مشاهده خبر

دو شنبه 9 مهر 1403 - 9:22:13

فصل جدید «سلام به آینده» در راه است

عوامل مستند «سلام به آینده» درباره این مجموعه که به نخبگان کودک و نوجوان و مهارت‌ها و استعدادهای آنها می پردازد، سخن گفتند.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

مجموعه «سلام به آینده» به صورت هفتگی از شبکه افق روی آنتن می‌رود و در ۲۶ قسمت ساخته شده است. این مجموعه سراغ نوجوانانی رفته است که هر یک توانسته اند از حرفه، هنر، دانش و استعدادی که دارند به دستاوردی برسند و به نوعی بازنمایی از توانایی‌های نوجوانان نخبه کشورمان را به تصویر کشیده است.

 

*علی رغم آنچه که گفتید این مجموعه جریان سازی کرده است اما خود من به عنوان خبرنگار جز خبرهای روابط عمومی کمتر در جریان این مستند بودم. وقتی از جریان سازی حرف می زنیم یعنی مخاطب اطراف ما هم کاری را دیده باشد یا در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسمی بازخوردی از اثر ببینیم.

جلال کوه دره‌ای: این اثر برای کسی که مخاطب این مجموعه است جریان ساز بوده است و برای سوژه‌ها بعضاً اتفاقات خیلی خوبی رقم خورده است، البته مبحث جریان‌سازی یک موضوع خیلی سنگین و با برنامه است که نقش اصلی آن را رسانه‌های خبری ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه «سلام به آینده» صرفاً یک مستند است و نه یک تاک‌شو یا مسابقه، شاید به همین دلیل از سمت رسانه‌های خبری خیلی به آن پرداخته نشد.

 

*چقدر این مجموعه مخاطب داشته است؟

کوه دره‌ای: این مجموعه در سال ۹۹ کلید خورد و فصل اول آن سال ۱۴۰۰ پخش شد که به یکی از آثار محوری شبکه افق تبدیل شد. خود ما فکر نمی‌کردیم اینقدر جذاب و محوری باشد اما نکته‌ای بود که مدیر شبکه و مدیران گروه‌های مختلف به آن اشاره می‌کردند. در ۱۲ سالی که در شبکه هستم کم پیش می‌آید که در جلسه‌ای روی اثری اجماع نظر باشد و درباره این کار چنین اجماعی وجود داشت. همه معتقد بودند که باید حمایت شود و ما هم آن را یکی از مجموعه‌های مادر شبکه می‌دانستیم. یعنی اگر طرحی با مضمون و محور کودک و نوجوان به شبکه رسید به دل این کار بفرستیم.

زمانی که ما استعدادهای مختلف این نوجوانان دختر و پسر را می‌دیدیم شگفت زده می‌شدیم؛ استعدادهایی که واقعاً آینده ساز است و هر یک می‌توانند از شگفتی‌های آینده باشند. اگر این مجموعه در شبکه‌های با قدمت بیشتر پخش می‌شد خیلی مخاطب بیشتری پیدا می‌کرد. ما در نظر داریم وقتی پخش در شبکه افق تمام شد در شبکه‌های دیگر هم کار را به پخش برسانیم. زمانی که پخش مجموعه شروع شد موجی از پیامک‌ها را داشتیم و درخواستی هم از شبکه‌های مختلف برای پخش وجود داشت. سیاست این است که این کار فعلاً در شبکه افق کاملاً به پخش برسد و بعد در شبکه‌های دیگر روی آنتن برود. البته در شبکه امید و شبکه تهران فصل اول این کار به پخش رسیده است.

 

*مدل این برنامه خیلی شبیه رئالیتی شوی «خانه ما» است و حتی به نظر می‌رسد آنها بیشتر تلاش کردند برنامه سرگرم کننده باشد و از جذابیت‌های بصری برخوردار باشد.

قاسمی: فصل دوم این مجموعه نسبت به فصل اول کاملاً ارتقا پیدا کرد و سطح کیفی آن رشد کرد. تیم تولید همانطور که گفته شد یک تیم با تجربه نبودند و اولین کار مجموعه‌ای آنها بود، ما همین که به این کار از طرف شبکه افق و مخاطبان محترم شبکه بها داده شد قدردان هستیم..

 

*با توجه به اینکه خودتان هم می‌دانستید تجربه گروه تولیدتان کم است، چرا سراغ کارگردان یا مشاور حرفه‌ای و با تجربه نرفتید؟

قاسمی: اتفاقاً مشاوره‌های زیادی با همکاران پیشکسوتم، برادرانم مهدی زمانپورکیاسری، محسن اسلام‌زاده، عبدالحسین بدرلو و … داشتم، و نگاهی که به آن رسیدیم این بود که بالاخره به تیمی که در بستر خود شبکه افق و در دامان استاد طالب‌زاده حرفه‌ای شده، باید میدان داد و در آن زمان با حمایت سیدسلیم غفوری مدیر وقت شبکه افق، فصل اول را شروع کردیم و در فصل دوم هم جناب دکتر یزدانی مدیر جدید شبکه افق که از نتایج فصل یک راضی بودند، نظرشان موافق به شروع فصل جدید این مستند بود و همراهی‌ها و همفکری‌های برادر عزیزم اباذر صالحیان (رئیس گروه مستند شبکه افق) و همچنین جمع دوستان ما در گروه مستند شبکه افق هم به ما کمک زیادی کردند. اگر فصل دوم مجموعه مستند «سلام به آینده» را ببینید، متوجه می‌شوید که کاملاً کار باکیفیت‌تر شده و در یک سطح بالاتری قرار گرفته است و فکر می‌کنید تیم تولید کلاً عوض شده است در حالی که این چنین نیست. فصل دوم در کارگردانی، تصویربرداری، تدوین و … به سطح بالاتری دست یافته است.

دوم اینکه درست است که این مجموعه مثل «خانه ما» در خانواده می‌گذرد اما از لحاظ ساختاری این مقایسه اشتباه است. هدف آن برنامه این است که سرگرمی ایجاد کند. برنامه ما یک رویکرد ترویجی و تا اندکی آموزشی دارد به طور مثال اگر فرزند نوجوان خانواده یک پهپاد تولید کرده است حتی مراحل تولید آن را نشان می‌دهیم. اینکه چطور از صفر شروع کرده و به آن رسیده است و این تا حدی فضا را خشک و رسمی می‌کند. یکی از انتقاداتی که در جلسه ارزیابی در شبکه به این کار مطرح شد از میان ۱۵ نفر حدود ۳ نفر به این فضای خشک اشاره کردند. پاسخ من این بود که رویکرد این برنامه اصلاً سرگرمی نیست و خود ما برای اینکه فضا کمی سرگرم کننده و شاد شود خانواده‌ها را شرکت دادیم. مثلاً به یک خانواده گفتیم تفریح فرزند شما در زمان خستگی چیست و توضیح داد که وسط خانه میز پینگ پنگ باز می‌کنند و بازی می‌کنند و ما خواستیم همین کار را انجام دهند. ما سعی کردیم به اصل مستند بودن کار وفادار باشیم و از اعضای خانواده بازی نگرفتیم.

یک نکته دیگر این است که دهه نودی ها دیگر مدل من دهه شصتی نیستند که کل تفریح ما رفتن به کوچه و خیابان و بازی با اشیا بود. دایره فکری دهه نودی ها ابتدا این است که بی کار شوند و در موبایل بچرخند. حتی افرادی که مهارتی در مشاغل سنتی دارند باز هم یکی از تفریحاتشان موبایل است چون نسل فناوری اطلاعات هستند، مثلاً یکی از سوژه‌ها انواع منسوجات یزدی را با دست می‌بافت و حین تحقیق متوجه شدیم او گیمر هم است و ما این گیمر بودن را هم به مستند آوردیم.

 

*چطور سوژه‌هایتان را پیدا کردید؟

جوادی: ما تک تک شهرهای کشور را حضوری رفتیم و تحقیق کردیم. بودجه‌ای برای این کار هم در نظر گرفته نشده بود. با بودجه شخصی خودمان با یک ماشین شهر به شهر می‌رفتیم.

قاسمی: ما در ۲ هفته به ۱۲ استان سفر کردیم. گفتنش در حرف ساده است. در گرمای تابستان هم سفر انجام شد.

 

*خاص ترین سوژه شما در این چند وقت چه کسی بوده است؟

قاسمی: ما اکثر سوژه‌هامان گوهر کمیاب هستند که مواردی را دقایقی پیش نام بردم که اولین نوجوان‌های کشور در آن حوزه بوده‌اند و خلاقانه ابتکارات یا اختراعاتی را دارند، اما در این بین یک نوجوان ۱۲ ساله اهل تهران که تری‌دی‌مکس کار می‌کند و برج و معماری داخلی طراحی می‌کند هم بسیار قابل توجه است.

 

*این پروژه ادامه دار خواهد بود؟

کوه دره‌ای: شبکه دوست دارد این کار ادامه پیدا کند. ارتباطات و سوژه‌ها هم گسترده‌تر شود. نقطه ضعف همان است که عوامل گفتند یعنی اینکه بانک اطلاعاتی نداریم و شناسایی این افراد سخت است اما امیدواریم پروژه ادامه یابد و ما فصل سوم را هم داشته باشیم. در نهایت هم به نظرم حمایت خانواده خیلی مهم است. خانواده است که بچه‌ها را هدایت می‌کند و این نگاه در مستند خیلی پررنگ است.

قاسمی: اینکه می‌گوییم سوژه سخت پیدا می‌شود به معنای نبودش نیست بلکه امکان دسترسی به آنها سخت است و سامان یافته نیست. یعنی من که وظیفه ام ایجاد بانک اطلاعاتی برای ارگان‌ها نیست به دل ارگان‌ها می‌روم و به سختی از آنها اطلاعات را دریافت می‌کنم اما لازم است خودشان برای گروه سنی کودک و نوجوان بانک اطلاعاتی ایجاد کنند. امام علی (ع) حدیثی دارند که ما هم در ابتدای هر قسمت مستند «سلام به آینده» قرار داده‌ایم، ایشان می‌فرمایند «کسی که در کودکی نیاموزد در بزرگسالی پیش نمی‌افتد.» و احادیث و مضامین دینی هم به اهمیت این رشد اشاره کرده اند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

ببر و بدوز تلویزیونی «نوآ» در شبکه نسیم یک «داستان آمریکایی» در شبکه نمایش مهاجرت معکوس از نمای نزدیک روایتی از «وعده» صادق در شبکه مستند روایتی از مقاومت مردم یک روستا در قاب مستند بررسی اندیشه‌های فلسفی مشرق زمین در «امتداد» «سینمای ترور» در «هفت» بررسی می‌شود/ «شه‌سوار» روی میز نقد شبکه های تلویزیونی راوی بزرگداشت «شهید مقاومت» «قله های برفی» در «کافه مستند» شبکه افق مجموعه کوتاه و مستند «قاف» از شبکه پیشران فراتر «خانه»؛ خاطرات یک خانواده بیروتی «پرچمدار» به شبکه مستند می‌آید گفتگو با بازماندگان جنگ سی و سه روزه ویژه برنامه «وعده صادق» روی آنتن شبکه نسیم روایت «هانیبال» رژیم صهیونیستی در شبکه مستند آئین رونمایی از مستند «آلبوم خانوادگی من» تعامل سازمان نظام پرستاری با رسانه ملی در راستای بهبود وضعیت پرستاران شبکه مستند از «داستان سفارت» می گوید همراه با فیلم های سینمایی این هفته؛ از ژانر پلیسی تا استکبارستیزی مستند «اسرائیلیسم» در «کافه مستند» کمیک موشن «زیتون سرخ» آماده نمایش شد/ روایت بی‌پرده از دروغ‌های خانمان‌سوز اسرائیل یک فیلم سینمایی علمی تخیلی، امشب در قاب فراتر «تانک‌خورها» از نیمه مهرماه روی آنتن شبکه سه سفر «در طبیعت» با شبکه مستند «نبرد خلیج فارس ۲» در قاب امید «وعده امید» تا ساعاتی دیگر منتشر می شود نسیم و ناگفته های خبرنگاران قدیمی ایران در لبنان نقض حقوق بشر و تلاش برای تأسیس رژیم صهیونسیتی «روز 12 دسامبر» در تقویم شبکه چهار محک زنی اطلاعات عمومی دانش آموزان در «حروف دانش» «در آن شب» در شبکه مستند «وفا» امروز در قاب شبکه سه «قهرمانان مقاومت» روی آنتن شبکه تهران «قصه های قدس» از شبکه دو روایت می‌شود «فرزندان شایلاک» در شبکه سه مجموعه نمایشی «مهمان‌کشی» کلید خورد سینمایی «جنگ داخلی» را از شبکه یک سیما ببینید دیدار استقلال با السد قطر در شبکه ورزش پخش ویژه برنامه «زمانه» با موضوع ترور و شهادت دبیر کل حزب الله لبنان «چشم های آبی زهرا» در قاب شبکه نمایش «مرزهای مقاومت» به «کافه مستند» رسید جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای 75» ویژه برنامه های شبکه آموزش به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله روایتی از «وعده» صادق در شبکه مستند پخش سریال «رستاخیز تفنگ ها» از شبکه تماشا «مثبت آموزش» تحولات خاورمیانه در روز همبستگی با کودکان فلسطین را بررسی می کند فیلم کوتاه «کمربند های سیاه» را از شبکه امید ببینید فصل جدید «سلام به آینده» در راه است «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا ویژه برنامه «آرمان» در سوگ شهادت سیدحسن نصرالله

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها