مشاهده خبر

چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 10:0:0
با عوامل اولین مسابقه ویژه خردسالان

«آفتاب مهتاب» چه رنگه؟

«آفتاب مهتاب» اولین مسابقه ویژه‌ خردسالان است که با هدف تشویق آن‌ها به تحرک و بازی‌های جمعی تولید شده و از زمستان سال 1402 تاکنون از شبکه ‌پویا درحال پخش است.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

«آفتاب مهتاب» برنامه‌ای ا‌ست با محوریت مسابقه و بازی که در آن خردسالان در ‌گروه‌های چندنفره در فضایی شاد و جذاب با هم رقابت می‌کنند؛ رقابتی که هدف اصلی آن شادی، پویایی، تلاش برای ‌مشارکت و درنهایت، رسیدن به موفقیت ‌جمعی است.

 

 جهان کودکانه و کشف زندگی در لحظه

زهرا حق‌جویی، کارگردان برنامه با اشاره به تجربه کارگردانی برنامه «آفتاب مهتاب» گفت: «آفتاب مهتاب» تجربه بسیار ارزشمند و چالش‌‌برانگیزی بود. در این برنامه بچه‌ها به‌طور نمادین به‌عنوان مسافران سرزمین آفتاب‌مهتاب وارد آرایه (دکور) می‌شدند و ‌باید برای سفینه‌ای که در آنجا قرار داشت، ستاره جمع ‌می‌کردند. مسابقه‌ها رقابتی، اما بازی پایانی یک بازی دسته‌جمعی بود و این بازی‌ها طوری طراحی شده بود که کودکان بتوانند آن‌ها را با وسایلی ساده در خانه اجرا کنند.

وی هدف اصلی گروه تولید را جلب ‌توجه و دقت بچه‌ها به جهان پیرامون دانست و افزود: همکاری، همدلی و ترغیب بچه‌ها به فعالیت‌های جسمانی و خلاقانه و همچنین افزایش ظرفیت‌های شناختی و مهارت‌آموزی آن‌ها بود تا کودکان بتوانند در کنار سرگرمی، مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند و توانمندی‌هایشان را تقویت کنند.

این کارگردان تصریح کرد: البته «آفتاب مهتاب» ابتدا به‌عنوان یک برنامه ترکیبی و با هدف ترغیب کودکان به فعالیت‌های جسمانی طراحی شده بود. به‌مرور زمان و با جلسات متعدد با گروه اتاق ‌فکر برنامه به این نتیجه رسیدیم که با الهام از طبیعت، می‌توان بعد جدیدی را به برنامه اضافه کرد و از آن پس، هر قسمت از برنامه با الهام از یک موجود یا عنصر از طبیعت مثل دریا، درخت، باد، اسب و... آغاز شد.

وی افزود: تجربه ساخت «آفتاب مهتاب» نشان داد که با خلاقیت و نوآوری می‌توان برنامه‌های ارزشمند و مؤثری برای کودکان تولید کرد. به‌نظرم همکاری گروهی و استفاده از تخیل در برنامه‌سازی، از نکات کلیدی توفیق برنامه «آفتاب مهتاب» بود.

 

 تمام شرکت‌کننده‌ها برنده‌اند

 احسان نیلی، تهیه‌کننده این برنامه درخصوص تولید برنامه‌ای برای سنین کودک و نوجوان گفت: شروع فعالیت من در سازمان با حوزه برنامه‌سازی برای کودک‌ونوجوان بود و در دوران تولید برنامه «نیمرخ» شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ اما از زمانی‌ که ساختار شبکه‌ها تغییر کرد و گروه ‌‎کودک از شبکه ‌یک حذف شد، حوزه کاری‌ من هم در شبکه ‌یک به‌سمت فیلم و سریال و برنامه‌های اجتماعی رفت. مدتی هم در یکی از شبکه‌ها مدیر گروه ‌کودک بودم. تجربه بسیار جذاب «آفتاب مهتاب» ترغیبم کرد تا دوباره به فضایی برگردم که مدتی از آن دور شده بودم.

وی با اشاره به ویژگی منحصربه‌فرد «آفتاب مهتاب» عنوان کرد: بزرگ‌ترین ویژگی این برنامه تحرک، ایجاد انگیزه برای تحرک و شیوه متفاوت مسابقات آن است. برنده شدن در این برنامه، به‌معنای بردن جایزه نیست. ازآنجا‌که معرفی یک برنده برای سنین خردسال آسیب‌ ذهنی ایجاد می‌کند، آن را طوری طراحی کردیم که در انتها، کل شرکت‌کننده‌ها به‌عنوان برنده اعلام شوند و امتیازهایشان درنتیجه مشارکت با یکدیگر جمع شود که خود بچه‎ها در پایان متوجه این موضوع می‌شوند. این تهیه‌کننده ادامه داد: بچه‌ها درعین‌حال که برنده ندارند، رقابت می‌کنند و در انتهای مسابقه هر دو گروه احساس برنده شدن دارند. درواقع، تلاش برنامه بر این بود که اتفاقی را برای پیشرفت و درک نتیجه حس همکاری و همدلی بین بچه‌ها رقم بزند.

 

جای چنین برنامه‌ای در ‌تلویزیونی خالی بود

 مهیار مجیب، مجری، درباره حضورش در این برنامه گفت: از سال‌ها‌ پیش، احسان نیلی، تهیه‌کننده این برنامه را می‌شناختم و با زهرا حق‌جویی، کارگردان برنامه نیز تجربه یک همکاری خیلی ‌خوب و موفق داشتم. وقتی «آفتاب مهتاب» به من پیشنهاد شد و داستان برنامه را خواندم، احساس کردم واقعاً سالیان ‌سال جای چنین برنامه‌ای در شبکه‌های ‌تلویزیونی ما خالی بوده است. سال‎ها پیش در دورانی که نوجوان بودم، برنامه‎ بسیارجذابی به نام «حالا بشین، پاشو، بخند» از شبکه ‎یک تلویزیون پخش می‌شد و علیرضا خمسه، مجری آن بود که در طول برنامه بچه‌ها را به تحرک وادار می‌کرد. بعداز آن، دیگر هیچ برنامه‌ای مشابهش ندیدم تا «آفتاب مهتاب». همچنین در کنار امیرحسین انصافی که انصافاً بازیگر بزرگی است، خیلی چیزها یاد گرفتم. در کل، با «آفتاب مهتاب» تجربه‌ای ناب به دست آوردم و فکر می‌کنم که خیلی به دانشم در این زمینه افزوده شد.

وی با اشاره به بازخورد «آفتاب مهتاب» از شروع پخش آن تاکنون، اظهار کرد: برنامه بازخورد‌ خوبی داشته و زمانی‌که پخش شد، دوستانم از جای‌‌جای ایران تماس می‌گرفتند و جدا از اینکه از برنامه تعریف می‌کردند، درخواست می‌کردند که بچه‎هایشان در برنامه شرکت داده شوند؛ ولی متأسفانه نتوانستیم پذیرای آن بچه‌ها باشیم، چون ضبط برنامه‌ تمام شده بود. «آفتاب مهتاب» با اقبال زیادی روبه‌رو شده بود و می‌توانم بگویم که واقعاً غافلگیر شدم.

انتهای پیام/ن

 

برچسب ها :

آخرین اخبار

«بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا مستند «میراث نورانی» در قاب شبکه قرآن روایت فعالیت های مختلف مساجد در شبکه قرآن و معارف همراه با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی های شبکه قرآن و معارف پخش رقابت الاهلی و پرسپولیس از شبکه ورزش پخش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه نمایش سیما بازگشت عموهای محبوب فیتیله‌ای به تلویزیون آنتن گروگان تولید نیست بررسی عملیات موفق آمیز ماهواره بر «قائم ۱۰۰» در «زمانه» امشب معاون سیما به پشت صحنه بزرگ ترین دکور برنامه کودک تلویزیون رفت «کار خنده» جایی که لبخند پایان ندارد درخشش «ستاره پیروزی» در شبکه نمایش غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» «سر سفره خدا» در صدر پرتماس‌های هفته با شبکه نمایش به «درون هزارتوی گریزلی» بروید هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است بازدید معاون سیما از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» جلسه شورای فرهنگی رنگ‌ و بوی مدرسه به خود گرفت مروری بر خاطرات شیرین تلویزیون در «خیلی دور، خیلی نزدیک» گردشگری سلامت در شبکه سلامت سیما ساماندهی کارشناسان حوزه پزشکی در برنامه های مختلف پویش سلام به آینده در شبکه نسیم «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر شناسایی روندهای حاکم بر صنعت ویدئو (VOD) نقش‌آفرین نقش‌های به‌یادماندنی صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت «زمانه» امشب و «پزشکانی که کم داریم» پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از تلویزیون جشنواره سینمایی آخرین هفته تابستان مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان شبکه نمایش به «فراری بزرگ» پناه داد دفاع از ساخت برنامه‌های عامه‌پسند در حوزه هنر روز ملی خرما در «رویش» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه جشنواره تلویزیونی به صورت تخصصی روی «عکس مستند» کار می‌کند استقبال نردبان از «روز ملی سینما» با مهرداد زاهدیان سریال هوملند و سازمان سیا سوژه «امتداد» شد چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس «مجری‌ نو» روی آنتن شبکه امید «خونه مونه»، قابی متفاوت و جذاب از زندگی در روستا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها