مشاهده خبر

شنبه 17 شهریور 1403 - 7:6:48
با عوامل تولید برنامه فرهنگی‌ ادبی شبکه آموزش همراه شدیم

«تار و ترنج»؛ جان‌آگاهی به‌ زیبایی شعر، به‌‌ عمق موسیقی

درهم‌آمیختگی شعر و موسیقی، قابی به‌بلندای فرهنگ و تمدن کشورمان را به رخ جهانیان می‌کشد؛ فرهنگ و تمدنی که با داشتن فردوسی، حافظ، سعدی و... از پیشینه غنی ما ایرانی‌ها حکایت می‌کند. این بار «تار و ترنج» ادبیات و موسیقی را به‌عنوان دو بال پرواز عاشقان برای غنا بخشیدن، حفظ و انتقال آن به نسل جوان به هم گره زده است.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

داوود نجفی، تهیه‌کننده برنامه «تار و ترنج» درخصوص انتخاب اسم این برنامه گفت: فرش اصیل ایرانی از تار‌وپود تشکیل شده است. در نقش‌های فرش‌ اصیل ایرانی، ترنج را می‌بینیم که ترکیبی از شکل و محتواست. به‌درستی که ترنج به تاروپود، نقش و زیبایی داده و آن را درخور ستایش می‌کند.

تهیه‌کننده «تار و ترنج» ادامه داد: «تار و ترنج» به‌لحاظ معنایی، گوشه‌‌چشمی‌به شعر و هم به موسیقی دارد و به همین سبب مفهوم کاربردی بین شکل و محتواست. با این اوصاف، سادگی تار و ظرافت ترنج و گره خوردن آن در نقش، رنگ و خاطره‌ها، «تار و ترنج» را بهترین اسم برای این برنامه کرده است.

نجفی درباره ساختار برنامه «تار و ترنج» گفت: این برنامه، مجله‌ای تخصصی در حوزه شعر و موسیقی است؛ مجله‌ای که بناست دست مخاطب را بگیرد و با خودش همراه و سطح سلیقه شنیداری و خوانشی مخاطبان فارسی‌زبان را که با شعر زندگی می‌کنند، جابه‌جا کند.

 

شعر، هنر ملی ایرانی‌ها

تهیه‌کننده این برنامه، شعر را هنر ملی ایرانی‌ها دانست و تصریح کرد: شعر، هنر ملی ما ایرانی‌هاست؛ یعنی مخاطب در کنار «تار و ترنج» قرار است شعرهای بهتری بخواند و بشنود و اگر موسیقی دوست دارد، بتواند بهترین موسیقی‌ها را انتخاب کند.

وی در باب اهمیت موسیقی نیز افزود: ما داعیه‌دار موسیقی‌های کلام‌محور و موسیقی‌های فاخریم. اگر حسین علیزاده «نی‌نوا» را می‌سازد، در کنارش موسیقی آوازی و کلام‌محوری داریم که بسیار ارزشمند است.

 

ترغیب مخاطب به انتخاب واژه‌های اصیل

نجفی درخصوص اهمیت انتخاب درست شعر و موسیقی در برنامه «تار و ترنج» گفت: اگر سطح سلیقه مخاطب را کمی جابه‌جا و او را با آثار خوب آشنا کنیم، ناخودآگاه مخاطب نکته‌سنجِ شعرشناس به‌سمت واژگان اصیل و واژه‌های مهذّب‌تری می‌رود که در حوزه ادبیات فارسی وجود دارد.

این تهیه‌کننده به دیدارهای شاعران با مقام معظم رهبری اشاره و آن را حُسن مطلع برنامه دانست و گفت: در نیمه ماه مبارک رمضان که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان روی یک نکته تأکید داشتند و آن نهضت ترجمه از زبان فارسی به زبان‌های دیگر بود؛ اینکه شعرها نیز به زبان‌های دیگر ترجمه شود. از این نکته رهبر معظم انقلاب اسلامی الهام گرفتیم و در این برنامه به شعر بین‌الملل نگاهی ویژه‌تر افکندیم و همچنین به نهضت ترجمه نیز به‌عنوان یکی از اهداف برنامه توجه کردیم و این موضوع را از مهمانان و کارشناسان برنامه پیگیری می‌کنیم. نجفی اضافه کرد: امیدوارم با همراهی نسل فرهیخته و جوان بتوانیم گنجینه‌های دانش و فرهنگ کشورمان را که دارایی‌هایی بی‌مثال‌اند، به دنیا عرضه کنیم. تهیه‌کننده «تار و ترنج» گفت: همان‌گونه که گفتم، این برنامه یک مجله تخصصی است و به ادبیات بین‌الملل، شعر و موسیقی‌های محلی و موسیقی فیلم اختصاص دارد.

 

کتاب «تار و ترنج» در راه است

نجفی این برنامه را نوآورانه خواند و تصریح کرد: در حوزه نوآوری این برنامه قرار است اولین سکوی عرضه محصولات مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی باشد؛ یعنی طبق توافقی که با رئیس مرکز، علیرضا قزوه صورت‌گرفته، آثاری که در مرکز تولید می‌شود در «تار و ترنج» به نمایش در می‌آید.

نوآوری «تار و ترنج» به اینجا ختم نمی‌شود و قرار است محلی برای انتشار آثار فاخر شعر و موسیقی نیز باشد. وی در این باره گفت: با توجه به سامانه پیامکی که در اختیار مخاطبان برنامه قرار دارد، نوترانه‌ها و نوسروده‌های این عزیزان جمع‌آوری و در پایان هر فصل داوری می‌شود.

تهیه‌کننده این برنامه ادامه داد: شعرهایی که ارزش و کیفیت لازم را داشته باشد در پایان هر فصل در کتابی به‌نام «تار و ترنج» به چاپ می‌رسد. دوستانی هم که آثار موسیقایی خود را ارائه می‌دهند، پس‌از داوری با همکاری مرکز شعر و موسیقی رسانه ملی، آلبوم موسیقایی‌شان منتشر می‌شود.

نجفی تصریح کرد: آثار برگزیده به کتاب و آلبوم موسیقی تبدیل می‌شود و صاحبان آن‌ها مهمان برنامه «تار و ترنج» نیز خواهند شد.

این تهیه‌کننده درخصوص اولویت برنامه «تار و ترنج» گفت: حفظ ارزش‌ها و فرهنگ و ادب فارسی ازجمله اولویت‌های اصلی این برنامه است. برای رسیدن به نتیجه، جلسات متعددی با صاحب منصبان و اهالی علم و دانش در حوزه ادبیات و موسیقی در اتاق فکر برنامه برگزار شد. تلاش کردیم به بار آموزشی مناسبی برای برنامه برسیم. ما در ابتدای راهیم و تلاشمان را خواهیم کرد که روزبه‌روز این بار آموزشی را ارتقا دهیم.

نجفی درباره ارتقای بار آموزشی این برنامه گفت: قطعاً کار سختی است، چون برنامه‌ای که مبتنی‌بر علم، تخصص و دانش باشد، کار را سخت می‌کند؛ اما به‌واسطه حضور و همراهی کارشناسان در اتاق فکر سعی کردیم بر کیفیت کار بیفزاییم.

 

دعوت از همه سلیقه‌های ادبی و هنری

تهیه‌کننده «تار و ترنج» درباره میراث بزرگ شعر گفت: شعر به‌عنوان یکی از ابتدایی‌ترین گونه‌های هنر و به‌عنوان میراث و هنر ایرانی، همیشه در زندگی ایرانی‌ها ساری و جاری بوده و برای ما در حکم میراث بزرگی است که از هزاران سال پیش به دستمان رسیده است. چگونگی انتقال این میراث عظیم به مخاطب مشتاق و نسل جدید از اهداف مهم این برنامه است.

نجفی برنامه‌سازی در حیطه شعر و موسیقی را در رسانه ملی لازم، اما ناکافی دانست و تصریح کرد: رسانه ملی تلاش کرده در این زمینه گام‌هایی بردارد؛ ولی به‌نظرم محدود بوده است. در این برنامه صرفاً به‌دنبال مخاطبانی خاص نمی‌گردیم. بلکه «تار و ترنج» را سقفی بلند به‌وسعت ایران و به‌گستردگی ایران بزرگ می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که همه ذائقه‌ها در این برنامه حضور داشته باشند.

 وی افزود: در این برنامه قرار نیست که ذائقه جدیدی بسازیم، چون این ذائقه در دل هر ایرانی ادب‌دوستی وجود دارد، بلکه با شناخت، آسیب‌شناسی و بررسی ذائقه‌های مختلف در پی حرکتی رو به جلوییم.

 

غنای محتوایی

نجفی درباره دلایل توفیق و محبوبیت «تار و ترنج» گفت: اگر این برنامه در این بازه زمانی کوتاه به موفقیت رسیده است، چند دلیل ساده چون بهره‌گیری از ادبیات و همراه شدن با موسیقی و نوای اصیل آوازها و دستگاه‌های موسیقایی ایرانی دارد. بهره گرفتن از حضور کارشناسان و مهمانان پرنشاط و تلاش‌های شبانه‌روزی عوامل برنامه از دیگر علل توفیق این برنامه است.

وی درخصوص برنامک‌های «تار و ترنج» اظهار کرد: در این برنامه سعی کردیم با تولید برنامک‌هایی چون معرفی کتاب‌های ویژه، اخبار جشنواره‌ها و اتفاقات مهم فرهنگی و هنری درحیطه شعر و موسیقی، مثل انتشار آلبوم‌ها و کنسرت‌ها، اطلاع‌رسانی از فراخوان‌های مختلف شعر و انجمن‌ها به محتوای برنامه نقش پررنگ‌تری بدهیم.

 

خانه اقوام و لهجه‌های شیرین

نجفی این برنامه را خانه همه اقوام دانست و گفت: «تار و ترنج» خانه‌ای برای همه اقوام و لهجه‌های شیرین ایران است. در این برنامه در خدمت همه اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها در حیطه شعر و موسیقی هستیم و قرار نیست برنامه از آن دسته‌‌ای خاص باشد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی‌بر کرسی‌های آزاداندیشی تأکید ورزیده‌اند، ما هم به نگاه‌های مختلف اهمیت دادیم و سعی کردیم همه نگاه‌ها را زیر سقف «تار و ترنج» کنار هم قرار دهیم.

«تار و ترنج» به شعر و شاعران ایرانی محدود نمی‌شود. نجفی در‌این‌خصوص اظهار کرد: در این برنامه به شعر و ادب فارسی ایران عزیز بسنده نمی‌شود و آن را در گستره ایران فرهنگی بزرگ می‌بینیم، به همین سبب، در تلاشیم از بزرگان ادب و موسیقی دیگر کشورها نیز مهمانانی به برنامه دعوت کنیم.

اهمیت مجری در برنامه‌های ادبی و هنری بر کسی پوشیده نیست و اگر این فرد از صنایع ادبی و ذوق هنری بی‌بهره باشد، سخنش چندان تأثیری نخواهد داشت. تهیه‌کننده این برنامه دراین‌باره گفت: مجریان برنامه، سیدحسین متولیان و عبدالجبار کاکایی، از شاعران و ترانه‌سرایان و اهالی موسیقی‌اند؛ افردی با سال‌ها تجربه در حوزه شعر و ترانه و اجرا.

 

افق همراهی با مخاطبان

نجفی به افق برنامه «تار و ترنج» پرداخت و گفت: افق «تار و ترنج» روشن و مبیّن این موضوع است که بتوانیم به‌عنوان دانش‌آموزی در عرصه شعر و موسیقی به مخاطب خود بگوییم که ما در کنار شماییم و از بودن در کنار شما یاد می‌گیریم. توفیق هر برنامه‌ای از بازخوردهای آن در جامعه هدف نمایان می‌شود. نجفی بازخوردهای این برنامه را خوب توصیف کرد و گفت: برنامه توانسته با مخاطبان خود از در دوستی درآید و با زبان شعر و موسیقی ارتباط برقرار کند و حضور فعالانه کارشناسان برنامه این امید را به گروه تولید می‎دهد که این برنامه جایی در دل دوستداران ادب و فرهنگ باز کرده است.

 

پاسخ به نیازهای فرهنگی مخاطبان

 صابر ساده، سردبیر برنامه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما اظهار کرد: این برنامه به‌سهم خود تلاش کرده به نیازهای فرهنگی جامعه در حیطه شعر و موسیقی پاسخ دهد و ارتباطی دوسویه برقرار کند. مخاطب ما فرد با سواد و جان‌آگاهی است و امیدوارم با حضور کارشناسان روشن‌اندیش به این نیازهای هنری و فرهنگی به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهیم.

سردبیر برنامه «تار و ترنج» درخصوص اهمیت اتاق فکر برنامه و حضور سرشناسان ادب و هنر گفت: در اتاق فکر این برنامه از حضور علیرضا قزوه، رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان و داوود نجفی، تهیه‌کننده برنامه که از اهالی موسیقی است بهره می‌گیریم. این افراد با درک درست مقتضیات زمانی و مکانی، ادبیات و موسیقی را به بهترین شکل ممکن همراه ساخته‌اند.  وی ادامه داد: در این اتاق فکر از نظرات و اندیشه‌های دوستان دیگری چون قاسمی، مدیر شبکه آموزش، سیدحسین متولیان، بنده و چند تن دیگر استفاده می‌شود. همه دوستان گروه تولید دست به دست هم داده‌اند تا همراه با مخاطب، برگی جدید از کتاب فرهنگ و هنر را ورق بزنیم.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

«بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا مستند «میراث نورانی» در قاب شبکه قرآن روایت فعالیت های مختلف مساجد در شبکه قرآن و معارف همراه با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی های شبکه قرآن و معارف پخش رقابت الاهلی و پرسپولیس از شبکه ورزش پخش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه نمایش سیما بازگشت عموهای محبوب فیتیله‌ای به تلویزیون آنتن گروگان تولید نیست بررسی عملیات موفق آمیز ماهواره بر «قائم ۱۰۰» در «زمانه» امشب معاون سیما به پشت صحنه بزرگ ترین دکور برنامه کودک تلویزیون رفت «کار خنده» جایی که لبخند پایان ندارد درخشش «ستاره پیروزی» در شبکه نمایش غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» «سر سفره خدا» در صدر پرتماس‌های هفته با شبکه نمایش به «درون هزارتوی گریزلی» بروید هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است بازدید معاون سیما از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» جلسه شورای فرهنگی رنگ‌ و بوی مدرسه به خود گرفت مروری بر خاطرات شیرین تلویزیون در «خیلی دور، خیلی نزدیک» گردشگری سلامت در شبکه سلامت سیما ساماندهی کارشناسان حوزه پزشکی در برنامه های مختلف پویش سلام به آینده در شبکه نسیم «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر شناسایی روندهای حاکم بر صنعت ویدئو (VOD) نقش‌آفرین نقش‌های به‌یادماندنی صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت «زمانه» امشب و «پزشکانی که کم داریم» پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از تلویزیون جشنواره سینمایی آخرین هفته تابستان مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان شبکه نمایش به «فراری بزرگ» پناه داد دفاع از ساخت برنامه‌های عامه‌پسند در حوزه هنر روز ملی خرما در «رویش» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه جشنواره تلویزیونی به صورت تخصصی روی «عکس مستند» کار می‌کند استقبال نردبان از «روز ملی سینما» با مهرداد زاهدیان سریال هوملند و سازمان سیا سوژه «امتداد» شد چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس «مجری‌ نو» روی آنتن شبکه امید «خونه مونه»، قابی متفاوت و جذاب از زندگی در روستا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها