مشاهده خبر

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 13:56:43

فیلمی درباره همایون همتی استاد برجسته ادیان عرفان در شبکه چهار

مستند «سرو‌اندیشه»؛ فیلمی درباره همایون همتی استاد برجسته ادیان عرفان، پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

مستند «سرو‌اندیشه» پرتره‌ای از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی «همایون همتی» استاد و محقق برجسته ادیان عرفان است که به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ساعت  19:00 از قاب شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

این مستند چهاردهمین فیلم از مجموعه مستند‌های «آئینه عمر»، کاری از گروه فرهنگ و‌اندیشه شبکه چهار سیما است که هر پنجشنبه پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی است.

دكتر همایون همتی به سال ۱۳۳٧ در شهر ایلام به دنیا آمد. تحصیلات دبستانی و دبیرستانی را در همان شهر به پایان برد. به اصرار پدر به آمریکا رفت و چند سال در دانشگاه اوهایو (Ohio) و دانشگاه پیتسبورگ (Pittsburgh) ایالت پنسیلوانیا به تحصیل در رشته طب پرداخت. یك سال نیز در دانشگاه علیگر (Aligarh) در كشور هند در رشته جامعه‌شناسی به تحصیل ادامه داد. او در سال ۱۳۵۸ وارد دانشگاه شد و در دانشگاه تهران به اخذ مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد در رشته «فلسفه و كلام اسلامی» نائل آمد. مدرك دكترای تخصصی وی در رشته « ادیان و عرفان تطبیقی» است.

 استاد همتی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی به سبب علاقه شخصی قریب به ۱۴ سال تحصیلات منظم حوزوی نیز داشته است. وی دارای حدود ۵۰ جلد اثر تحقیقی شامل تألیف و ترجمه است كه برخی ازآن‌ها در باب عرفان، هنر، دین پژوهی، فلسفه، معرفت‌شناسی، كلام و الهیأت به چاپ رسیده است. حوزه اصلی تحقیقات او فلسفه، دین پژوهی، الهیأت و عرفان مقایسه‌ای است. به مطالعات میان رشته‌ای و مقایسه‌ای علاقه وافری دارد و غیر از تسلط بر زبان عربی و انگلیسی با چند زبان دیگر از جمله آلمانی، نیز آشنایی دارد.

تاكنون بیش از ۷٠ تقدیرنامه علمی از سوی دانشگاه‌ها و نهاد‌ها و مراكز پژوهشی داخل و خارج كشور به دکتر اعطا شده است و برخی دانشگاه‌های معتبرخارجی از جمله: مالزی، ترکیه، ایتالیا، تایلند، فنلاند، اندونزی، آلمان و امریكا برای تدریس ازاو دعوت كرده‌اند. افزون بر این‌ها به پاس قدردانی از تلاش‌های ارزنده علمی، لوح تقدیر ویژه‌ای از سوی ریاست « دانشگاه سازمان ملل متحد » نیز به‌ایشان اعطا گردیده است.

 همایون همتی از جمله استادانی است که با تسلط ویژه بر زبان‌های خارجی خاصه زبان انگلیسی، حضور مؤثری در جهان تفکر داشته، اما متأسفانه خدمات علمی و فرهنگی‌ایشان در ایران و نقش مؤثر وی در دیپلماسی علمی و فرهنگی کشور مغفول مانده است. از این رو در این فیلم تلاش کرده‌ایم بار دیگر با بازخوانی و روایت زندگی و سلوک این استاد عزیز، نقش و جایگاه‌ایشان را در سپهر فرهنگی و علمی ایران و جهان‌اندیشه را به تصویر بکشیم.

بر اساس این گزارش «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و‌اندیشه شبکه چهار سیماست که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن‌زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت 19:00و تکرار آن جمعه‌ها ساعت 12:30 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

«تاز در جستجوی برگر» سر از شبکه تهران درآورد طراحی سبد بهینه محصولات در «پایان‌نامه» برنامه «تکیه خانه» در قاب شبکه قرآن «خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ بررسی «انیمه» محسن اسلام زاده سراغ «سرطان اجتماع» رفت/ روایت بی پرده از فساد پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد/ گفت‌وگو درباره «عکاسی مستند» با ۲ عکاس از  پرونده‌های مهم «پینک فلوید و فلسفه» سوژه «امتداد» شد روزشماری تا اربعین حسینی با ویژه برنامه «مغناطیس» مستندهای آدینه شبکه افق پخش برنامه «۲۰۴۰» از شبکه امید/ نمایش آینده‌ای بدون اسرائیل «تهرانگرد» در دیار تاریخ و تمدن ری تماشای سریال «منو ترک نکن» از قاب شبکه تهران «کافه‌این» برنامه ای برای دوستداران سریال در شبکه تماشا «با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم» حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» نمایش هنرمندانه وحدت میان دو ملت ایران و عراق با «طوبی»/ لوکیشن‌های ماندگاری که صنعتی‌سازی تولیدات تاریخی را تسهیل می‌کنند پوشش رسانه ای «مسابقات المپیک ۲۰۲۴» از شبکه های سه و ورزش سیما بررسی اولویت های معاونت زنان در دولت چهاردهم در «خط سوم» رودهای خروشان در مسیر عشایر کوچ نشینی بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» «دهکده المپیک» شبکه ورزش در المپیک ۲۰۲۴ پاریس «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران مستندهای جذاب ورزشی در قاب شبکه امید مدیر جدید تامین برنامه شبکه تهران سیما معارفه شد آغاز فصل چهارم بخش خبری «دی بی سی» فارسی از شبکه دو سیما آخر هفته گرم تابستانی با همراهی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دوربین ۷» راوی رویدادهای آموزشی، علمی و فن آوری روز تشییع پیکر سعید راد بازیگر پیشکسوت بررسی دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت داستان های تربیتی و آموزشی «باغ قصه ها» برای خردسالان هم نویسی داستان انقلاب از قاب شبکه تهران کیک بوکسینگ بانوان در چادرهای عشایری «آوای وحش» با کیفیت 4K-HDR در قاب فراتر برداشت «شبدر» در شبکه نمایش «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان خراسان شمالی عدم همکاری مجری احضار شده به دستگاه قضایی با رسانه ملی پوشش مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس از شبکه سه زارع زاده: بستری برای ارتباط بی واسطه مستندسازان با حامیان مالی فراهم شده است قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه از شبکه جام جم پخش زنده قرعه کشی لیگ برتر در شبکه ورزش مهمانان این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» مردمانی از اراک پخش ویژه برنامه «کوی محبت» در رثای سیدالساجدین (ع) فصل جدید «دکتر سلام» متفاوت تر از قبل به قاب تلویزیون می‌آید به‌ زودی فیلمبرداری فصل دوم «سلمان فارسی» آغاز می‌شود/ فصل اول «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ به آنتن می رسد آموزش و ادب پارسی محور اصلی برنامه های «مثبت آموزش» و « تار و ترنج» سرپرست جدید امور مالی شبکه امید معرفی شد «سال خشونت بار» در شبکه نمایش سرپرست جدید پخش شبکه ورزش سیما معارفه شد برای «چهارگاه» اتمسفری موسیقایی و عاشورایی خلق کردیم پخش «دوئل» علیرضا حیدری و کورتانیدزه از شبکه ورزش

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها