مشاهده خبر

دو شنبه 11 دی 1402 - 9:51:53

هنرمندان و برنامه سازان؛ راویان پیشرفت کشور

در سال‌های اخیر دستاوردهای علمی و پیشرفت کشور صرفا از طریق اخبار و یا از زبان مسئولان کشوری برای اقشار مختلف جامعه روایت و تبیین و مخاطبان از اخبار آخرین دستاوردهای علمی کشور آگاه شده اند.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

امروزه اما در کنار روایت دستاوردهای علمی کشور در حوزه های مختلف و تبیین پیشرفت‌های انقلاب از طریق اخبار و سخنرانی، حضور فیزیکی مخاطبان در کنار دستاوردها، بیش از پیش به روشنگری و تبیین حقایق در جامعه کمک خواهد کرد.

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «یکی از رسالت‌های مهم اجتماعی ما و دست‌اندرکاران برنامه های اجرایی و برنامه ریزی کشور «جهاد تبیین است.»
از این رو، گفتمان دولت به سمت جهاد تبیین و روایت دستاوردها و پیشرفت‌ها سوق پیدا کرده و با ابلاغ طرح‌ها و برگزاری اردوهای متنوع برای اقشار مختلف، درصدد است دستاوردهای انقلاب در حوزه هایی همچون تکنولوژی، آموزشی، علمی و دفاعی را تبیین ‌کند.
از همه مهم تر این که دست اندرکاران حوزه تولید و برنامه سازان با حضور میدانی در طرح‌های کلان ملی، با تخصص دانشمندان و جوانان این مرز و بوم به روشنی آشنا شوند و بدانند متخصصان ایرانی در سایه تحریم‌ها توانسته اند چه گام‌های بزرگی بردارند و «ما «می‌توانیم» را عینیت بخشند.
با این حال در حوزه روایت گری نیازمند مشارکت و همکاری راویانی هستیم که بتوانند با بیان ساده و دلچسب، پیشرفت‌ها را با زبانی قابل فهم انتقال دهند. از همین رو و بر اساس سیاست جهاد تبیین و روایت دستاوردها، اداره کل روابط عمومی رسانه ملی از سال گذشته اردوی «راهیان پیشرفت» را با حضور خبرنگاران، جمعی از کارمندان، برنامه سازان، هنرمندان و بازیگران به مقصد جنوب ایران، سکوهای گازی و پالایشگاه عسلویه برگزار کرد. در ادامه برگزاری این اردوها، قرعه کشی سومین اردوی پیشرفت در آخرین روزهای پاییز امسال به نام جمعی از هنرمندان رسانه ملی، مدیران ساترا و معاونت فضای مجازی افتاد.
در این سفر که بخش حضور هنرمندان با همکاری روابط عمومی معاونت سیما شکل گرفت؛ چهره های نام آشنایی چون مهران رجبی، داوود نماینده، جواد شمقدری، اکبر تحویلیان، سیروس کهوری نژاد، سیروس سپهری، شاهد احمدلو، ابوالفضل همراه، انسیه شاه حسینی و احمد میرعلایی حضور داشتند تا از نزدیک با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند تا بعد از بازگشت از سفر، «راویان پیشرفت» شوند.
در این مجال کوتاه؛ صحبت های این بزرگواران از دیده ها و روایت شان از مشاهده پیشرفت های متخصصان ایرانی را می خوانیم.

جواد شمقدری؛ نویسنده و کارگردان
دیدن پیشرفت ها آینده درخشان ایران را نشان می دهد

قبل از انقلاب، بندرعباس یک روستای بزرگ بود، ولی هم اکنون که در قالب سفر راهیان پیشرفت اینجا هستم، قدم به قدم احساس افتخار می کنم. به خصوص در بازدیدی که از پالایشگاه نفت بندرعباس داشتیم این پیشرفت ها محسوس بود. هر ایرانی که به اینجا بیاید باعث غرور و افتخارش می شود.
تلاش هایی که شکل گرفته و خلاقیت هایی که به کار رفته توانسته است امید، خودباوری و خودکفایی را در عرصه های علمی و تکنولوژی ایجاد کند. مراحل و روند ساخت این صنایع، ایران را به آن نقطه متعالی خودش می رساند. وقتی عشق، ایمان و فداکاری کنار هم جمع شود و انسان بداند در کجای تاریخ قرار گرفته و چه آیند های در انتظارش است آن وقت دیدن پیشرفت ها ارزشمند و شوق انگیز خواهد شد.

 

انسیه شاه حسینی، نویسنده و کارگردان
پیشرفت های تولید را دیدم

به یمن این سفری که انجام شد، پیشرفت را در حوزه تولید دیدم. خوشبختانه در دهه های اخیر سرعت پیشرفت در کشور قابل قبول شده و با تمام وجود زحمت می کشند. اتفاقات جدیدی که در تمام زمینه ها در کشور رخ می دهد مثل زمان انقلاب، لایه های زیرین را تکان می دهد. تلاش دولت سیزدهم تا به این جای کار خوب بوده و فقط باید به آن زمان و فرصت داد.

 

سیروس سپهری، بازیگر
با این سفر بیشتر به ایرانی بودنم مفتخرم

هرمزگان ها مردمی خونگرم، مهمان نواز و دوست داشتنی هستند. اینجا آدم هایی را دیدم که هرکدام خود را در قالب یک واحد یکتا می دیدند. از جوشکار زیر آب تا نگهبان خود را یک واحد پویا می دانند و خود را پالایشگاه شرکت نفت ایران می خوانند. زمانی که پالایشگاه های ایران به دلیل رفتن نیروهای انگلیسی و آمریکایی تعطیل شد، کسی فکر نمی کرد در فاصله 10 روز مشعل های شرکت نفت مجددا روشن شود. روند ساخت پالایشگاه های اینجا که از بزرگترین پالایشگاه های خاورمیانه است باید توسط مسئولان برای مردم تشریح و آگاه سازی شود تا مردم دلشاد شوند. با آمدن به این سفر بیشتر از گذشته مفتخرم اعلام کنم از اینکه یک ایرانی هستم و همچنین به خود می بالم مهندسان و کارگرانی در ایران داریم که پرچم استقلال صنعت کشور را در حوزه نفت و صنایع دیگر به اهتزاز درآورده اند.

 

داود نماینده، گوینده و دوبلور
افزایش شناخت از کشور با سفرهای پیشرفت

من در این پالایشگاه ها معرفت و با هم بودن را می بینم و امیدوارم این با هم بودن و وحدت در جامعه هم تسری پیدا کند. از مزایای این سفرها این است که به مرور دانش جامعه اضافه می شود و جامعه هرچه آگاه تر باشد آرامش روحی اش بیش تر می شود.
بدون مطالعه و سفر، درک پیشرفت غیرممکن است.  باید ایران را گشت و دید.  باید ببینیم که چقدر پیشرفت کرده ایم و چقدر تا رسیدن به هدف اصلی مانده است. ان شاءالله با این سفرها تراوش فرهنگی کشورمان را از هر جهت در جامعه بیش تر کنیم.

 

ابوالفضل همراه، بازیگر
حرکت ارزشمند صداوسیما

سفر به هرمزگان و بازدید از پالایشگاه های نفتی از خاطره انگیزترین و جذاب ترین سفرهایی بود که تاکنون تجربه کرده ام و چیزهایی را دیدم که تا قبل از این تصور دیگری راجع به آن ها داشتم. خداوند را شاکرم که آمدم و دیدم و به آگاهی رسیدم.
من معتقدم این حرکت صداوسیما حرکت بسیار ارزشمندی است و حداقل من هنرمندی که سال های سال است در فضای رسانه، تلویزیون و سینما دارم فعالیت می کنم نویددهنده اتفاقات خوب است و گویی صداوسیما دارد پوست اندازی می کند. کاری که باید خیلی سال ها پیش انجام می داد و آن هم آگاهی دهی به هنرمندانش بود. ما سالیان سال است که در این عرصه فعالیت می کنیم، اما تصویری که از برخی دستاوردها و امکان صنعتی داریم یک تصویر ذهنی است و خودمان از نزدیک ندیده  ایم .اگر قرار است من بازیگر فیلمی به عنوان مثال درباره پالایشگاه بازی کنم به من در ایفای بهتر نقشم کمک می کند و اثرگذاری نقشم را برای مخاطب بیشتر می کند. از دوستان هنرمندم درخواست می کنم حتما در اردوهایی که صداوسیما ترتیب می دهد شرکت کنند.

 

اکبر تحویلیان تهیه کننده سینما و تلویزیون
لزوم معرفی دستاوردهای ملی به نسل نو

با حضور در این سفر چندین ایده به ذهنم رسیده است که آن ها را ثبت کرده ام تا پس از بازگشت روی آن ها کار کنم و امیدوارم بتوانم خروجی مناسبی از این ایده ها بدست بیاورم. اما نکته مهم این سفر برای من علاوه بر دریافت های محتوایی این بود که این اردوها چقدر می توانند روی برنامه سازی مؤثر باشند. بی شک اگر این اردو تداوم داشته باشد ما می توانیم به نتایج خوبی برسیم. موضوع دیگری که باید در سیاست های برنامه سازی رسانه ملی نیز در نظر بگیریم این است که این پیشرفت ها چه جایگاهی روی آنتن رسانه ملی داشته است. کشور ما در طول چند دهه با اتکا به نیروهای متخصص و جوانان دلسوز به پیشرفت های مهمی در صنعت نفت دست یافته است و معرفی این دستاوردها به نسل امروز گامی مؤثر برای به فکر فروبردن آن ها و خودباوری می کند. یک مستند یا اثری که پیشرفت های ما را نشان دهد می تواند جوانی که به فکر مهاجرت است را به تأمل وادارد. این وظیفه رسانه ملی است که به جای اختصاص هزینه برای تبلیغات مختلف روی این دستاوردها متمرکز شود و تلاش و ایستادگی جوانان برای ارتقا و پیشرفت وطن را به نمایش بگذارد. همان طور که از دیدن این همه ایستادگی و همت والا برای پیشرفت صنعت ایران به خود بالیدم حتما جوانان هم با دیدن این دستاوردها به خود خواهند بالید. به امید اینکه روزی این دستاوردها روی آنتن رسانه ملی عینی و دیدنی شود.

 

سیروس کهوری نژاد، بازیگر
سعی می کنم راوی خوبی باشم

وقتی کار متخصصان را می بینم حس می کنم هم وطنم به فکرم هست. او با زحمت هایی که در پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس کشیده، نشان داده به من ایرانی اهمیت می دهد. باعث خرسندی است که به همت اداره کل روابط عمومی صداوسیما و وزارت نفت به این سفر راویان پیشرفت آمده ایم. همچنان که از اسمش پیداست وقتی ما این پیشرفت ها را  می بینیم باید به دیگران منتقل کنیم.
عکس هایی که اینجا گرفتم را به کودکان نشان می دهم و با زبان خودشان به آن ها می گویم در این پالایشگاه افرادی هستند که شب و روز کار می کنند تا ماشین پدرت کار کند و بتواند تو را به مدرسه برساند.
امیدوارم راوی خوبی باشم چون خیلی از عزیزان در بندرعباس در هوای گرم شب و روز در پالایشگاه در تلاشند و شنیدم که نیروهای این پالایشگاه برای خاموش کردن حریق زیر آتش رفتند و شهید شدند. فداکاری ها را ببینیم، هنوز مقاومت و سلحشوری وجود دارد.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

پخش فیلم «تاریکی» همراه با زیرنویس ویژه ناشنوایان از شبکه سلامت لیگ برتر با شبکه ورزش کارشناسی لیگ یک در فوتبال یک شبکه ورزش «کار خونه» این هفته به میزبانی بانویی تلاشگر از استان آذربایجان غربی «نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما دیدنی شد پخش مستند «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند محمد داوودی: مستند «پل آزادی»، اثر مردمی از نخستین روزهای دفاع مقدس است/ صدا و سیمای اهواز چگونه در جنگ جان گرفت؟! اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران روایت معاون سیما از دوگانگی همکاری با چهره‌ها + فیلم سریال جدید تلویزیون کلید خورد/ حضور بیش از ۲۰۰ بازیگر در «حکایت های کمال ۲» سفیدغازها، موشک‌های زنده مستند «کارگاه ریچارد هاموند» را از شبکه مستند ببینید چهارمین هفته پاییزی و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مناظره علمی در برنامه زنده «کشیک سلامت» «دوربین ۷» در خوابگاه های دانشجویی تلاش های «ادی» برای المپیک مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی حکایت های «مولان» در شبکه فراتر سیزدهمین جشنواره کتاب خوانی رضوی «زندگی درختان» در شبکه تهران شبکه نسیم «با ترانه» به دنیای موسیقی بازگشت حضور بانویی کارآفرین از استان آذربایجان غربی در برنامه «کار خونه» روایتی از زندگی برادران گرایی شبکه یک از «زندگی را زندگی باید کرد» می گوید پنجمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند «هفت شهر عشق» در قاب افق واکاوی مؤلفه‌های بصری و زیبایی‌شناختی برنامه‌های تلویزیونی گفت وگو محور دینی «لوتر: سقوط خورشید» در قاب شبکه نمایش «طنزیم» سراغ هواداری رفت/ حضور متفاوت سه چهره در یک برنامه ویژه برنامه «مثبت سلامت» به مناسبت روز عصای سفید تماشای «خرس های محافظ جنگل» در شبکه تهران نخستین مسابقه رباتیک سال 2020 حوت ایرانی؛ اژدری مرگبار برای دشمنان پاسخ معاون سیما به حواشی نظرسنجی ایسپا و جامعیت تلویزیون فصل یک سریال «عملیات سیاه» را از شبکه تماشا ببینید توضیح و عذرخواهی برنامه «سیمای خانواده» درباره یک خطای ناخواسته چهارمین شب پخش فیلم های «ویژه فلسطین» جشنواره‌ی تلویزیونی مستند ۴۵ درصد از مخاطبان «طوبی» را دیدند/ بازدید ۴۰۰ میلیونی ۶۰ هزار محتوای تقطیع شده سریال در شبکه‌های اجتماعی قدردانی آیت‌الله اراکی، از برنامه تلویزیونی «مکث» شبکه یک توضیح معاون سیما در مورد نظرسنجی سریالیِ پُرحاشیه پخش اختصاصی فوتبال برتر در تلوبیون پیش از آنتن! بازدید معاون و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما از خبرگزاری فارس پخش زنده ویژه برنامه «به افق فلسطین» به مناسبت تشییع پیکر شهید نیلفروشان فصل جدید «خانه ملت» در راه آنتن ساخت فصل دوم «طوبی»، پرشمارترین درخواست بینندگان سینمایی «آسیاب» را از شبکه نمایش ببینید بررسی ایمنی و حوادث کار در «زمانه» امشب فصل جدید «ویدیو چک» در راه آنتن شبکه ورزش استقبال مخاطبين از «نوآ» چشمگير گزارش شده است تردید برای یک تماس

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها