تاثیر شگرف تحریم ها علیه ایران بر صنعت خودروسازی/ جدال کوهنورد اصفهانی با مرگ برای صعود به قله اورست
برنامه صبح پارسی امروز میزبان امین دهقان و امیر اسدی با موضوع صنعت خودرو سازی و کوهنوردی بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» که از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت 9 صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود، با موضوع تاثیر اراده و همت بر موفقیت بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم هایی از جمله ورزش صبحگاهی، میز فرهنگی، اخبار ویژه و نماهنگ هایی با موضوع انگیزشی و با تصاویری از طبیعت، امیر محمد زند و آلاء خامه یار با امیر اسدی صنعتگر و متخصص حوزه خودرو و امین دهقان کوهنورد فاتح اورست به گفت و گو نشستند. در بخش اول گفت و گو اسدی گفت: صنعت خودرو همیشه با چالش رو به رو بوده است. خودروسازی از سال ۳۵ وارد عرصه صنعتی کشورشد و تا قبل از انقلاب شرکت های بزرگ این عرصه وارد صنعت خودروسازی در ایران شدند اما در آن زمان ایران مونتاژکار خودرو بود نه سازنده آن. بعد از انقلاب برای رونق این صنعت در کشور احساس نیاز شد ولی در دهه ۶۰ به خاطر جنگ بحران این صنعت را داشتیم. وی تصریح کرد: امروز ما در تولید قوای نیروی محرکه و موتور در دنیا حرف برای گفتن داریم. در خودروسازی تجاری و صنعت سنگین در دنیا حرف برای گفتن داریم. در کشور در حال تولید موتور ملی هستیم چون وقتی تولید کننده خودرو می شویم باید قطعات را هم به صورت قوی تولید کنیم. صنعتگر حوزه خودروسازی افزود: صنعت خودرو سازی در دو زمینه تولید خودرو و تولید قطعه تقسیم بندی می شود، تولید خودرو فقط موتور و ماشین تولید می کند و در تولید قطعه نیز در خط مقدم ایستاده ایم. اسدی بیان کرد: وقتی برای همکاری با دیگر کشورها در این صنعت با یک کمپانی وارد همکاری می شویم هر دو طرف قرارداد دارند و باید به مفاد آن پایبند باشند. اما این در حالی است که پس از تحمیل تحریم به ایران، طرف های اروپایی مثل پژو در قراردادهایی که با ما داشتند خلف وعده کردند. به عقیده من از ابتدا نباید با پژو وارد بحث و همکاری می شدیم چون این کمپانی در صنعت خودروسازی هم چندان حرفی برای گفتن نداشت. تحریم ها تاثیر بسیار زیادی بر روی این صنعت داشت. وی ادامه داد: به خودروسازی کشور در کشور منتقد هستم اما نمی گویم کارگر خط تولید مقصر است؛ در ایران پایش عملکرد توسط مدیران خودروسازی نداریم و در نظارت بسیار ضعیف هستیم. پراید وقتی وارد ایران شد در آمریکا در حال استفاده بود یا پژوی ۴۰۵ در اروپا استفاده می شود اما به دلیل نظارت کافی که بر روی تولید ان ها در ایران وجود ندارد کیفیت آن کم شده است. این فعال حوزه خودروسازی با اشاره به تاثیر تحریم ها برا این صنعت اظهار داشت: صنعت خودروسازی کشور با دو نوع تحریم مواجه است؛ یکی تحریم خارجی که محدودیت هایی را در قراردادهای ما به وجود آورده و دیگری تحریم داخلی که مدیران ما هستند، مدیران ما باید در زمان تحریم های ایستادگی کرده و این موضوع را محکوم می کردند اما سکوت کردند. بعد از تحریم ها چینی ها وارد این بازار شدند و از این موضوع سوء استفاده کردند و با واردات بی رویه ماشین های چینی، ضربه بزرگی به صنعت خودروسازی وارد شد. اسدی خاطر نشان کرد: پس از مذاکره های بسیاری که با سران صنعتی ایران انجام داده ایم نوید روزهای خوبی را برای صنعت خودرو می دهم چون اولویت اول صنعت کشور در حال حاضر، خودروسازی است. در بخش دوم گفت و گو دهقان گفت: انرژی کوه ها مغناطیسی دارد که انسان به آن معتاد می شود و صیغل روح و جسم با همدیگر است ولی باید با آگاهی و مطالعه باشد. وی تصریح کرد: در حاشیه اصفهان زندگی می کردیم بچه بودیم در رودخانه زاینده رود شنا را یاد گرفتیم، پدرم معلم بودند و به دنبال پیشرفت علمی و ورزشی ما بودند از کودکی با ورزش عجیب بودم اما از ۱۱ پیش به صورت حرفه ای کلاس های درس کوهنوردی را شرکت کردم و به مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی کشور تبدیل شدم. تا کنون به ۱۰ قله برون مرزی صعود کرده و ۱۳ بار دماوند را تا قله بالا رفته ام. فاتح قله اورست با اشاره به فعالیت های خود در حوزه عکاسی افزود: ۵۰ تا مدال جهانی در عکاسی گرفته ام؛ عکاسی را از کودکی با دوربین پدرم یاد گرفتم چون او هم در این حوزه فعال بود و دوربین آنالوگی داشت که ما هم از همان طریق عکاسی را اول به صورت آنالوگ و بعد دیجیتال آموختیم. دهقان بیان کرد: همیشه اهدافم را در دفترچه ام می نویسم، در حال حاضر هدفم صعود به بام قاره های جهان است چهار قله را تا کنون رفته ام و به عنوان اولین ایرانی پرچم ایران را آن جا نصب کرده ام ولی چند قاره هنوز مانده است و نیازمند اسپانسر هستم که بخشی از هزینه هایم را تامین کنند و من بتوانم به قله های جهان صعود کنم. وی اظهار داشت: در صعود به اورست همگی کرونا گرفتیم. هرسال در صعود اورست چندنفر میمیرند همه به من می گفتند آن ایرانی صعود نمی کند اما چون دوره های مختلف مربی گری را طی کرده بودم به عنوان مربی در آن صعود نقش داشتم و در مدرک صعود من هم عنوان مربی ثبت شده است و دیگران به عنوان عضو بودند. این کوهنورد اصفهانی خاطرات صعودش به قله اورست را اینطور بیان کرد: وقتی به اورست صعود کردم 25 دقیقه روی بام جهان نشستم و کل جهان زیر پای من بود و به عظمت دنیا و کوچکی خودم پی بردم. پرچم ایران را در لباسم جاساز کرده بودم، آنقدر هوا سرد بود یخ های زیپ لباسم را جدا می کردم تا پرچم و موبایلم را در بیاورم با وجود اینکه در مسیر صعود کرونا گرفته بودم ولی توانستم صعود کنم و وقتی پرچم را روی قلبم گذاشتم احساس می کردم کل مردم ایران با من روی اورست ایستاده اند. دهقان ادامه داد: از ۷۵۰۰ متر که بالاتر برود به خاطر کاهش سطح اکسیژن به آن منطقه مرگ می گویند. در ۸۰۰۰ متر اکسیژن ما تمام شد باید به کمپ های پایین تر برای اتراق کردن می آمدیم اما کولاک بود و نشد و مجبور شدیم در همان سطع ارتفاع با وجود کولاک بمانیم. شب سختی را گذراندیم و چون خطر مرگ ما را تهدید می کرد مدام می ترسیدم که آیا می توانم دوباره فرزندانم را ببینم یا نه. انتهای پیام/ن  
2016 - iribtv.ir - Contact us : prsima@irib.ir

طراحی و اجرا توسط رسانه های نوین سیما