مشاهده خبر

چهار شنبه 28 شهریور 1403 - 9:31:44

نشست شناسایی روندهای حاکم بر صنعت «ویدئو به درخواست» برگزار شد

به منظور شناسایی روندهای حاکم بر صنعت «ویدئو به درخواست»، از سوی اداره کل پژوهش معاونت سیما نشستی در سالن این معاونت برگزار شد.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

در این نشست که با حضور دکتر «سارا مسعودی» برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص صنعت VOD بر لزوم حضور رسانه ملی در بازار دیجیتال رسانه ای و استفاده از این فرصت برای عرصه محصولات فرهنگی در بازار بین الملل تاکید شد.

دکتر مسعودی با اشاره به اینکه فناوری  Video on demand بحث نوظهوری است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا به سمت محبوبیت پیش می رود، افزود: این سیستم های صوتی و تصویری به مرور زمان جایگزین تلویزیون شده و منجر به تغییر ذائقه مخاطب می¬شوند که دلایل مختلفی دارد از جمله اینترنت پرسرعت، سهل الوصول بودن، امکان تماشا در هر زمان، وجود طیف وسیعی از انواع محتوا و ....
او ادامه داد: از آن جایی که تقاضا برای تماشای ویدئو در اینترنت روز به ‌روز در حال افزایش است و این موضوع فرصت‌های جدید و بی‌شماری را برای کسب‌وکارهای مختلف و تولیدکنندگان محتوا فراهم کرده است، سازمان‌ها و شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف می‌توانند از این فرصت جدید برای معرفی محصولات خود استفاده کنند.
او افزود: در روش‌های غیر از VOD، مخاطبان مجبورند که ویدئو را درست در زمانی که توسط ارائه‌دهندگان ویدئو برنامه‌ریزی شده، ببینند. مانند پخش زنده، برنامه‌های تلویزیونی و کلاس‌های آموزشی برخط (آنلاین) اما در روش VOD، ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانه‌ای ذخیره می‌شود. سپس، ویدئو مطابق با خواست مخاطب، در هر زمان و هر مکانی که بخواهد پخش می‌شود؛ یعنی هر زمان که مخاطب بخواهد هر قسمتی از ویدئو را ببیند، می‌تواند به آن دسترسی پیدا کرده و آن را تماشا کند.
مسعودی در ادامه اظهار داشت: ما تا چند سال آینده دیوایس ها را خواهیم داشت (دیوایس دستگاه سخت افزاری است که به واسطه نرم افزار موجود بر روی آن کارهای محاسباتی مختلفی را انجام می دهد)  به صورتی که تلفن های همراه کنار گذاشته می شوند و یک صفحه جلوی ما باز می شود و آن صفحه امکان مکالمه و گفت وگو و امکان تماشای فیلم را به کاربران خواهد داد. در واقع تلویزیون کارکرد امروزی خود را از دست خواهد داد. همچنین در کنار  VOD، ما پلتفرم ( OTT  ویدئو خدمات برتر) را نیز داریم که محبوبیت آن رفته رفته بیشتر  می شود. به عنوان مثال محبوبیت ویدئوهای خدمات برتر «او تی تی» در سال 2017، رقمی بیش از دو میلیارد بوده است که در سال 2026 به چهار میلیارد خواهد رسید.
وی ادامه داد: در گذشته، سرویس های پخش ویدیو مانند «نتفلیکس» پیشگام بوده اند و امروز آنها به نهادهای تجاری بزرگ تبدیل شده اند از این رو پیش بینی می شود بسیاری از کسب و کار های بزرگ دنیا  به سمت OTT  و  VOD  حرکت کنند.
مسعودی با اشاره به پلتفرم OTT یا Over the Top  که نسخه جدیدتر ارائه و پخش محتوای ویدیویی است و در بستر اینترنت پخش می شود، گفت: برخلاف روش‌های سنتی، دریافت محتوا در این بستر نیازی به دانلود یا ذخیره فایل‌های ویدیویی ندارد چرا که اطلاعات مستقیما از اینترنت در دسترس است و می توان آن را از تلویزیون پخش کرد.
مسعودی در ادامه در خصوص تفاوت پلتفرم OTT از VOD  این طور توضیح داد که: پلتفرم OTT ازVOD   گسترده تر است که شامل اسکایپ، واتساپ و اسنپ هم می شود و به عبارت دیگر می توان گفت:   VOD ویدئو به درخواست) فناوری است که از پلتفرم های OTT امروزی الهام گرفته است و این خدمات از طریق اینترنت به مصرف کننده منتقل می شود اما «ویدیو به درخواست» یک سرویس سمعی- بصری با کیفیتDVD   است که برای مصرف کننده پخش می شود و استفاده از آن در هر زمان و مکان میسر است.
او افزود: « VOD ویدئو به‌ درخواست»  به چهار مدل تراکنشی، اشتراکی، تقاضا و ترکیب تقسیم بندی می شود و در واقع در فضای تراکنشی یک محصول فرهنگی در ازای پرداخت هزینه، قابل دانلود است. در ویدئو به‌ درخواست اشتراکی، می توان اشتراک VOD را تهیه و از خدمات آن بهره مند شد. مانند پلتفرم های نماوا، فیلیمو، فیلم نت و ... که اکنون در کشورمان فعال هستند. همچنین ویدئو به‌ درخواست تقاضایی، مثل یوتوب رایگان است اما با این تفاوت که در فواصل برنامه ها، تبلیغات پخش می شود. لازم به یادآوری است که «ویدئو به‌ درخواست» ترکیبی می تواند هر سه مدل را دارا باشد که در ایران این مدل مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اذعان داشت: بر اساس داده ها می توان فهمید وضعیت «ویدئو به‌ درخواست» در ایران رو به رشد است. برای مثال توجه به تعداد نصب کافه بازار نشان می دهد که تعداد نصب از سال 1398 از یک میلیون و نهصد هزار به عدد ده میلیون رسیده است.
دکتر مسعودی در پایان سخنانش گفت: ما باید نگاه جدی تری به بازار دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. از آنجایی که افزایش تولید محتوا بسیار بالا رفته است، اهمیت توجه به عرضه محصولات در بازار بین الملل نیز دوچندان شده است چرا که می بایست از داده ها کسب درآمد کرد. بازار کشورهای عربی بسیار مطلوب برای ارائه  VOD های کشور ما است. با نگاهی به سریال هایی مانند «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» می توان دریافت که این فیلم ها همچنان مورد علاقه بوده و فرصتی مغتنم است برای سازمان صداوسیما که با تولید ویدئو وارد بستر دیجیتال مارکتینگ شود و با تبلیغات خلاقانه  و فاصله گرفتن از روابط عمومی سنتی در این حوزه فعال تر باشد. همچنین در بازار دیجیتال، مارکتینگ حقوق کودک با تدوین قوانین مناسب و تعیین خطوط قرمز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از طرفی لازم است برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا در خصوص قاچاق محصولات فرهنگی هم قوانینی مدون با ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود.

 

گزارش تصویری این نشست

 

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

تدارک سیما برای هفته دفاع مقدس «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان قزوین «منطقه پرواز ممنوع» در قاب امید بازگشت «فوتبال ۱۲۰» به آنتن تلویزیون/ مجله هفتگی فوتبال اروپا با اجرای حافظ کاظم‌زاده حل چالش های حکمرانی نظام سلامت پایان تدوین مستند «اروند تو را می‌شناسد» نبرد حماسی زندگی برای تسخیر و زنده ماندن در سیاره زمین به‌زودی طنز «چهارپایه» روی‌ آنتن شبکه سه «شهر زنده» در شبکه فراتر جشنواره تلویزیونی مستند، مردمی‌ترین رویداد سینمای مستند است/ دامنه پخشی به وسعت کل ایران سری جدید مستند «مردمان لب رود» تولید می شود آغاز فصل سوم «بگو بخند» در شبکه نسیم جشنواره تلویزیونی مستند، فیلمسازان غریب را به صحنه می‌آورد/ «بهار نزدیک است» روایت یک آیین سنتی از نوروز قهرمان اسبق کاراته کشور مهمان امروز «مهرگان» شبکه یک سریال «با سال تماس بگیر» به زودی از شبکه تماشا عیدانه فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) «جشن ماه» شبکه تهران در برج میلاد شبکه فراتر به «جستجوی نمو» می رود ویژه برنامه «چرخ» به مناسبت جشن تحویل سال آموزشی کشور روی آنتن می رود جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در «حسینیه بهشت» «حیات در سیاره ما» در شبکه مستند بازگشت «باغ شادونه» به آنتن شبکه دو همزمان با ولادت نبی اکرم (ص) «گروه فریاد» به شبکه نهال می‌آید حضور بانویی هنرمند و کارآفرین در «کار خونه» زنگ اول مهر در شبکه نمایش به صدا درآمد در شبکه فراتر به «موزه» بروید نشست شناسایی روندهای حاکم بر صنعت «ویدئو به درخواست» برگزار شد «با تمام قلبم» در انتظار شبکه سه جشن آغاز سال تحصیلی با «خونه دوم» از «شهیدانه زیستن» تا «خداحافظ رفیق» در هفته فیلم‌های کوتاه شبکه دو «سینما دو +» مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد دیدارهای سپاهان و تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا گذری از دل معماری تا دیار عاشقان در ویژه برنامه «وادی» پخش مستند «برای نگار» از شبکه دو سیما / روایتی از هنر و نبوغ بانوی کارآفرین ترکمن از جشن های بازگشایی مدارس تا پویش های مردمی اهمیت امنیت غذایی در تامین سلامت نگاهی به زندگی شاعر پر آوازه ایرانی «برادران» در شبکه مستند شبکه یک همراه با دیگر شبکه ها به استقبال «جشن عاطفه ها» می رود مجید پُتکی به «سرنخ» پیوست شبکه تهران «گشت کنترل حیوانات» راه انداخت «بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها