مشاهده خبر

دو شنبه 19 تیر 1402 - 9:40:5
«جام‌جم» در گفت‌وگو با مهدی نقویان رویکرد جدید مرکز سیما فیلم را بررسی کرد

تنوع‌ ژانرها و چابک‌سازى تولید

از زمانی که محورهای طرح تحول صدا و سیما مطرح شد، مساله تقویت نقش قرارگاهی رسانه ملی هم بیشتر از قبل در دستور کار قرار گرفت. این نقش قرارگاهی به معنای تمرکز و تجمیع فعالیت‌ها و سرعت‌بخشی به تولید است.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

در چند وقت اخیر، گمانه‌زنى درباره تجمیع گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف در مرکز سیمافیلم مطرح شد تا این که خبر تشکیل گروه‌هاى جدید در این مرکز به جاى گروه‌هاى فیلم و سریال شبکه‌ها به طور رسمى از سوى روابط عمومى معاونت سیما اعلام شد. به نظر می‌رسد که این هدف را هم باید در راستای همان سیاست‌های دوران تحولی و سرعت‌بخشی به انتشار آثار روی آنتن دانست. مهدی نقویان از زمانی که سکاندار مرکز سیمافیلم شده، تلاش کرده با اهداف دوران تحولی جلو برود و حال و هوای تازه‌تری به این حوزه بدهد. رئیس مرکز سیمافیلم پس از تغییرات ساختارى در این مرکز براى چهار گروه جدید شامل تولیدات گونه‌هاى (ژانر) متنوع حکم سرپرستى صادر کرد. او در گفت‌وگوی خود با «جام‌جم» از جزئیات این طرح و تلاش مرکز سیمافیلم برای تحقق اهداف تحولی گفت.

ابتدا بفرمایید که هدف از تمرکز گروه‌های فیلم و سریال در سیمافیلم چیست و انتقال این مدیران از گروه‌هاى شبکه‌ها به داخل مرکز قرار است چه اتفاق ویژه‌اى را رقم بزند؟
هدف از تمرکز تولید سریال در سیمافیلم، از بین‌بردن بروکراسی اداری اضافه، چابک‌سازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژه‌ها، همسان‌سازی قیمت‌ها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی بوده که در تولید یک سریال صورت می‌گرفت. البته ایجاد تمرکز در دوران تحول صداوسیما فقط مختص سریال‌ها نیست. در زمینه‌های دیگر تولیدی هم ایجاد تمرکز در دستور کار بوده یا در حال انجام است. مثلا در مرکز فیلمنامه شاهد تمرکز نگارش فیلمنامه بودیم، در مرکز سیمرغ تولید سیتکام و تولیدات مغفول‌مانده متمرکز می‌شود و در مرکز آثار کوتاه، شاهد متمرکزشدن میان‌برنامه‌ها، کلیپ‌ها و دیگر آثار کوتاه هستیم.

 برخی صحبت‌هایی که درباره این تمرکزگرایی شنیده می‌شود، معطوف به یک تجربه قبلی است. ما در سال‌های قبل شاهد اتفاقى مشابه در تغییر ساختار بودیم که برخی معتقدند شکست خورد. آیا ممکن است این تجربه مجددا تکرار شود و اشکالات احتمالی آن چطور قرار است برطرف شود؟
این را در نظر داشته باشید که هیچ‌وقت این ادغام به‌طور کامل رخ نداده بود. در واقع آرزو‌هایی بود که تحقق پیدا نکرده بود.تا قبل ازآن، این اتفاق به‌صورت مقطعی و ناقص اجرایی شده بود ولی هیچ‌وقت به‌صورت کامل عملیاتی نشد. به‌خاطر همین هم بود که بعد از مدتی به حالت قبل برمی‌گشت و به‌زعم برخی دچار شکست می‌شد. اما این‌بار ساختار تولید سریال به‌صورت کامل در مرکز سیمافیلم تجمیع شد و ساختار موازی دیگری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل این اتفاق را یک امر مثبت و نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کنیم.
 
به نظر می‌رسد شما در کنار هدف تمرکززدایی، به فکر سرعت سریال‌سازی و به‌موقع‌رسیدن آثار به آنتن هم هستید. این تصمیم تازه را چقدر با این هدف در ارتباط می‌دانید؟
بله، قطعا تجمیع تولید سریال در یک مرکز، به سرعت تولید هم کمک خواهد کرد. تهیه‌کنندگان دچار بروکراسی اضافی اداری نخواهند شد و مراحل مختلف تولیدی با دقت بهتر و سرعت بیشتر به جلو خواهد رفت.
 
به نظر می‌رسد که در فاز جدید، برنامه مشخص‌تری برای بخش طنز هم دارید. به هر حال آثار طنز نیاز جدی مخاطب امروز است و نیاز به توجه به این بخش هم احساس می‌شود. آیا گروه مستقلی که در این حوزه ایجاد شده، به جدی‌تر‌شدن تولید آثار طنز کمک خواهد کرد؟
باید به این نکته اشاره کنم که از مزایای این ادغام، افزایش تنوع ژانر در تولیدات سریا‌ل‌هاست. چرا که در ساختار جدید، علاوه بر گروه الف ویژه، چهار گروه تولیدی دیگر به نام‌های تاریخی، اجتماعی، حادثه‌ای و طنز نیز شکل می‌گیرند که خودشان شامل زیرمجموعه‌ موضوعی متنوعی هستند.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

بررسی تاثیر جنگ رسانه ای در نبرد نظامی در برنامه «زمانه» «آخر الزمان باستانی» مستندی علمی - تاریخی در شبکه چهار هشتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستندهای بخش ملی آغاز شد سینمایی «شکارچیان شهر ویرانه» را از شبکه نمایش ببینید پخش زنده کشتی فرنگی امیدهای جهان از قاب شبکه ورزش سینمایی «بخندان یا بمیر» در شبکه تهران / تعلیق از کار به اتهام رشوه شبکه آموزش خانه هوش مصنوعی «مکث» در «صبح جمعه با شما» صدا ، دوربین، سریال «دوستان قدیمی» به شبکه تهران می روند تغییر ساعت پخش برنامه «خوش نمک» پای خیاطان و طراحان لباس به شبکه نسیم باز شد/ بِبُر و بدوز، جایزه بگیر «جورج کنجکاو» باز هم به شبکه کودک می آید نگاهی به زندگی آیت الله مهدوی کنی از قاب شبکه قرآن و معارف سیما «زمانه» امشب با موضوع جزایر سه گانه همیشه ایرانی قصه سفره ایرانی در مستند «ترنج» تماشای «جاده مرموز» از شبکه تهران/ حل پرونده یک قتل در «جاده مرموز»! ارتباط مستقیم تلفنی عوامل برنامه پرمخاطب «منم بچه مسلمان» با بینندگان «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ پخش مستقیم دیدار آلومنیوم اراک و فولادخوزستان از شبکه ورزش پخش زنده لیگ برتر والیبال از قاب شبکه ورزش آغاز سری جدید «سرنخ» «سلمان فارسی» در زمان مشخص‌شده به آنتن می‌رسد/ پیش‌نمایش سریال «حضرت موسی (ع)» در جشنواره فجر سینمایی «دست انتقام» را از شبکه نمایش ببینید زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ تماشای «طبیعت پنهان آفریقا» در شبکه تهران حداد عادل: شبکه یک، پرچمدار پاسداری از زبان فارسی است ویژه برنامه «رویش» به مناسبت روزجهانی زن روستایی و عشایری شب سینما و «هوش مصنوعی» با حضور پویا عاقلی زاده مستند «طعم کولا» به زودی روانه آنتن می شود. «آخرین توقف در یوما» در شبکه چهار آشنایی با تنوع زیستی جنوبی‌ترین نقطه کرمان بررسی «نسل نو در سینمای ایران» و «نسل نو و انجمن سینمای جوانان»/ «استاد» نقد می‌شود «امتداد» به سراغ «جنگ ستارگان و فلسفه» رفت پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها