مشاهده خبر

یک شنبه 4 شهریور 1403 - 16:54:57
فتح الله امیری مطرح کرد:

استعدادیابی و حمایت از مستندسازان جوان، وظیفه تلویزیون است/ فتح الله امیری با «قلمرو»، «امید» و «لحظه‌های وحشی ایران» در جشنواره تلویزیونی مستند

فتح الله امیری گفت: در نگاه اول، بسیاری از مستندسازان جوان راه زیادی برای دریافت کنداکتور تلویزیون داشته باشند اما با وجود جشنواره، این فرصت را پیدا می‌کنند که فیلمشان از تلویزیون پخش بشود.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

فتح‌الله امیری مستندساز نام آشنای کشور که آثار متعددی در حوزه حیات وحش دارد، با 3 اثر متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است که در صورت انتخاب وارد این رویداد خواهد شد. 

امیری با اشاره به ارسال 3 مجموعه و فیلم مستند خود به این رویداد تلویزیونی گفت: یک مجموعه مستند، یک مستند بلند و یک مستند کوتاه را برای این جشنواره ارسال کردم که در صورت پذیرش، در جشنواره تلویزیونی مستند حاضر خواهند بود. 
وی ضمن معرفی این آثار مستند گفت: مجموعه مستند «لحظه‌های وحشی ایران»، روایتی بدیع و جذاب از طبیعت و حیات وحش بکر و دیدنی سراسر ایران را به تصویر می‌کشد که در شبکه مستند سیما تهیه شده است. نیما عسگری کارگردان این مجموعه و بنده تهیه‌کننده آن هستم. همچنین مستند بلند «قلمرو» به کارگردانی مشترک من و نیما عسگری، اثر دیگری است که متقاضی حضور در جشنواره تلویزیونی مستند شده است. علاوه براین، مستند کوتاه «رویای امید» درباره تنها پرنده دُرنا است که از سیبری به ایران آمد؛ این مستند هم به کارگردانی مشترک من و نیما عسگری و تهیه‌کنندگی صندوق ملی محیط زیست است. 
این فیلمساز با اشاره به اقبال گسترده بینندگان تلویزیون نسبت به فیلم‌های مستند حیات وحش گفت: فیلم‌های مستند حیات وحش همواره جزء پربیننده‌ترین مستندهای صدا و سیما بوده و در بسیاری از نظرسنجی‌هایی که از سوی مرکز پژوهش‌ها اعلام می‌شود، این موضوع به چشم می‌خورد. خوشبختانه تعداد مستندسازان حیات وحش روز به روز در حال افزایش است، اما متأسفانه بودجه‌ای که برای این بخش درنظر گرفته می‌شود در مقایسه با هزینه تجهیزات لازم برای ساخت مستندهای حیات وحش و زحمات فراوانی که برای ساخت این آثار کشیده می‌شود، بسیار اندک و ناچیز است. به نظر می‌رسد که تلویزیون باید چاره‌ای برای این موضوع بیندیشد. 
امیری درباره جشنواره تلویزیونی مستند بیان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره تلویزیونی مستند، شناسایی و معرفی بسیاری از مستندسازانی است که کمتر شناخته شده‌اند؛ فیلمسازان خوبی که بعضا گمنام هستند اما به واسطه این جشنواره شناسایی شده و به مدیران صدا و سیما و تهیه‌کنندگان این عرصه وصل می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود تا از طرح‌های بعدی آنان حمایت شود و برای ادامه این مسیر انگیزه پیدا می‌کنند. 
وی تاکید کرد: شاید در نگاه اول، بسیاری از مستندسازان جوان راه زیادی برای دریافت کنداکتور تلویزیون و نمایش آثارشان از این رسانه پرمخاطب داشته باشند اما با وجود جشنواره، این فرصت را پیدا می‌کنند که فیلمشان از تلویزیون پخش بشود. این امکان هم کمک می‌کند تا افراد بیشتری آثارشان را ببینند و هم استعدادیابی می‌شوند. در حقیقت راه برایشان کوتاه‌تر می‌شود. اگر جشنواره هم امکانی را برای حمایت از اثر بعدی مستندسازان و کشف بهتر فیلمسازان جوان فراهم کند، بهتر خواهد بود. 
امیری با اشاره به پیوند عمیق سینمای مستند و تلویزیون گفت: قطعا خانه اصلی مستندسازان، تلویزیون است و برای اینکه فیلم مستند دیده شود و اثرگذار شود باید از تلویزیون پخش شود. در این بین، شبکه‌های نمایش خانگی به دلیل اینکه نگاه صرفا مادی دارند، از آثار مستند معمولا حمایت نمی‌کنند. در این شرایط، اگر تلویزیون هم بخواهد حمایتی نکند، باید مستندسازی را تعطیل کرد. این اتفاق در حالی است که یکی از پربیننده‌ترین ژانرها در دنیا، سینمای مستند است. 
انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

«بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا مستند «میراث نورانی» در قاب شبکه قرآن روایت فعالیت های مختلف مساجد در شبکه قرآن و معارف همراه با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی های شبکه قرآن و معارف پخش رقابت الاهلی و پرسپولیس از شبکه ورزش پخش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه نمایش سیما بازگشت عموهای محبوب فیتیله‌ای به تلویزیون آنتن گروگان تولید نیست بررسی عملیات موفق آمیز ماهواره بر «قائم ۱۰۰» در «زمانه» امشب معاون سیما به پشت صحنه بزرگ ترین دکور برنامه کودک تلویزیون رفت «کار خنده» جایی که لبخند پایان ندارد درخشش «ستاره پیروزی» در شبکه نمایش غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» «سر سفره خدا» در صدر پرتماس‌های هفته با شبکه نمایش به «درون هزارتوی گریزلی» بروید هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است بازدید معاون سیما از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» جلسه شورای فرهنگی رنگ‌ و بوی مدرسه به خود گرفت مروری بر خاطرات شیرین تلویزیون در «خیلی دور، خیلی نزدیک» گردشگری سلامت در شبکه سلامت سیما ساماندهی کارشناسان حوزه پزشکی در برنامه های مختلف پویش سلام به آینده در شبکه نسیم «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر شناسایی روندهای حاکم بر صنعت ویدئو (VOD) نقش‌آفرین نقش‌های به‌یادماندنی صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت «زمانه» امشب و «پزشکانی که کم داریم» پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از تلویزیون جشنواره سینمایی آخرین هفته تابستان مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان شبکه نمایش به «فراری بزرگ» پناه داد دفاع از ساخت برنامه‌های عامه‌پسند در حوزه هنر روز ملی خرما در «رویش» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه جشنواره تلویزیونی به صورت تخصصی روی «عکس مستند» کار می‌کند استقبال نردبان از «روز ملی سینما» با مهرداد زاهدیان سریال هوملند و سازمان سیا سوژه «امتداد» شد چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس «مجری‌ نو» روی آنتن شبکه امید «خونه مونه»، قابی متفاوت و جذاب از زندگی در روستا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها