مشاهده خبر

شنبه 13 مرداد 1403 - 14:0:0

مستندی از سفر ۸ ماهه دلاور مردان نیروی دریایی ارتش به دور دنیا

مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در مأموریت ۳۶۰ درجه‌ای به دور کره زمین که حدود هشت ماه به طول انجامید، نقطه عطفی در تاریخ دریانوردی و حضور مقتدرانه ایران در آب‌های بین‌المللی است.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

مجموعه مستند «۲۳۲ روز دور دنیا» تولید مرکز سیمرغ که هم اکنون در حال پخش از شبکه یک سیماست به این اتفاق بی‌نظیر که از آن به عنوان بزرگ‌ترین مأموریت نظامی نیروی دریایی ارتش در تاریخ ایران به لحاظ مسافت طی شده و زمان انجام آن یاد می‌شود، می پردازد.

مجید بهرامی، تهیه‌کننده مجموعه  «232 روز دور دنیا» درباره این مستند می گوید: این مستند مربوط به ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش است که بزرگ ترین ماموریت نیروی دریای جمهوری اسلامی به لحاظ زمانی و مسافتی است که ناوشکن «دنا» و ناو بندر «مکران» آن را انجام دادند و دوره کره زمین را پیمودند.
بهرامی خاطر نشان کرد: برای انجام این ماموریت بزرگ که حدود 8 ماه به طول انجامید حدود 300 تن شرکت داشتند. این ضرورت احساس شد که به دلاورمردی ها و جانفشانی های افرادی که در این ماموریت شرکت داشتند، از نگاه و زاویه دیگری نگاه بیندازیم تا بتوانیم بخشی از رشادت‌ها و جانفشانی‌های کارکنان ناوگروه ۸۶ در این سفر طولانی را به نمایش درآوریم. افراد خدوم و پرتلاشی که ماه ها از خانه و وطن  خود دور بودند و چه بسا که در طول این مأموریت برخی از این عزیزان، فرزندانشان به دنیا آمدند یا عزیزانشان را از دست دادند.
تهیه کننده این مستند افزود: «232 روز دور دنیا» به این شکل است که از بین ۳۵۰ نفری که در این مأموریت تاریخی و بی‌نظیر به همراه ناو بندر مکران و ناوشکن دنا در این ناوگروه حضور داشتند و دور کره زمین را گشتند، ۳۰ نفر از آن‌ها را که اهل ۳۰ استان کشورمان هستند انتخاب و به عنوان میزبان برای حضور در مستند دعوت کردیم. این افراد میزبان چهره های شاخص شهر و استان خودشان خواهند بود.
مثلاً کسی که اهل تبریز است، میزبان یک چهره هنری، یک چهره ورزشی و یک چهره فرهنگی به نمایندگی از مردم استان آذربایجان شرقی است که به بندرعباس می‌آیند. این سه چهره از نزدیک با مراحل مختلف این مأموریت و محل خدمت همشهری شان آشنا می‌شوند. پس از آن ضمن ناوگردی و بازدید از حوضچه منطقه یکم نیروی دریایی و ساحل و کشتی که این مأموریت را انجام داده با توضیحات میزبانشان که همشهری خودشان هم هست، مطلع می شوند.
بهرامی خاطرنشان کرد: این برنامه روی عرشه ناو بندر مکران و ناوشکن دنا و همچنین برخی استودیو‌هایی که در منطقه یکم دریایی بندرعباس طراحی کردیم، ضبط شده است. البته استودیوی اصلی برنامه روی عرشه ناو بندر مکران است.
وی تصریح کرد: علیرام نورایی بیش تر به عنوان راوی در برنامه حضور دارد و بخش «روز شمار» که از دیگر بخش های این مستند است اتفاقات 8 ماه ماموریت را برای مخاطبان روایت می کند. در پایان برنامه هم مهمانان به همراه علیرام نورایی دور هم جمع می‌شوند و یک گفت‌و‌گوی صمیمی با همدیگر خواهند داشت.
مجموعه «۲۳۲ روز دور دنیا» کاری از مرکز سیمرغ معاونت سیما به تهیه کنندگی مجید بهرامی و به میزبانی علیرام نورایی است که در 30 قسمت پنجاه دقیقه ای روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 از آنتن شبکه یک پخش می شود و تکرار آن 30 دقیقه بامداد است.
«ناوگروه 86 » موسوم به ناوگروه 360 با ناو «دنا» و ناوبندر «مکران» با طی 65 هزار کیلومتر دریانوردی مستمر به دور دنیا، افتخار بزرگ ثبت یک رکورد بزرگ تاریخی را به نام ایران و ایرانی رقم زد.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

«بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا مستند «میراث نورانی» در قاب شبکه قرآن روایت فعالیت های مختلف مساجد در شبکه قرآن و معارف همراه با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی های شبکه قرآن و معارف پخش رقابت الاهلی و پرسپولیس از شبکه ورزش پخش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه نمایش سیما بازگشت عموهای محبوب فیتیله‌ای به تلویزیون آنتن گروگان تولید نیست بررسی عملیات موفق آمیز ماهواره بر «قائم ۱۰۰» در «زمانه» امشب معاون سیما به پشت صحنه بزرگ ترین دکور برنامه کودک تلویزیون رفت «کار خنده» جایی که لبخند پایان ندارد درخشش «ستاره پیروزی» در شبکه نمایش غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» «سر سفره خدا» در صدر پرتماس‌های هفته با شبکه نمایش به «درون هزارتوی گریزلی» بروید هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است بازدید معاون سیما از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» جلسه شورای فرهنگی رنگ‌ و بوی مدرسه به خود گرفت مروری بر خاطرات شیرین تلویزیون در «خیلی دور، خیلی نزدیک» گردشگری سلامت در شبکه سلامت سیما ساماندهی کارشناسان حوزه پزشکی در برنامه های مختلف پویش سلام به آینده در شبکه نسیم «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر شناسایی روندهای حاکم بر صنعت ویدئو (VOD) نقش‌آفرین نقش‌های به‌یادماندنی صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت «زمانه» امشب و «پزشکانی که کم داریم» پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از تلویزیون جشنواره سینمایی آخرین هفته تابستان مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان شبکه نمایش به «فراری بزرگ» پناه داد دفاع از ساخت برنامه‌های عامه‌پسند در حوزه هنر روز ملی خرما در «رویش» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه جشنواره تلویزیونی به صورت تخصصی روی «عکس مستند» کار می‌کند استقبال نردبان از «روز ملی سینما» با مهرداد زاهدیان سریال هوملند و سازمان سیا سوژه «امتداد» شد چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس «مجری‌ نو» روی آنتن شبکه امید «خونه مونه»، قابی متفاوت و جذاب از زندگی در روستا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها