مشاهده خبر

چهار شنبه 4 مهر 1403 - 9:3:7

جشنواره تلویزیونی مستند تنوع فرهنگی و اقلیمی ایران را به نمایش می‌کشد/ «چامون»، روایت تبعات یک تصمیم غلط برای عشایر

آرمان قلی‌پور دشتکی گفت: جشنواره تلویزیونی مستند در کنار جشنواره سینما حقیقت، رویدادهای تخصصی سینمای مستند به شمار می‌روند.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

آرمان قلی‌پور دشتکی از مستندسازان باسابقه در جشنواره تلویزیونی مستند است و در اکثر دوره‌ها با فیلم‌های مستند خود حضور داشته است. او در دوره سوم این جشنواره با مستند «استشهادی برای خانعلی» جایزه گرفت و در دوره ششم نیز مستند «فرزندان خونیار» او برگزیده شد.
قلی‌پور امسال نیز با مستند «چامون» متقاضی حضور در این جشنواره شده است. او درباره این اثر توضیح داد: مستند «چامون» روایتی متفاوت از دوران همه‌گیری کرونا با تمرکز بر زندگی عشایر بختیاری در این برهه زمانی است. در این مستند نشان می‌دهیم که زندگی جامعه عشایری به ویژه عشایر بختیاری تحت تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا چه ضرباتی خورد.
وی ادامه داد: اگر به یاد داشته باشید در اسفند ماه سال 1398 همه‌گیری کرونا در ایران اعلام شد. با گسترش بیماری و همزمانی آن با تعطیلات نوروز، دولت محدودیت‌هایی را در جاده‌ها برقرار کرد و بسیاری از مسیرهای مواصلاتی به صورت کامل بسته شد. در همان روزها که مقارن با زمان کوچ عشایر نیز بود، در اقدامی ناصحیح جلوی کوچ گله‌های عشایر نیز گرفته شد. این عشایر برای زنده‌ماندن دام‌هایشان که تمام دارایی‌شان به حساب می‌رود، چاره‌ای به جز کوچ ندارند اما به دلیل محدودیت‌ها این اجازه به آنها داده نشد. در مستند «چامون» تبعات آن تصمیم و چالش‌هایی که به وجود آورد را به تصویر کشیده‌ایم.
این مستندساز با اشاره به تبعات جلوگیری از کوچ عشایر گفت: خود عشایر نیز می‌دانستند که به دلیل بیماری، کوچ سخت است اما راهی نداشتند. در بخشی از فیلم می‌بینیم که دام‌هایشان به دلیل گرمای طاقت‌فرسا و بی‌آبی تلف می‌شدند و دارایی‌شان از بین می‌رفت. البته در اوایل همه‌گیری کرونا آگاهی‌ها بسیار کم بود و به همین دلیل ممانعت شد اما بعدتر آگاهی‌ها افزایش پیدا کرد.
قلی‌پور درباره تجربه حضور در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: مستند چامون برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و پس از آن در اکران نوروزی هاشور، جز پربیننده‌ها بود اما پس از آن بستری برای نمایش گسترده آن برای مخاطبان بیشتری وجود نداشت. به نظرم، نمایش مستندم از تلویزیون موفقیت بسیار مهمی برای فیلم است و تلویزیون هم در این بین برنده می‌شود. معتقدم نمایش فیلم یک مستندساز از تلویزیون، با مخاطبان فراوانی که دارد همه خستگی‌های او را از تنش به در می‌کند و انگار که تلاش‌هایش به بار نشسته است.
وی خاطرنشان کرد: به نظرم جشنواره تلویزیونی مستند از دوره سوم و چهارم به بعد مسیر خودش را به درستی پیدا کرد؛ من به عنوان یک مستندساز دوست دارم فیلم خود را به این جشنواره بفرستم و به نظرم در کنار سینما حقیقت، رویدادهای مهم سینمای مستند به شمار می‌روند. جشنواره سینما حقیقت، محلی برای نمایش مستندها روی پرده سینما با مخاطبان تخصصی‌تر است، در حالی که جشنواره تلویزیونی مستند دایره مخاطبان بسیار بیشتری از سراسر کشور دارد. افراد بسیار زیادی را می‌بینم که به من می‌گویند فیلم شما را از تلویزیون دیدیم و این موضوع مرا بسیار خوشحال می‌کند.
او درباره اثرگذاری تلویزیون در ساخت مستند چامون گفت: مستند چامون، سوژه محور است و زمانی که می‌خواستم این فیلم را بسازم، سوژه‌های فیلم اجازه نمی‌دادند به زندگی‌شان بپردازم؛ در این بین، یکی از اعضای این خانواده که مستندهای قبلی مرا از تلویزیون دیده بود، تلاش کرد تا رضایت بقیه جلب شود و بهم اعتماد کنند. در حقیقت، شاید یکی از دلایل ساخته شدن مستند چامون، نمایش مستندهایم از تلویزیون بود.
کارگردان مستند «چامون» درباره حضور مستندسازان شهرستانی در این جشنواره گفت: این رویداد به گونه‌ای است که فیلمسازان بسیار زیادی را از خارج از تهران جذب می‌کند و با این کار، تنوع فرهنگی و اقلیمی کشور را به نمایش می‌کشد. فکر می‌کنم این جشنواره به خوبی توانسته فرهنگ و آداب و رسوم عشایر بختیاری را به نمایش بگذارد.
انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

دیدار معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) با مدیر شبکه نسیم انتصاب سرپرست اداره کل منابع انسانی رسانه ملی «مفت بر» به «هفت» می‌آید/ بررسی «سینمای وحشت» بررسی فرهنگ «هیپ هاپ» و موسیقی رپ در برنامه «امتداد» مستند «بانو»؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع «تانک خورها» و «هشت‌پا» به آنتن رسیدند «دنیا من می توانم» در قاب پایتخت پخش کامل برنامه «زندگی پس از زندگی» از شبکه قرآن و معارف «شب های پرستاره» در قاب شبکه قرآن «کار خونه» با حضور بانویی کارآفرین از استان البرز «عملیات اقتدار» در شبکه دو تنوع ژانر،‌ مزیت ویژه جشنواره تلویزیونی مستند است/ روایت خطر «انقراض» از تنوع اقلیمیِ ایران تقدیر از شبکه چهار و برنامه «چرخ» در جشنواره نانو و رسانه همراهی شبکه نمایش سیما با مردم مظلوم جنوب لبنان «آتش افروز» به شبکه نمایش رفت حل چالش‌های حکمرانی نظام سلامت با تاکید بر وفاق آخرین روزهای اولین هفته مهر ماه و فیلم هایی با حال و هوای دفاع مقدس و بازگشایی مدارس برنامه «دو کوهه ادبیات» به آنتن چهار رسید «اسپارتاکوس» به شبکه فراتر می رود «طوبی» سریال تابستانی پرمخاطب حضور بانویی هنرمند و کارآفرین در «کار خونه» جشنواره تلویزیونی مستند تنوع فرهنگی و اقلیمی ایران را به نمایش می‌کشد/ «چامون»، روایت تبعات یک تصمیم غلط برای عشایر «ماجراجویی دسته گرگ بزرگ» در شبکه تهران حوادث اخیر لبنان مستند خواهد شد‌ «مقاومت» در شبکه نمایش بررسی حوادث تروریستی لبنان در «زمانه» امشب مروری بر عکس‌های هشت سال دفاع مقدس احسان رجبی میثاقی مجری و احمدی گزارشگر یکصد و چهارمین شهرآورد پایتخت روایتی از زندگی و کار کارگران معدن در شبکه مستند «نوریانگ؛ دریای مرگبار» در شبکه یک دیدار معاون سیما با رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس «طوبی» در جمع پرتماس‌‌‌های هفته درخشید بازدید معاون سیمای رسانه ملی از شبکه دو و برنامه «صبحانه ایرانی» قرار با «وندی» در شبکه نمایش «گزارش یک قتل» در قاب نمایش سینمای مستند ذائقه‌سازی می‌کند/ «واهگ»، داستان زندگی منحصر به فرد یک زن بلوچ «خوانا بنویسید» در قاب سه «شوک» جدید در راه آنتن شبکه سه شبکه امید نقص جسمی «هندیکو» را به نقطه قوتش تبدیل کرد شرایط سخت کاری کارگران معدن در مستند «سنگ و نان» مستند «داوت» روی آنتن شبکه نسیم می‌رود / روایتی از زندگی یک جانباز «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم توان موشکی ایران در مستند «تنبیه» بررسی حادثه معدن طبس در «زمانه» امشب هیجان بیشتر تماشای مسابقات فوتبال با دو گزارشگر در شبکه ورزش کلاس درسی که به تلویزیون آمد/ دانش‌آموزان، «همشاگردی سلام» را پیش می‌برند ویژگی مهمی که آوینی به متن‌های روایت فتح داد «روزهای سخت» شبکه تهران «خانه ما» سیزدهم به سنندج رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها