مشاهده خبر

سه شنبه 2 مرداد 1403 - 11:49:7

برای «چهارگاه» اتمسفری موسیقایی و عاشورایی خلق کردیم

رها علی نژاد طراح صحنه و دکور برنامه «چهارگاه» درباره طراحی فضای این برنامه توضیح داد و گفت: طراحی صحنه و دکور این برنامه روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده است.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

فصل جدید برنامه تلویزیونی «چهارگاه» هم‌زمان با آغاز ماه محرم پخش ویژه برنامه خود را در شبکه چهار و یک سیما از سر گرفت، در این فصل که امیرحسین مدرس اجرای آن را بر عهده داشت، شاهد دکوری کاملا متفاوت با فصل پیشین آن بودیم که به طور نمادین یاد آور حرم سید الشهدا(ع) است. رها علی نژاد طراح صحنه و دکور این برنامه درباره فرایند طراحی دکور این فصل از برنامه «چهارگاه» گفت: با توجه به مفاهیم محوری که برنامه آن را دنبال می‌کرد و در گفتگوهای اولیه آن مطرح بود، بخشی از احوالات برنامه به دستگاه چهارگاه که در ردیف موسیقی ایرانی تعلق دارد، مرتبط بود و بخشی دیگر مربوط به مفهوم چهار- گاه یا همان چهار زمان یا وعده یا عدد چهار بود که معنای چهار وجه را با خود به همراه داشت. از سوی دیگر این فصل از برنامه ویژه ایام محرم و مباحثی حول محور حماسه عاشورا و نواها و سنت‌های مربوط به آن بود. از این رو ابتدا بنا بود طراحی دکور اشاره‌ای چندان مستقیم به موضوع نداشته باشد و صرفا ایده‌ای نزدیک به فرهنگ یا حماسه عاشورایی و موسیقی آن باشد.
او افزود: طی چندین طراحی و کانسپت اولیه که تمامی موارد مطرح شده را در بر داشت و پس از چند جلسه گفتگو یکی از طرح‌ها که فرم اصلی و ساختار اصلی صحنه نهایی را داشت مورد تایید قرار گرفت و فرایند توسعه و تکمیل و مفهوم بخشی بیشتر به طراحی انجام شد تا سرانجام به شکل بخشی از گنبد حرم امام حسین(ع) تبدیل شد.
طراح صحنه و دکور «چهارگاه» عنوان کرد: از ویژگی‌های دکور این برنامه که روی آنتن شاهد آن بودید، امکان دسترسی 360 درجه‌ای و کاربری کامل مدور آن بود و به نوعی بخشی از طراحی صحنه برای دید مخاطب غیر قابل استفاده نبود. این ویژگی که از مصادیق هنر چیدمان یا اصطلاحا اینستالیشن‌های معاصر است که مخاطب آزادانه در همه نقاط فضای دکور می‌تواند غوطه ور شود. در طراحی صحنه این اثر سعی کردم تا طراحی صحنه صرفا به یک پس زمینه تبدیل نشود تا بخشی از خلا تصویر را کامل کند بلکه مخاطب بتواند در فضای حرم وار و یا خیمه وار دکور چرخش یا رفت آمد داشته باشد.
علی‌نژاد درباره اهمیت طراحی دکور و صحنه در این نوع برنامه‌ها بیان کرد: یکی از موضوعاتی که طی سال‌ها کار و پژوهش در حوزه طراحی صحنه آن را مد نظر قرار داده ام این است که طراحی صحنه یک برنامه تلویزیونی با در نظر گرفتن گونه آن به لحاظ ساختاری و محتوایی از عناصر بسیار پر اهمیتی است که باید گفت تاثیرش از یک بازیگر نقش اصلی یا یک اجراگر اول در یک برنامه کمتر نیست. در واقع این طور می توان عنوان کرد که طراحی صحنه یک بیان فضایی و بصری از آن چیزی است که چشم مخاطب/دوربین درون آن پرسه می زند و لحظه به لحظه خوانش کل اثر را در سکوت (بدون صوت) معنا می بخشد.
طراح دکور «چهارگاه» افزود: حال بیایید تصور کنیم که طراحی صحنه یک اثر ارتباط معنایی یا ساختاری با اثر به طور دقیق نداشته باشد یا برنامه‌ای دارای یک صحنه ضعیف باشد، در این صورت می‌توان گفت آن اثر هر قدر هم به لحاظ محتوایی دقیق و بی نقص ارائه شود، بیان تصویری که برای یک اثر تلویزیونی بسیار مهم است، مخدوش ساخته و تقلیل می دهد و در شرایط بدتر حتی محتوا را دستخوش خوانش غیر مرتبط می‌کند. بنابراین اهمیت یک طراحی صحنه خوب به اندازه محتوا، اجرا، بازیگر اصلی و... است و چه بسا می تواند اولین مواجهه مخاطب را برای ادامه تماشای برنامه برانگیزد.
او ادامه داد: در مورد استفاده از واژه طراحی صحنه که شاید نزدیک‌ترین و با دقت‌ترین واژه برای طراحی یک برنامه تلویزیونی یا نوع دیگری از درام باشد می‌توان گفت این برنامه‌ها صرفا با هدف زیبایی نمایی یا کاربری دکوراتیو تولید نمی‌شوند بلکه در برگیرنده پیام و معنایی هستند که این معنا می‌تواند واژگانی مثل غم و شادی، شکوه، ستایش، نیایش، تقدس و ... را با هم داشته باشند. به همین دلیل کار طراحی صحنه کار ساخت و پرداخت معنا و اتمسفر به طور همزمان است و ممکن است صرفا هدف زیبایی نمایی را که معمولا دکورها به دنبال آن هستند را نداشته باشد. بنابراین طراحی صحنه باید رسانای تمامی عواملی چون اتمسفر، فضا، معنا، کارکرد و محتوا و... باشد.
علی نژاد در پایان گفت: طراحی صحنه تامین کننده فضای دراماتیک یا غیر دراماتیک از نگاه مخاطب است که گاه به لحاظ تکنیکی متفاوت طراحی می شود. به طور مثال در این اثر یعنی «چهارگاه» یکی از مواردی که برایم اهمیت داشت روایت فضایی حماسی و اتمسفری بود که موسیقی حماسه و عزای امام حسین(ع) را بازنمایی کرده و مخاطب بتواند فضایی از حرم امام حسین (ع) یا نمای داخلی شبیه به خیمه را توامان ببینید و مرزی میان صحنه و پشت صحنه و اطراف آن نباشد تا مخاطب فرضی بتواند به طور رها در میان آن پرسه زند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

بازبینی روند تولید مجموعه روایت فتح در مستند «تجربه ماندگار» سخنرانی آیت الله فاطمی نیا به مناسبت ایام فاطمیه در قاب شبکه قرآن و معارف تماشای رستگاری هنرمند پیشکسوت دوبله در شبکه مستند حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» از پوستر مستند «پروانه» رونمایی شد کارگردان «اقرار»: امیدم تاثیر بر تغییر زندگی کارتن‌خواب‌ها و معتادان است پخش زنده رقابت های جذاب NBA از شبکه ورزش جنگ پنهانی ایران و آمریکا در بیابان‌های سوریه! پایان داعش یا پایان سلطه آمریکا؟/ درایت شهید سلیمانی چگونه جنگ مهم ایران و آمریکا را به نفع کشور برگرداند؟ فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید دیوید انتبرو با «دنیای اسرارآمیز صدا» در شبکه چهار اتهام به صداوسیما برای تک‌صدایی/ عنادی: اگر اینجا تک‌صدایی است پس جام‌جم و شیوه چطور روی آنتن‌اند آنتن شبکه آموزش «هفت رنگ» می شود فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روزهای آغازین آذر ماه پاسخ به برخی شبهات مهدویت در «عطر عاشقی» بررسی نقش رسانه در تحقق حکم جهاد در برنامه «قرارگاه» محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد «دو کوهۀ ادبیات» در استان زنجان آنِ شعرها و غزل‌های پارسی با «آنگاه» به شبکه دو می آید «پسرم رسول» به شبکه امید می آید دیدار عوامل تولید مجموعه انیمیشن «کشتی گیران» با قهرمانان تیم ملی کشتی ایران نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید «تنها در استرالیا» به شبکه مستند رسید پیوند موسیقی و ادبیات در«دستان» شبکه آموزش «هیچ وقت دیر نیست» پاتوق نوجوانان در شبکه آموزش سیما فراخوان ثبت نام در فصل دوم «چالش مسابقه خانه» «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان مرکزی از امشب؛ فصل دوم «پانتولیگ» شروع می شود سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید پخش یک مجموعه داستانی خارجی از شبکه پیشران فراتر «مهیار عیار» در راه آنتن شبکه سه «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش بررسی دلایل تخریب جنگل‌های شمال ایران در مستند «جنگل خاموش» نگاهی به اقدامات جهادی پزشکان بسیجی در مناطق محروم در شبکه قرآن و معارف «یکی از ما» در قاب سه اسیوند: مستند «پا به توپ» روایت امید از ساق‌های نوجوانان فوتبالیست است چالش کوهنوردی با استیو بکشال «قالی پرنده» مرکز صبا در جشنواره میراث فرهنگی برنامه عروسکی «بابابام» روی آنتن شبکه پویا می‌رود/ آغاز پویش کتابخوانی «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می شود شبِ جنجالی «جام‌جم» با موضوع رسانه ملّی؛ تک‌صدایی، چند صدایی؟! سردار قنبری: برنامه «سرنخ» جرائم را کاهش می‌دهد سیر صعود والیبال ایران با «رویای بزرگ» ستاره‌ها/ از جنگ تا المپیک در شبکه‌ی مستند «به وقت شام» در شبکه نمایش گل پونه در «بچه ها بیایید تماشا» مستند «دنیای اسرارآمیز صدا با دیوید اتنبرو» را از شبکه چهار سیما ببینید روایتی کوتاه از ارتباط مستقیم و بی واسطه معاون سیما و مدیران ارشد تلویزیون با مخاطبین رسانه ملی بی واسطه...شفاف...مسئولانه از درخواست افزایش مجموعه‌های نمایشی باکیفیت تا ساخت برنامه‌های خانواده‌محور تبیین جایگاه کتاب در حوزه مقاومت در برنامه «قرارگاه» فصل دوم «پانتولیگ» روی آنتن شبکه سه

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها