به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، در این نشست که با حضور دکتر «سارا مسعودی» برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص صنعت VOD بر لزوم حضور رسانه ملی در بازار دیجیتال رسانه ای و استفاده از این فرصت برای عرصه محصولات فرهنگی در بازار بین الملل تاکید شد.
دکتر مسعودی با اشاره به اینکه فناوری Video on demand بحث نوظهوری است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا به سمت محبوبیت پیش می رود، افزود: این سیستم های صوتی و تصویری به مرور زمان جایگزین تلویزیون شده و منجر به تغییر ذائقه مخاطب می¬شوند که دلایل مختلفی دارد از جمله اینترنت پرسرعت، سهل الوصول بودن، امکان تماشا در هر زمان، وجود طیف وسیعی از انواع محتوا و ....
او ادامه داد: از آن جایی که تقاضا برای تماشای ویدئو در اینترنت روز به روز در حال افزایش است و این موضوع فرصتهای جدید و بیشماری را برای کسبوکارهای مختلف و تولیدکنندگان محتوا فراهم کرده است، سازمانها و شرکتها در زمینههای مختلف میتوانند از این فرصت جدید برای معرفی محصولات خود استفاده کنند.
او افزود: در روشهای غیر از VOD، مخاطبان مجبورند که ویدئو را درست در زمانی که توسط ارائهدهندگان ویدئو برنامهریزی شده، ببینند. مانند پخش زنده، برنامههای تلویزیونی و کلاسهای آموزشی برخط (آنلاین) اما در روش VOD، ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانهای ذخیره میشود. سپس، ویدئو مطابق با خواست مخاطب، در هر زمان و هر مکانی که بخواهد پخش میشود؛ یعنی هر زمان که مخاطب بخواهد هر قسمتی از ویدئو را ببیند، میتواند به آن دسترسی پیدا کرده و آن را تماشا کند.
مسعودی در ادامه اظهار داشت: ما تا چند سال آینده دیوایس ها را خواهیم داشت (دیوایس دستگاه سخت افزاری است که به واسطه نرم افزار موجود بر روی آن کارهای محاسباتی مختلفی را انجام می دهد) به صورتی که تلفن های همراه کنار گذاشته می شوند و یک صفحه جلوی ما باز می شود و آن صفحه امکان مکالمه و گفت وگو و امکان تماشای فیلم را به کاربران خواهد داد. در واقع تلویزیون کارکرد امروزی خود را از دست خواهد داد. همچنین در کنار VOD، ما پلتفرم ( OTT ویدئو خدمات برتر) را نیز داریم که محبوبیت آن رفته رفته بیشتر می شود. به عنوان مثال محبوبیت ویدئوهای خدمات برتر «او تی تی» در سال 2017، رقمی بیش از دو میلیارد بوده است که در سال 2026 به چهار میلیارد خواهد رسید.
وی ادامه داد: در گذشته، سرویس های پخش ویدیو مانند «نتفلیکس» پیشگام بوده اند و امروز آنها به نهادهای تجاری بزرگ تبدیل شده اند از این رو پیش بینی می شود بسیاری از کسب و کار های بزرگ دنیا به سمت OTT و VOD حرکت کنند.
مسعودی با اشاره به پلتفرم OTT یا Over the Top که نسخه جدیدتر ارائه و پخش محتوای ویدیویی است و در بستر اینترنت پخش می شود، گفت: برخلاف روشهای سنتی، دریافت محتوا در این بستر نیازی به دانلود یا ذخیره فایلهای ویدیویی ندارد چرا که اطلاعات مستقیما از اینترنت در دسترس است و می توان آن را از تلویزیون پخش کرد.
مسعودی در ادامه در خصوص تفاوت پلتفرم OTT از VOD این طور توضیح داد که: پلتفرم OTT ازVOD گسترده تر است که شامل اسکایپ، واتساپ و اسنپ هم می شود و به عبارت دیگر می توان گفت: VOD ویدئو به درخواست) فناوری است که از پلتفرم های OTT امروزی الهام گرفته است و این خدمات از طریق اینترنت به مصرف کننده منتقل می شود اما «ویدیو به درخواست» یک سرویس سمعی- بصری با کیفیتDVD است که برای مصرف کننده پخش می شود و استفاده از آن در هر زمان و مکان میسر است.
او افزود: « VOD ویدئو به درخواست» به چهار مدل تراکنشی، اشتراکی، تقاضا و ترکیب تقسیم بندی می شود و در واقع در فضای تراکنشی یک محصول فرهنگی در ازای پرداخت هزینه، قابل دانلود است. در ویدئو به درخواست اشتراکی، می توان اشتراک VOD را تهیه و از خدمات آن بهره مند شد. مانند پلتفرم های نماوا، فیلیمو، فیلم نت و ... که اکنون در کشورمان فعال هستند. همچنین ویدئو به درخواست تقاضایی، مثل یوتوب رایگان است اما با این تفاوت که در فواصل برنامه ها، تبلیغات پخش می شود. لازم به یادآوری است که «ویدئو به درخواست» ترکیبی می تواند هر سه مدل را دارا باشد که در ایران این مدل مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اذعان داشت: بر اساس داده ها می توان فهمید وضعیت «ویدئو به درخواست» در ایران رو به رشد است. برای مثال توجه به تعداد نصب کافه بازار نشان می دهد که تعداد نصب از سال 1398 از یک میلیون و نهصد هزار به عدد ده میلیون رسیده است.
دکتر مسعودی در پایان سخنانش گفت: ما باید نگاه جدی تری به بازار دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. از آنجایی که افزایش تولید محتوا بسیار بالا رفته است، اهمیت توجه به عرضه محصولات در بازار بین الملل نیز دوچندان شده است چرا که می بایست از داده ها کسب درآمد کرد. بازار کشورهای عربی بسیار مطلوب برای ارائه VOD های کشور ما است. با نگاهی به سریال هایی مانند «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» می توان دریافت که این فیلم ها همچنان مورد علاقه بوده و فرصتی مغتنم است برای سازمان صداوسیما که با تولید ویدئو وارد بستر دیجیتال مارکتینگ شود و با تبلیغات خلاقانه و فاصله گرفتن از روابط عمومی سنتی در این حوزه فعال تر باشد. همچنین در بازار دیجیتال، مارکتینگ حقوق کودک با تدوین قوانین مناسب و تعیین خطوط قرمز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از طرفی لازم است برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا در خصوص قاچاق محصولات فرهنگی هم قوانینی مدون با ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود.
گزارش تصویری این نشست
انتهای پیام/ن