مشاهده خبر

سه شنبه 2 مرداد 1403 - 11:49:7

برای «چهارگاه» اتمسفری موسیقایی و عاشورایی خلق کردیم

رها علی نژاد طراح صحنه و دکور برنامه «چهارگاه» درباره طراحی فضای این برنامه توضیح داد و گفت: طراحی صحنه و دکور این برنامه روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده است.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

فصل جدید برنامه تلویزیونی «چهارگاه» هم‌زمان با آغاز ماه محرم پخش ویژه برنامه خود را در شبکه چهار و یک سیما از سر گرفت، در این فصل که امیرحسین مدرس اجرای آن را بر عهده داشت، شاهد دکوری کاملا متفاوت با فصل پیشین آن بودیم که به طور نمادین یاد آور حرم سید الشهدا(ع) است. رها علی نژاد طراح صحنه و دکور این برنامه درباره فرایند طراحی دکور این فصل از برنامه «چهارگاه» گفت: با توجه به مفاهیم محوری که برنامه آن را دنبال می‌کرد و در گفتگوهای اولیه آن مطرح بود، بخشی از احوالات برنامه به دستگاه چهارگاه که در ردیف موسیقی ایرانی تعلق دارد، مرتبط بود و بخشی دیگر مربوط به مفهوم چهار- گاه یا همان چهار زمان یا وعده یا عدد چهار بود که معنای چهار وجه را با خود به همراه داشت. از سوی دیگر این فصل از برنامه ویژه ایام محرم و مباحثی حول محور حماسه عاشورا و نواها و سنت‌های مربوط به آن بود. از این رو ابتدا بنا بود طراحی دکور اشاره‌ای چندان مستقیم به موضوع نداشته باشد و صرفا ایده‌ای نزدیک به فرهنگ یا حماسه عاشورایی و موسیقی آن باشد.
او افزود: طی چندین طراحی و کانسپت اولیه که تمامی موارد مطرح شده را در بر داشت و پس از چند جلسه گفتگو یکی از طرح‌ها که فرم اصلی و ساختار اصلی صحنه نهایی را داشت مورد تایید قرار گرفت و فرایند توسعه و تکمیل و مفهوم بخشی بیشتر به طراحی انجام شد تا سرانجام به شکل بخشی از گنبد حرم امام حسین(ع) تبدیل شد.
طراح صحنه و دکور «چهارگاه» عنوان کرد: از ویژگی‌های دکور این برنامه که روی آنتن شاهد آن بودید، امکان دسترسی 360 درجه‌ای و کاربری کامل مدور آن بود و به نوعی بخشی از طراحی صحنه برای دید مخاطب غیر قابل استفاده نبود. این ویژگی که از مصادیق هنر چیدمان یا اصطلاحا اینستالیشن‌های معاصر است که مخاطب آزادانه در همه نقاط فضای دکور می‌تواند غوطه ور شود. در طراحی صحنه این اثر سعی کردم تا طراحی صحنه صرفا به یک پس زمینه تبدیل نشود تا بخشی از خلا تصویر را کامل کند بلکه مخاطب بتواند در فضای حرم وار و یا خیمه وار دکور چرخش یا رفت آمد داشته باشد.
علی‌نژاد درباره اهمیت طراحی دکور و صحنه در این نوع برنامه‌ها بیان کرد: یکی از موضوعاتی که طی سال‌ها کار و پژوهش در حوزه طراحی صحنه آن را مد نظر قرار داده ام این است که طراحی صحنه یک برنامه تلویزیونی با در نظر گرفتن گونه آن به لحاظ ساختاری و محتوایی از عناصر بسیار پر اهمیتی است که باید گفت تاثیرش از یک بازیگر نقش اصلی یا یک اجراگر اول در یک برنامه کمتر نیست. در واقع این طور می توان عنوان کرد که طراحی صحنه یک بیان فضایی و بصری از آن چیزی است که چشم مخاطب/دوربین درون آن پرسه می زند و لحظه به لحظه خوانش کل اثر را در سکوت (بدون صوت) معنا می بخشد.
طراح دکور «چهارگاه» افزود: حال بیایید تصور کنیم که طراحی صحنه یک اثر ارتباط معنایی یا ساختاری با اثر به طور دقیق نداشته باشد یا برنامه‌ای دارای یک صحنه ضعیف باشد، در این صورت می‌توان گفت آن اثر هر قدر هم به لحاظ محتوایی دقیق و بی نقص ارائه شود، بیان تصویری که برای یک اثر تلویزیونی بسیار مهم است، مخدوش ساخته و تقلیل می دهد و در شرایط بدتر حتی محتوا را دستخوش خوانش غیر مرتبط می‌کند. بنابراین اهمیت یک طراحی صحنه خوب به اندازه محتوا، اجرا، بازیگر اصلی و... است و چه بسا می تواند اولین مواجهه مخاطب را برای ادامه تماشای برنامه برانگیزد.
او ادامه داد: در مورد استفاده از واژه طراحی صحنه که شاید نزدیک‌ترین و با دقت‌ترین واژه برای طراحی یک برنامه تلویزیونی یا نوع دیگری از درام باشد می‌توان گفت این برنامه‌ها صرفا با هدف زیبایی نمایی یا کاربری دکوراتیو تولید نمی‌شوند بلکه در برگیرنده پیام و معنایی هستند که این معنا می‌تواند واژگانی مثل غم و شادی، شکوه، ستایش، نیایش، تقدس و ... را با هم داشته باشند. به همین دلیل کار طراحی صحنه کار ساخت و پرداخت معنا و اتمسفر به طور همزمان است و ممکن است صرفا هدف زیبایی نمایی را که معمولا دکورها به دنبال آن هستند را نداشته باشد. بنابراین طراحی صحنه باید رسانای تمامی عواملی چون اتمسفر، فضا، معنا، کارکرد و محتوا و... باشد.
علی نژاد در پایان گفت: طراحی صحنه تامین کننده فضای دراماتیک یا غیر دراماتیک از نگاه مخاطب است که گاه به لحاظ تکنیکی متفاوت طراحی می شود. به طور مثال در این اثر یعنی «چهارگاه» یکی از مواردی که برایم اهمیت داشت روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده و مخاطب بتواند فضایی از حرم امام حسین (ع) یا نمای داخلی شبیه به خیمه را توامان ببینید و مرزی میان صحنه و پشت صحنه و اطراف آن نباشد تا مخاطب فرضی بتواند به طور رها در میان آن پرسه زند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

بررسی جایگاه پدافند زیستی در نظام سلامت در شبکه سلامت سرنخ‌های جنایی در شبکه نسیم سریال «ربودن پرواز ۶۰۱» برای شبکه تماشا دوبله شد «با ترانه» نسیم؛ تلفیقی از موسیقی و جاذبه های گردشگری کشورمان علی مسیو، قهرمان ملی است/ چالش‌های ساخت مستند درباره یک گروه مخفی «بهار نزدیک است» برآمده از یک کتاب ارزشمند ملی است/ عید نوروز، تالش چه خبر است؟ همزمان با سالگرد  شهادت شهید حسین فهمیده و روز نوجوان، «مهران» و «زنبورک» در قاب نمایش «بازگشت به آینده» در شبکه نمایش فیلم «کفر قاسم» در قاب شبکه نمایش تماشای «حقوق بی بشر» در شبکه تهران پخش مستند «قصه‌ی آرشاک» به یاد استاد آرشاک قوکاسیان «شهروند خاص» در شبکه یک دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با مدیر شبکه یک «جام‌جم» به تلویزیون برگشت مستند «آتش باران شب سال نو»؛ ثبت تاریخی از عملیات موشکی وعده صادق ۲ پرونده آلودگی هوا روی میز «تهران ۲۰» «طنزیم» میزبان یکی از سربازان کشورمان شد/ ادای دین به سربازان مدافع امنیت نوای تلاوت های آیات آسمانی و ادعیه های نورانی از قاب شبکه قرآن گرامیداشت یاد آﯾﺖ اﷲ ﻗﺎﺿﯽ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ در شبکه قرآن و معارف مستند «منشا اسرارآمیز حشرات» را از شبکه چهار سیما ببینید «فرشتگان ناراضی» در برنامه «زمانه» همگام با علمای دینی در مستند «ابرار» مواجهه با اشرار جنوب شرق کشور، کلاس درس شهید سلیمانی برای تاسیس محور مقاومت بود/ حاج قاسم فرمانده قلوب مردم بود «چهار جنگجوی بزرگ» به شبکه نمایش می روند «عبود» نوجوان اهل غزه موضوع گفتگوی امشب «چاووش» رقابت برای دوخت و دوز ایرانی اولین نشست تخصصی مدیریت بحران «جوانگ» به شبکه یک می آید نمایش مستند «آلبوم خانوادگی من» و «پاییز پنجاه سالگی» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند با «دست اول» رویدادهای ورزشی از دست نمی رود نسل های بعدی مقاومت، شجاع تر و قوی تر در برابر رژیم صهیونیستی خواهند ایستاد میهمانی ویژه نَقل و نُقل به «بهانه قیصر» بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ روی میز «تهران ۲۰» «انتخابات امریکا و ما» در «زمانه» امشب آقایی: مستند «ارث مادری» روایت یک سیاست شکست‌خورده اما تکراری است/ چرا راه غلط را ادامه می‌دهیم؟ مستند «شما آنچه می خورید هستید» را از شبکه سلامت سیما ببینید «رزم تا نقش»؛ روایتی از جانباز و هنرمند انقلاب اسلامی روز ملی زعفران در «رویش» «چهار روز خوب» در سیمای استان‌ها شبکه افق با مستندهای ویژه مقاومت تماشای «گریز به حیات وحش» از شبکه تهران «وانکا» در شبکه سه نشست هم‌اندیشی فعالین حوزه آموزش و تعلیم و تربیت تلاش‌های چهره ماندگار ایران برای حفاظت از طبیعت/ «معشوق من کویر» روی آنتن رفت ضرورت همکاری مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و شبکه آموزش «روز خون» از ۱۲ آبان روی آنتن شبکه یک انتصاب جدید در شبکه آموزش سیما «آقای بیتس علیه اداره پست» در شبکه یک نمایش مستندهای «ارث مادری» و «معشوق من، کویر» در هشتمین جشنواره‌ی تلویزیونی مستند داستان‌هایی از سنگرهای محبت و محافل روضه در مستند «خانه‌های نورانی»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها