امروز پنج شنبه  10 فروردين 1396

.

.

.

.

تعداد بازدید : 797 - تاریخ خبر : 1395/10/12 - 12:50
علی مداحی نورپرداز ارشد سیما؛
نتوانستیم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان خود بیابیم

علی مداح نورپرداز ارشد تلویزیون است. او که از دانشگاه هنر در رشته سینما و با گرایش فیلمبرداری فارغ التحصیل شده بود، در سال 73 وارد سازمان شد و به عنوان نورپرداز به استخدام رسانه ملی درآمد. وی توانست با ساخت مستند «سرزمین فوتبال برزیل» رتبه دوم جشنواره‌های بین‌المللی فیلم‌های ورزشی و تلویزیونی را به دست آورد.

کسب دیپلم افتخار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی میلان و همچنین رتبه نخست بخش تلویزیونی پنجمین جشنواره فیلم‌های ورزشی با نام «قهرمان چمن سبز» از دیگر جوایزی است که مداحی برای ساخت این فیلم به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ سیما گپ این هفته پای دردل های نورپرداز ارشد تلویزیون نشسته و از او خواسته تا در مورد فراز و فرودهای کاری‌اش صحبت کند.

 

*** سال های دور کاری تان چطور گذشت؟

سال 73 وارد سازمان شدم و به صورت برنامه‌ای آغاز به کار کردم. با اینکه دانش آموخته رشته سینما بودم و در خارج از سازمان کار کرده بودم؛ وقتی کار در تلویزیون را شروع کردم باید آفیش مدادی می شدم یعنی نام من با مداد در کنار نام فیلم‌بردار اصلی نوشته می شد. سر کار، گوشی دوم را می زدم و در کنار فیلم‌بردار می ایستادم. این پروسه تا یک سال ادامه داشت و توانستم به عنوان تصویربردار اجازه کار بگیرم. این پروسه یک ساله به ما اجازه می داد تا تجربه لازم را کسب کنیم و زمانی که شروع به کار می کردیم بنا بر استعداد و توانایی هایمان شروع به فعالیت می کردیم.

اما متاسفانه امروز این روش جذب، کاربردی ندارد. مدت هشت سال است که در کمیته تخصصی سیما و عضو شورای ارزیابی برنامه ها هستم. با نگاهی به گذشته می توان به این نتیجه رسید که کیفیت انتخاب و آموزش عوامل فنی بسیار دقیق بود و کسی نمی توانست به سادگی وارد این حوزه شود. در حالی که اکنون افرادی که در کمیته تخصصی رد می شوند، ولی بعد از مدتی به عنوان تصویربردار مشغول کار می شوند!

از مشکلات امروزی رشته های فنی این است که ترفیع های شغلی در سیستم اداری داده می شود  یعنی مسئولین بخش اداری به عنوان کمیته اصلی محسوب می شوند و افراد متخصص همچون آقایان محمد افضلی، ایرج آشوری و یا پیش کسوتانی مانند آقای افشار در کمیته فرعی جای گرفته اند.

 زمانی که به سازمان آمدم چون برنامه ای بودم به عنوان تصویربردار به پخش رفتم و چون بحث استخدام پیش آمد و نظر به اینکه چارت اداری نورپرداز بالاتر بود با عنوان شغلی نور پرداز استخدام شدم. در حین کار با اسطوره های تلویزیون آشنا و با آنها کار کردم. افرادی همچون آقایان داود جم، احمد بنده ای و اسدالله ایمن و بسیار مفتخرم که شاگردی آنها را کردم . با عرض تاسف کسی دیگر این عزیزان را نمی شناسد. در اینجا پیشنهادی به مدیران دارم که یک روز را در ماه برنامه ای  به قدیمی ها و پیشکسوتان اختصاص داده شود. این اقدام از دو جنبه مثبت است. اول تقدیر از پیشکسوتان سازمان و دیگر به نیروهای جدید نشان دهید که قدیمی ها چگونه و با چه شرایط سختی کارهای ارزنده ای تولید می کردند.

در گذشته افراد در جای درست خود بودند. بارها گفته ام ما نتوانسته ایم جایگزین مناسبی برای پیشکسوتان شایسته خود پیدا کنیم.

نکته دیگر اینکه پیش از این آموزش های ضمن خدمت به ما فرصت آموختن می داد و سازمان شرایطی را برای افراد فراهم می کرد تا در عمل آموخته های خود را به منصه ظهور برسانند. به عنوان مثال فیلم‌بردار سه به چهار باید دوره نودال رنگی را می گذراند. به علاوه این فرد برای فیلم‌برداری یک سریال مانند «سلطان و شبان» به کار گرفته می شد. یعنی تلویزیون از کارمند خود در تولید سریال های خوب استفاده می کرد، هم به او فرصت تجربه می داد و هم هزینه تولید را کم می کرد. در حالی که امروزه کارگردان ها با تیم خود کار می کنند. تصویربردار تلویزیون کار ندارد و هزینه تولید بالاست.

روزگاری بهترین متخصصان از تلویزیون به سینما می رفتند، اما متاسفانه کار به جایی رسیده که تلویزیون تبدیل به حیاط خلوت سینما شده است. آدم های درجه سه و چهار سینما به تلویزیون می‌آیند و این باعث تاسف است.

 

*** از تولیداتی که نام شما در آن به چشم می خورد برایمان بگویید؟

زمانی که من کار تصویر برداری را شروع کردم خیلی زود وارد کار حرفه ای شدم و اولین کارم را با آقای رافعی که ایشان از نیروهای رسمی سازمان و درس خوانده دانشگاه صدا و سیما بودند شروع کردم. در کارنامه کاری ام نام هایی مثل «سپید جامه گان» ، سریال «کاکتوس» و «نیمکت» به چشم می خورد ولی بیشترین کارهایم در حوزه مستند است.

 

*** از چه وقت وارد حوزه مستندسازی شدید؟

از سال 80 مستندسازی را شروع کردم. اولین کارم مستند زندگی آقای هادی ساعی قهرمان تکواندو بود. در سال 81 یک پروژه بزرگی را در کشور برزیل انجام دادم به نام «سرزمین فوتبال برزیل»، که این مجموعه جوایز زیادی را دریافت کرد. اما متاسفانه نگاه مدیران سیما بیشتر در حوزه نمایش است.  بارها گفته ام تلویزیون نمایش نیست الان اگر به تمامی شبکه های تلویزیونی بزرگ دنیا نگاه کنیم مستندهای پربیننده بسیاری را می بینیم که  رتبه «دال» و «جیم» ندارند. ارزشی که باید برای این مستندها قائل شویم بسیار است، این مستندها یک وقایع نگاری است و به عنوان یک سند تاریخی ثبت می شود. مجموعه 16 قسمتی «سرزمین فوتبال برزیل» جوایز زیادی را دریافت کرد و در جشنواره ورزشی میلان ایتالیا، پرچم ایران را بالا برد و بارها از شبکه های مختلف پخش شد.

«مسافران جاده افتخار» و «راند سوم»  مستندهای دیگری بود که خارج از سازمان تولید کردم و از شبکه سه پخش شد، در حالی که تامین کننده مالی آنها سازمان نبود. خیلی درد ناک است که شما کارمند تلویزیون باشید و جایی که می توانید ویترین تلویزیون باشید، به شما کار نمی دهند و  مجبور می شوید، خارج از سازمان کار کنید. بار ها به دوستان توصیه کرده ام کارگروهی تشکیل دهند و متخصصین را شناسایی کنند. هم اکنون که سازمان با کمبود بودجه مواجه است اگر بتواند از عوامل فنی داخلی استفاده کند، هزینه تولید کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال سریال «تصویر یک رویا» که آقای احمد امینی آن را ساخت از عوامل فنی داخل استفاده کرد، کار موفق بود و هزینه تولید هم قطعا کمتر. اگر پیشکسوتان کار آموزش نیروهای جدید را به عهده بگیرند، برای آینده تلویزیون سرمایه گذاری شده است.

 

*** برایمان اندکی از تولید مستند در کشوری دیگر بگویید:

مجموعه «سرزمین فوتبال برزیل» کار سخت و پیچیده ای بود که همراه همسرم آن را ساختیم. هماهنگی در کشور دیگری برای ساخت مستند، کاری دشوار است و این مجموعه در آن سال با دقیقه ای 50 هزار تومان تولید شد. این مبلغی بود که سال 81 برای برنامه های جیم و دال در نظر گرفته می شد.

می خواهم بگویم این کار با بودجه کمی ساخته شد اما بارها از آنتن تلویزیون پخش شد، چرا این گونه کارها ادامه پیدا نکرد؟ چرا از  امثال علی مداحی ها استفاده نمی شود؟ چرا به آنها کار داده نمی‌شود؟ البته بگذریم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری و مناظرات یاد ما می افتند. چون در این زمان باید حرفه ای ها حضور داشته باشند.

 

*** اشاره ای به زمان انتخابات و مناظرات داشتید، تفاوت نور پردازی در این گونه برنامه ها و برنامه های  عادی که انجام می دهید را می فرمایید؟

در تمام برنامه ها اصل کار مشترک است، اما حساسیت ها فرق می کند. در انتخابات حساسیت های سیاسی  زیاد می شود. مثلا اگر تصویر کاندیدایی را بیشتر نشان دهند گروه مقابل معترض می شوند. در این گونه برنامه ها از نورپردازی خنثی استفاده می شود و سعی می شود نوع نورپردازی دارای جهت گیری خاصی نباشد.

 

*** الان چه کاری را در دست دارید؟

مستندهایی را در برنامه دارم. مشغول کار بر روی  مستندی هستم که زندگی قومی به نام «ایستا» را در منطقه طالقان به تصویر می کشد. در تلویزیون هم نورپردازی برنامه «خانواده یک» را انجام می‌دهم.

 

*** سخن پایانی

در زمان قدیم می گفتند آدم ها عاشق کار خود هستند مانند بزرگان و پیشکسوتان تلویزیون. این در صورتی بود که پول و دستمزد مناسبی هم دریافت نمی کردند . امیدوارم تلویزیون به جایی برسد که بازگشتی دوباره به گذشته داشته باشد و به جایی برسیم که نیروهای انسانی سازمان بگویند ما عاشق کارمان هستیم و از کار خود لذت می بریم.

 

***  و اما گزارش تصویری  ....

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 

پخش اولین قسمت از برنامه تلویزیونی «نود» در سال جدید، امشب، دوشنبه 7 فروردین ماه از ساعت 22:15  روانه آنتن شبکه سه خواهد شد .

مسلما مخاطبان چهره این بازیگر را بارها از پشت قاب شیشه‌ای تلویزیون دیده‌اند، اما شاید شناختی کافی نسبت به شخصیت او نداشته باشند؛ اما کافی است یک ساعت کنار پورسرخ بنشینید تا متوجه مرام و معرفتش شوید. او به حدی مهربان و لوطی مسلک است که با خوردن هر لقمه غذا به شیشه رستوران می‌زد و از عوامل پشت صحنه دعوت می‌کرد داخل بیایند و حتی اگر شده یک لقمه از غذای او را بخورند. ماحصل گفت‌وگوی جام جم  را با پوریا پورسرخ در ذیل می‌خوانید و البته تلاش کردیم ادبیات خاص خودش در طول مصاحبه حفظ شود. یکی از تکیه کلام‌های این بازیگر استفاده از واژه روراست است!

«سرخط» کاری زنده از مرکز بسیج رسانه ملی می باشد که به مدت 45 دقیقه هر شب از حوالی ساعت 19:45 از شبکه سه سیما از یادمان شهدای شلمچه پخش خواهد شد.

رسانه ملی طبق سنت دیرینه هر سال برنامه های متنوعی ویژه سال تحویل تولید و پخش می کند و امسال هم‌ این اتفاق افتاد، اما شبکه یک امسال با خلاقیت و نوآوری به دنبال ارائه یک الگوی صحیح بود، به همین دلیل تلاش کرد بدون اینکه از سلبریتی ها دعوت کند یک برنامه متفاوت را برای مخاطبان شبکه یک آماده کند.

دیدار ایران ـ چین، فردا، سه شنبه 8 فروردین ماه از ساعت 16:30 به صورت زنده به روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

«کمی آن سوتر» تولید جدید شبکه مستند، روایتی از زندگی زنی است که علی رغم خطرات موجود، زندگی به تنهایی در دل جنگل را ترجیح می دهد.

 مدیر شبکه سه سیما  از پشت صحنه سریال «دیوار به دیوار» بازدید کرد.

مهرداد میناوند و حامد آهنگی به همراه بنر تیم ملی پانتومیم ایران و همچنین دو پیراهن با شماره هادی نوروزی و سیروس قایقران را به نادری و رادش تقدیم و یادی از درگذشتگان تیم ملی فوتبال ایران کردند.

«رنگی از جنس خاک» تولید جدید شبکه مستند، به کوه های رنگی ایران که در چهار نقطه کشور قرار گرفته اند، می پردازند.

در برنامه «کاروانسرا» شبکه آموزش شاهد یک مهمانی عیدانه هستیم که گروهی با تخصص های متفاوت هر شب به یک سفرنامه می پردازند.

ویژه برنامه «پایش اقتصادی» که با شروع سال جدید با محوریت تولید و اشتغال به روی آنتن می رود، امروز چهارشنبه نهم فروردین میزبان محمدرضا دیانی کارآفرین حوزه صنعت است.

 

برنامه تلویزیونی «حنانه» ویژه ایام فاطمیه و با موضوع سیره اخلاقی و اجتماعی حضرت زهرا(س)، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش می‌شود.

مستند «سقف آسمان» از مجموعه روایت فتح و با موضوع زندگی سخت مردم یکی از روستاهای کشورمان، سه شنبه 10 اسفند روی آنتن شبکه افق می رود.

شبکه دو سیما در سوگ شهادت بانوی دو عالم؛ حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه برنامه هایی چون «کوی محبت»، «تن های تنها»، پخش مداحی و مرثیه خوانی و سخنرانی ویژه این ایام، «مداحان نوجوان» و نمایش آثار سینمایی و مستند متعددی را برای بینندگان این شبکه تدارک دیده است.

شبکه افق با مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های ترکیبی و زنده و مستند به استقبال ایام نوروز 1396 می‌رود.

شبکه نسیم با طراحی و تولید برنامه های با نشاط ، جذاب و سرگرم کننده به استقبال نوروز و آغاز سال ۹۶ می رود.

این برنامه در قسمت چهارم که روز جمعه 13 اسفند روی آنتن شبکه افق می رود به موضوع "تراریخته" می پردازد.

دکترسید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی امشب در «حریم مهرورزی» اصول داشتن یک زندگی جنسی خوب را بررسی می کند.

به مناسبت ایام فاطمیه برنامه «سخنرانی مذهبی» از شهر مقدس قم با سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی از شبکه یک پخش می شود.

برنامه تلویزیونی «تاریخ ایران و جهان» به معرفی شخصیت های مهم تاریخی، هنری و نویسندگان برجسته جهان می پردازد.

«کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه ها» و «خندوانه» نورزوز 96 مهمان خانه های ایرانیان خارج از کشور می شود.

مستند «رمل های ارغونی» به تهیه کنندگی مزدک رحیم پور از دوشنبه 9 اسفندماه ساعت 15:40 دقیقه بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

هشتمین قسمت مستند مسابقه «خانه ما» دوشنبه 9 اسفند ماه از شبکه افق پخش می شود.

«به اضافه مستند» با پخش مستند «غزال ایرانی» به بررسی مشکلات نخبگان ایرانی می پردازد.

ویژه برنامه «روز خدا» از سه شنبه تا جمعه با موضوع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها از شبکه یک پخش می شود.

«از شرابه های روسری مادرم» عنوان ویژه برنامه تلویزیونی است که به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

ویژه برنامه «پایش اقتصادی» که با شروع سال جدید با محوریت تولید و اشتغال به روی آنتن می رود، امروز چهارشنبه نهم فروردین میزبان محمدرضا دیانی کارآفرین حوزه صنعت است.

پخش اولین قسمت از برنامه تلویزیونی «نود» در سال جدید، امشب، دوشنبه 7 فروردین ماه از ساعت 22:15  روانه آنتن شبکه سه خواهد شد .

دیدار ایران ـ چین، فردا، سه شنبه 8 فروردین ماه از ساعت 16:30 به صورت زنده به روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد .

در برنامه «کاروانسرا» شبکه آموزش شاهد یک مهمانی عیدانه هستیم که گروهی با تخصص های متفاوت هر شب به یک سفرنامه می پردازند.

«رنگی از جنس خاک» تولید جدید شبکه مستند، به کوه های رنگی ایران که در چهار نقطه کشور قرار گرفته اند، می پردازند.

 مدیر شبکه سه سیما  از پشت صحنه سریال «دیوار به دیوار» بازدید کرد.

مهرداد میناوند و حامد آهنگی به همراه بنر تیم ملی پانتومیم ایران و همچنین دو پیراهن با شماره هادی نوروزی و سیروس قایقران را به نادری و رادش تقدیم و یادی از درگذشتگان تیم ملی فوتبال ایران کردند.

«کمی آن سوتر» تولید جدید شبکه مستند، روایتی از زندگی زنی است که علی رغم خطرات موجود، زندگی به تنهایی در دل جنگل را ترجیح می دهد.

مسلما مخاطبان چهره این بازیگر را بارها از پشت قاب شیشه‌ای تلویزیون دیده‌اند، اما شاید شناختی کافی نسبت به شخصیت او نداشته باشند؛ اما کافی است یک ساعت کنار پورسرخ بنشینید تا متوجه مرام و معرفتش شوید. او به حدی مهربان و لوطی مسلک است که با خوردن هر لقمه غذا به شیشه رستوران می‌زد و از عوامل پشت صحنه دعوت می‌کرد داخل بیایند و حتی اگر شده یک لقمه از غذای او را بخورند. ماحصل گفت‌وگوی جام جم  را با پوریا پورسرخ در ذیل می‌خوانید و البته تلاش کردیم ادبیات خاص خودش در طول مصاحبه حفظ شود. یکی از تکیه کلام‌های این بازیگر استفاده از واژه روراست است!

رسانه ملی طبق سنت دیرینه هر سال برنامه های متنوعی ویژه سال تحویل تولید و پخش می کند و امسال هم‌ این اتفاق افتاد، اما شبکه یک امسال با خلاقیت و نوآوری به دنبال ارائه یک الگوی صحیح بود، به همین دلیل تلاش کرد بدون اینکه از سلبریتی ها دعوت کند یک برنامه متفاوت را برای مخاطبان شبکه یک آماده کند.

«سرخط» کاری زنده از مرکز بسیج رسانه ملی می باشد که به مدت 45 دقیقه هر شب از حوالی ساعت 19:45 از شبکه سه سیما از یادمان شهدای شلمچه پخش خواهد شد.

مجموعه مستند «سیم آخر» داستان مشاغل سخت در اجتماع و گفت وگو با کسانی که به حرفه ای دشوار مشغول هستند، طی نوروز 96 روی آنتن شبکه افق می رود.

«ریشه ها» در 4 قسمت 90 دقیقه ای از 2 تا 5 فروردین 96 ساعت 23 از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

داور بخش بین‌الملل جشنواره پویانمایی تهران معتقد است انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» از مولفه‌های فنی و محتوایی قابل دفاعی برخوردار است و در زمینه کمدی کودک یک اثر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

دیدار اتلتیکو بیلبائو ـ رئال مادرید، شنبه 28 اسفند ماه از ساعت 18:45 به صورت مستقیم از  شبکه سه سیما پخش خواهد  شد .

تمامی حقوق این وب سایت به معاونت سیما تعلق دارد