به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، در این نشست که با حضور دکتر سیاوش بهرامی مدرس دانشگاه و جمعی از مدیران، همکاران و برنامه سازان معاونت سیمای رسانه ملی برگزار شد، در خصوص مدیریت بحران در رسانه، مطالبی عرضه شد.
دکتر بهرامی در این نشست درخصوص چگونگی عملکرد مدیران در شرایط بحران، خط مشی گذاری، نقشه راه برون رفت، مباحث روان شناختی، نحوه ارتباط نیروی انسانی با یکدیگر و با مدیران در بحران، گردآوری و راه اندازی کمترین تجهیزات با هدف پوشش رسانه ای، مکان سنجی منابع معین برای برون رفت از بحران، شاخص های انتخاب تیم اجرایی منتخب در شرایط بحران و شناسایی و آموزش پرسنل عملیاتی صحبت کرد.
وی با اشاره به اهمیت افکار عمومی گفت: افکار عمومی بخشی از نیروی درونی یک ملت را تشکیل می دهد ولی همواره ثابت و یکسان باقی نمی ماند بلکه در حالت تحول و تکامل است و این تحول بر اساس احوال اجتماعی نوع بشر در هر زمان متفاوت بوده و بر حسب قالب اجتماعی، خود متغیر است.
بهرامی با تاکید بر این که رسانه ها یکی از مهمترین ابزار برای مدیریت افکار عمومی هستند، تصریح کرد: رسانه ها در فضاسازی، آگاهی بخشی رسانی، آموزش، توانمندسازی و ارتقا و رشد جامعه موثرند و رسانه های دیداری، شنیداری و مجازی به دلیل بهره گیری از عنصر فیلم، خبر، عکس و پیام رسانی سریع تاثیر مضاعفی بر اذهان خواهند گذاشت.
دکتر بهرامی عوامل موثر در کارکرد رسانه ها در مدیریت افکار عمومی در بحران ها را با توجه به نقش دوگانه رسانه ها در بحران زایی و بحران زدایی به مولفه هایی همچون نوع نظام رسانه ای؛ میزان حرفه گرایی، نظام ایدئولوژی و ارزشی حاکم، نوع عملکرد رقبا، نوع و میزان ارتباطات با حاکمیت و دستگاه ها و سابقه بحران مرتبط دانست.
وی افزود: نقش رسانه ها در مراحل قبل از بحران (پیش بینی، پیشگیری و آمادگی)، حین بحران (پاسخگویی سریع، مهار، امداد و نجات) و پس از بحران (بازیابی، بهبود، توسعه مجدد و یادگیری) بسیار حائز اهمیت است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: رسانه باید در حین انجام وظیفه مدیریت بحران و در حین خبررسانی، انعکاس موضوعات با مهارت فنی همراه باشد تا جریانی که قصد دارند با توسل به تبلیغات سوءسیاسی از شرایط موجود بهره برداری کنند، ناکام بمانند.
به گفته وی، ایجاد وفاق ملی به عنوان یک اصل در مرحله بروز و بعد از بحران، اهمیت بسیار دارد و اثرات سازنده ای را در مهار و کنترل از خود باقی می گذارد.
گفتنی است در این نشست که نخستین جلسه از سلسه نشست های مدیریت بحران بود به مهمترین گزاره های ایجابی قبل از بحران که لزوم توجه به آن از زمان وقوع و بروز بحران مهم تر است، اشاره شد و حاضرین نقطه نظرات و سئوالات خود را در خصوص این موضوع اعلام کردند.
گزارش تصویری
انتهای پیام/ن