مشاهده خبر

چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 16:37:3
آداب زیارت در هیئت‌های دانش‌آموزی

از تهران تا کربلا

«با کربلا» برنامه‌ای آموزشی با محوریت اربعین است که هر شب ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

این برنامه از هفتم محرم، 23 تیر تا پایان ماه صفر هر شب هم‌زمان از دو استودیو واقع در تهران و کربلا به‌صورت زنده پخش می‌شود. روایت آداب سفر و مسائل معارفی و معنوی در سفر زیارتی عتبات با حضور کارشناسان مذهبی به‌صورت زنده از بیت‌الحرمین با اجرای سیدکاظم احمدزاده، بخشی از این برنامه است. قصه هیئت‌های دانش‌آموزی، میز سوگواره، کوله‌پشتی و میز خبر با توجه به محوریت آموزشی این شبکه‌، بخش‌های دیگر این برنامه است که با اجرای زینب پورابراهیم در استودیو تهران‌، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این برنامه به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی از تهیه‌کنندگان با تجربه و قدیمی‌پخش می‌شود.

علی‌اکبر کریمی‌با صمیمیتی خاص از عرض ارادت به شیفتگان سید و سالار شهیدان، صحبت می‌کند. او این برنامه را در ۵۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای روی آنتن برده ‌است. گفت‌وگوی ما را با وی در روزهایی که این برنامه روی آنتن است، بخوانید:

 وجه تسمیه این برنامه چیست؟

مهم‌ترین مشخصه این برنامه همان‌طور که از نامش پیداست حضور در کربلاست و سعی کرده مخاطبش را در کربلا حاضر ببیند و با لحظه‌لحظه‌های سفر به کربلا همراه شود و خودش را با وضع موجود تطبیق دهد.

 چه‌طور شد که این برنامه از شبکه آموزش روی آنتن رفت و وجوه ارتباط معارفی برنامه چگونه به این شبکه پیوند خورده است؟

با توجه به انطباق ایام پیاده‌روی اربعین با تابستان گرم امسال، از سال گذشته تصمیم بر آن شد تا در کنار برنامه‌های آموزشی، برای افزایش سلامت و معنویت زائران، برنامه‌ای نیز به منظور آموزش سلامت جسمی و تسهیل سفر زائران تولید شود که نتیجه آن برنامه «با کربلا» شد. سال گذشته محور برنامه، انتقال تجربیات مهمانان بود که سفر اربعینی را تجربه کرده بودند و ندا ملکی،  مجری برنامه با مهمانان به گفت‌وگو می‌پرداخت و شرح دلدادگی و موانع و مشکلات مسیر را نیز در حوزه‌های بهداشت فردی یا جمعی به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند.

 آیا برنامه مبتنی بر مستند است؟

بر اساس تجربه گذشته به این نتیجه رسیدیم که کارمان را بر پایه مستند جلو ببریم. از این رو از بزرگ‌ترین مستندسازان دعوت کردیم تا با حضور در استودیو و ضبط تجربه مهمانان، بتوانند مستندهایی خوب بسازند تا بتوان از آن‌ها تحت عنوان تجربه‌ای برای سال‌های بعد استفاده کرد.

 برای برنامه امسال چه ویژگی‌ای در نظر گرفته‌اید تا وجه تمایز آن با برنامه سال گذشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی برنامه امسال که از اوایل محرم شروع به پخشش کردیم توجه به مخاطب و شناخت ویژگی‌های او بوده‌است. من یاد گرفته‌ام که اگر کاری با ذائقه مردم ساخته شود، فرقی نمی‌کند در چه شبکه‌ای باشد، مردم حتماً از آن استقبال خواهند کرد و این برنامه سال گذشته با ذائقه مردم همراه بود و توانست جایگاهی ویژه و مردم‌پسند نزد مخاطبان برای خود کسب کند که شاهد مثال آن، شرکت گسترده مردم در پویش «شعار روی کوله‌پشتی‌های زائران» بود که عکس‌های بی‌شماری از شعارهای حک‌شده روی کوله‌پشتی‌های زائران را دریافت کردیم. همین استقبال و لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی‌بخشی و آموزش دقیق به زائران، ما را بر آن داشت تا امسال نیز این برنامه را به تولید و پخش برسانیم. ما هر شب به‌صورت زنده آیتم‌های مختلفی را از استودیو تهران با اجرای زینب پورابراهیم و از استودیو کربلا با اجرای سیدکاظم احمدزاده پخش می‌کنیم.

 در شرح برنامه آمده که برنامه «با کربلا» برنامه‌ای تعاملی است. چگونه این تعامل را شکل داده‌اید؟

همان‌طور که اشاره کردید، «با کربلا» برنامه‌ای تعاملی و دوسویه با مردم است و محور اصلی برنامه و نقش اصلی آن را مردم بر عهده دارند و با ارسال عکس‌هایی از سفر اربعین یا فعالیت‌های جانبی خود به روند شکل‌گیری محتوا در طول برنامه کمک می‌کنند. مخاطبان عکس و فیلم و دلنوشته‌های خود را در این برنامه به اشتراک می‌گذارند. مخاطبان این برنامه می‌توانند عکس، دلنوشته و فیلم‌های خود را به شماره 09108994244 بفرستند.

 سهم راه‌پیمایی و همراهی با موکب‌ها چقدر است؟

به‌منظور تکریم مهمان‌نوازی مردم عراق و موکب‌ها بخشی نیز به بازگویی مهمان‌نوازی مردم عراق و به‌ویژه شهرهای نجف و کربلا اختصاص پیدا کرده که مخاطبان یا با دلنوشته‌ها، اشعار و داستانک‌های خود با ما همراه هستند یا تصاویر و ویدئوهای خود را با ما به اشتراک می‌گذارند.

 ارتباط برنامه با جوانان و دانش‌آموزان چگونه است؟

امسال با توجه به اینکه استقبال مردم و به‌ویژه جوانان و نوجوانان از پیاده‌روی اربعین رو به افزایش است، در دوره تحولی جدید به ما مأموریت خاص آموزش و پرورشی داده شده تا بیشتر وارد حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی بشویم که بر همین مبنا استودیو ما کاملاً شکلی خاص به خود گرفته و به‌اصطلاح هنری‌ها و تئاتری‌ها در یک «بلک‌باکس» با طراحی صحنه کلاسی، برنامه ضبط و تولید می‌شود و عوامل درون صحنه نیز از دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و به‌عنوان بازوی اجرایی و کمک مجری، بعضی از بخش‌ها را اجرا می‌کنند.

 موضوع اصلی برنامه چیست؟

توجه به دو گروه دانش‌آموزی و دانشجویی پسر و دختر، فضای استودیو و صحنه مقابل دوربین را به نوعی توازن و وزانت رسانده که در آن یک گروه دونفره از پسرها بخش‌های مرتبط با دریافت اطلاعات از شبکه‌های مجازی را اجرا می‌کنند و گروه دیگر (دختران) با حرارتی پرشور از دوره نوجوانی، اخبار مربوط به سفر اربعین را که لحظه‌به‌لحظه از سوی نهادهای مختلف و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود، به اطلاع بینندگان می‌رسانند و با محور قرار دادن سؤالات مردم نسبت به بعضی از موانع و محدودیت‌ها تلاش می‌کنند پاسخی درخور را به مخاطبان ارائه دهند.

 دلیل اینکه آرایه (دکور) برنامه به صورت کلاس طراحی شده، چیست؟

آرایه برنامه به‌صورت کلاس درس طراحی شده و علاوه بر مجری و مهمانان، دانش‌آموزان دانشجویان و سایر گروه‌های مردمی در استودیو حضور دارند. حفظ تعامل با مخاطبان در طول اجرای برنامه از ویژگی‌های اصلی «با کربلا» است که در همین فضای کلاس‌مانند تحریریه را طراحی کردیم که افراد حاضر در استودیو می‌کوشند تصاویر دریافتی را به‌صورت سوگواره هم‌زمان با ضرباهنگ حرکتی برنامه و مجری، روی نمایشگرهای بزرگ داخل استودیو نشان دهند و اخبار دریافتی را با اسناد خبری همراه سازند.

 نگاه تاریخی به اربعین چه سهمی از برنامه را به خود اختصاص داده‌است؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه «با کربلا» بخش تطبیقی سفرهای اربعینی زمان حال با دوران سابق است که همواره دارای موانع، خطرها و تهدیدهای بی‌شماری بوده؛ در بخشی از برنامه به بازخوانی تاریخ پیاده‌روی اربعین پرداخته می‌شود که چه روند و مسیری را طی کرده که امروز از سرتاسر جهان خیل مشتاقان به این سمت سرازیر می‌شوند و صحنه‌هایی بی‌بدیل از عاشقی را رقم می‌زنند.

 بخش‌های دیگر برنامه از جمله پویش‌ها چگونه طراحی شده ‌است؟

 توجه ‌دادن مخاطبان به مهربانی، مشارکت و همدلی، از اولویت‌های عوامل «با کربلا» است که بر همین اساس، بخشی از برنامه تحت عنوان «بخش مهربانی» به دستگیری از کودکان یتیم و نیازمندان و مستحقان اختصاص دارد که این بار نیز مجری و عوامل برنامه باز هم با رویکرد تعاملی از مردم برای همراهی در امور خیر دعوت می‌کنند. بازخوانی تاریخ برخی از آیین‌های مذهبی و شکل و شمایل سوگواری بر مبنای تصاویر دریافتی از مردم، توسط تحریریه نوجوان و جوان حاضر در استودیو، گویاسازی بسیار ارزشمندی است که به بازگویی آیین‌ها و آداب و رسوم و شیوه‌های سوگواری اقوام مختلف می‌انجامد و مردم در پویش ارسال تصاویر عزاداری جمعی و فردی، این وجه از فرهنگ بومی خود را در برنامه «با کربلا» بیشتر معرفی می‌کنند.

 ارتباط با کربلا چگونه است؟

گزارش‌های سیدکاظم احمدزاده از استودیو کربلا نیز زیبایی لحظه‌های ارادت به امام حسین (ع) را صد چندان می‌کند. او مجری توانمندی است که به دلیل تجربه حضورش در کربلا به‌خوبی توانایی خودش را در اجرای دلنشین و خالصانه نشان داده‌است.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

بررسی «نسل نو در سینمای ایران» و «نسل نو و انجمن سینمای جوانان»/ «استاد» نقد می‌شود «امتداد» به سراغ «جنگ ستارگان و فلسفه» رفت پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی تلاش های «ادی» برای المپیک مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی حکایت های «مولان» در شبکه فراتر سیزدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی «زندگی درختان» در شبکه تهران شبکه نسیم «با ترانه» به دنیای موسیقی بازگشت حضور بانویی کارآفرین از استان آذربایجان غربی در برنامه «کار خونه» روایتی از زندگی برادران گرایی شبکه یک از «زندگی را زندگی باید کرد» می گوید پنجمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند «هفت شهر عشق» در قاب افق واکاوی مؤلفه‌های بصری و زیبایی‌شناختی برنامه‌های تلویزیونی گفت وگو محور دینی «لوتر: سقوط خورشید» در قاب شبکه نمایش «طنزیم» سراغ هواداری رفت/ حضور متفاوت سه چهره در یک برنامه ویژه برنامه «مثبت سلامت» به مناسبت روز عصای سفید تماشای «خرس های محافظ جنگل» در شبکه تهران نخستین مسابقه رباتیک سال 2020 حوت ایرانی؛ اژدری مرگبار برای دشمنان پاسخ معاون سیما به حواشی نظرسنجی ایسپا و جامعیت تلویزیون فصل یک سریال «عملیات سیاه» را از شبکه تماشا ببینید توضیح و عذرخواهی برنامه «سیمای خانواده» درباره یک خطای ناخواسته چهارمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند ۴۵ درصد از مخاطبان «طوبی» را دیدند/ بازدید ۴۰۰ میلیونی ۶۰ هزار محتوای تقطیع شده سریال در شبکه‌های اجتماعی قدردانی آیت‌الله اراکی، از برنامه تلویزیونی «مکث» شبکه یک توضیح معاون سیما در مورد نظرسنجی سریالیِ پُرحاشیه پخش اختصاصی فوتبال برتر در تلوبیون پیش از آنتن! بازدید معاون و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما از خبرگزاری فارس پخش زنده ویژه برنامه «به افق فلسطین» به مناسبت تشییع پیکر شهید نیلفروشان فصل جدید «خانه ملت» در راه آنتن ساخت فصل دوم «طوبی»، پرشمارترین درخواست بینندگان سینمایی «آسیاب» را از شبکه نمایش ببینید بررسی ایمنی و حوادث کار در «زمانه» امشب فصل جدید «ویدیو چک» در راه آنتن شبکه ورزش

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها