مشاهده خبر

پنج شنبه 14 تیر 1403 - 13:18:39

تدارک شبکه مستند برای ایام محرم

شبکه مستند در ایام محرم چندین مستند محرمی از جمله تولیدات جدید این شبکه را پخش می کند.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

مستند «حماسه تاج الشعرا» تولید جدید شبکه مستند سیما است که در 15 قسمت 36 دقیقه‌ای در ایام محرم هر شب ساعت 20 و تکرار ساعت 4 و 10 پخش می‌شود.
این مستند پرتره ای از شاعر معاصر و مذهبی مرحوم حاج عباس قلی یحیوی ملقب به تاج الشعرا می باشد. عباس قلی یحیوی از شاعران مرثیه سرای آذری زبان ایرانی اهل اردبیل است. اغلب سروده‌های وی به زبان ترکی آذری بوده و در سروده‌های خود از قالب شعری حماسی استفاده نموده‌است. تخلص او ابتدا «احقر» بود که بعدا به نام خانوادگی خود یعنی «یحیوی» تغییر داده است.

مستند «ترکیب بند» یک قسمت 30 دقیقه‌ای است که شنبه 16 تیر ساعت 19 از این شبکه پخش می شود.
این مستند روایتی است با موضوع ترکیب‌بندهایی که در موضوع عاشورا و مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) سروده شده است که شناخته شده‌ترین آن‌ها ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. در ادامه سعی شده از طریق بررسی زندگ ینامه محتشم کاشانی و سیر آثار و ارادت وی به امام حسین (ع) و خاندان نبوت به این مسئله پرداخته شود که چگونه این ترکیب‌بند تا این‌حد ماندگار شده است. این مستند روز بعد ساعت 12:30 تکرار می شود.

مستند «دربند» یک قسمت 50 دقیقه ای است که پنجشنبه 21 تیر ساعت 18 روی آنتن می رود.
این مستند به برگزاری مراسم محرم در شهر دربند قفقاز و روایت آن از زبان ریش سفیدان و شبیه خوان‌ها پرداخته است. همچنین بخش هایی از سختی های برگزاری مراسم و شعائر عاشورا در زمان حکومت سوسیالیستی شوروی را روایت می کند. این مستند روز بعد ساعت 13 تکرار می شود.

مستند «نغمه سرا» یک مستند 30 دقیقه ای است که دوشنبه 18 تیر ساعت 22 پخش می شود.
این مستند به بررسی ضبط فایل‌های صوتی مراسمات مذهبی و سخنرانی‌های انقلابی در دهه پنجاه می‌پردازد. «نغمه سرا» روز بعد ساعت 15 تکرار می شود.

مجموعه مستند «ترمه» در 30 قسمت به معرفی یک اثر هنری و رسانه‌ای در فضایی مذهبی و خانوادگی مردم شهر و روستا می پردازد. این مجموعه داستان های پشت صحنه تولیدات ماندگار هنری و آئینی، نیات و هنرمند تحت تاثیر اعنقادات مذهبی و زحمات اثری که در جان ها نفوذ می‌کند و در تاریخ ثبت را بیان می کند.

مستند «قصه های اربعین» ویژه برنامه اربعین حسینی شبکه مستند است. این برنامه 25 دقیقه ای در 6 قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی مصطفی دالایی است. در این مستند کارگردان سعی دارد تا در مراسم پیاده روی اربعین به دنبال سوژه های مختلفی باشد تا در مسیر برگشت به ایران به سراغ محل زندگی و موقعیت افراد حاضر در سوژه برود و با کارشناسان به بحث و گفتگو بپردازد.

مجموعه مستند «گنجینه» مجموعه‌ای‌ از بهترین مستندات دهه 40 تا 70 به تهیه کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد است که در یک قسمت از این مجموعه مستندی با نام «چتر سبز، نخل جهرم» ساخته دکتر احمد ضابطی جهرمی است که با موضوع نخل برداری در ماه محرم در دهه 60 و در شهرستان جهرم استان فارس فیلبرداری شده است.

همچنین مستند «سیه پوشان» ساخته‌ی شهاب الدین عادل در دهه 70 است که به مراسم ها و آئین های محرم حسینی در شهر دزفول می‌پردازد.

در شبکه مستند زمان ویژه ای نیز برای ناشنوایان در نظر گرفته شده است که منتخبی از مستندهای عاشورایی را پخش می کند.

انتهای پیام/ن

 

برچسب ها :

آخرین اخبار

مستندهای تابستانی شبکه مستند روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» سفر عاشقان اباعبدالله (ع) به «کوی محبت» «بی‌تابی‌های مادرانه» عنوان قسمت جدید «رخ مادر» شد/ قصه مادر شهید جواد پیرهادی روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کنکور سراسری و پاسخ به ابهامات خانواده ها موضوع امشب «تهران ۲۰» «سپاسگزاری» از شبکه یک نگاهی حماسی به کربلا در شعرهای آیینی «چهارگاه» به آنتن شبکه چهار بازمی‌گردد/ امیرحسین مدرس مجری فصل جدید شد شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) ویژه برنامه «آن لحظه» با اجرای سعید ارشد به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود «تار و ترنج» نگاهی ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی فصل سوم «سرزمین مادری» از فردا در قاب شبکه سه ویژه برنامه‌های شبکه پیشران فراتر در دهه اول محرم مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت جشنواره انیمیشن های سینمایی سومین هفته تابستانی شبکه کودک طنین نوای یا حسین (ع) در شبکه دو سیما «از خون جون» تا عزاداری شیعیان نیجریه قسمت‌های جدید «رخ مادر» روی آنتن شبکه یک می‌رود/ پخش از امشب شبکه تهران به «گنج» رسید بازدید مدیر شبکه نسیم از پشت صحنه «از سر گذشت» تدارک شبکه قرآن و معارف سیما در ماه محرم «نوای عاشقی» درشبکه آموزش می پیچد «نسل قاسم» در محرم به شبکه امید می آید قاب های ماندگار تلویزیون؛ راویِ صادقِ حماسه حضور مردم در «دور دوم انتخابات ریاست جمهوری» حماسه جمهور انتخاب هر ایرانی روایتی از یک شهادت در «برای جمهوری» بوی عطر عاشقی در شبکه نسیم پیچید فصل جدید «چهارگاه» در قاب شبکه چهار ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) در «فصل خروج» شبکه چهار تدارک شبکه مستند برای ایام محرم همزمان با آغاز ماه محرم «سفیر» به شبکه دو می آید «حسینیه بهشت» در شبکه دو برپا می‌شود «مجلس واقعه» در شبکه نسیم روایت می‌شود دیدار اسپانیا و آلمان در شبکه ورزش بررسی کشتی فرنگی در «کادر فنی» امروز پخش زنده حضور ورزشکاران در انتخابات ریاست جمهوری از قاب شبکه ورزش ویژه برنامه های شبکه یک در محرم شبکه تهران با «حسینیه تهران» سیاه پوش می شود «پرواز اردی‌بهشت» امشب روی آنتن شبکه قرآن آخرين مناظره انتخاباتى در حوزه سلامت سیمای انتخابات راوی «حماسه حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری» دومین هفته تابستان و فیلم های سینمایی و تلویزیونی / «ستاره های دنباله دار» جدید هفته «سلمان فارسی» دوباره به شاهرود رفت محمدرضا مقدسیان مجری «سینماملت» شد/ آغاز سری جدید برنامه از پنجشنبه شبکه سه «مدال» آورد «کادر فنی» شبکه ورزش همراه کشتی ایران در مسیر المپیک پاریس جمع بندی نهایی صحبت های ۲ نامزد ریاست جمهوری در دومین مناظره دوره دوم انتخابات

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها