مشاهده خبر

دو شنبه 21 خرداد 1403 - 14:42:45

پرواز سیمرغ تا قاف عرصه‌های مغفول تولیدی

همراه با مدیران «سیمرغ» عملکرد این مرکز را از ابتدای شکل‌گیری تاکنون مرور کردیم.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

یازدهم مهرماه 1401 زمانی که مرکز سیمرغ با حضور رئیس سازمان صداوسیما به‌شکل رسمی افتتاح شد، اغلب مدیران و برنامه‌سازان با این سؤال در ذهنشان روبه‌رو بودند که این مرکز قرار است چه گامی در مسیر تحول و چه باری از دوش برنامه‌سازان سیما بردارد، توجه به عرصه‌های مغفول نمایشی در چه سطوحی معنی پیدا می‌کند و جایگاه گروه‌های برنامه‌ساز شبکه‌های سیما در مواجهه با این مرکز چه تغییری می‌کند و پیدایش این مرکز و تولد آن برای تغییر رویکرد تولید و تعیین کارکردها و راهبردهای آن در مسیر تحول چگونه خواهد بود؟
مرکز سیمرغ را باید سرآغاز «تفکیک نظام‌های تولید و پخش» بدانیم؛ همان عبارتی که معاون سیما از آن استفاده کرد. درواقع بنابر سند تحول رسانه ملی، مرکز سیمرغ باید در کنار مراکز سیمافیلم و صبا قرار می‌گرفت و دو مرکز جدیدالتأسیس تولید آثار کوتاه و دفتر فیلمنامه (چشمه) نیز به این تفکیک کمک می‌‌‌کردند.
از دیگر مأموریت‌های مرکز سیمرغ، افزایش ظرفیت رسانه ملی در گونه‌های مغفول‌مانده است. قرار بود این مرکز با ساخت مجموعه‌های سیتکام، تله‌تئاتر، داکیو درام یا مستند داستانی و کارهای عروسکی، سرعت تولید آثار نمایشی را بالا ببرد و برنامه‌هایی متنوع و متکثر به وجود ‌آورد. همچنین به تولید رساندن طرح‌های مصوب در قرارگاه طراحی سازمان در بخش غیرنمایشی در سرفصل‌های مورد تأکید در سند تحول رسانه ملی، از دیگر مأموریت‌های این مرکز است که باید در ساختارهای مختلف برنامه‌های تلویزیونی، ترکیبی، مستند، رئالیتی و ... به نتیجه برسد.
از طرفی توجه جدی به کشف، هدایت و توانمندسازی نیروهای جدید و جوان در همه عناوین شغلی موردنیاز سازمان به‌شکل ساختارمند در مجموعه «خانه تولیدات جوان» این مرکز پیگیری می‌شود تا با ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروی انسانی متخصص و متعهد، آثار خلاق و متنوعی را در همه گونه‌های نمایشی و غیرنمایشی راهی آنتن شبکه‌های سیما کند.
هفته‌نامه صداوسیما پیش از این نیز در گزارش‌هایی، ابعاد و جوانبی از فعالیت مرکز را بررسی کرده بود؛ اما حالا با سپری شدن زمانی قابل‌توجه از شکل‌گیری «سیمرغ»، شاید وقت آن رسیده باشد که نگاهی جامع‌تر به بخش‌های مختلف این مرکز بینداریم تا به چشم‌اندازی مناسب از فعالیت‌های آن دست یابیم.

 

مدیر تولیدات غیر‌نمایشی مرکز سیمرغ
کمک‌‌حال شبکه‌های تلویزیونی هستیم

فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر تولیدات غیر‌نمایشی مرکز سیمرغ را پیش‌تر با مدیریتش در گروه اجتماعی شبکه یک و سه سیما می‌شناسیم. او که مدتی نیز مدیریت گروه معارف شبکه سه و مدتی نیز سرپرستی شبکه یک را برعهده داشته، روند تولید بسیاری از برنامه‌های ترکیبی موفق و شناخته‌شده را در شبکه سه سیما تسهیل بخشید که بسیاری از آن‌ها مورداستقبال مخاطبان قرار گرفت. با او درباره تولیدات غیرنمایشی سیمرغ صحبت کردیم.

در ابتدای گفت‌وگو از چرایی برپایی این بخش که زیرمجموعه معاونت سیماست، بگویید.
یکی از سیاست‌های مهم معاونت سیما در دوره تحول، تفکیک نظام تولید از نظام پخش بود و بنابر سند تحول رسانه ملی، مرکز سیمرغ در کنار مراکز سیمافیلم و صبا قرار گرفت تا باری از دوش شبکه‌ها بردارد و نظام تولید منسجم‌تر، باکیفیت‌تر و کم‌خطاتر شود. البته دو مرکز تولید آثار کوتاه و دفتر فیلمنامه به این تفکیک کمک کرد تا شبکه‌ها نظارتشان را بر پخش معطوف کنند و تولید را در یک زمان‌بندی مشخص به مراکز تولیدی بسپارند.
بخش تولیدات غیرنمایشی چه وظیفه‌ای را در این مرکز برعهده گرفته‌‌است؟
 همان‌طور که قرار است مرکز سیمرغ موتور محرکه برای سیما باشد، بخش تولیدات غیرنمایشی نیز باید کمک‌حال شبکه‌های تلویزیونی باشد. از سه قرارگاه طراحی، تولید و پخش جای ما در قرارگاه تولید تعیین شده‌ است و ما در کنار چهار مرکز صبا، سیمافیلم، رسانه بین‌الملل و مراکز استان‌ها، تولیدات غیرنمایشی اعم از مسابقات تلویزیونی، مستندها و برنامه‌های ترکیبی، گفت‌وگومحور و... را براساس ۱۲ محور موضوعی سند تحول طراحی و تولید می‌کنیم.
حالا که بیشتر از یک سال و نیم از افتتاح این مرکز گذشته و بخش‌های مختلف آن نیز شکل گرفته‌ است، ماحصل تلاشتان را چگونه ترسیم می‌کنید؟
مرکز سیمرغ اوایل مهر 1401 تأسیس و با جدیت کار تولید آن پیگیری شد و در اواخر سال گذشته برخی آثار تولیدی به پخش رسید و همچنان مرکز سیمرغ سهمی از پخش در برخی شبکه‌های سیما را بر عهده دارد که روز‌به‌روز در حال گسترش است. به‌هرحال وقتی مرکزی نوپا بخواهد در ساختاری متفاوت کاری نو انجام دهد، باید روند کارش را با دقت و اطمینان ترسیم کند.
چه ابهام‌‌ها و مشکلاتی در بدو کار داشتید؟
اولین ابهام این بود که آیا قرار است کار ما موازی کار شبکه‌‌ها باشد؟ آیا قرار است ما مقابل شبکه‌ها باشیم یا در کنار آن‌ها؟ این‌ها موضوعاتی بود که برای دو طرف ابهام داشت که با استقرار مرکز، به‌سرعت تکلیف مشخص شد که بخش عمده کار ما خروجی قرارگاه طراحی است که ایده‌های 12 کارگروه به مرکز ارجاع می‌شود و این بخش قرار است بازوی تولید در قرارگاه تولید به شمار بیاید.
تاکنون چه بخشی از این مأموریت را پیش برده‌اید؟
فعلاً تمرکز ما بر پنج شبکه یک، دو، سه‌، چهار و نسیم است و تلاش کرده‌ایم بخشی از تولیدات این شبکه‌‌ها را برعهده بگیریم. برنامه‌‌هایی نظیر «جام‌جم» که به نقد سازمان صداوسیما می‌پرداخت، ازاین‌جمله است که به‌نوعی سازمان در دوره تحول نقد را از خودش شروع کرد و در فصل اول دیدید که منتقدان بدون هیچ محدودیتی حرف‌ها و نقدهایشان را درباره موضوعات مختلف سازمان بیان کردند و به‌مرور مأموریت‌های ابلاغی در قالب برنامه‌های مختلف در مسیر تولید قرار گرفت که بخشی از آن در آنتن قابل مشاهده است و بخشی نیز در آینده به آنتن خواهد رسید.
آیا نگاه مناسبتی به برنامه‌ها هم داشته‌اید تا بخشی از آنتن مناسبت‌ها به شما سپرده شود؟
در اولین سال شکل‌گیری این مرکز‌، برای ایام دهه فجر، انتخابات، نوروز، ماه مبارک رمضان و... ابلاغ‌هایی به مرکز داده شد. مستندهای «پلاک 11»، «پس‌از دیروز» و برنامه‌های تلویزیونی «نطق آزاد»، «عروسک‌خونه»‌، «نامیرا» و «هم‌وطنز» نمونه‌هایی از سفارش‌های قرارگاه طراحی به مرکز بود.
تعاملتان با شبکه‌ها چگونه است؟
مهمترین کار ما تعامل با شبکه‌هاست. از ارائه طرح‌های مصوبشان به مرکز سیمرغ تا تبادل‌نظر درباره تولیدات مشترک یا پخش تولیدات مرکز، همه اقداماتی است که باید در آینده به‌‌شکل جدی دنبال کنیم. البته این امر در سال اول تأسیس مرکز کم‌رنگ بود؛ ولی در ادامه کار باید خودمان را به شبکه‌ها نزدیکتر کنیم.
چقدر از همکاری‌تان به نیروهای خارج از سازمان معطوف است؟
بیشترین تعامل‌ ما با نیروهای خبره جوان چه تهیه‌کنندگان سیما و چه افراد خارج از سازمان است. افرادی که دارای کارنامه درخشان و دغدغه‌مند در 12 محور سند تحولی سازمان صداوسیما هستند، در اولویت همکاری قرار می‌گیرند، چه سازمانی و چه غیرسازمانی.
به نظر می‌آید با ورود بودجه و شکل گرفتن اهداف این مرکز، سال خوبی را شروع کرده ‌باشید.
به نظر ما هم سال 1403 اوج کار مرکز خواهد بود. درست است که مرکز سیمرغ، مرکز نوپایی است و در ابتدا شاید با نقص‌هایی همراه باشد؛ اما در آینده شاهد تولید برنامه‌های خوب و جذابی خواهیم بود.
از تولیداتی که به آنتن رسیده‌ است، بگویید.
برخی از برنامه‌ها مثل مستندهای «ثریا» (کوبا و سوریه)، «نامیرا‌«، «نطق آزاد‌«، «نرسیده به انقلاب‌«، «عروسک‌خونه» و فصل اول «نقد جام‌جم» پخششان به اتمام رسیده و برخی از برنامه‌ها مانند «هم‌وطنز» (با اجرای کامران تفتی)‌، «امتداد» و «چالش مسابقه‌ خانه» با اجرای امیرمحمد زند در حال پخش و درنهایت، تعدادی از برنامه‌ها هم در انتظار جدول زمانی پخش هستند، مثل «مهمونی من و خدا»‌، مجموعه مستند «مدار 361 درجه‌«، «دور دنیا در 232 روز»، «دوکوهه ادبیات»‌، «ما رو میگه» و «لیلی من».
در حوزه کودک نیز تولیداتی داشته‌اید؟
فصل دوم مجموعه نمایشی «عروسک‌خونه» در شبکه کودک ماحصل تعامل خوب شبکه کودک و مرکز سیمرغ بود که در گروه تولیدات نمایشی در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز به تولید و پخش رسید که درنهایت، منجر به برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی شد.
برنامه‌های مشارکتی‌تان به چه شکل است؟
در زمینه مشارکت نیز روال کار مرکز مانند سایر شبکه‌هاست. البته ما در مرکز مشارکت را فقط در حوزه مالی خلاصه نمی‌کنیم. مشارکت نهادها و بخش‌های مختلف مرتبط در تولید محتوای برنامه‌ها را هم جزو کارهای مشارکتی محسوب می‌کنیم، مانند برنامه «۲۳۲ روز دور دنیا» با موضوع مأموریت ناوگروه ۸۶ که سه اقیانوس دنیا را درنوردیدند و با اجرای علیرام نورایی روی عرشه ناو مکران تولید شد یا تولید مجموعه «مدار 361 درجه» با همکاری معاونت اجتماعی فراجا که به‌زودی به آنتن می‌رسد.
در انتخاب مجریان برنامه چقدر روی حضور چهره‌های شناخته‌شده و بازیگران مطرح اصرار دارید؟
حضور چهره‌های شناخته‌شده (بازیگران مجموعه‌های نمایشی تلویزیون) و مجریان معروف و باسابقه و انتخاب آن‌ها ‌باید براساس موضوع و محتوا و ساختار اثر در نظر گرفته شود. البته حضور و بهره‌گرفتن از مجریان مجرب پیشکسوت و حرفه‌ای در شبکه‌های مختلف هم برایمان در اولویت است. می‌خواهیم فضایی فراهم کنیم تا از همه سرمایه‌های سازمان و هنرمندانی که در حوزه اجرا انگیزه و توانمندی لازم را دارند و در این زمینه تجربیات موفقی داشته‌اند، بهره ببریم.
از برنامه‌‌های دردست‌تولید این مرکز هم برایمان بگویید.
برنامه‌های زیادی در ساختارهای مختلف در حال تولید داریم؛ فصل دوم مستند‌مسابقه «نامیرا‌«، مستندهای «ثریا»‌، فصل ششم مستند «ایرانگرد» را در ۲۶ قسمت با رویکردی متفاوت در محتوا و شکل به تولید رسانده‌ایم. مسابقه استعدادیابی بازیگری با عنوان «هنرپیشه» نیز با هدف کشف استعدادهای تازه به‌تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی جزو برنامه‌های شاخص این مرکز وهم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید است.

 

مدیر خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ
جذب استعدادهای جوان با هدف توسعه تولیدات

سجاد بهمن‌آبادی، مدیر خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ است. وی را بیشتر با طراحی و تهیه‌کنندگی فیلم‌های کوتاه و نماهنگ می‌شناسیم. در کنار برنامه‌های «گوهرشاد» و «یک و بیست» وی نویسندگی و تهیه‌کنندگی برنامه «جاذبه» را نیز در کارنامه خود دارد. این بخش از مرکز سیمرغ با هدف شناسایی جوانان مستعد در عرصه هنر و رسانه از سراسر کشور ایجاد شده ‌است.

بهمن‌آبادی با اشاره به پیشینه خانه تولیدات جوان گفت: هسته اولیه خانه‌ تولیدات جوان در اواخر دهه 90 در مرکز بسیج صداوسیما شکل گرفت و پس‌از آن زیرنظر مدیر شبکه سه مدیریت می‌شد.

وی ادامه داد: با شکل‌گیری مرکز سیمرغ در دوره تحولی و تأکید سازمان بر ایجاد شبکه نیروی انسانی متخصص و توانمند و همکاری با نیروهای مستعد جوان، خانه تولیدات جوان صاحب ساختار شد و به سیمرغ آمد تا همان هدف را به شکل گسترده دنبال کند.

مدیر خانه تولیدات جوان مهم‌ترین رویکرد این خانه را در مرکز سیمرغ همراهی با سیاست‌های مرکز جهت شناخت و کشف نیروهای مستعد دانست و گفت: نگاه ما این است که در قالب کارگردانی آثار نمایشی و غیرنمایشی، فیلمنامه‌نویسی، سردبیری و تهیه‌کنندگی، مستندسازی، بازیگری و اجرا نیروهای جوان مستعد را جذب کنیم.

بهمن‌آبادی افزایش ظرفیت نیروی انسانی و کمک به ورود نیروهای مستعد برنامه‌سازی را از اهداف این خانه توصیف کرد و افزود: نگاه ما ظرفیت‌محور است و ضمن کشف ظرفیت‌های انسانی، تلاش می‌کنیم چشم‌انداز تولید در آینده را گسترش دهیم.

وی افزود: ازآنجاکه اصل برنامه در این مرکز، احیای گونه‌های مغفول است، یکی از وظایف این خانه، طراحی اندیشه‌ها و فکرها در حوزه‌های مختلف است.

مدیر خانه تولیدات جوان به چهار گروه تولید در این خانه اشاره کرد و گفت: چهار گروه نمایشی، غیرنمایشی، استان‌ها و باشگاه رشد این مأموریت را دنبال می‌کنند. در گروه نمایشی کار را از فیلم کوتاه شروع کردیم. پس‌از آن، اگر برنامه‌ساز مستعد باشد، تا تله‌فیلم و سریال هم پیش می‌رود. نقطه رهایی برنامه‌ساز در این ‌مرکز زمانی است که این مسیر را طی کند و حالا می‌تواند از شبکه‌های دیگر هم سفارش بگیرد.

به‌گفته بهمن‌آبادی تمام تولیدات ذیل 12 کارگروه برنامه‌سازی شکل می‌گیرند. وی درخصوص همکاری با نیروهای مستعد در مراکز استان‌ها نیز اظهار کرد: ما در اینجا شعاری داریم که «تهران، ایران نیست». ضمن اینکه نگاهمان معطوف به یک استان خاص هم نیست. در مأموریت استان‌ها ممکن است چند استان در یک اثر سهیم باشند. نگاه ما علاوه بر تمرکززدایی از پایتخت، توجه به نیروهای مستعد در حوزه تولید مانند صدابردار، تصویربردار، تدوینگر و... نیز هست.

مدیر خانه تولیدات جوان به نحوه کشف و آشنایی این خانه با نیروهای مستعد استان‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر شناختی که از ظرفیت تولید برخی از استان‌ها داریم، کوشیده‌ایم در یک سال گذشته این نیروها را از دل جشنواره‌های متعدد استانی، مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها پیدا کنیم. این اتفاق باعث شده خود نیروهای مستعد شهرستان‌ها سراغ ما بیایند و با ارسال نمونه اثر، فضای همکاری را آغاز کنند.

بهمن‌آبادی تصریح کرد: به‌منظور انسجام و برنامه‌ریزی دقیق در جذب نیروهای استانی تلاش کرده‌ایم نماینده‌ای را برای هر استان انتخاب کنیم تا علاقه‌مندان به او مراجعه کنند.
وی ادامه داد: تاکنون 18مستند کوتاه و پنج مستند بلند روی آنتن رفته ‌است. نماهنگ «جمع خوبان» را با همکاری مرکز هنری‌رسانه‌ای «نهضت» در سالگرد شهادت سیدروح‌الله عجمیان منتشر کردیم. مستند10قسمتی «راز ساواکی پیر» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی فائقه‌سادات میرصمدی نیز که در دهه فجر روی آنتن شبکه‌های یک و افق رفت، ازجمله این تولیدات بوده است.

مدیر خانه تولیدات جوان درخصوص راه‌اندازی «باشگاه رشد» نیز بیان کرد: به‌منظور تقویت جوانان در حوزه‌های محتوایی، باشگاه رشد را راه‌اندازی کردیم. با دعوت از کسانی که در حوزه محتوا حضور دارند یا کارگردانان، برنامه‌سازان و صاحبان اندیشه‌ای که در سپهر رسانه حرفی برای گفتن دارند، راهبردهای محتوایی را به جوانان معرفی می‌کنیم و فضا را برای تعامل اندیشه و همراهی با برنامه‌سازان هموار می‌کنیم.

بهمن‌آبادی افق 1403 را در این بخش از مرکز سیمرغ مبتنی بر نیروی متخصص دانست و گفت: تولید برای ما هدف نیست، بلکه ابزار است و هدف اصلی ما این است که با این ابزار نیرویی را رشد، پرورش و ارتقا دهیم که متعهد و متخصص باشد. اولویت ما تربیت کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده است. افق نگاه ما در اینجا بر این است که ما را با ظرفیت‌محور بودنمان بشناسند.

وی ادامه داد: نگاه ما در اینجا آموزشی نیست، بلکه پرورش و رشد استعدادهاست. تلاش می‌کنیم بستر تولید را برای ارائه گونه‌های مغفول مهیا کنیم و زمینه را برای رشد نیروی انسانی جوان متعهد و متخصص فراهم آوریم.

مدیر خانه تولیدات جوان با اشاره به تولیدات پیش رو اظهار کرد: برنامه ترکیبی «باهوش» با موضوع هوش مصنوعی، در 52 قسمت با اجرای حمید محمدی در مرحله تدوین است. برنامه «ایران جوان» مجموعه مستند 13قسمتی با مشارکت سازمان هلال احمر در حوزه پیشرفت‌های کشور است که با حضور نوجوانان روستایی موضوعات مستند را مرور کردیم. در این برنامه هم با نوجوانان مستعد آشنا و هم از نمادهای پیشرفت استان‌ها آگاه می‌شویم.
 

مدیر طرح و برنامه مرکز سیمرغ
بانک اطلاعاتی عوامل تولیدی و برنامه‌ساز در دست تکمیل

میثم مهربانی مقدم‌پور، مدیر طرح و برنامه مرکز سیمرغ است. وی که پیش از این در مرکز طرح، برنامه‌ و بودجه سازمان حضور داشته، اکنون با نگاهی به مأموریت مرکز سیمرغ نظارت بر حسن اجرای چارچوب‌های محتوایی و ساختاری تولیدات مرکز منطبق بر سند تحول رسانه ملی را بر عهده گرفته ‌است.

وی با اشاره به هدف و مأموریت هر شبکه گفت: تولید محتوا در این مرکز مبتنی بر مأموریت شبکه‌هاست و تلاش می‌کنیم بازوی تولیدی قدرتمندی در کنار شبکه‌ها باشیم.

مهربانی تحقیق در حوزه راهکار‌های نوین تولیدات هنری‌رسانه‌ای را گام اول در این بخش عنوان کرد و افزود: به‌منظور حرکت به‌روز، کارآمد و خلاق در تولید آثار، نگاهی تازه به تولید خواهیم داشت و از زوایای مختلف سلیقه و ذائقه مخاطب را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای ورود طرح سه مسیر را در نظر گرفته‌ایم: محتواهایی که در کارگروه¬های محتوایی سازمان تصویب می‌شوند و برای تولید در اختیار مرکز سیمرغ قرار داده می‌شوند؛ طرح‌هایی که از طرف برنامه‌سازان به ما ارائه می‌شوند که این برنامه‌سازان می‌توانند از درون گروه‌های سیمرغ و یا از برنامه‌سازان سازمان باشند و طرح‌هایی که مرکز سیمرغ به برنامه‌سازان سفارش می‌دهد.

مدیر طرح و برنامه مرکز سیمرغ با اشاره به مراحل تصویب طرح در این مرکز عنوان کرد: طرح‌های ارائه‌شده در شورای طرح و برنامه بررسی و برای تأیید محتوا به کارگروه‌ها ارسال می‌شوند و پس از اخذ مجوز ساخت، کلید تولیدشان زده می‌شود.

مهربانی مرکز سیمرغ را لبه تحولی تولید سازمان دانست و گفت: ما با هدف راهبری تولید، این مرکز را شکل دادیم و شناسایی خلأهای محتوایی و ساختاری در تولیدات رسانه ملی یکی از مأموریت‌های این مرکز است. بدیهی است برای رسیدن به نقطه‌ای که این مأموریت را عیان کند وقت لازم داریم، چراکه شکل گرفتن زیرساخت‌ها در سیمرغ و ثمردهی راهبردها مشمول زمان می‌شود.

وی با اشاره به مسیر سفارش دادن طرح‌ها تصریح کرد: برای دریافت طرح‌ها از درخواست پیشنهاد (RFP) استفاده و نیازهایمان را با جزئیات مطرح کردیم تا برنامه‌ساز بداند که طرحش را با چه شکل و شمایلی برای ما بفرستد. به‌این‌ترتیب، ما نیز تلاش خواهیم کرد که رنگ‌آمیزی تولیدات سازمان را مدیریت کنیم.

مدیر طرح و برنامه مرکز سیمرغ از تکمیل نظام ارزیابی جدید هم خبر داد و گفت: براین‌اساس، به شاخص‌ها نزدیک می‌شویم و سرمایه‌گذاری را به‌شکلی شروع می‌کنیم که اثرسنجی آثار را درک کند تا به خواسته تهیه‌کننده نزدیک شویم.

مهربانی با اشاره به نیاز این مرکز به آمار جامع و کامل عوامل تولید در سازمان، اظهار کرد: بانک اطلاعاتی عوامل تولیدی و برنامه‌ساز در دست‌ تهیه و تکمیل است. با داشتن این بانک اطلاعاتی دسترسی و انتخاب نیروهای تولیدی سازمان برای برنامه‌ساز آسان‌تر و به ما در انتخاب عوامل تولید و برنامه‌سازان کمک خواهد شد.

وی با اشاره به طرح صنوبر در صداوسیما گفت: یکی از مأموریت‌های مرکز سیمرغ، شناسایی استعدادهای جدید در بخش-های مختلف مربوط به تولید، پرداختن به گونه¬های جدید یا مغفول‌مانده در تولید و نیز طرح موضوعات جدید به‌گونه‌ای خلاق است. در بخش شناسایی نیروهای مستعد و علاقه‌مند به اجرا با نظارت طرح و برنامه مرکز، طرح صنوبر در حال اجراست.

اجرای طرح «صنوبر» برای شناسایی استعدادها

این مدیر مرکز سیمرغ اضافه کرد: این طرح در پی پایش علاقه‌مندان به اجرا و گویندگی است و گروه کارشناسی پس از فراخوان و طی مراحل ابتدایی استعدادسنجی، درحال ارزیابی این استعدادهاست که از بخش‌های مختلف سازمان و خارج از آن نظیر بسیج دانشجویی، مراکز استان‌ها، روابط عمومی ادارات، نمادها و مؤسسات فرهنگی خارج از سازمان، نمایندگی‌های سازمان تبلیغات و... هستند، تا استعدادهای برتر را انتخاب و به بدنه سازمان تزریق کنند.

 مدیر طرح و برنامه مرکز سیمرغ در خصوص شناسایی استعدادهای بازیگری نیز متذکر شد: مسابقه «هنرپیشه» که موضوع آن استعدادیابی در حوزه بازیگری است، با هدف کشف استعدادهای تازه به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی مجید توکلی ساخته می‌شود. مسابقه‌ای که شرکت‌کنندگان آن با عبور از بخش‌های مختلف و پشت‌سر گذاشتن مشکلات متنوع بازیگری، مهارت‌های خود را اثبات می‌کنند. البته سهم دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های نمایشی در این مسابقه محفوظ است و اولویت ما انتخاب افرادی است که در حوزه نمایش و صحنه فعالیت داشته‌اند.

مهربانی با اشاره به تولیدات ارزان در این مرکز گفت: یکی از راهبردهای ما اهمیت دادن به طرح‌هایی با بودجه کم است. لزوماً بودجه زیاد به کیفیت اثر اعتبار نمی‌بخشد، بلکه طرح‌های ارزان نیز امکان دیده‌ شدن و توفیق خواهند داشت که رویکردمان استفاده ازاین‌دست طرح‌هاست.

وی مهم‌ترین مشکل پیش‌رو در این مرکز را نبود نیروی متخصص کافی در بخش کارشناسی دانست و گفت: این مرکز برای جلب اعتماد مخاطبان و برنامه‌سازان مسیری طولانی‌ در پیش دارد که بی‌شک، با روی آنتن رفتن تولیدات سیمرغ، به مرور این اعتماد به وجود خواهد آمد.

 

 

مدیر تولیدات نمایشی مرکز سیمرغ
تولید چند مجموعه نمایشی را به فصل دوم رساندیم

احیای گونه‌های مغفول نمایشی به‌ویژه مجموعه‌های سیتکام و تله‌تئاتر، بخش مهمی از مأموریت مرکز سیمرغ است که ازسوی رئیس مرکز به محمدحجت احمدی زر، مدیر تولیدات نمایشی مرکز سیمرغ سپرده شده ‌است. نمایش‌های تلویزیونی یا همان تله‌تئاتر گونه‌ای است که همواره مورداستقبال مخاطبان تلویزیونی قرار داشته است. خاطرات خوش تله‌تئاترهایی ماندگار مانند «بازپرس وارد می‌شود»، «سوزنبانان»، «باجناق‌ها»، «فیزیکدان‌ها»، «پنچری»، «چراغ گاز» و «بازرس» علاقه‌مندان به اين هنر نمايشی را به دیدن تله‌تئاتر از شبکه‌های تلویزیونی امیدوار کرده است. این گونه خاص نمایشی که ترکیب تئاتر و تلویزیون است این روز‌ها با خبرهای خوب زیادی مبنی بر آغاز تولیدات تازه همراه است و مخاطبان در انتظار دیدن این گونه مغفول‌مانده در شبکه‌های مختلف تلویزیونی هستند. گفت‌وگوی ما را در این‌باره می‌خوانید.

تولیدات بخش نمایشی مرکز سیمرغ چه تفاوتی با تولیداتی که در سیمافیلم تصویب می‌شود، دارد؟
در بخش نمایشی مرکز سیمرغ، تمرکز بر تولید گونه‌های مغفول نمایشی مانند تله‌تئاتر، تله‌پلی، سیتکام، داکیودرام، ساختارها و گونه‌های نمایشی کمتر شناخته‌شده و کمتر تولیدشده در شبکه‌هاست. با این ملاحظات، تولیدات این بخش از تولیدات سیمافیلم قابل تفکیک خواهد بود. البته در برخی موارد ممکن است به‌لحاظ مأموریتی، تداخلی به نظر برسد؛ ولی با هماهنگی ستاد معاونت سیما این موضوع راهبری می‌شود.

مهم‌ترين موانع در هنگام شكل‌گيری اين واحد چه بود و آيا اين موانع و مشكلات اكنون برطرف شده يا راه حلي برايش داريد؟
راه‌اندازی هر مجموعه جدیدی با مشکلاتی مواجه است. فارغ از مشکلات ساختاری، نیاز به نیروی انسانی و تجهیزات در راه‌اندازی، امری طبیعی ا¬ست. در تولید اثر نمایشی مرحله نگارش متن به‌عنوان شروع و اولین گام تولید بسیار سخت و پیچیده است که آن هم در مجموعه‌ای نوپا در معاونت سیما (دفتر فیلمنامه رسانه ملی) در حال انجام است و شاید مهم‌ترین مسئله در تولید یک اثر نمایشی، آماده‌سازی متن باشد که این واحد هم در ابتدا با آن مواجه بود که با طی شدن فرآیندها و هماهنگی‌های مداوم با دفتر فیلمنامه به ثمر نشسته و فرآیند ارسال فیلمنامه به جریان افتاده و دستمان پر شده است.

تعامل اين واحد با ديگر شبكه‌های سيما چگونه است؟
با دستور معاون سیما تولیدات نمایشی، این مرکز برای پخش در بخش‌های نمایشی شبکه دو سیما متمرکز است. گرچه از لحاظ تولید برای سایر شبکه‌ها نیز محدودیتی وجود ندارد. هم‌اکنون طرح‌های نمایشی شبکه‌های دیگر در این مرکز درحال بررسی است. مرکز سیمرغ به‌عنوان یکی از ارکان قرارگاه تولید، تولیدات خود را از زمان طراحی و نگارش با دستور معاون سیما آغاز کرده و تصمیم برای زمان و شبکه محل پخش با معاونت خواهد بود. در مواردی نیز با تعیین شبکه از ابتدای تولید فرآیندهای تولید با هماهنگی مشترک مرکز سیمرغ و شبکه پیش می‌رود.

 افق سال ١٤٠٣ برای شما دسترسی به چه بخش‌ها يا مفاهيم توليدی است؟
پرچم تحول در سازمان صداوسیما دو رنگ دارد: «هویت» و «عدالت». لذا محتوای تولیدات نمایشی نیز متأثر از این گزاره خواهد بود و پرداختن تام‌وتمام به عناصر هویت ایرانی سرلوحه اقدامات ما در حوزه هویت‌محوری است؛ سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، فرهنگ و ادبیات و شعر، باور‌ها و اعتقادات عمیق و راسخ دینی، اقوام متنوع ایرانی، پاره‌فرهنگ‌ها و آداب و رسوم شیرین مناطق مختلف کشورمان، لهجه‌ها و سنت‌ها، پیروی از قرآن و ائمه‌(ع)، احساس تعلق امتی و اثرگذاری جهانی، انقلاب اسلامی و شهدا و هنر انقلاب و... عناصر هویتی ما هستند و از همین رهگذر، مصمم هستیم در تولیدات نمایشی متنوع به این عناصر توجه کنیم. همچنین بر خودمان فرض می‌دانیم که اگر به گوشه‌ای از خاک ایران توجه می‌کنیم، از گوشه دیگر غافل نشویم. توجه به قرآن و عترت و معارف اسلامی نیز جزئی مهم و اساسی از هویت ایرانیان است که به آن توجه خواهد شد.
تاكنون چه آثاری با مشاركت اين مركز توليد شده است؟
از مجموعه‌های پخش‌شده می‌توان به مجموعه طنز انتخاباتی «یک و دو» از شبکه نسیم، مجموعه طنز «چرخ گردون» از شبکه دو سیما، فصل دوم مجموعه درام دادگاهی «آقای قاضی» از شبکه دو سیما‌، تله‌تئاترهای «گوهر»، «آهسته با گل سرخ» و «سپیده‌دم» که از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند، اشاره کرد.

چه آثاری در دست توليد دارید؟
فصل دوم مجموعه نمایشی «حکایت‌های کمال» به‌کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی کلید زده شده و در حال تولید است. فصل دوم «چرخ گردون» که به‌تازگی کلید زده شده و مثل فصل اول برعهده جواد مزدآبادی است و به‌احتمال زیاد از نیمه دوم سال پخش این مجموعه از سیما آغاز می‌شود. در فصل دوم، فضای کار‌، فضای بیرونی است. فصل دوم امتداد همان قصه و روایت‌های فصل اول است و در فصل دوم گرایش فیلمنامه به‌سمت وقایع و اتفاقات روز است و سعی کرده‌ایم بیشتر به مشکلات و دغدغه‌های عموم مردم بپردازیم. به‌عنوان نمونه، موضوع اجاره‌خانه و تحولات اقتصادی و مسائلی که در روند روزمره زندگی مردم اثرگذار است در قالب طنز پردازش می‌شوند. همچنین مجموعه‌های «دوقلوها»، «طنزیمات» و مجموعه «از همه ما» (منتخب تئاترهای استانی) نیز در این بخش درحال تولید است.
 

 

برخی آثار پخش شده و یا روی آنتن سیمرغ

فصل دوم مجموعه درام دادگاهی «آقای قاضی»
برنامه «هموطنز»
مجموعه طنز انتخاباتی «یک و دو»
فصل اول مستند‌مسابقه «نامیرا‌«
فصل اول برنامه «جام‌جم»
تله‌تئاتر «گوهر»
تله‌تئاتر «آهسته با گل سرخ»
تله‌تئاتر «سپیده‌دم»
نماهنگ «جمع خوبان»
مستند10قسمتی «راز ساواکی پیر»
برنامه «نطق آزاد»
برنامه «نرسیده به انقلاب‌«
برنامه «عروسک‌خونه»
برنامه «امتداد»
برنامه «چالش مسابقه‌ خانه»

برخی آثار آتی و یا درحال تولید سیمرغ
مجموعه طنز «دوقلوها»
مجموعه طنز «طنزیمات»
 مجموعه «از همه ما» (منتخب تئاترهای استانی)
فصل دوم مجموعه نمایشی «حکایت‌های کمال»
فصل دوم سریال «چرخ گردون»
مسابقه استعدادیابی «هنرپیشه»
برنامه ترکیبی «باهوش» با موضوع هوش مصنوعی
 مجموعه‌مستند «ایران جوان» در حوزه پیشرفت‌های کشور
فصل دوم مستند‌مسابقه «نامیرا‌»
 مستندهای «ثریا»‌
فصل ششم مستند «ایرانگرد»
«مهمونی من و خدا»‌
مجموعه مستند «مدار 361 درجه‌»
«دور دنیا در 232 روز»
«دوکوهه ادبیات»
‌«ما رو میگه»
«لیلی من»

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی تلاش های «ادی» برای المپیک مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی حکایت های «مولان» در شبکه فراتر سیزدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی «زندگی درختان» در شبکه تهران شبکه نسیم «با ترانه» به دنیای موسیقی بازگشت حضور بانویی کارآفرین از استان آذربایجان غربی در برنامه «کار خونه» روایتی از زندگی برادران گرایی شبکه یک از «زندگی را زندگی باید کرد» می گوید پنجمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند «هفت شهر عشق» در قاب افق واکاوی مؤلفه‌های بصری و زیبایی‌شناختی برنامه‌های تلویزیونی گفت وگو محور دینی «لوتر: سقوط خورشید» در قاب شبکه نمایش «طنزیم» سراغ هواداری رفت/ حضور متفاوت سه چهره در یک برنامه ویژه برنامه «مثبت سلامت» به مناسبت روز عصای سفید تماشای «خرس های محافظ جنگل» در شبکه تهران نخستین مسابقه رباتیک سال 2020 حوت ایرانی؛ اژدری مرگبار برای دشمنان پاسخ معاون سیما به حواشی نظرسنجی ایسپا و جامعیت تلویزیون فصل یک سریال «عملیات سیاه» را از شبکه تماشا ببینید توضیح و عذرخواهی برنامه «سیمای خانواده» درباره یک خطای ناخواسته چهارمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند ۴۵ درصد از مخاطبان «طوبی» را دیدند/ بازدید ۴۰۰ میلیونی ۶۰ هزار محتوای تقطیع شده سریال در شبکه‌های اجتماعی قدردانی آیت‌الله اراکی، از برنامه تلویزیونی «مکث» شبکه یک توضیح معاون سیما در مورد نظرسنجی سریالیِ پُرحاشیه پخش اختصاصی فوتبال برتر در تلوبیون پیش از آنتن! بازدید معاون و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما از خبرگزاری فارس پخش زنده ویژه برنامه «به افق فلسطین» به مناسبت تشییع پیکر شهید نیلفروشان فصل جدید «خانه ملت» در راه آنتن ساخت فصل دوم «طوبی»، پرشمارترین درخواست بینندگان سینمایی «آسیاب» را از شبکه نمایش ببینید بررسی ایمنی و حوادث کار در «زمانه» امشب فصل جدید «ویدیو چک» در راه آنتن شبکه ورزش استقبال مخاطبين از «نوآ» چشمگير گزارش شده است تردید برای یک تماس

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها