مشاهده خبر

سه شنبه 2 مرداد 1403 - 11:49:7

برای «چهارگاه» اتمسفری موسیقایی و عاشورایی خلق کردیم

رها علی نژاد طراح صحنه و دکور برنامه «چهارگاه» درباره طراحی فضای این برنامه توضیح داد و گفت: طراحی صحنه و دکور این برنامه روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده است.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

فصل جدید برنامه تلویزیونی «چهارگاه» هم‌زمان با آغاز ماه محرم پخش ویژه برنامه خود را در شبکه چهار و یک سیما از سر گرفت، در این فصل که امیرحسین مدرس اجرای آن را بر عهده داشت، شاهد دکوری کاملا متفاوت با فصل پیشین آن بودیم که به طور نمادین یاد آور حرم سید الشهدا(ع) است. رها علی نژاد طراح صحنه و دکور این برنامه درباره فرایند طراحی دکور این فصل از برنامه «چهارگاه» گفت: با توجه به مفاهیم محوری که برنامه آن را دنبال می‌کرد و در گفتگوهای اولیه آن مطرح بود، بخشی از احوالات برنامه به دستگاه چهارگاه که در ردیف موسیقی ایرانی تعلق دارد، مرتبط بود و بخشی دیگر مربوط به مفهوم چهار- گاه یا همان چهار زمان یا وعده یا عدد چهار بود که معنای چهار وجه را با خود به همراه داشت. از سوی دیگر این فصل از برنامه ویژه ایام محرم و مباحثی حول محور حماسه عاشورا و نواها و سنت‌های مربوط به آن بود. از این رو ابتدا بنا بود طراحی دکور اشاره‌ای چندان مستقیم به موضوع نداشته باشد و صرفا ایده‌ای نزدیک به فرهنگ یا حماسه عاشورایی و موسیقی آن باشد.
او افزود: طی چندین طراحی و کانسپت اولیه که تمامی موارد مطرح شده را در بر داشت و پس از چند جلسه گفتگو یکی از طرح‌ها که فرم اصلی و ساختار اصلی صحنه نهایی را داشت مورد تایید قرار گرفت و فرایند توسعه و تکمیل و مفهوم بخشی بیشتر به طراحی انجام شد تا سرانجام به شکل بخشی از گنبد حرم امام حسین(ع) تبدیل شد.
طراح صحنه و دکور «چهارگاه» عنوان کرد: از ویژگی‌های دکور این برنامه که روی آنتن شاهد آن بودید، امکان دسترسی 360 درجه‌ای و کاربری کامل مدور آن بود و به نوعی بخشی از طراحی صحنه برای دید مخاطب غیر قابل استفاده نبود. این ویژگی که از مصادیق هنر چیدمان یا اصطلاحا اینستالیشن‌های معاصر است که مخاطب آزادانه در همه نقاط فضای دکور می‌تواند غوطه ور شود. در طراحی صحنه این اثر سعی کردم تا طراحی صحنه صرفا به یک پس زمینه تبدیل نشود تا بخشی از خلا تصویر را کامل کند بلکه مخاطب بتواند در فضای حرم وار و یا خیمه وار دکور چرخش یا رفت آمد داشته باشد.
علی‌نژاد درباره اهمیت طراحی دکور و صحنه در این نوع برنامه‌ها بیان کرد: یکی از موضوعاتی که طی سال‌ها کار و پژوهش در حوزه طراحی صحنه آن را مد نظر قرار داده ام این است که طراحی صحنه یک برنامه تلویزیونی با در نظر گرفتن گونه آن به لحاظ ساختاری و محتوایی از عناصر بسیار پر اهمیتی است که باید گفت تاثیرش از یک بازیگر نقش اصلی یا یک اجراگر اول در یک برنامه کمتر نیست. در واقع این طور می توان عنوان کرد که طراحی صحنه یک بیان فضایی و بصری از آن چیزی است که چشم مخاطب/دوربین درون آن پرسه می زند و لحظه به لحظه خوانش کل اثر را در سکوت (بدون صوت) معنا می بخشد.
طراح دکور «چهارگاه» افزود: حال بیایید تصور کنیم که طراحی صحنه یک اثر ارتباط معنایی یا ساختاری با اثر به طور دقیق نداشته باشد یا برنامه‌ای دارای یک صحنه ضعیف باشد، در این صورت می‌توان گفت آن اثر هر قدر هم به لحاظ محتوایی دقیق و بی نقص ارائه شود، بیان تصویری که برای یک اثر تلویزیونی بسیار مهم است، مخدوش ساخته و تقلیل می دهد و در شرایط بدتر حتی محتوا را دستخوش خوانش غیر مرتبط می‌کند. بنابراین اهمیت یک طراحی صحنه خوب به اندازه محتوا، اجرا، بازیگر اصلی و... است و چه بسا می تواند اولین مواجهه مخاطب را برای ادامه تماشای برنامه برانگیزد.
او ادامه داد: در مورد استفاده از واژه طراحی صحنه که شاید نزدیک‌ترین و با دقت‌ترین واژه برای طراحی یک برنامه تلویزیونی یا نوع دیگری از درام باشد می‌توان گفت این برنامه‌ها صرفا با هدف زیبایی نمایی یا کاربری دکوراتیو تولید نمی‌شوند بلکه در برگیرنده پیام و معنایی هستند که این معنا می‌تواند واژگانی مثل غم و شادی، شکوه، ستایش، نیایش، تقدس و ... را با هم داشته باشند. به همین دلیل کار طراحی صحنه کار ساخت و پرداخت معنا و اتمسفر به طور همزمان است و ممکن است صرفا هدف زیبایی نمایی را که معمولا دکورها به دنبال آن هستند را نداشته باشد. بنابراین طراحی صحنه باید رسانای تمامی عواملی چون اتمسفر، فضا، معنا، کارکرد و محتوا و... باشد.
علی نژاد در پایان گفت: طراحی صحنه تامین کننده فضای دراماتیک یا غیر دراماتیک از نگاه مخاطب است که گاه به لحاظ تکنیکی متفاوت طراحی می شود. به طور مثال در این اثر یعنی «چهارگاه» یکی از مواردی که برایم اهمیت داشت روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده و مخاطب بتواند فضایی از حرم امام حسین (ع) یا نمای داخلی شبیه به خیمه را توامان ببینید و مرزی میان صحنه و پشت صحنه و اطراف آن نباشد تا مخاطب فرضی بتواند به طور رها در میان آن پرسه زند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی تلاش های «ادی» برای المپیک مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی حکایت های «مولان» در شبکه فراتر سیزدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی «زندگی درختان» در شبکه تهران شبکه نسیم «با ترانه» به دنیای موسیقی بازگشت حضور بانویی کارآفرین از استان آذربایجان غربی در برنامه «کار خونه» روایتی از زندگی برادران گرایی شبکه یک از «زندگی را زندگی باید کرد» می گوید پنجمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند «هفت شهر عشق» در قاب افق واکاوی مؤلفه‌های بصری و زیبایی‌شناختی برنامه‌های تلویزیونی گفت وگو محور دینی «لوتر: سقوط خورشید» در قاب شبکه نمایش «طنزیم» سراغ هواداری رفت/ حضور متفاوت سه چهره در یک برنامه ویژه برنامه «مثبت سلامت» به مناسبت روز عصای سفید تماشای «خرس های محافظ جنگل» در شبکه تهران نخستین مسابقه رباتیک سال 2020 حوت ایرانی؛ اژدری مرگبار برای دشمنان پاسخ معاون سیما به حواشی نظرسنجی ایسپا و جامعیت تلویزیون فصل یک سریال «عملیات سیاه» را از شبکه تماشا ببینید توضیح و عذرخواهی برنامه «سیمای خانواده» درباره یک خطای ناخواسته چهارمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند ۴۵ درصد از مخاطبان «طوبی» را دیدند/ بازدید ۴۰۰ میلیونی ۶۰ هزار محتوای تقطیع شده سریال در شبکه‌های اجتماعی قدردانی آیت‌الله اراکی، از برنامه تلویزیونی «مکث» شبکه یک توضیح معاون سیما در مورد نظرسنجی سریالیِ پُرحاشیه پخش اختصاصی فوتبال برتر در تلوبیون پیش از آنتن! بازدید معاون و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما از خبرگزاری فارس پخش زنده ویژه برنامه «به افق فلسطین» به مناسبت تشییع پیکر شهید نیلفروشان فصل جدید «خانه ملت» در راه آنتن ساخت فصل دوم «طوبی»، پرشمارترین درخواست بینندگان سینمایی «آسیاب» را از شبکه نمایش ببینید بررسی ایمنی و حوادث کار در «زمانه» امشب فصل جدید «ویدیو چک» در راه آنتن شبکه ورزش استقبال مخاطبين از «نوآ» چشمگير گزارش شده است تردید برای یک تماس

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها