مشاهده خبر

یک شنبه 13 اسفند 1402 - 13:0:27

بررسی و تحلیل فلسفی فرهنگ عامه در «امتــــــداد»

«امتداد» یک برنامه گفت وگو محور است با موضوع بررسی و تحلیل فلسفی فرهنگ عامه نظیر فیلم، سریال، موسیقی و... که به زودی روانه آنتن خواهد شد.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

«امتداد» از تولیدات مرکز سیمرغ رسانه ملی قرار است در فصل نخست خود به تبیین امتداد اندیشه‌ها و جهان‌بینی‌ها در برخی آثار فرهنگی و محصولات رسانه‌ای و هنری بپردازد.

مهدی انصاری تهیه کننده «امتداد» گفت: هدف کلی از ساخت این برنامه، نمایش امتداد جهان‌بینی‌ها و اندیشه‌ها در شکل‌گیری ساحت‌های مختلف زندگی، سبک زندگی و تمدن بوده است. ما در این برنامه می خواهیم بگوییم مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشأ آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.

وی درباره علت نامگذاری این برنامه تصریح کرد: مفهوم «امتداد» الهام گرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ است که فرمودند: «غربی‌ها با امتداد فلسفه‌های خودشان، مسائل سیاسی، مسائل حکومتی، مسائل اجتماعی را حل کرده‌اند. من کتاب هایی را دیدم که غربی‌ها نوشته‌اند، [در] تأثیر فلسفه در فوتبال؛ یعنی امتداد فلسفه حتّی به فوتبال! ببینید این امتداد دادنِ مسائل فکریِ خودشان به تمام عرصه‌های زندگی و میدان های زندگی [است]؛ ما این کار را بایستی انجام بدهیم. ما از لحاظ فلسفه قوی هستیم؛ فلسفه‌ی اسلامی از فلسفه‌ی غربی، قوی‌تر و ریشه‌دارتر و دارای استحکام بیشتر است، ولی بایستی امتداد آن در زندگی، محسوس باشد.»

انصاری افزود: «امتداد» یک برنامه گفت و گو محور است که موضوع آن فلسفه و فرهنگ عامه است. بخشی از این فرهنگ در حوزه فیلم، سریال و انیمیشن و بخشی هم در حوزه موسیقی و فشن (مد) و... است.

از آن جایی که مقوله هنر در بخش های مختلفی همچون فیلم سازی با فرهنگ عامه مردم عجین شده است ما به دنبال آن هستیم بگوییم این فرهنگ عامه امتداد یافته چه نگاه فلسفی بوده است.

مثلا در حوزه فیلم «کریستوفر نولان» کارگردان، نویسنده و تهیه کننده بریتانیایی را معرفی می کنیم. این که چه ویژگی شخصیتی دارد و فیلم سازی اش متاثر از چه دیدگاه فلسفه ای بوده است. در واقع ما با عینک فلسفی به هنر و فرهنگ عامه نگاه می کنیم.

تهیه کننده «امتداد» تصریح کرد: مباحث امتداد هم شامل فلسفه غرب و هم فلسفه شرق می شود.

انصاری خاطرنشان کرد: مجموعه ای از کتاب ها وجود دارد که توسط فلاسفه غربی نوشته شده و مبنای هر قسمت بررسی یکی از این کتاب هاست. بر مبنای این کتاب کارشناس میزبان علاوه بر ارائه محتوای کتاب مباحثی را مطرح می کند و مهمانی که دعوت می شود به نوعی علاقه مند به این حوزه است و در این خصوص مطالعات و پژوهش هایی کرده است. از کارشناسان این برنامه، سهیل سلیمی، شروین فضل علی زاده و امیرحسین بهامیر را می توان نام برد که در حوزه های تخصصی خودشان، مسائل را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند.

انصاری گفت: «امتداد» سه بخش دارد یک بخش گفت و گو که «رامین پورمند» به عنوان کارشناس میزبان، فضای گفت و گو را مدیریت و به عنوان کسی که به موضوع علاقه دارد با کارشناس مهمان تبادل نظر می کند. یک بخش هم راوی دانای کل که ابتدا و انتهای اثر است و بخش پلی بک که اطلاعات تکمیلی را به مخاطبان ارائه می دهد.

وی افزود: در پایان هر قسمت هم ما یک نگاه ایرانی ـ اسلامی به محتوا داریم و جنبه های انتقادی و حکمی مقابل هر فلسفه را مطرح می کنیم. به طور کل در هر مبنای فلسفی نگاه انتقادی می تواند وجود داشته باشد. گاهی این نگاه انتقادی کل مساله را نفی و برخی اوقات، گوشه ای از دیدگاه فلسفی نسبت به موضوعی را اصلاح می کند.

به گفته انصاری، امتداد اندیشه‌ها در حوزه‌های نظام‌سازی، دولت‌سازی، عرصه‌های متنوع سبک‌زندگی از جمله محورهایی است که در فصل های بعد «امتداد» به آن پرداخته خواهد شد.

سید عرفان حسینی سردبیر، محمدعلی پوراسد مدیر تصویربرداری و نورپردازی، امیرحسین اُکاتی جانشین تهیه کننده و احسان حجتی نویسنده گفتار متن برنامه «امتداد» هستند.

«امتداد» تولید مرکز سیمرغ است که در 26 قسمت تهیه شده و قرار است در سال 1403 روی آنتن یکی از شبکه های سیما برود.

تصاویر این برنامه

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

پخش مراسم «تنفیذ حکم ریاست جمهوری» از آنتن شبکه یک سیما «مغناطیس» همراهیِ متفاوت با زائران اربعین حسینی جشنواره انیمیشن های سینمایی و تلویزیونی ششمین هفته تابستان آغاز پخش مسابقه «قهرمان» از شبکه سه «تاز در جستجوی برگر» سر از شبکه تهران درآورد طراحی سبد بهینه محصولات در «پایان‌نامه» برنامه «تکیه خانه» در قاب شبکه قرآن «خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ بررسی «انیمه» محسن اسلام زاده سراغ «سرطان اجتماع» رفت/ روایت بی پرده از فساد پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد/ گفت‌وگو درباره «عکاسی مستند» با ۲ عکاس از  پرونده‌های مهم «پینک فلوید و فلسفه» سوژه «امتداد» شد روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» مستندهای آدینه شبکه افق پخش برنامه «۲۰۴۰» از شبکه امید/ نمایش آینده‌ای بدون اسرائیل «تهرانگرد» در دیار تاریخ و تمدن ری تماشای سریال «منو ترک نکن» از قاب شبکه تهران «کافه‌این» برنامه ای برای دوستداران سریال در شبکه تماشا «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم» حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» نمایش هنرمندانه وحدت میان دو ملت ایران و عراق با «طوبی»/ لوکیشن‌های ماندگاری که صنعتی‌سازی تولیدات تاریخی را تسهیل می‌کنند پوشش رسانه ای «مسابقات المپیک ۲۰۲۴» از شبکه های سه و ورزش سیما بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» رودهای خروشان در مسیر عشایر کوچ نشینی بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» «دهکده المپیک» شبکه ورزش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران مستندهای جذاب ورزشی در قاب شبکه امید مدیر جدید تامین برنامه شبکه تهران سیما معارفه شد آغاز فصل چهارم بخش خبری «دی بی سی» فارسی از شبکه دو سیما آخر هفته گرم تابستانی با همراهی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دوربین ۷» راوی رویدادهای آموزشی، علمی و فن آوری روز تشییع پیکر سعید راد بازیگر پیشکسوت بررسی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت داستان های تربیتی و آموزشی «باغ قصه ها» برای خردسالان هم نویسی داستان انقلاب از قاب شبکه تهران کیک بوکسینگ بانوان در چادرهای عشایری «آوای وحش» با کیفیت 4K-HDR در قاب فراتر برداشت «شبدر» در شبکه نمایش «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی عدم همکاری مجری احضار شده به دستگاه قضایی با رسانه ملی پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از شبکه سه زارع زاده: بستری برای ارتباط بی واسطه مستندسازان با حامیان مالی فراهم شده است قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم پخش زنده قرعه کشی لیگ برتر در شبکه ورزش مهمانان این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» مردمانی از اراک پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین (ع) فصل جدید «دکتر سلام» متفاوت تر از قبل به قاب تلویزیون می‌آید به‌ زودی فیلمبرداری فصل دوم «سلمان فارسی» آغاز می‌شود/ فصل اول «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ به آنتن می رسد آموزش و ادب پارسی محور اصلی برنامه های «مثبت آموزش» و « تار و ترنج» سرپرست جدید امور مالی شبکه امید معرفی شد

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها