مشاهده خبر

یک شنبه 14 مرداد 1403 - 8:18:50
مهدی میرچی، مدیر شهرک سینمایی تلویزیونی ایران

از ساخت لوکیشن‌های ماندگار تا مرمت و بازسازی فضاها

حالا دیگر عمر شهرک سینمایی غزالی از 40 سال گذشته و وارد دهه پنجم خود شده است. شهرکی که بنای آن را مرحوم علی حاتمی نهاد و در طی این سال‌ها میزبان آثار تلویزیونی بسیاری شد. شهرکی که با قدم زدن در خیابان‌هایش تهران قدیم در ذهن تداعی می‌شود و سریال‌هایی که از قاب تلویزیون پخش شدند و برای ما لحظات به یادماندنی را به جا گذاشتند. شهرک سینمایی که این روزها عنوان آن به شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران تغییر نام یافته و لوکیشن‌هایش نیز به فراخور تغییر کرده‌اند، شاهد ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌های نمایشی جدیدی است.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

به همین منظور با مهدی میرچی، مدیر شهرک سینمایی تلویزیونی ایران همراه شدیم تا درباره این تغییر و تحولات بیشتر بدانیم.

 آقای میرچی یکی از اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم تولید آثار و برنامه‌های تلویزیونی در این شهرک است. کمی درباره این تولیدات تلویزیون بگویید و اینکه چطور به این نتیجه رسیدید که می‌شود در شهرک امکانی هم برای تولیدات تلویزیونی غیرنمایشی در نظر گرفت؟

یکی از اتفاق‌های خوبی که در شهرک صورت گرفته، استفاده و به‌کارگیری سوله‌هایی است که پیش‌تر به‌عنوان انبارهای سازمان صداوسیما از آن‌ها بهره‌برداری می‌شد و هم‌اکنون برای تولید برنامه‌های تلویزیونی از آن‌ها استفاده می‌شود. درواقع نگاهی استودیویی به این سوله‌ها افکنده شد. ما الان کارهای «آقای قاضی»، «دیدی نو»، «گوی طلایی» و برخی از آثار برون‌مرزی همانند «طبیب و شفا»، «نوآ»، کارعروسکی «در همین حوالی» و اثر «طلابلا» کاری از مرکز سیمرغ را در این سوله‌ها در حال تولید داریم. به نوعی می‌توان گفت این سوله‌ها میعادگاهی برای استقبال از کارهای تلویزیونی به حساب می‌آید.

شهرک سینمایی تلویزیونی ایران در سال‌های گذشته همیشه میزبان سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های کوتاه و سینمایی بوده است، اما هم‌اکنون با تدبیری که در واحد تولیدی فنی توسط مهندس رضی اتخاذ شده به‌سوی برنامه‌های تلویزیون آمده که اتفاق خوبی است و سوله‌ها تبدیل به استودیوهای تلویزیونی شده‌اند که باری از روی دوش استودیوهای جام‌جم، الوند و گلستان سازمان صداوسیما برمی‌بردارند.

ساخت‌وساز لوکیشن سریال «سلمان فارسی» به کجا رسیده است؟

 هم‌اکنون سریال «سلمان فارسی» در حال تولید است و درگیر ساخت‌وساز لوکیشن‌های جدید هستند، مانند شهر سمرقند و مجموعه کاخ‌های تیسفون. خیابان ژاله در دوران پهلوی قرار است تبدیل به مجموعه کاخ‌های تیسفون شود و میدان ژاله و خیابان شهدا به موازات خیابان انقلاب اسلامی در شهرک انتقال می‌یابد که در حال حاضر کارهای نقشه‌برداری آن در حال اجراست.

آیا در ادامه ساخت «سلمان فارسی» لوکیشن‌های دیگری به شهرک افزوده خواهد شد؟

فعلا تصمیمی‌برای این امر اتخاذ نشده است و تنها همان مجموعه کاخ‌های تیسفون و شهر سمرقند را داریم. پیش از این نیز آتشکده ماربین و کاروانسرای مرمر در دوران ایران باستان ساخته شده و سازمان صداوسیما روی آن سرمایه‌گذاری کرده که ساختشان به اتمام رسیده‌ و مراحل بعدی در حال شکل‌گیری است.

آیا تولیدات دیگری هم هست که این روزها به‌واسطه آن‌ها در شهرک تغییرات رخ دهد؟

یکی دیگر از اتفاق‌هایی که در داخل شهرک افتاده لوکیشن‌هایی است که در دوره‌های متفاوت در امر تولید محتوا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. یکی از این دوره‌ها صفویه است. به‌طور مثال کاخی به نام «کاخ هارون الرشید» داشتیم که الآن با تغییر کاربری، تبدیل به یکی از کاخ‌های دوران صفوی شده که با همت و تلاش بهروز مفید، تهیه‌کننده سریال «مهیار عیار» صورت گرفته است. ازآنجاکه بخش اعظم از ویژگی‌های دهه 50 و 60 در شهر از بین رفته است و گروه‌ها برای تولید آثاری در این برهه زمانی با مشکلات بسیاری مواجه بودند، در امتداد میدان منیریه شهرک، محله‌ای با ویژگی‌های این دهه بنا شده است که هر کاری با محتوای مربوط به این دوران باشد، می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

علاوه‌بر این، برخی از لوکیشن‌ها را نیز بازسازی کرده‌ایم، به‌طور مثال حلبی‌آباد شهرک آماده بهره‌برداری است. متناسب با همان ادوار، میدان منیریه، میدان بهارستان و خیابان انقلاب اسلامی نیز تغییراتی داشته و آماده شده است. لوکیشن سریال «نردبانی بر آسمان» یکی دیگر از لوکیشن‌های تغییریافته است که حدود 70 درصد آن به دوران اسلامی اختصاص یافته و شرایطی برای آن ایجاد شده است که می‌توان کارهای اسلامی‌با بافت عربی را در آنجا ساخت. ما پیش از این در شهرک سینمایی، شهر کوفه را نداشتیم و این لوکیشن را تبدیل کردیم به کوفه، چراکه ویژگی‌هایی در ساخت‌وساز دارد که به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد.

کدام مجموعه‌های تولیدی کارشان تمام شده است و آیا سریالی جدید به مجموعه افزوده می‌شود؟

مجموعه «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی 90 درصد کار تولیدش در شهرک به اتمام رسیده است و فصل دوم سریال «حکایت‌های کمال» نیز به‌زودی کلید زده خواهد شد. باقی، کارهای کوتاه و سینمایی هستند. فصل دوم سریال «جنگل آسفالت» نیز که ویژه شبکه نمایش خانگی است به‌زودی شروع به کار می‌کند.

این تغییر و تحولات تا چه اندازه مورد نیاز شهرک بود تا سیستم قدیمی‌به یک جریان بهینه و کاربردی تبدیل شود؟

برای شهرک سینمایی غزالی در دوران گذشته و  شهرک سینمایی ایران امروز، بودجه‌ای در نظر گرفته نشده بود که خود به شکل مستقل این کارها را انجام دهد، ولی در دو سه سال اخیر بنا را بر این گذاشتیم تا هر لوکیشنی که در داخل شهرک ساخته شود از هر اثری، چه آن‌هایی که از سوی ارشاد به ما معرفی شوند، چه آن‌هایی که از سوی ساترا معرفی شوند و چه آثار سازمان که خودش متولی امر است، باید ماندگار ساخته شود.

در گذشته لوکیشن‌های ماندگار نداشتیم و خیلی به آن‌ها پرداخت نمی‌شد و دکوراتیو بودند، در حالی‌که امروز دیگر لوکیشن دکوراتیو در شهرک نداریم. تمام آثار و کار‌ها با کارگروهی که برای این امر تصمیم‌گیری می‌کند همراه می‌شوند و متناسب با نیازهای محتوایی سازمان و کل کشور دست به ساخت لوکیشن‌های ماندگار می‌زنند.

 از سوی دیگر شهرک نیازمند تعمیر و مرمت بود. در حال حاضر 70 درصد شهرک بازسازی شده و لوکیشن‌های جدید در آن ساخته شده است. به طور مثال در سریال «طوبی» به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، دو لوکیشن جدید به شهرک اضافه شده است. لوکیشن‌های این سریال نیز قابلیت بهره‌برداری برای تمام سریال‌ها و آثار سینمایی را خواهد داشت. یک لوکیشن داریم که عمارتی عربی است و یکی هم خانه عماد است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین فضای پیرامونی و بیرونی سوله‌ها نیز به عنوان لوکیشن‌های عبوری سریال‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

چه میزان بودجه صرف امر مرمت و بازسازی لوکیشن‌های شهرک شده است؟

برای مرمت و توسعه این بودجه، در مرکز تولید و فنی سیما برنامه‌ریزی می‌شود، اما شهرک به عنوان متولی امر در حال حاضر به شکل تنخواهی مدیریت می‌شود. بودجه اصلی را رئیس مرکز تعیین می‌کند؛ البته با نگاه کارشناسانه ما گزارش خودمان را  به مدیر مرکز اعلام می‌کنیم و او تشخیص‌دهنده و  تصمیم‌گیرنده نهایی این امر است. ناگفته نماند که محدودیت بودجه از سوی سازمان نداریم.

آیا با توجه به ساخت‌وسازهای جدید، ردیف بودجه‌ای برای نگهداری از این آثار در نظر گرفته شده است؟

با تصمیم‌گیری‌های جدید، واحد نگهداری و تعمیر لوکیشن‌های شهرک راه‌‌اندازی شده است که ردیف بودجه‌ای مختص به این امر برایش تعیین شده است. شهرک باید یک ردیف بودجه مختص به خود داشته باشد تا بتوان برای حفظ و نگهداری آن اقدامات لازم را انجام داد.

در گذشته شهرک سینمایی غزالی، یکی از مراکز تفریحی مخاطبان و گردشگران بود. الان بحث گردشگری شهرک با توجه به این ساخت و سازها به کجا رسیده است؟

به دلیل اینکه شهرک کارگاهی شده است و فیلم‌ها در حال ساخت و ساز و تولیدند، شرایط به‌گونه‌ای است که گردشگر نمی‌تواند از تمام اماکن و لوکیشن‌های شهرک بازدید کند. درنتیجه تنها پنجشنبه و جمعه به بازدید عموم اختصاص یافته است و از شنبه تا چهارشنبه نیز سازمان‌ها و نهادهایی که از قبل طی مکاتباتی که با سازمان دارند، می‌توانند از شهرک بازدید کنند.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

«سلمان فارسی» در زمان مشخص‌شده به آنتن می‌رسد/ پیش‌نمایش سریال «حضرت موسی (ع)» در جشنواره فجر سینمایی «دست انتقام» را از شبکه نمایش ببینید زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ تماشای «طبیعت پنهان آفریقا» در شبکه تهران حداد عادل: شبکه یک، پرچمدار پاسداری از زبان فارسی است ویژه برنامه «رویش» به مناسبت روزجهانی زن روستایی و عشایری شب سینما و «هوش مصنوعی» با حضور پویا عاقلی زاده مستند «طعم کولا» به زودی روانه آنتن می شود. «آخرین توقف در یوما» در شبکه چهار آشنایی با تنوع زیستی جنوبی‌ترین نقطه کرمان بررسی «نسل نو در سینمای ایران» و «نسل نو و انجمن سینمای جوانان»/ «استاد» نقد می‌شود «امتداد» به سراغ «جنگ ستارگان و فلسفه» رفت پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی تلاش های «ادی» برای المپیک مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی حکایت های «مولان» در شبکه فراتر سیزدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی «زندگی درختان» در شبکه تهران شبکه نسیم «با ترانه» به دنیای موسیقی بازگشت حضور بانویی کارآفرین از استان آذربایجان غربی در برنامه «کار خونه» روایتی از زندگی برادران گرایی شبکه یک از «زندگی را زندگی باید کرد» می گوید پنجمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند «هفت شهر عشق» در قاب افق واکاوی مؤلفه‌های بصری و زیبایی‌شناختی برنامه‌های تلویزیونی گفت وگو محور دینی «لوتر: سقوط خورشید» در قاب شبکه نمایش «طنزیم» سراغ هواداری رفت/ حضور متفاوت سه چهره در یک برنامه ویژه برنامه «مثبت سلامت» به مناسبت روز عصای سفید تماشای «خرس های محافظ جنگل» در شبکه تهران نخستین مسابقه رباتیک سال 2020 حوت ایرانی؛ اژدری مرگبار برای دشمنان پاسخ معاون سیما به حواشی نظرسنجی ایسپا و جامعیت تلویزیون فصل یک سریال «عملیات سیاه» را از شبکه تماشا ببینید توضیح و عذرخواهی برنامه «سیمای خانواده» درباره یک خطای ناخواسته چهارمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها