به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، حجت الاسلام خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشناس این قسمت از «جریان»؛ در بخشی از اظهار نظر خود با اشاره به این که شما یکی از شواهد یا یکی از دلایل عدم اقبال دانش آموز نمرهها و معدلگیریها میدانید، افزود: فرض کنید معدل دانش آموزی ۱۰ بوده است و حتی ۹ یا ۱۱ بوده است؛ این به نظر من معلول عدم علقه و عدم اقبال دانش آموزان نیست.
وی ادامه داد: ممکن است این نیز یک درصد نقش داشته باشد ولی مهمترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است.
حجت الاسلام خسروپناه گفت: شما در نظر بگیرید وقتی دانشآموز میخواهد کنکور قبول بشود، امتیاز بالا هم بگیرد. می خواهد به هر حال دانشگاه برود و به هر حال اقبال به دانشگاه در جوان های ما بالاست برخلاف خیلی از کشورهای دیگر، وقتی این اقبال بالاست و از طرفی می بیند درس دبیرستان؛ متوسطه دوم و نمره کتابهای درسی نقشی در قبولی و در دانشگاه ندارد و فقط این کنکور هست که نقش دارد.
وی در ادامه این اظهار نظر افزود: به نظر شما دلش را خوش میکند به درس، خیر نمی کند. می گوید چرا وقتم را صرف این کار بکنم وقتی نقشی در قبولی من ندارند، نه کتاب نقش دارد، نه معلم نقش دارد، نه نظام آموزشی نقش دارد.
می آیند چیکار می کنند؟ آنهایی که حالا پولی دارند، امکاناتی دارند می آیند در موسسه های تست زنی ثبت نام می کنند، میلیون میلیون هزینه میکنند، به معلم هم خیلی بها نمی دهند، به کتابم هم بها نمی دهند و شروع میکنند به فناوری تست زنی! بعد می بینید یک معادله دو مجهولی را حل می کند اما اگر سوال کنید چرا جواب این شد، می گوید نمی دانم، زیرا فناوری تست زنی را یاد گرفته است اما فهم عمیق و درک درست را از پاسخ و فرآیند پاسخ یابی را پیدا نکرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نتیجه این میشود که یکی از گلههایی که اساتید دانشگاه داشتن این بود میگفتند که سطح سواد دانش آموز سال به سال تنزل پیدا میکند .
و ما گاهی اوقات اولیات مسائلی که باید شخص در دبیرستان یاد میگرفت را باید در دانشگاه بیاموزند؛ حتی در دانشگاههای مهم و دانشگاه معتبر درجه یک کشور نیز چنین است.
انتهای پیام/ن