مشاهده خبر

یک شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 10:24:46
با تهیه‌کننده یک پویانمایی موفق 18‌ساله

شیرین مثل «شکرستان»

«شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب ‌و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که می‌توان گفت حالا 18 ساله شده است.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکل‌گیری «شکرستان» این گونه توضیح داد: 18 سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدف‌گذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته‌ باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروه‌های سنی مختلف واقع شود.

وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامه‌ای به این شکل در کشور نداشتیم و می‌خواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. می‌خواستیم این پویانمایی همچون آینه‌ای، بازتاب‌دهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب می‌بیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.

تهیه‌کننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترین‌های ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاش‌های صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.

 

هم‌نوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان

صفوی گفت: اگر دقت کنید مهم‌ترین مسئله‌ای که در «شکرستان» به چشم می‌خورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را می‌بیند، به‌خصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا می‌شود و با شخصیت‌های داستان و هنرمندان پشت‌صحنه همذات‌پنداری می‌کند. به‌عنوان‌مثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هم‌مسیر می‌شود و در کنار داستان شخصیت‌های فرهنگی را نیز می‌شناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمی‌ماند.

وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبه‌رو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را می‌بیند، می‌داند که مابازای آن در معماری ایران چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را می‌بینیم یا در طراحی لباس‌ها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.

صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکت‌های خیمه‌شب‌بازی الهام گرفته‌ایم و از همه مهم‌تر ساختار تعزیه‌ای و معین‌البکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر می‌شود و مخاطب را شکار می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیت‌ها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیت‌ها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیت‌هایی که در این پویانمایی می‌بینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و غیره همه در محله‌های قدیمی‌شهرستان‌ها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد می‌کند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم می‌ریزد. صفوی افزود: همه شخصیت‌های «شکرستان» را در زندگی روزمره به‌خصوص نسل قبل می‌بینیم و می‌شناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کرده‌ایم.

این تهیه‌کننده در خصوص مانایی شخصیت‌ها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد می‌مانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شده‌اند و مابازای آنان را دیده‌ایم و می‌شناسیم.

 

 زنده‌نمایی در «شکرستان»

صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زنده‌نمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روش‌ها و دستگاه‌ها نیست، بلکه زنده‌نمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشه‌ای بیرون می‌آید. در این‌صورت مخاطب فکر نمی‌کند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی می‌کند و وقتی شخصیت از صفحه شیشه‌ای و پرده سینما بیرون می‌آید، اثر محبوبی می‌شود.

«شکرستان» هم‌اکنون همچون جوانی 18‌ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت 18 ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشه‌های طرح در سنت‌های روایی، قصه‌گویی، نمایشی و سنت‌های هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار می‌ماند. وقتی فکر را خودی و درونی‌سازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هم‌اکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.

 وی افزود: همان‌طور که می‌دانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنی‌ها آن را طوری خودی‌سازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.

 

محبوبیت‌ این اهالی شیرین

وی با بیان اینکه 40 قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضرب‌المثل‌ها، متل‌ها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیت‌های آن به شمار می‌رود، گفت: اما از قسمت 40 به بعد به جای توجه به ضرب‌المثل‌ها، در ابتدا داستان روی قصه‌های قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضرب‌المثل‌ها  استفاده کردیم.

 

پرهیز از تکرارزدگی

تهیه‌کننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامه‌ای 18 سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیت‌ها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر می‌شود. صفوی ادامه داد: در فصل‌های جدید به‌سراغ موضوعات جدیدی مثل محیط‌زیست، فناوری‌های جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفته‌ایم.

صفوی تصریح‌ کرد: از قسمت‌ 200 به بعد موضوعات کاملاً جدیدی چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دوره‌ای از «شکرستان» سعی کردیم ایده‌های خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداخت‌ها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصل‌ها را می‌توان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. به‌عنوان‌مثال در فصلی که دوگانه‌ای بین ننه‌قمر و اسکندر شکل می‌گیرد از فصل‌های جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خنده‌داری را رقم می‌زند. معمولاً انتخاب برخی شخصیت‌ها باعث محبوبیت بعضی از قسمت‌ها می‌شود.

صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامه‌سازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلم‌نامه‌نویس برسد، افراد صاحب‌نظری چون قصه‌نویس، روان‌شناس، جامعه‌شناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرح‌شده را به به نقد می‌کشند و مسیر داستان‌سرایی را مشخص می‌کنند.

 

پویانمایی در دوران تحول

تهیه‌کننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحله‌به‌مرحله و خوب پیش می‌رود، اما مهم‌ترین بحثی که به نظرم می‌رسد، به‌غیراز توجه به محتوا باید به شکل‌های جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکل‌های جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکل‌های جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس می‌شود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.

صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکل‌های نوین این امکان را به منِ برنامه‌ساز می‌دهد که روایت‌های فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

«از دانشگاه تا دانشگاه» با شبکه افق «فجایع مهندسی» به روایت تصویر مستند «ببر» را از شبکه مستند سیما ببینید جذاب ترین دیدار هفته سری آ ایتالیا در قاب شبکه ورزش بررسی چالش های تأمین بودجه آموزش و پرورش در «پرسشگر» «عصر خانواده» میزبان خانواده های ایرانی گشت و گذاری در «باغ کاغذی» با «نَقل و نُقل» نیمه نهایی رقابت های تنیس دیویس کاپ در شبکه ورزش «پیرایشگر شهر لیتل راک» به شبکه مستند می رود بررسی دلایل مهاجرت کادر سلامت در شبکه سلامت «مهیار عیار» از شنبه ۳ آذر روی آنتن شبکه سه زمانپور کیاسری: حال خوب «فرشته‌ها» مدیون پدر و مادر است/ دنبال داستان‌های لطیف و ساده اما عمیق هستم گیتی خامنه با «سایه سار» می‌آید انیمیشن «بیگی و دوستان» روی آنتن شبکه پویا/ داستان اسب آبی و دوستانش در جزیره‌ای دوردست گفت‌گوی «نردبان» شبکه مستند با رضا برجی/ مستندسازی بحران به روایت رضا برجی، امروز در تلویزیون بررسی «سینمای کمدی» و «نقدِ نقد» در «هفت» «امتداد» به قسمت پایانی رسید/ بررسی وجوه فلسفی آثار کریستوفر نولان «لبه تیغ» در شبکه دو قدردانی داوود میرباقری برای همدردی صمیمانه پخش مستند «مجازات» در شبکه افق روایتی متفاوت از مهمترین پروژه موشکی ایران بازبینی روند تولید مجموعه روایت فتح در مستند «تجربه ماندگار» سخنرانی آیت الله فاطمی نیا به مناسبت ایام فاطمیه در قاب شبکه قرآن و معارف تماشای رستگاری هنرمند پیشکسوت دوبله در شبکه مستند حضور بانویی کارآفرین در برنامه «کار خونه» از پوستر مستند «پروانه» رونمایی شد کارگردان «اقرار»: امیدم تاثیر بر تغییر زندگی کارتن‌خواب‌ها و معتادان است پخش زنده رقابت های جذاب NBA از شبکه ورزش جنگ پنهانی ایران و آمریکا در بیابان‌های سوریه! پایان داعش یا پایان سلطه آمریکا؟/ درایت شهید سلیمانی چگونه جنگ مهم ایران و آمریکا را به نفع کشور برگرداند؟ فصل جدید «عصر خانواده» شبکه دو فرا رسید دیوید انتبرو با «دنیای اسرارآمیز صدا» در شبکه چهار اتهام به صداوسیما برای تک‌صدایی/ عنادی: اگر اینجا تک‌صدایی است پس جام‌جم و شیوه چطور روی آنتن‌اند آنتن شبکه آموزش «هفت رنگ» می شود فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روزهای آغازین آذر ماه پاسخ به برخی شبهات مهدویت در «عطر عاشقی» بررسی نقش رسانه در تحقق حکم جهاد در برنامه «قرارگاه» محمد شهبازی سلطانی سرپرست تامین و پخش شبکه تماشا شد «دو کوهۀ ادبیات» در استان زنجان آنِ شعرها و غزل‌های پارسی با «آنگاه» به شبکه دو می آید «پسرم رسول» به شبکه امید می آید دیدار عوامل تولید مجموعه انیمیشن «کشتی گیران» با قهرمانان تیم ملی کشتی ایران نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید «تنها در استرالیا» به شبکه مستند رسید پیوند موسیقی و ادبیات در«دستان» شبکه آموزش «هیچ وقت دیر نیست» پاتوق نوجوانان در شبکه آموزش سیما فراخوان ثبت نام در فصل دوم «چالش مسابقه خانه» «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان مرکزی از امشب؛ فصل دوم «پانتولیگ» شروع می شود سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید پخش یک مجموعه داستانی خارجی از شبکه پیشران فراتر

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها