به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، این نشست با حضور دکتر «علیرضا توحیدی» روز دوشنبه 21 آبان ماه برگزار شد و چگونگی طراحی الگوی مدیریت هوشمند جدول پخش تلویزیون با هدف تمایز و تغییر شیوه مدیریت واکاوی شد.
در ابتدا دکتر توحیدی درباره مدیریت پخش رسانه (تلویزیون) با اشاره به چالش های موجود در این خصوص گفت: رویکردهای هوشمندانه و بهینه، مدیریت محتوا و پردازش زمان برنامهها نیازمند تلاش و بررسی بسیار است. مسائل و نگرانی های پخش، نشانه های هشدار دهنده ای هستند که باید به آنها واکنش نشان داد. از جمله این موارد می توان به انبوهی داده و عدم استفاده بهینه، استفاده از حالتهای تکراری و اتلاف زمان در هنگام حوادث غیرمترقبه اشاره کرد.
کارشناس مدیریت هوشمند رسانه ادامه داد: ما باید یک الگوی مدیریت هوشمند برای پخش تلویزیون طراحی کنیم که عواملی مانند ترتیب پخش برنامهها، نیازهای بینندگان و محتواهای مورد علاقه را بهینهسازی کند. البته در این طراحی می توان از هوش مصنوعی در مواقعی همچون زمانبندی در مدیریت داده ها، استفاده بهینه از دادهها، افزایش سود و تصمیمگیری درست در شرایط پرتنش استفاده کرد؛ همچنین باید به این نکته توجه داشت که بهینهسازی پخش، نیازمند درک عمیق از فناوری، پیشبینی و تکنیکهایی است که با افزایش محصولات و کانالهای پخش اهمیت بیشتری مییابد.
دکتر توحیدی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در رسانه می تواند تلویزیون را در شرایط خاص اجتماعی، سیاسی و اقتصادي کمک کند و یافتهها نشان می دهد که شاخصهای مهم مدیریت پخش در فاکتورهایی همچون مؤلفه تنظیم دادهها، زمان، محتوا، توزیع و پخش، ارتباط با مخاطبان، الگوریتم توصیهگر برنامه و برنامهریزی خودکار، پشتیبانی از تصمیمگیری، سازماندهی و ارتباطات هوشمند، نظارت و ارزیابی، بازاریابی و تبلیغات هوشمند خلاصه می شود و البته پرواضح است که برنامهریزی پخش با سازگاری برنامههای همجوار، درخواست مخاطبان تلویزیونی، میزان تماشای برنامه قبلی و نوع برنامههای رقیب مرتبط است.
دکتر توحیدی ادامه داد: مدیریت پخش به برنامه ریزی، تصمیم گیری چند هدفه، تصمیم گیری چند شاخصه و تخصیص منابع احتیاج دارد. همچنین در مراحل فرآیند تصمیم گیری به شناخت مسائل؛ راه حلهای سریع؛ انتخاب بهترین گزینه؛ ارزیابی، نظارت، اصلاح و پیگیری بازخوردها نیاز خواهد بود.
وی افزود: ما برای برخورداری از مدیریت هوشمند پخش، باید فرآیندهای استراتژیک و تاکتیکی در پخش را بهینه سازی کنیم و استفاده از سیستم فیزیکی ـ سایبری در پخش و توسعه از یک سیستم پخش معمولی به یک سیستم هوشمند را مدنظر قرار دهیم. همچنین استفاده از رویکردهای یادگیری در زمینه های نظارت بر وضعیت و تقویت پیش بینی پخش نیز مهم است.
او در ادامه با اشاره به بهبود فرآیندهای تصمیم گیری خودکار اظهار داشت: بهبودی این بخش نیازمند سیستم های پشتیبانی و تصمیم ترکیبی پخش است و در واقع فرآیندهای عملیاتی با استفاده از فناوری های AI، ML و DL انجام می گیرد. از سویی دیگر در جدول پخش نیز بهرهگیری از تکنولوژیهای نوینی مانند هوش مصنوعی، الگوریتمهای بازیابی اطلاعات و تحلیل دادهها، سیستمهای پیشگیری از نقص داده و روشهای یادگیری ماشینی، میتواند در بهبود مدیریت پخش تلویزیون و ارائه الگو بهینه مؤثر باشد.
کارشناس مدیریت هوشمند رسانه در خصوص الگوریتم های بهینه سازی جدول پخش نیز گفت: استفاده از الگوریتمها و هوش مصنوعی برای پیشبینی تقاضای برنامههای رسانه مفید است و در بهرهگیری از الگوریتمها، زمانبندی برنامهها بهینه میشوند و مانع از ایجاد تداخل میان برنامهها میشود. الگوریتمهای یادگیری تقویتی، یادگیری نظارتشده و کاهش بُعد نیز در بهینهسازی جدول پخش و تنظیم برنامهها نقش دارند.
وی در پایان سخنانش اذعان داشت: سامانه هوشمند نیز میتواند محتواهای مختلف را بر اساس تاریخ و زمان ارائه دهد؛ به این صورت که سامانه هوشمند با تحلیل عادات مشاهده و اطلاعات مخاطبان، میتواند محتواهای مشابهی که به احتمال زیاد منجر به جذب مخاطب میشود را پیشنهاد دهد و با توجه به محتواهایی که مخاطب پیشتر آنها را مشاهده کرده است، میتواند محتواهای مشابه یا مرتبط را توصیه کند.
انتهای پیام/ن