امروز شنبه  4 اسفند 1397
تعداد بازدید : 2002 - تاریخ خبر : 1397/03/31 - 12:35
فصل داغ بازی های 2018 روسیه در «فصل داغ فوتبال»

بی‌تردید فوتبال را نمی‌توان ورزشی صرف خواند؛ بلکه در دنیای امروز باید آن را صنعتی میلیاردی دانست. صنعتی که با خرید و فروش میلیارد دلاری بازیکنان، حضور تماشاچیان پرشور، آگهی‌های تبلیغاتی، حق پخش تلویزیونی و یا سفر از یک نیمکره به نیمکره دیگر زمین برای تماشای جام جهانی جان می‌گیرد! جام جهانی فوتبال بزرگ ترین گردهمایی مردم سراسر دنیاست که شادی و هیجان را خارج از مرزها و رنگ‌ها به سراسر دنیا می‌برد و تصویری یکسان از کودک آواره سوری، شهروند اروپایی و حتی سرباز سودانی خلق می‌کند.

تصویری که با قدرت رسانه جان می‌گیرد و این صنعت را قدرتمندتر از پیش به جلو می‌برد. به باور اندیشمندان پیوند دو قدرت «رسانه» و «فوتبال» هر دو را به نهادهایی فراقدرت در جامعه مبدل کرده است. فراقدرتی که سهم حاشیه‌های آن کمتر از متن نبوده و نیست. حاشیه‌هایی که «فصل داغ فوتبال» را به متن آورده و در میان مردم عادی و طرفداران فوتبال به برنامه‌ای دیدنی مبدل کرده است. این برنامه تلاش کرده است تا از هیجان، شوق، اشتیاق، توقعات و هزاران اما و اگر حضور ملی پوشانمان در رقابت‌های «جام جهانی 2018 روسیه» پرده بردارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «حامد غفاری» تهیه کننده برنامه «فصل داغ فوتبال» میهمان این هفته «سیما گپ» بوده و به ارائه توضیحاتی در خصوص آن پرداخته است؛ که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

*** در مورد ایده و نحوه چینش «فصل داغ فوتبال» توضیح بدید و چطور به این ترکیب رسیدید؟

دو هفته قبل از شروع جام جهانی به ما مأموریت داده شد تا برنامه‌ را تولید کنیم. ما 12 خرداد آنتن داشتیم و با کمتر از یک هفته پیش‌تولید کارمان را شروع کردیم. با در نظر گرفتن برنامه‌‌ی جذابی چون «2018» در شبکه سه، به این موضوع می‌اندیشیدیم که برنامه ما با اجتناب از موازی‌کاری، چه ویژگی باید داشته باشد تا دیده شود!؟ اگر روند برنامه پرداختن به مباحث تخصصی بود؛ قطعا یارای رقابت با برنامه آقای «فردوسی‌پور» را نداشتیم! پس به این نتیجه رسیدیم که سراغ یک برنامه مردم‌محور برویم و تأثیر جام جهانی را روی تمام اقشار و گروه‌های مختلف جامعه بررسی کنیم. یعنی هم افراد متخصص بیننده برنامه ما باشند و هم کسانی که فوتبالی نیستند. در همین راستا هم بود که تلاش کردیم قسمت‌های متنوعی تعریف کرده و ‌دنبال دعوت از کارشناسان یا آدم‌های خاص فوتبالی نباشیم. محور اصلی برنامه ما حضور مردم در تمامی آیتم‌ها و بخش‌های برنامه است. به عنوان مثال، بخش تحریریه‌ای را راه‌اندازی کردیم که جام جهانی از منظر رسانه‌ها را بررسی کند و با دعوت از سردبیران بخش‌های خبری روزنامه‌ها و سایت‌ها به اتفاقات فوتبال می‌پردازیم. از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌هایی هم برای استیج شهری داریم که با قطعی شدن آن به مکان‌هایی خواهیم رفت که مردم درآنجا مشغول تماشای فوتبال هستند و به انعکاس تصاویر آنها خواهیم پرداخت.

 

*** یکی از سوال های من هم این بود که قرار بود با همکاری شهرداری استیجی داشته باشید و با مردم ارتباط چهره به چهره بگیرید. این موضوع به کجا رسید؟

ما به دنبال اجرای این ایده، منتظر مجوز شورای تأمین هستیم و کارهای مرتبط را انجام داده‌ایم؛ اما گزارش‌های مردمی و خیابانی داریم و گزارشگر ما در سطح شهر به سراغ اصناف مختلف می‌رود؛ چون هدفمان این است که بگوییم جام جهانی در زندگی مردم چه تأثیری داشته است. علاوه بر این، گروهی به روسیه اعزام کردیم که صرفا یک گروه خبری نیست. آنها قصد مصاحبه با فوتبالیست‌ها را نداشته یا به دنبال ارائه آمار و ارقام به مردم هم نیستند. به طور یقین مردم می‌توانند از طریق سایت‌ها از آمار مطلع شوند، پس گزارشگرهایمان را در روسیه بیشتر بین مردم و ایرانی‌هایی فرستادیم که  قصد تشویق تیم ملی را دارند.

 

*** پخش زنده ندارید؟

نه، سند پخش زنده فوتبال در اختیار شبکه سه است و ما ناچاریم با داشته‌های فعلی خود پیش برویم. پخش یک بازی به صورت زنده یک نقطه قوت است و ما از آن محروم هستیم؛ اما مجبوریم با برنامه‌ریزی به‌نحوی بیننده را جذب کنیم. ما از لحاظ آنتنی زمان بازتری داریم و ترجیح می‌دهیم به جای صحبت با کارشناس، تا جای امکان تصاویر را پخش کنیم. مثل: تصاویری از لحظه گرم کردن ورزشکاران یا ورود و خروج آنها به زمین...

 

*** با وجود مجریان جوان در شبکه ورزش، چرا برای اجرا آقای «خیابانی» را انتخاب کردید؟

ما در کنار آقای «خیابانی» از مجریان جوان شبکه ورزش نیز استفاده می‌کنیم. از روز اول «مجتبی پوربخش» کنار آقای «خیابانی» برنامه اجرا می‌کرد؛ اما «پوربخش» را برای تهیه گزارش به روسیه فرستادیم؛ ولی در بخش تحریریه از مجریان جوان استفاده می‌کنیم. علت انتخاب آقای «خیابانی» به عنوان مجری اصلی، این بود که او علاوه بر داشتن تخصص و اطلاعات در زمینه فوتبال، کاملا مردمی است. خوشحالیم که آقای «خیابانی» به ما کمک کرده است؛ چون گروه برنامه‌ساز ما همه جوان هستند.

 

*** چه زمانی حضور در محیط تحریریه‌های روزنامه‌ها و سایت‌های ورزشی اتفاق می‌افتد؟

قرار است بعد از مرتفع شدن مباحث فنی و صدور مجوز ارتباط ماهواره‌ای، این کار انجام ‌شود. تصمیم داریم در حین بازی‌ها به جاهایی سر بزنیم که به نوعی درگیر جام جهانی هستند و این درگیری می‌تواند شامل رسانه‌ها، تحریریه‌ها، اتاق خبر و حتی مشاغل باشد. جام جهانی تنها نتیجه گرفتن و بیان آمار و ارقام نیست، بلکه نمایش سرباز نیروی انتظامی و آماده باش آنها بعد از بازی‌های برد است. دنبال این هستیم که از زاویه‌ای متفاوت به جام جهانی بپردازیم. مثلا: ما آیتم‌هایی درباره تاریخ فوتبال و معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی داریم که آنها را از بعد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بررسی می‌کند یا در آیتم «مرور یک جام»، از جنگ جهانی صحبت کردیم که علت برگزاری جام جهانی چه بود و چه تبعاتی در زمان حضور «هیتلر» داشت؟!

 

*** از مدیریت «اضطراب» و «هیجان» در برنامه  بگویید.

این موضوع خیلی مهم است و شاید خط باریکی بین «اضطراب» و «هیجان» وجود داشته باشد. سعی می‌کنیم در عین حال که شور و هیجان را در برنامه حفظ می‌کنیم، اضطراب و توقع را از مخاطب دور کنیم. هیجان خوب است، اما اضطراب و افسردگی بعد آن مشکل‌ساز می‌شود. برای این موضوع قبل از بازی دوم «ایران» برنامه‌ریزی کردیم تا با دعوت از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان انتظارات مردم را کاهش دهیم و اگر اتفاق مدنظر نیافتاد، به مخاطب این پیام را بدهیم که همه چیز برد و باخت نیست و حضور ما در جام جهانی کافی است؛ چون خیلی از کشورها مثل «ایتالیا» و «هلند» در جام جهانی حضور ندارند!

 

*** به نظرتان زمان برنامه زیاد نیست؟ آیا مخاطب کم‌حوصله امروز فرصت می‌کند تمام این بخش‌ها را بببیند؟

صحبت شما درست است. قبل از شروع جام جهانی، آیتم‌های ما طولانی بود و هر شب سه ساعت‌ونیم برنامه داشتیم؛ اما با شروع جام جهانی، زمان سه ساعته برنامه، مابین مسابقات و در طول روز تقسیم شد. ظهرها دو ساعت قبل از بازی و بین بازی‌ها در دو بخش یک ساعته برنامه داریم. وقتی بازی در شبکه سه پخش می‌شود، ما قصد نداریم بیننده را مجبور به تماشای برنامه کنیم.

 

*** در مورد موضوع حراج و خیریه که در برنامه دارید، توضیح دهید؟

«حراج» موضوعی پیش‌بینی نشده بود! «محمد نصرتی» به‌صورت اتفاقی پیراهن «لوئیس فیگو» را به برنامه آورد و برای انجام امور خیریه به «جواد خیابانی» داد. از آن روز این پیراهن به حراج گذاشته شد و تا یک میلیارد و سیصد هم پیشنهاد خرید داده شد؛ اما هنوز با ساختار انجام چنین کاری آشنا نیستیم و دنبال ساز و کاری برای راستی‌آزمایی هستیم. باید میزان توان پرداخت پیشنهاددهندگان را بسنجیم! آیا آنها توان پرداخت چنین پولی را دارند و حقیقی هستند یا نه؟! این موضوع را به بازرگانی سازمان و مراجع ذی‌صلاح واگذار کردیم. بعد از این موضوع پیراهن بازیکنان دیگر هم به برنامه آمد. مثل: پیراهن «رضا قوچان‌نژاد» که همه اعضای تیم ملی و «کارلوس کیروش» آن را امضا کرده بودند. «امیرحسین صادقی» هم قول لباس بازیکن «نیجریه» را در جام جهانی گذشته داد. ما همه این اتفاقات پیش‌بینی نشده را به نوعی با حال و هوای مردمی برنامه مرتبط می‌دانیم!

 

در پایان گفتنی است؛ ویژه برنامه جام جهانی « فصل داغ فوتبال» ساعت‌های 14 ، 18:30 ، 21:15 از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

همزمان با رونمایی از تصاویر قسمت اول جدیدترین برنامه احسان علیخانی، روز و ساعت پخش «عصر جدید» اعلام شد.

با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از درگیری های یک خانم مهندس جوان با شوهرش برای کار در عسلویه در «روز سرنوشت» تا   در پایان هفته

بیش از ١٤ میلیون رای مخاطبان شش نامزد برتر بخش مردمی در هر گروه معرفی شدند.

کیانا فرهی مجری منتخب زن از برنامه «دکتر سلام» در گفتگوی تلفنی با برنامه «زنگ هفت» در خصوص سابقه حضور و اجرا در این برنامه صحبت کرد

سعید مظفری گفت: با برگزاری جشنواره می‌توان در میان جوانان با استعداد انگیزه ایجاد کرد تا به درجه پیشکسوتان برسند.

دبیر کمیسیون آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی گفت: ما از همه شرکت های تبلیغاتی فعال اعم از دولتی و خصوصی برای شرکت در این دوره دعوت کردیم البته آثار ارسالی می بایست استانداردهای مدنظر ما را لحاظ می‌کردند.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما از جزئیات جدید جشنواره تلویزیونی جام جم و زمان باقی مانده مرحله مقدماتی آرای مردمی خبر داد.

بهروز مفید گفت: جشنواره تلویزیونی جام جم هم با ورق زدن آثار تلویزیونی باری دیگر تلاش فیلمسازان و بازیگران را به مخاطبان یادآوری می‌کند.

پخش مستند «روایت رهبری» تولید شبکه مستند سیما با موضوع آغاز رهبری حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از چهارشنبه روی آنتن شبکه های یک و مستند می رود.

به ابتکار شبکه یک سیما، چهره برتر مردمی سال 97 در برنامه «فرمول یک» انتخاب و معرفی خواهد شد.

مجموعه برنامه «عشق سفر» با موضوع گردشگری آسان از 27 بهمن، شنبه،سه شنبه و پنجشنبه ها  حدود ساعت 18:00 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

فلورا سام گفت: برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم می‌تواند روی درجه کیفی آثار تلویزیونی تاثیر شگرفی داشته باشد.

مرکز پویانمایی صبا با تولید مجموعه 520 قسمتی «مهارت های زندگی» رتبه دوم پر تعدادترین مجموعه پویانمایی دنیا را از آن خود کرده است.

مسعود احمدی افزادی از ساخت تندیس جشنواره تلویزیونی جام جم به دست هنرمندان اصفهانی و رونمایی از آن در روزهای آیند خبر داد.

در اولین هفته اسفند ماه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما از مشکلات یک پسر نابینا در «رنگ خدا» تا رفتن بابا عقیل به خط مقدم در «هور در آتش»همراه باشید.

 

معاون سیما با صدور حکمی دبیر کمیسیون ویژه برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران کمیسیون آگهی ها و تبلیغات تلویزیونی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کرد.

45 اثر پویانمایی برای داوری به کمیسیون جشنواره تلویزیونی جام جم ارسال شد.

محوریت داوری بخش دوبلاژ و آماده سازی جشنواره جام جم مشخص شد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران مستند پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران نمایشی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

معاون سیما با صدور احکامی اعضای هیات داوران فضای مجازی پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم را منصوب کرد.

خواجه‌نژاد با اشاره تولیدات جدید سیما گفت: داوران جشنواره جام جم معرفی شدند و از هفته آینده آثار رسیده بررسی می‌شوند.

 

علی ضیا درباره مهمان روز سه شنبه برنامه «فرمول یک» که با حواشی مواجه شده بود، توضیح داد.

" پیمان سنندجی" مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران امشب ( شنبه 4 اسفندماه) مهمان برنامه «تهران 20» می شود.

برنامه «خیابان جام جم» این هفته هر روز ساعت 30 : 8 دقیقه صبح از شبکه یک پخش می شود.

مهم ترین اتفاقات علمی شیمی و پلیمر در سال 97 امشب در برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما بررسی می شود؛

«شب تئاتر» در هفتمین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، شامگاه جمعه 3 اسفند، با موضوع «شورای ارزشیابی و نظارت» و اجرای دکتر رحمت امینی روی آنتن شبکه 4 سیما رفت.

برنامه «نگاه یک» این هفته با موضوع بیانیه حضرت آقا" گام دوم " پخش می شود.

مرحله نهایی مسابقه «دستپخت» از امشب آغاز می شود.

برنامه «سیمای آبادی» امروز با موضوع معرفی افراد نمونه در بخش کشاورزی پخش می شود.

مجموعه تلویزیونی «مهلا» با موضوع معضلات اجتماعی برای شبکه سه سیما ساخته می‌شود.

این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم هایی از "امین حیایی" بازیگر طنز کشورمان، در جدول پخش «صحنه گران» (مرور آثار) این شبکه قرار گرفته است.

سریال تلویزیونی «شهریار» از ۵ اسفند ماه به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

پریوش نظریه و حسام محمودی جلوی دوربین برادران محمودی رفتند.

برنامه «مشاور» امروز نیازهای تربیتی نسل امروز را بررسی می کند.

برنامه«یقه هفت» از سه شنبه 7 اسفند به تهیه کنندگی مهرداد تنها از شبکه هفت سیما پخش می شود.

دیدارنفت مسجد سلیمان- پرسپولیس تهران، شنبه4 اسفند از ساعت 16:00 به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود .

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد