مشاهده خبر

چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401 - 11:54:59

نقش ایرانیان خارج از کشور در ترویج آثار ادبیات فارسی

فعالیت مجمع ناشران انقلاب اسلامی موضوع بحث صبح پارسی بود.

0

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در بخش اول برنامه مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: تشکل نشری مجمع ناشران از ۱۲ سال پیش به کمک ۷ نفر از ناشران و برای کمک به سطح نشر کشور و ارتقای کیفیت کتاب‌ها صورت گرفت. امروز ما بیش از ۳۰۰ ناشر عضو در این مجمع داریم و این ناشران عموما پرکار و قدرتمند هستند که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز حضور دارند. بیشتر ناشران ما تهرانی هستند و پس از آن از شهرهایی مانند قم و اصفهان می‌آیند. ما با پنج الی شش ناشر از کشورهای دیگر نیز فعالیت داریم و می‌توان گفت تنها مجمعی هستیم که ارتباط بین‌المللی داریم.

نیلی ادامه داد: ناشران ما از آشپزی تا هنر، سینما، عرفان، دفاع مقدس، مباحث علمی و مسائل دانشگاهی را پوشش می‌دهند. ما در این مجمع ناشران کمک آموزشی نداریم اما تقریبا تمام موضوعات را پوشش می‌دهیم که شامل کودک و نوجوان نیز می‌شود. انجمن فرهنگی ما در خدمت و همراهی ناشران هستیم تا عملکرد بهتری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به فرمایشات حضرت آیت الله خامنه‌ای در رابطه با گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر وظیفه جوانان جامعه برای پیش بردن انقلاب می‌توان گفت مجمع ما یک تشکل جوان است و اکثر فعالان در این مجمع جوانانی خوش فکر و پویا هستند. ناشران شرکت کننده در این مجمع نیز عموما جوان هستند که توانسته‌اند با گذر کمتر از ۸ سال پیشرفت بسیاری داشته باشند.

تقریبا از ناشران مجمع ما بیش از ۲۰۰ الی ۲۵۰ ناشر در نمایشگاه شرکت کرده‌اند و سهم قابل توجهی از کتاب‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند. این ناشران توانسته‌اند طی سال‌های اخیر جوایز بسیاری را دریافت کنند و افتخار آفرین شوند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره افتخارات این تشکل گفت: از افتخارات این مجموعه می‌توان به گرفتن جوایزی مانند جلال و شهید اندرزگو اشاره کرد. جایزه جلال تقریبا مهم‌ترین جایزه ادبی کشور است که در سال ۸۹ تاسیس شد و حوزه ادبیات را در بر می‌گیرد. یکی از کتاب‌هایی که این جایزه را کسب کرد "بی‌نام پدر"  نام داشت که توسط "سید میثم موسویان" نوشته شده بود. این کتاب درباره تاریخ معاصر و دوران پهلوی است که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. به طور کلی جوایز مختلف در حوزه‌های متفاوت هستند که هر کدام قسمتی را در موضوعات کتاب‌ها پوشش می‌دهند.

نیلی در رابطه با علت شکل‌گیری مجمع اظهار کرد: ناشران پس از احساس تنهایی در فعالیت‌های خود تصمیم گرفتند مجمع‌هایی را شکل دهند. چرا که اگر افراد با یکدیگر همراه شوند می‌توانند اهداف بزرگ‌تری را پیش ببرند. در حال حاضر ما در حوزه توزیع، تبلیغ کتاب و آموزش هم خدمات داریم.

وی در ادامه گفت: ما سال‌ها در حوزه ادبیات ضعف داشتیم اما اکنون تولید بسیار توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر کتاب‌های جدی در حوزه ادبیات داریم و مکتب‌های قدرتمندی را شکل داده‌ایم که با دفاع مقدس نسبت دارند و می‌توان گفت پیشتاز این تولیدگری نیز ادبیات دفاع مقدس هستند.

او درباره علت عدم صادرات گسترده آثار فارسی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل آنکه زبان فارسی کمی مهجور است نمی‌توانیم کتاب‌ها و آثار خود را به کشورهای مختلف، حتی کشورهای هم‌زبان صادر کنیم. برای مثال با وجود آن که کشوری مانند تاجیکستان در گفتار با ما همزبان هستند اما در نوشتار خط متفاوتی دارند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: در مقابل زبان‌های بیگانه زمانی که وارد بازار می‌شوند مخاطبان بیشتری را پوشش می‌دهند و این مسئله باعث مورد توجه قرار گرفتن کتاب می‌شود و به دنبال آن ترجمه این آثار در ایران صورت می‌گیرد. اکنون چند سالی است که تلاش شده با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سبک‌های مختلف مانند "گرنت" به این موضوع پرداخته شود. به طور کلی ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در توسعه آثار ایرانی نقش مهمی داشته باشند. این نقش می‌تواند در معرفی کتاب‌های ایرانی به هم‌شهری‌های خارج از کشور باشد. با ترویج ادبیات فارسی و انتقال وظیفه معرفی آن می‌توان از ایرانیان خارج از کشور انتظار همراهی و همکاری داشت.

نیلی گفت: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از طریق سایت‌ و شبکه‌های اجتماعی با مجمع ناشران ارتباط برقرار کنند اما شکل حرفه‌ای‌تر این ارتباطات برقراری رابطه با یک نشر مشخص است. افراد می‌توانند به صورت داوطلبانه با ناشران ارتباط برقرار کنند و برای ترجمه آثار مختلف یک ناشر در کشورهای خارجی اقدام کنند. به طور کلی مردم با برقراری ارتباط با ناشر می‌توانند رابطه عمیق‌تری داشته باشند.

او درباره علت کمبود سرانه مطالعه در ایران گفت: کم بودن سرانه مطالعه در ایران به دلیل یک خلاء در بین دو چرخ دنده مهم تولید و توزیع شکل گرفته بود. چرخ دنده مهمی در دنیا وجود داشت و ما تا حدود ۱۲ سال پیش از آن برخوردار نبودیم. این چرخ‌ دنده ترویج و تبلیغ نام دارد که هماهنگی تولید و توزیع را شکل می‌دهد. این مسئله در دنیا مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود اما متاسفانه در ایران وجود نداشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۰ در جلساتی که صورت گرفت نکات عمیقی در رابطه با کتاب و مطالعه بیان کردند؛ ایشان در آن جلسه مطرح کردند که تبلیغ کتاب در رسانه ملی باید جدی گرفته شود. به دنبال این مسئله ما به تولید ویدئو‌ها و تبلیغات کتاب‌های برتر پرداختیم. پس از آن ما پویش‌هایی را به همراه ناشران، شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان کتاب و رسانه ملی شکل دادیم تا در این جهت حرکت بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: این فعالیت از کتاب "من زنده‌ام" معصومه آباد آغاز شد. وی رئیس نظام مامایی کشور است که در این کتاب ماجرای زندگی دختری ۱۷ ساله را بیان می‌کند که اسیر بعثی‌ها می‌شود. این کتاب داستان سه سال اسارت این دختر است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی  گفت: اکنون به طور سالانه حدود ۲۰ الی ۲۲ پویش صورت می‌گیرد و سال گذشته بیش از ۱ میلیون نسخه کتاب کاغذی در این پویش‌ها به فروش رفت. در این پویش‌ها کتاب "من زنده‌ام"  طی دو ماه توانست بیش از ۲۲۰ هزار نسخه فروش داشته باشد. معصومه آباد برای شرکت در این پویش ۶۰ برنامه اجرا کرد و به ۱۸ استان مختلف رفت. این حرکت اجتماعی باعث انتقال مفاهیم کتاب و معرفی آثار خوب منتهی می‌شود و همچنین به دنبال این مسئله نویسنده‌ها به آینده شغلی خود امیدوارتر هستند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می شود، امروز با موضوع نشر کتاب‌های فارسی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ وخواندن خبر صبح پارسی؛ محمد امین نبی‌الهی و سارا شاکری با میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی به گفت و گو نشستند.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

«خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ بررسی «انیمه» محسن اسلام زاده سراغ «سرطان اجتماع» رفت/ روایت بی پرده از فساد پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد/ گفت‌وگو درباره «عکاسی مستند» با ۲ عکاس از  پرونده‌های مهم «پینک فلوید و فلسفه» سوژه «امتداد» شد روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» مستندهای آدینه شبکه افق پخش برنامه «۲۰۴۰» از شبکه امید/ نمایش آینده‌ای بدون اسرائیل «تهرانگرد» در دیار تاریخ و تمدن ری تماشای سریال «منو ترک نکن» از قاب شبکه تهران «کافه‌این» برنامه ای برای دوستداران سریال در شبکه تماشا «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم» حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» نمایش هنرمندانه وحدت میان دو ملت ایران و عراق با «طوبی»/ لوکیشن‌های ماندگاری که صنعتی‌سازی تولیدات تاریخی را تسهیل می‌کنند پوشش رسانه ای «مسابقات المپیک ۲۰۲۴» از شبکه های سه و ورزش سیما بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» رودهای خروشان در مسیر عشایر کوچ نشینی «دهکده المپیک» شبکه ورزش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران مستندهای جذاب ورزشی در قاب شبکه امید مدیر جدید تامین برنامه شبکه تهران سیما معارفه شد آغاز فصل چهارم بخش خبری «دی بی سی» فارسی از شبکه دو سیما آخر هفته گرم تابستانی با همراهی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دوربین ۷» راوی رویدادهای آموزشی، علمی و فن آوری روز تشییع پیکر سعید راد بازیگر پیشکسوت بررسی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت داستان های تربیتی و آموزشی «باغ قصه ها» برای خردسالان هم نویسی داستان انقلاب از قاب شبکه تهران کیک بوکسینگ بانوان در چادرهای عشایری «آوای وحش» با کیفیت 4K-HDR در قاب فراتر برداشت «شبدر» در شبکه نمایش «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی عدم همکاری مجری احضار شده به دستگاه قضایی با رسانه ملی پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از شبکه سه زارع زاده: بستری برای ارتباط بی واسطه مستندسازان با حامیان مالی فراهم شده است قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم پخش زنده قرعه کشی لیگ برتر در شبکه ورزش مهمانان این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» مردمانی از اراک پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین (ع) فصل جدید «دکتر سلام» متفاوت تر از قبل به قاب تلویزیون می‌آید به‌ زودی فیلمبرداری فصل دوم «سلمان فارسی» آغاز می‌شود/ فصل اول «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ به آنتن می رسد آموزش و ادب پارسی محور اصلی برنامه های «مثبت آموزش» و « تار و ترنج» سرپرست جدید امور مالی شبکه امید معرفی شد «سال خشونت بار» در شبکه نمایش سرپرست جدید پخش شبکه ورزش سیما معارفه شد برای «چهارگاه» اتمسفری موسیقایی و عاشورایی خلق کردیم پخش «دوئل» علیرضا حیدری و کورتانیدزه از شبکه ورزش قشون‌کشی «بوچ کسیدی و گروه خشن» به شبکه سه خانواده خلبان «پرواز اردیبهشت» به شبکه دو می آیند مراسم یادبود سومین روز درگذشت سعید راد پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت سعید راد

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها