه قول می دهم دوستان تصویر بردار بهترین راندمان را خواهند داشت. البته هم اکنون نیز همکارانم با تمام توان در خدمت سازمان می باشند.   *** وضعیت کارکنان از زمانی که شما جذب کار شده اید با حالا چقدر تغییر کرده است؟ هر دوره سبک و سیاق خود را دارد. همکارانی که قبل از من وارد این حرفه شده اند؛ تعریف می کنند، زمانی که ما وارد سازمان شدیم، سالیان سال دستیار تصویربردار بودیم، لنز دوربین را نصب می کردیم و گرد و خاک دوربین ها را می گرفتیم و اجازه نداشتیم، پشت دوربین برویم و با سعی و تلاش بسیار می توانستیم تصویر بردار شویمز من متعلق به دوران وسط هستم که نه متعلق به نسل قدیم و نه جدید هستم هر دو نسل انتظارات مختلفی دارند، قدیمی ها می گویند باید رویه قبل حفظ شود و جدیدی ها هم می خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند، سعی می کنم توقعات هر دو طرف را بر آورده کنم.   *** یک خاطره و اتفاق خاصی که در طی این مدت داشته اید و برایتان جالب بوده را می توانید بفرمایید؟ خاطرات زیادی داشته ام اما یادم می آید زمانی که استودیو روباز شبکه جام جم قرار بود افتتاح شود و آقای شهریاری مجری برنامه بودند و آلاچیقی را آماده کرده بودند، دوربین ها و نور هم آماده بود، اما فضای اطراف کاملا باز بود، یک دفعه طوفان شد، پرژوکتورها با هم برخورد می کردند که در نهایت اوضاع به گونه ای شد که دیگر امکان تصویر برداری وجود نداشت و مجبور شدیم یک وله برویم و ادامه کار را در استودیو بگیریم.   *** درباره خانواده خود بفرمایید؟ یک دختر 11 ساله و پسر 5 ساله دارم که به هر دوی آنها شدیدا علاقه مندم و همسرم که همیشه پشتیبانم بوده است، شغلم به گونه ای است که از صبج زود تا پاسی از شب در سازمان هستم و خصوصا زمانی که در خبر جام جم بودم و شروع برنامه خبری ساعت 4 صبح بود و من باید ساعت 3 صبح به سمت سازمان حرکت می کردم تا سر وقت آماده کار در استودیو خبر باشم و خیلی از اوقات منزل نبودم و مسئولیت خانه و فرزندان به عهده همسرم بود و در اینجا از ایشان تشکر می کنم.   *** اگر فرزندان شما بخواهند شغل شما را انتخاب کنند چه توصیه ای برایشان دارید؟ علاقه و پشت کار مهمترین توصیه ام می باشد .   *** درباره استرس های پخش زنده توضیح می فرمایید؟ برنامه های زنده با هم فرق می کنند، یکی پخش زنده خبر که واقعا استرس زیادی دارد و اهمیت کار تا آنجا است که نوع حرکت و زبان بدن مجری خبر هم خیلی مهم است و عوامل استودیو باید سر وقت سر کار خود باشند و با این ترافیک سطح شهر تهران یکی از معضلات دیر رسیدن عوامل سر کار است، در کارهای تولیدی این مشکلات کمتر است و به طور کلی در کار پخش زنده جای خطا وجود ندارد.     *** تصویر برداری در فضاهای خارج از سازمان شرایط خاص خود را دارد درباره این شرایط توضیح می دهید؟ در این گونه کارها که در خارج از سازمان انجام می شود، مثلا «22 بهمن» باید صحنه را برای خودمان بچینیم، بهترین نور، بهترین نما و خیلی از مسائل را باید مد نظر گرفت و در واقع دکوپاژ را باید تصویر بردار انجام دهد.   *** تقسیم کار تصویر برداران و نوع گزینش آنها چگونه است و با چه معیاری تصویر برداری را مناسب کار در استودیو و دیگری را برای پرتابل خارج از سازمان قرار می دهید؟ بعضی از دوستان تصویر بردار در کار پرتابل خوب می باشند و برخی دیگر در استودیو تبحر بیشتری دارند که مطابق با توانایی آنها تقسیم کار انجام می شود. اما گاهی اوقات برای اینکه تجربه هر دو گروه یکسان شود از تصویربرداران پرتابل در استودیو و بالعکس استفاده می کنیم. در اینجا مثالی را عرض کنم اکثر تهیه کنندگان برنامه ها چه تولیدی چه زنده به دنبال تصویربردار ثابت هستند، اما اگر برای برنامه ای چهار تصویربردار بخواهند من دو تصویربردار ثابت و دو گردشی انتخاب می کنم. زیرا در صورت بروز مشکل برای تصویربرداران ثابت تصویر برداران گردشی که قبلا در برنامه حضور داشته اند بتوانند کار را جمع کنند.   *** سخن پایانی به دوستانی که علاقه مندند وارد حرفه تصویر برداری شوند می گویم در این کار هیچ گاه دیده نمی شوند و شما پشت دوربین می باشد و دیگران را به تصویر می کشید، و گلایه ای هم  دارم در تمام برنامه ها از عوامل مختلف قدردانی می شود. ای کاش تقدیری از تصویربرداران نیز در دستور کار قرار می گرفت و از مدیران سازمان می خواهم دغدغه های همکارانم را مورد نظر داشته باشند. مشکلات اشتغال و معیشتی این عزیزان رفع شود و در پایان از """"روابط عمومی سیما"""" کمال سپاس را دارم که این فرصت را برایم فراهم کرد که با مخاطبانتان گپی داشته باشم.   *** و اما گزارش تصویری ...      
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد