امروز شنبه  29 دی 1397
تعداد بازدید : 748 - تاریخ خبر : 1397/02/03 - 12:45
«آنام»؛ عاشقانه ای مادرانه

سریال تلویزیونی «آنام» این شب‌ها از شبکه سوم سیما پخش می‌شود؛ مجموعه‌ای پربیننده که حتی می‌توان آن را محبوب‌ترین سریال تلویزیونی در سال 96 دانست.

همیشه قصه‌های مادرانه طور دیگری مخاطب دارد و شاید بتوان گفت یکی از درام‌هایی که تمامی طیف‌های مردمی با آن ارتباط خوبی می‌گیرند، قصه‌هایی از این دست است. جواد افشار که تا به حال دو بار در این حوزه توانایی خود را رو کرده است، بعد از «مادرانه» امروز فضای مقابل این سریال یعنی «آنام» را به تصویر کشیده است. قهرمان آخرین سریال جواد افشار مادری مقتدر است که راوی اتفاقاتی است که بر سر اجبار او را از فرزندش جدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «سیما گپ» این هفته با جواد افشار کاگردان سریال «آنام» گفت و گو کرده است که با هم می خوانیم:

 

*** به عنوان سؤال نخست بفرمایید چقدر فکر می‌کردید «آنام» تا این حد موفق باشد؟

این بخشى از تخصص و تبحر هر کارگردانى است که بتواند این تشخیص را بدهد که چه قصه و فیلم نامه اى قابلیت موفقیت و جذب مخاطب را دارد یا نه، به نظرم تفاوت کارگردانى موفق و غیرموفق هم درست در همین نقطه و با انتخاب و تشخیص درست یا غلط شکل می گیرد. به هرحال من پس از سال ها تجربه در این زمینه مطمئنا سعى می کنم انتخاب درستى داشته باشم و این به قول معروف همان فوت کوزه گر هاست، کارگردانان صاحب نامى بوده اند که در بین آثارشان کارهاى ضعیف وجود داشته و دلیلش هم فیلمنامه ضعیف بوده و بالعکس کارگردانانى که با انتخاب درست فیلمنامه توانستند اثر موفقى ارائه دهند. من علاوه بر ساخت ١٥ سریال و حدود ٢٠ تله فیلم، سال ها عضو شوراهاى مختلف شبکه هاى مختلف بودم و حاصل آن تشخیص فیلمنامه هاى خوب از بد است. فیلمنامه «آنام» در همان مطالعه اولیه این را به من ثابت کرد که با کارگردانى مناسب قابلیت جذب مخاطب را دارد.

 

*** «آنام» در دو بازه زمانی داستانش را روایت می‌کند؛ یکی اوایل دهه 60 و دیگری در زمان حال، این رفت و برگشت میان حال و گذشته، چه تاثیری در روند قصه داشته است؟

چون قصه سرگذشت زنى را در دو مقطع زمانى روایت می کرد، به هرحال نمایش بخشى از تاریخ و گذشته لازمه داستان بود و باید آن بخش نیز به تصویر کشیده می شد، به هر حال دو روش در این امر وجود دارد که روایت خطى و متعارف است و روش دیگر اصطلاحا غیر خطى و به صورت رفت و برگشت، از آنجا که روایت گذشته، بخش رازآلود و مبهم سرگذشت شخصیت اصلى داستان یعنى مارال بود به نظرم این تشخیص درست نویسنده بوده که با شیوه دوم قصه اش را روایت کند که ما به صورت قطره اى و الزامى گذشته را ورق بزنیم. براى مخاطب هم قطعا جذاب تر است و این گونه روایت دقت و پیگیرى و مشارکت بیشتر مخاطب را هم به دنبال خواهد داشت، چرا که با تعلیق ها، حدسیات و اما و اگرهاى داستان همذات پندارى بیشترى می کند.

 

*** جواد افشار معروف شده به کارگردانی که از پس داستان های طولانی بر می آید، به نظر شما چه ویژگی هایی باعث می شود یک قصه طولانی به کاری مخاطب پسند تبدیل گردد؟

کارهاى طولانى به نظرم علاوه بر تخصص و توانایى هاى لازم کارگردانى فاکتورهاى دیگری نیاز دازد، که مهمترین آن صبر و حوصله همراه با عشق فراوان نسبت به کار است. اصولا افراد آثار خود را همچون فرزندانشان می دانند در چنین نگاهی فرد می داند که باید تمام رنج ها، خستگی ها و مشکلات پیش رو را تحمل نماید و سعى کند تا چنین حسی را در دیگر افراد گروه نیز ایجاد کند. انتخاب عوامل و همراهان را در تولید مجموعه های نمایشی می توان موضوعی کلیدی دانست و از آن مهمتر برای تولید یک کار خوب ایجاد شرایط مناسب روحى و روانى پشت صحنه و مدیریت مطلوب مادى پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

*** مفهومی که در این سریال به دنبالش بودید چه بود؟

اگر خوب دقت کنید، می بینید که مفاهیم زیاد و متنوعى در قصه وجود دارد. اما براى من به طور کلى نوع روابط و ادبیات فی مابین آدم ها و موقعیت هایى که شخصیت هاى داستان در آن قرار می گیرند، شخصیت پردازى درست و منطقى که کنش و واکنش هاى مطلوب ایجاد می کند از نکات مهم کار بود، راز گونه بودن روابط، تاثیر عملکرد آدم هاى پیرامون بر تقدیر و تغییر سرنوشت آدم هاى دیگر، موقعیت هایى که در جزییات آن دیالوگ هایى بیان می شود که در عین تنش و تضاد، محترمانه هستند، مسایل اخلاقى بین شخصیت هاى داستان و تعریف درست از روابط خانواده ها و عشقى که بین آنها وجود دارد همه و همه اهمیت دارند. علاوه بر همه آنچه گفتم در این مجموعه تلاش کردم تا از روابط تکرارى و خیانت زن و شوهرى و کلیشه اى که متاسفانه این روزها در آثار مختلف سینما و تلویزیون رایج شده، پرهیز کنم.

 

*** شما اسم ترکی و غیرمعمول برای سریال تان انتخاب کردید، واهمه ای نداشتید که مخاطب به خاطر عدم شناخت نسبت به آن واکنش نشان دهد؟

تغییر اسم سریال از «مهر نامیرا» به «آنام» از همان روزهاى اولیه اتفاق افتاد. «مهر نامیرا» اسم قشنگى بود اما با سلیقه من مغایر بود. چون احساس می کردم ماندگارى لازم در خاطره و یادها را ندارد، همان ابتدا با امیرعباس پیام و اقاى عفیفه موضوع را مطرح و پس از روزها فکرکردن و مشاوره به آنام رسیدیم، فکر می کنم گزینه بسیار درست و مطلوبى هم بود و دلیلش هم وجود قصه اى بود که شخصیت هاى آن اصالتا ترک هاى ایرانی بودند و بخشى از سریال هم در جغرافیاى آذربایجان شرقى ایران اتفاق مى افتاد، اتفاقا نه تنها واهمه اى از عدم ارتباط نداشتم بلکه مطمئن بودم باعث جذابیت بیشتر اثر می گردد و همین اتفاق هم افتاد، همین که ایرانیان عزیز پس از دیدن این سریال با واژه مهمى مثل «مادرم» (آنام) آشنا شدند خوشحالم چون اغلب مخاطبان معنى آن را نمی دانستند.

 

*** شما در کارنامه کاریتان تجربه ساخت سریال در قسمت‌های بالا را هم داشتید. اصولا تولید سریال طولانی شما را به وجد می‌آورد یا خسته‌تان می‌کند؟

ساخت سریال هاى طولانى بدون بستر و شرایط مطلوب تولیدى مطمئنا کاری خسته کننده و آزاردهنده است، اما به خاطر عشق به کارم و لذت پایان کار و تصور اینکه شب هاى طولانى مردم عزیزم پاى تلویزیون می نشینند و ساعاتى از وجود و شرایط خودشان فاصله می گیرند و با شخصیت هاى سریال ما هم ذات پندارى می کنند؛  مرا به وجد مى آورد و حاضرم براى خلق آن لحظه و ایجاد خاطره هر نوع خستگى و رنجى را تحمل کنم.

 

*** ممکن است در آینده سراغ کاری بروید که به فرهنگ خودتان یعنی قم نزدیک باشد؟

احتمالا، بله دوست دارم سریالى در این خصوص بسازم که البته سال هاست در تدارک آن هستم و اخیرا هم جلسات متعددى در باب آن برگزار شده و موضوع ساخت آن جدى تر از هر زمان دیگرى ممکن شده است و آن هم ساخت سریال عظیم زندگی نامه «حضرت معصومه(س)» است.

 

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

جلسه اول کمیسیون بخش مسابقات تلویزیون با حضور داوران این بخش برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ بازیگران و دست اندرکاران سریال «بانوی عمارت» در میان اصحاب رسانه برگزار شد.

محوریت داوری بخش دوبلاژ و آماده سازی جشنواره جام جم مشخص شد.

45 اثر پویانمایی برای داوری به کمیسیون جشنواره تلویزیونی جام جم ارسال شد.

 برنامه «ورزش و مردم» با اجرا و تهیه‌کنندگی پیمان یوسفی، از این هفته روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران کمیسیون آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

در آخرین نظر سنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در دی ماه 1397 از برنامه‌های تلویزیونی، برنامه های «خندوانه»، «برنده باش»، «حالا خورشید» ، «نود» و «به خانه برمی‌گردیم» بالاترین آمار جلب رضایت مخاطبان را به خود اختصاص دادند.

دهمین قسمت مستند «کارون شریان تمدن» درباره زندگی کشتیرانی در کارون، چهارشنبه 19 دی روی آنتن شبکه افق می رود.

فیلم داستانی «مستوره» در مورد ماجرای کشف حجاب پنجشنبه ۲۰ دی ماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

برنامه «چهل برگ» که به مناسبت چهل سالگی انقلاب تولید و پخش می‌شود، روایت نوجوانی است که برای چرایی انقلاب و کشف واقعیت‌های آن به دنبال پرسش‌های خود است.

مراسم اختتامیه جشنواره مردمی "فیلم عمار" به صورت زنده از شبکه نمایش سیما پخش می شود.

معاون سیما با صدور حکمی دبیر کمیسیون ویژه برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

در برنامه این هفته «مناظره»، "بودجه شهرداری‌ها" توسط کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در شبکه یک سیما مورد بحث و نقد قرار می‌گیرد.

«فوتباسیا» برنامه ای در شبکه نسیم است که به جذابیت های جام ملت های آسیا می پردازد.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

 

معاون سیما با صدور حکمی دبیر کمیسیون ویژه برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران کمیسیون آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

45 اثر پویانمایی برای داوری به کمیسیون جشنواره تلویزیونی جام جم ارسال شد.

محوریت داوری بخش دوبلاژ و آماده سازی جشنواره جام جم مشخص شد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران مستند پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران نمایشی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران فضای مجازی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

خواجه‌نژاد با اشاره تولیدات جدید سیما گفت: داوران جشنواره جام جم معرفی شدند و از هفته آینده آثار رسیده بررسی می‌شوند.

 

دبیر کمیسیون تخصصی فضای مجازی گفت: با توجه به ظرفیت جشنواره جام جم، ایجاد بخش فضای مجازی برای اولین بار، رنگ و بوی دیگری به این جشنواره خواهد داد.

برنامه این هفته «درجه۱» با حضور سیامک اطلسی نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

داور بخش پویانمایی جشنواره جام جم حساسیت جشنواره جام جم را بالا دانست و گفت: تکنیک و جذابیت در آثار اهمیت زیادی دارد.

مراسم تشییع زنده‌یاد حسین محب‌اهری با حضور چهره‌های عرصه سینما، تئاتر، تلویزیون و موسیقی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مستند «تب طلا» روایتی از تلاش فعالان زیست محیطی برای مقابله با اقدامات تخریبی شرکت‌های معدنی غربی، از شبکه افق پخش می‌شود.

برنامه تلویزیونی «عصر عاشقی» جمعه 28 دی ماه به صورت زنده روی آنتن شبکه افق می رود.

«سایه های پنهان» تولید مشترک شبکه مستند سیما و کانال بالکان شبکه جهانی سحر با موضوع حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال 1320 در 4 قسمت روی آنتن شبکه مستند می رود.

فیلم داستانی «درختان حماسی» با موضوع اعدام شهید نواب صفوی و یارانش توسط رژیم شاه، پنجشنبه 27 دی از شبکه افق پخش خواهد شد.

«شب روایت» در پانزدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه 25 دی، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

مستند «تب طلا» روایتی از تلاش فعالان زیست محیطی برای مقابله با اقدامات تخریبی شرکت های معدنی غربی، چهارشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

برنامه امشب «شبی با عبدی»، با حضور زنده یاد حسین محب اهری روی آنتن می رود.

ویژه برنامه زنده «عصر» با موضوع دلایل دستگیری مرضیه هاشمی مجری شبکه تلویزیونی پرس تی وی، چهارشنبه شب روی آنتن شبکه افق می‌رود.

برنامه «دست خط» جمعه 28 دیماه میزبان سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص نظام خواهد بود.

برنامه «قانون و قضا» این هفته با موضوع الزامات ارث از شبکه یک پخش می شود.

امشب سومین دور از رقابت گروه 2  در مرحله ی نیمه نهایی با یه چالش هیجان انگیز دیگراز شبکه یک پخش می شود.

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد