مشاهده خبر

چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402 - 11:7:38

«مثل نامه» پویانمایی برای آشنایی کودکان با ضرب المثل های فارسی

«مثل نامه» کاری از گروه کودک مرکز پویانمایی صباست که راوی حکایت‌های جذاب و دیدنی است. این مجموعه به کارگردانی مهدی حیدریان، محمدرضا کیانی و حامد جعفری کیا و تهیه کنندگی رضا تقدسی توانسته است موفقیت زیادی را به لحاظ جذب مخاطب از آن خود کند و به سری چهارم تولید برسد.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

این پویانمایی با تکنیک دو بعدی ساخته شده که تاکنون سه فصل آن به روی آنتن رفته است. در این پویانمایی با استفاده  از مثل ها ، فیلمنامه ای با خلاقیت و ایده جدید ارائه می شود. «مثل نامه» تلاش می کند با زبان شعر و داستان کودکانه همراه با هر ضرب المثل یک آموزه تربیتی و اخلاقی به کودکان آموزش دهد.

حامد جعفری کیا از کارگردانان فصل چهارم «مثل نامه» گفت: تولید و ساخت این مجموعه از سال 1396 به سفارش مرکز صبا در موسسه فرهنگی -هنری هور آغاز و تا به امروز حدود 400 قسمت از این مجموعه تهیه شده که بخش زیادی از آن به پخش رسیده است.
وی ادامه داد : برای ضرب المثل های مجموعه «مثل نامه» از منابع موثقی استفاده شده است از جمله کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری که بالغ بر صدها هزار مثل در آن عنوان شده که خود این اثر از چهارصد منبع و کتب تاریخی استخراج شده است و به دلیل رعایت ترتیب حروف الفبا و نمایه هایی همچون کلیدواژه ها ، دسترسی مخاطب را برای یافتن هر ضرب المثل ، سهل و آسان می کند.

جعفری کیا خاطرنشان کرد : از منابع دیگری همچون حکایات نغز و شیرین شیخ اجل سعدی هم استفاده کردیم که ایده های داستانی زیادی به ما داد.
کارگردان مجموعه «مثل نامه» ادامه داد:  از حیث تبدیل مثل ها به فیلمنامه، پروسه خاصی طی می شود و مراحل تایید ضرب المثل از انتخاب و تایید تا ایده و طرح اولیه برای تبدیل شدن به فیلمنامه ، در چند مرحله صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه حکمت، اخلاق، زبان فارسی، جایگاه خرد، اندیشه و عمل از مهمترین شاخصه های انیمیشن مثل نامه ایرانی هستند پیرامون جایگاه  آموزش هایی از جنس روابط اجتماعی وچگونگی دست یابی به موفقیت ها در مسیر زندگی، در این مجموعه گفت: ضرب‌المثل‌های زیادی دربارۀ روابط اجتماعی، مهارت‌های زندگی ، کار و اقتصاد و .. وجود دارند که دست‌مایۀ داستان‌های مثل‌نامه شده‌اند. نکته دیگری که در تولید مثل نامه به رخ کشیده می شود فضا سازی آن براساس نقاشی های مینیاتوری ایرانی است که به ایرانیزه بودن این اثر بسیار کمک کرده است.

جعفری کیا تاکید کرد: از آن جایی که مخاطب ما نوجوان و کودک است و حساسیت های خاصی وجود دارد باید در نظر داشته باشیم در بیان حکایات و توجه به حفظ محتوای پیام ضرب المثل ها، مقوله قابل فهم بودن را هم رعایت کنیم.

وی درباره تفاوت این مجموعه با شکرستان خاطرنشان کرد:  از زمانی که انسان تجربه زندگی و زیست اجتماعی را پیدا کرد نیاز به افسانه و قصه ها هم شکل گرفت. محتوای ضرب المثل ها ریشه در تاریخ و تمدن هر کشوری دارد و هر چقدر سرزمینی از قدمت تاریخی و تمدنی بیش تری برخوردار باشد بی شک از ضرب المثل ها و تاریخ غنی تری برخوردار است و افسانه های قدیمی تری دارد. ما هم سعی کردیم ضمن استفاده از ضرب المثل ها و تطبیق فرم اثر و استفاده از المان های ایرانی در طراحی شخصیت ها و لباس، پس زمینه ها، موسیقی و دوبله قوی و..  علاوه بر جذاب و نشاط‌انگیز کردن فضای اثر، ضرب‌المثل و مفهوم را به دور از فضای ملال آور و کسالت بار به مخاطب منتقل کنیم و به نظر می رسد نحوه فیلمنامه، شخصیت پردازی و استفاده از راوی ثابت برای این مجموعه، آن را از لحاظی با «شکرستان» متمایز می کند.

جعفری کیا تصریح کرد: ما برای جذب بیشتر مخاطبان کودک ضمن استفاده از راوی «شانه به سر» به همراه دستیارش «زاغو»  که در اشعار و ادبیات فارسی «شانه به سر» نماد راهنما و زاغو نماد هوش و ذکاوت است، شخصیت هایی که بیش تر تیپیکال و مشاغل مشخص دارند و در قصه های متفاوت به ایفای نقش می پردازند هم بهره بردیم و یک راوی ثابت هم در برنامه حضور دارد.

کارگردان مجموعه «مثل نامه» تاکید کرد: در داستان‌های مثل نامه ایرانی به فراخور موضوع داستان، به ادیبان و بزرگان فرهنگ و ادب و علم اشاره می‌شود و هر قصه مخاطب را با پیشه‌ها، اصناف و اقشاری که هر یک نقشی در حیات و رشد جامعه داشته و دارند، همراه می‌کند و امیدواریم «مثل نامه» بتواند در آشنا کردن فرزندان ایران زمین با فرهنگ غنی پارسی سهمی ادا کند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

پشت درهای بهشت با «کوی محبت» شبکه دو سریال جدید «دوشیزه اسکارت و دوک» در شبکه چهار روایت یک تشییع... ارائه تلنگری با رویکرد طنز در «سفر بخیر» «۲۳ نفر» به شبکه امید می آیند مراسم علم یراق در دزفول آخرین هفته تیر ماه و فیلم سینمایی و تلویزیونی سیما «حسینیه تهران» در دهه دوم محرم «خورشید روز سیزدهم» در قاب تهران رویت «پلنگ آناتولی» در شبکه نمایش «سیکاریو» با کیفیت 4K-HDR در قاب فراتر سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ به آنتن می رسد ناگفته های دفاع مقدس در مستند سیاسی «اتاق جنگ» «1408» در شبکه نمایش «سبز به رنگ زمرد» در قاب سه راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» «مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه» راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «آشنای ناآشنا» روایتی متفاوت از زندگی حسین انصاریان «به خاطر هانیه» در شبکه دو «دنیای مخفی آریتی» و «سرایدار» امروز در قاب شبکه تهران «عاشورای دربند» در قاب شبکه تهران نخستین گفتنی های عاشورا برای تو در «کوی محبت» شبکه دو مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان نگاهی به قاب‌های ماندگار شهادت در مجله هنری «بوم» روایتی دیگر از وقایع ظهر عاشورا در «کوی محبت» شبکه دو «آوای شب دهم» در شبکه مستند روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تماشای ۵ اپیزود از «قصه های تبیان» «حاج مرزوق» روایت عزاداری های سنتی در ایران «خاطرات فراموش شده» عنوان قسمت جدید «رخ مادر» شد حسینیه‌ای به وسعت ایران در عزای حسینی شرحی بر ایثار علمدار وفا، ساقی آب و ادب در «کوی محبت» شبکه دو فینال رقابت های جذاب ویمبلدون از قاب شبکه ورزش روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» «به خاطر هانیه» در شبکه نمایش همراه با مستندهای محرمی شبکه قرآن و معارف سیما سینمایی های تلویزیون در روز عزای سید و سالار شهیدان (ع) پخش سخنرانی های مذهبی با محوریت ماه محرم در قاب شبکه قرآن تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب «حسینیه تهران» نسخه سینمایی «کاتب اعظم» روی آنتن شبکه افق می‌رود شبکه تماشا منتظر است؛ «با سال تماس بگیر» قدیمی ترین تکیه تهران «تار و ترنج» اولین سکوی عرضه محصولات شعر و موسیقی سازمان صداو سیما دو انتصاب جدید در شبکه نسیم «قامت خمیده» عنوان قسمت جدید «رخ مادر» شد گنجینه نواهای عاشورایی زارع‌زاده: جشنواره تلویزیونی مستند، تلاش برای عدالت‌گستری است/ توجه ویژه به مستندهای فلسطین شرحی بر فداکاری‌ها و ایثار سالار شهیدان، حسین بن علی (ع) در «کوی محبت» شبکه دو

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها