مشاهده خبر

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 11:4:55

خانواده‌ای از غزه مهمان «نوسان» / خانه‌مان را دوباره خواهیم ساخت

شب گذشته خانواده‌ای از غزه در برنامه «نوسان» حاضر شدند و درباره اتفاقات روزهای حضورشان در جنگ گفتند.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

شب گذشته برنامه «نوسان» شبکه دو سیما میزبان خانواده فلسطینی «عِوَض» بود. این خانواده 6 نفره از ابتدای جنگ غزه مانند سایر اهالی این شهر مجبور به ترک خانه خود می‌شوند و از شمال غزه به جنوب آن و به اردوگاه‌ی بدون آب، غذا، برق و کلیه امکانات زندگی پناه می‌برند. عبدالرحمن چهارمین فرزند خانواده «عوض» در همان ابتدای جنگ به‌دنیا می‌آید. خانواده عوض پس از تشدید جنگ مجبور به ترک غزه می‌شوند و بعد از رفتن به رفح و مصر عازم ترکیه می‌شوند و سپس به ایران می‌آیند.

تولد و شهادت در روزهای نخستین جنگ
همسر عوض در ابتدا راجع به اتفاقات روزهای ابتدایی جنگ عنوان کرد: عبدالرحمن فرزند چهارم من در اوایل جنگ به دنیا آمد؛ از شدت وجود مجروحان هیچ بیمارستانی من را برای زایمان قبول نمی‌کرد. در آن شرایط بسیار سخت حتی تهیه شیرخشک هم برای او شدنی نبود. واکسن‌های او را بعد از سه، چهار ماه زدیم. در آغاز آوارگی در نیمه‌شب به خانه خواهرم رفتیم. همسر خواهرم به‌نام عبدالرحمن کمک زیادی به ما کرد. او ما را اسکان داد اما خودش شهید شد. بعد از شهادت او اسم فرزندم را تغییر دادم و پسرم را عبدالرحمن صدا می‌کنیم.

وی در ادامه درباره سخت‌ترین لحظه حضورش در غزه صحبت کرد و گفت: یک شب در اردوگاه از خواب بیدار شدم و دیدم که چادری که در آن اسکان داشتیم را آب برده است. حتی طفل کوچکم در آب بود و من به تنهایی این لحظات سخت را پشت‌سر گذاشتم.

«طوفان الاقصی» دفاع مشروع از فلسطین
احمد پدر خانواده درخصوص دلایل توحش رژیم صهیونیستی بیان کرد: زیرساخت و مبنای اسرائیل بر پایه جرم و جنایت است. این اولین جرم جنایت آنها نیست و از همان ابتدا جنگ‌های متعددی را بر فلسطین و غزه تحمیل کرد و باعث به شهادت رسیدن تعداد زیادی شده است. دلیل مهم دیگر وجود اسرائیل است. علی‌الخصوص از زمان حضور نتانیاهو و عملیات «طوفان الاقصی» که ما آن را دفاع مشروع از خود می‌دانیم. ما می‌دیدیم که سربازان صهیونیست قبل از این عملیات زنان را از موهایشان روی زمین می‌کشیدند و تماشای چنین صحنه‌هایی برای فلسطینیان قابل تحمل نیست؛ بر مقاومت واجب بود تا حرکتی را بر علیه صهیونیست‌ها به انجام برساند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر نزدیک به 6000 اسیر در زندان‌های اسرائیل وجود دارد که برخی از آنها بیش از 40 سال است که در زندان به‌سر می‌برند. ما معتقدیم آزادی این افراد رقم نخواهد خورد مگر با زدن ضربه‌ای سنگین به اسرائیل.

روزهای خوب قبل از جنگ
سلما، عوض و غنا نام سه فرزند بزرگتر خانواده عوض بود. آنها در صحبت‌های خود برای دوستان‌شان ابراز دلتنگی کردند و گفتند که بعد از بمباران مدرسه از تحصیل دور مانده‌اند و هیچ ارتباط و خبری از دوستان خود ندارند. رفت‌ و آمد با خویشاوندان، دوستان و ... جزو بهترین لحظات قبل از جنگ بود که آنها از آن یاد کردند. غنا، عوض و سلما هرسه آرزوی اتمام جنگ و بازگشت به غزه را داشتند. آنها اذعان کردند که ما بعد از برگشتن به سرزمین‌ خود، اول به خانه‌مان می‌رویم و آن‌را بهتر از قبل خواهیم ساخت. به مدرسه خواهیم رفت و درس‌مان را ادامه می‌دهیم.

«نوسان» کاری از گروه اجتماعی ـ اقتصادی شبکه دو سیما با اجرای محمد طادی و کارگردانی قاسم عوض‌بیگی است که هر شب حوالی ساعت 21 روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

پخش مراسم «تنفیذ حکم ریاست جمهوری» از آنتن شبکه یک سیما «مغناطیس» همراهیِ متفاوت با زائران اربعین حسینی جشنواره انیمیشن های سینمایی و تلویزیونی ششمین هفته تابستان آغاز پخش مسابقه «قهرمان» از شبکه سه «تاز در جستجوی برگر» سر از شبکه تهران درآورد طراحی سبد بهینه محصولات در «پایان‌نامه» برنامه «تکیه خانه» در قاب شبکه قرآن «خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ بررسی «انیمه» محسن اسلام زاده سراغ «سرطان اجتماع» رفت/ روایت بی پرده از فساد پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد/ گفت‌وگو درباره «عکاسی مستند» با ۲ عکاس از  پرونده‌های مهم «پینک فلوید و فلسفه» سوژه «امتداد» شد روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» مستندهای آدینه شبکه افق پخش برنامه «۲۰۴۰» از شبکه امید/ نمایش آینده‌ای بدون اسرائیل «تهرانگرد» در دیار تاریخ و تمدن ری تماشای سریال «منو ترک نکن» از قاب شبکه تهران «کافه‌این» برنامه ای برای دوستداران سریال در شبکه تماشا «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم» حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» نمایش هنرمندانه وحدت میان دو ملت ایران و عراق با «طوبی»/ لوکیشن‌های ماندگاری که صنعتی‌سازی تولیدات تاریخی را تسهیل می‌کنند پوشش رسانه ای «مسابقات المپیک ۲۰۲۴» از شبکه های سه و ورزش سیما بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» رودهای خروشان در مسیر عشایر کوچ نشینی بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» «دهکده المپیک» شبکه ورزش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران مستندهای جذاب ورزشی در قاب شبکه امید مدیر جدید تامین برنامه شبکه تهران سیما معارفه شد آغاز فصل چهارم بخش خبری «دی بی سی» فارسی از شبکه دو سیما آخر هفته گرم تابستانی با همراهی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دوربین ۷» راوی رویدادهای آموزشی، علمی و فن آوری روز تشییع پیکر سعید راد بازیگر پیشکسوت بررسی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت داستان های تربیتی و آموزشی «باغ قصه ها» برای خردسالان هم نویسی داستان انقلاب از قاب شبکه تهران کیک بوکسینگ بانوان در چادرهای عشایری «آوای وحش» با کیفیت 4K-HDR در قاب فراتر برداشت «شبدر» در شبکه نمایش «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی عدم همکاری مجری احضار شده به دستگاه قضایی با رسانه ملی پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از شبکه سه زارع زاده: بستری برای ارتباط بی واسطه مستندسازان با حامیان مالی فراهم شده است قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم پخش زنده قرعه کشی لیگ برتر در شبکه ورزش مهمانان این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» مردمانی از اراک پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین (ع) فصل جدید «دکتر سلام» متفاوت تر از قبل به قاب تلویزیون می‌آید به‌ زودی فیلمبرداری فصل دوم «سلمان فارسی» آغاز می‌شود/ فصل اول «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ به آنتن می رسد آموزش و ادب پارسی محور اصلی برنامه های «مثبت آموزش» و « تار و ترنج» سرپرست جدید امور مالی شبکه امید معرفی شد

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها