پیامک

ایمیل

تماس

تلگرام

امروز سه شنبه  28 دی 1395
تعداد بازدید : 511 - تاریخ خبر : 1395/09/06 - 10:43
گفت و گو با مژگان باورصاد، کارگردان برنامه های تلویزیونی
بانوان در صف اول تولید سیما

عامل کلیدی در یک گروه تولید، کارگردان تلویزیونی است. به عبارت دیگر تمامی کارها، وظایف و هماهنگی افراد در گروه را کارگردان تلویزیونی برعهده داشته و در تمام جنبه های برنامه از ابتدا تا انتها مسئول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «سیما گپ» این هفته به یک بانوی کارگردان در تلویزیون اختصاص دارد. مژگان باورصاد قریب به 20 سال است که در شبکه‌های مختلف هدایت گروه های تولیدی را برعهده دارد. از او در مورد کار، زندگی، علایق و مشکلاتش پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

 

*** چند سال است که در سازمان مشغول کار هستید، اندکی در مورد سوابق فعالیت خود بگویید:

بیش از 20 سال است در تلویزیون و در شبکه های جام جم و چهار فعالیت کرده ام. همچنین کارگردانی چند برنامه عروسکی را در صبا فیلم برعهده داشته ام. در طول این سال ها با گروه های مختلف سیاسی، مذهبی، اجتماعی کار کرده ام. 

 

 

*** باورصاد در مورد سال های ابتدایی کار خود در برون مرزی می گوید:

کمبود امکانات در اواسط دهه 70 باعث شد تا در کارمان خبره شویم. بعد از هشت سال کار در برون مرزی به معاونت سیما آمدم و از سال 83 تا 90 در شبکه جام جم مشغول شدم. سال 90 با توقف تولید در این شبکه به گروه تولید شبکه چهار پیوستم و مدت 5 سال است که کارگردانی برنامه هایی همچون «آسمان شب»، «چرخ» و «چشم شب» را هم اکنون برعهده دارم.

 

*** میزان تصیلات ؟

 دانشجوی ارشد کارگردانی

 

*** خاطرات کودکی؟

کودکی من در جنوب کشور و در شهر آبادان بود و خصوصیت مردم آن دیار خونگرمی آنهاست که همیشه در ذهن من مانده است، اما خاطرات کودکی من با آغاز جنگ تحمیلی و آوارگی همراه است. شاید اغراق نباشد که خارج شدن از آبادان یکی از تلخ ترین خاطرات کودکیم باشد زمانی که برادرانم حاضر نبودند شهر را ترک کنند تا اینکه دستور آمد که همه غیر نظامیان باید شهر را ترک کنند. یک روز طول کشید تا مسیر 2 ساعته آبادان تا اهواز را طی کردیم، چون آتش توپخانه عراقی ها بر سرمان بود. این خاطرات هیچگاه از ذهن من محو نمی شود.

 

*** موسیقی مورد علاقه؟

موسیقی سنتی و بعضی اوقات کارهای تلفیقی مانند چارتار را هم گوش می کنم.

 

*** آخرین کتابی که خواندید؟

به کتاب بسیار علاقمندم. رمان «کوری» اثر ژوزه ساراماگو در دست دارم.

 

*** فرزند؟

دو دختر دانشجو؛ یکی دانشجوی پزشکی و دیگری در رشته زیست شناسی مشغول تحصیل هستند.

 

*** چه حسی دارید که بعد از سال ها به محیط آموزشی برگشتید؟

بازگشت به دانشگاه بسیار لذت بخش است، به خصوص حالا که تجربه سال های کاری را به همراه دارم این محیط دوست داشتنی تر هم شده است.

 

*** زن بودن و کارگردانی تلویزیونی آیا برای شما دردسرهایی داشته است؟

به نکته خوبی اشاره کردید، سختی های زیادی کشیدم، زن و مادر بودن آن هم در کاری که شیفتی است. البته کار شیفت از یک نظر خوب و از منظری دردسرساز است. نمی توان با این ادعا که بچه دارم هر شیفتی را نپذیرفت، بنابراین در شغل ما ساعات کار طوری است که گاها روزهای تعطیل و یا تا پاسی از شب باید از خانه و خانواده دور باشیم. اینها مشکلاتی بود که همواره سعی کردم وارد محیط کاری نکنم و این حس را در همکاران به وجود نیاورم که به دلیل زن بودن کم کار هستم.  از سوی دیگر ساعت های کاری فشرده در استودیوهای پخش چنان انرژی مضاعفی نیاز دارد که بعد از آن باید مدتی استراحت کرد.

یکی دیگر از مشکلات کاری زنانی مانند ما که در محیط هایی این چنینی کار می کنند، دیدگاه مردانه حاکم در کار است. به طوری که گاها با افرادی مواجه می شویم که نمی خواهند سخنان یک زن را بپذیرند. البته در طول این سال ها به ندرت با چنین افرادی برخورد داشته ام اما همین برخوردهای کوتاه و کم نیز آزاردهنده است.

 

*** به زبان ساده کار یک کارگردان تلویزیونی چیست؟

چیدمان زوایا و قاب ها، ایجاد ریتم و به طور کلی هدایت عوامل در کارهای تلویزیونی برعهده کارگردان است. همچنین هماهنگ کردن عوامل از منشی صحنه، صدابردار، تصویربردار و دیگر عوامل نیز برعهده کارگردان تلویزیونی است.

 

*** میان برنامه های تولیدی و پخش زنده چقدر تفاوت وجود دارد؟ و شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

تفاوت های بسیاری بین آنها وجود دارد.اولین تفاوت حس و حال برنامه زنده با تولیدی است. از آنجا که برنامه زنده در لحظه جاری است؛ به بیننده نزدیک‌تر است و با وجود تمامی تمهیدات و موارد تحت کنترل باز احتمال اتفاقات غیره منتظره وجود دارد. در هر لحظه باید بتوان این اتفاقات غیرقابل پیش بینی را کنترل کرد.

یکی از تصمیم های مدیریت پیشین توقف پخش زنده و استفاده از برنامه های تولیدی در شبکه های سیما بود. در ابتدا کار موفقیت آمیز بود، اما رج زدن از ویژگی های اصلی در برنامه های تولیدی است اما در برنامه های تولیدی اغلب برنامه را رج می زنند که این کار در زمان مدیریت آقای سرافراز اتفاق افتاد و برنامه ها به صورت تولیدی انجام می گرفت، شروع کار ابتدا خیلی خوب بود، اما مشکل از آنجا شروع شد که استودیوها باید بدون وقفه و در مدت زمان اندکی کار ضبط را به پایان می بردند یعنی باید با یک آفیش چند برنامه تولید می شد. سرعت کار، خستگی عوامل و ... همه دست به دست هم داد تا کارها در مونتاژ از ریتم خارج شود.

به طور کلی هر یک از برداشت ها مشکلات و مزایای مربوط به خودش را دارد، ولی من برنامه زنده را بیشتر می پسندم.

 

*** خاطره ای از دوران کاری تان را بیان کنید.

خاطره ای در خصوص اتفافات غیره منتظره که هنگام پخش می افتد را می فرمایید، مثلا چند وقت پیش مجری از روی صندلی افتاد.

یک سری از اتفاقات را نمی‌توان از پخش زنده گرفت. به خاطر دارم در خبر برون مرزی هنوز استودیوی پیشرفته نداشتیم، کلمه  newsرا با یونولیت درست کرده بودند، لحظاتی  پلی بک رفتیم حرف w افتاد چون زمان کم بود عوامل که در استودیو بودند اشتباها حرف w را برعکس چسباندند و شکل m شد. پلی بک بعدی در حالی که یکی از همکاران داشت حرف را دست می کرد دوربین برگشت و...

 

*** ترجیح می دهید با یک تیم همراه شوید یا اصلا اهمیتی ندارد که با افراد خاصی کار کنید؟

به نکته مهمی اشاره کردید. اصولا کارهایی که با تیم های دائمی ضبط می شود بهتر و راحت تر است چرا که عوامل با خلق و خوی هم آشنا هستند، از توانایی همدیگر باخبرند. این مسایل باعث سرعت و دقت در کار می شود. گاه پیش می آید برای برنامه ای آفیش می شویم و تازه باید با نورپرداز، صدابردار، مسئول فنی و... آشنا شویم، اینها همه زمان بر و غیرحرفه ای است.

 

*** به عقیده شما تاثیر برگزاری جشنواره های تلویزیونی چیست؟

به نظرم برگزاری چنین جشنواره هایی نوعی نگاه به افرادی است که پشت دوربین قرار گرفته اند. جشنواره هایی که انعکاس نگاه مخاطب هستند، همواره باعث خوشحالی عوامل تولید هستند چرا که یک ارتباط دوسویه با مخاطب محسوب می شود.

 

*** در سال 87 در جشنواره جام جم برگزیده شدید، نظر خود را در خصوص جشنواره جام جم بفرمایید؟

جام جم خیلی از نظر مخاطب قوی بود و چون به صورت قاره ای برگزار می شد و مخاطب خاص خود را داشت. برنامه های سیاسی، کودک و خانواده بازخوردهای خوبی داشت که انرژی مثبت به عوامل تولید منتقل می کرد. تعامل شبکه جام جم با مخاطبانش بسیار خوب بود. برنامه هایی مانند «چشم انداز» که در آنها مهمانان ویژه ای حضور داشتند از پربیننده ترین برنامه های این شبکه بودند.

 

*** و اما گزارش تصویری ...

 

 

انتهای پیام/ن

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد