مشاهده خبر

چهار شنبه 16 خرداد 1403 - 14:27:34

تبیین ساز و کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در نشستی که به صورت ارتباط مستقیم با مراکز استان ها (video call) برگزار شد به تشریح سازوکار دفتر فیلمنامه رسانه ملی پرداخت.

1

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

در این نشست حسین اسدی‌زاده با ذکر مواردی از آئین نامه مصوب دفتر فیلمنامه رسانه ملی در خصوص چگونگی نگارش و تصویب فیلم نامه گفت: تمامی مجموعه های نمایشی (سریال ها) که قرار است در رسانه ملی ساخته شود در مرکز سیمافیلم تولید می شود. سیتکام ها، تله فیلم ها، تله تئاترها، مینی سریال ها در مرکز سیمرغ و کارهای اولی و باشگاه رشدی ها هم در خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ تولید می شود.

وی افزود: مرکز سیمرغ یک بخش غیرنمایشی دارد که متولی تولید و ساخت مستندها و برنامه های غیرنمایشی است. بخش مهمی هم در مرکز استان ها با ارتباطی که از طریق ستاد با تهران دارند تولیداتی را به روی آنتن می فرستند.

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در کار اقداماتی انجام داده ایم از جمله این که مرحله فیلم نامه نویسی را از مجموعه مدیریتی و ممیزی غیر از فیلمنامه نویسی جدا کردیم. تمام مراحل فیلم نامه نویسی توسط خود فیلم نامه نویسان انجام می شود و حتی الامکان سعی شده است هیچ مداخله ای صورت نگیرد.

اسدی زاده ادامه داد: یک آیین نامه ای در اداره کل فیلمنامه برای انجام امور تعریف شده که کارها طبق آن انجام می شود که این آیین نامه به تایید مدیران ارشد و فیلم نامه نویسان هم رسیده است. بخش زیادی از آیین نامه هم مربوط به ساختار (فرم) است.

برای نخستین بار نهاد فیلم نامه نویس بنا کردیم و در اختیار کسانی که طرحی برای نمایش دارند، گذاشته ایم. یک شماره تلفن هم در پیام رسان «بله» تعریف شده که همه اتفاقات ورودی طرح از این طریق قابل پیگیری است.

وی تاکید کرد: فیلم نامه ها را یک فیلم نامه نویس مطالعه و در مرحله بعد، یک فیلم نامه نویس ارشد هم آن را دوباره بررسی می کند. در برخی موارد فیلم نامه نویس سومی هم داوری نهایی را انجام می دهد. به همه طرح هایی هم که به دفتر فیلمنامه می رسد به صورت مکتوب پاسخ داده خواهد شد.

وی با اشاره به این که سند تحول رسانه ملی در مسیر کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی یک گذرگاه دیگری تعریف کرد، گفت: بر این اساس اگر طرحی در مرحله اول پس از بررسی کارشناسان رد شد به نویسنده و ارائه کننده طرح ابلاغ می شود اما اگر تایید بشود در قرارگاه تحول طرح های نمایشی مجددا بررسی و در صورت تایید در اختیار دفتر فیلم نامه برای انعقاد قرارداد، گذاشته خواهد شد.

برای تصویب سریال های تلویزیونی 6 مرحله داریم که شامل طرح اولیه، پژوهش، طرح تایید شده، خلاصه قسمت ها (سیناپس)، فیلمنامه و ارزیابی است. بعد از انجام هر مرحله بلافاصله پرداخت ها، انجام می شود. معیارهای بررسی و پرداخت هم یکسان است و هیچ فرقی بین طرح های دریافتی از مراکز نیست.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ما حدود 5 طرح از طریق پیام رسان «بله» دریافت می کنیم که در طول ماه حجم زیادی است. 1972 طرح تاکنون دریافت شده که 376 از آن، مراحل تصویب را طی کرده است.

از کارهایی که از استان ها به دفتر فیلم نامه رسیده 162 طرح در سامانه ثبت شده است و لازم است همکاران محترم مراکز استان اطلاعات را کامل ارسال کنند. بیشترین طرح هایی که از مراکز به دست ما رسیده مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با تاکید بر لزوم انجام پژوهش در نگارش فیلمنامه گفت: با درنظر گرفتن محورهای دوازده گانه سند تحول سازمان تاکنون 56 طرح مربوط به سبک زندگی و خانواده، 28 طرح با موضوع ایثار و مقاومت، 14 طرح مربوط به موضوع تاریخ پهلوی، 14 طرح مربوط به جوان مومن و انقلابی، 10 طرح مربوط به عدالت، 9 طرح مربوط به پیشرفت ها و دستاوردهای کشور، 7 طرح تاریخ اسلام و 4 طرح با موضوع نقد غرب به دفتر فیلمنامه رسانه ملی رسیده است.

زارع مدیرکل سیمای معاونت استان های هم در این نشست گفت: ظرفیت خوبی در استان ها برای تولیدات کارهای نمایشی داریم و از این ظرفیت هم رئیس رسانه ملی و هم معاونت استان ها به خوبی آگاه هستند.

وی افزود: هم اکنون برآورد چندین کار انجام شده و قرار است هر هفته یکی دو سریال برآورد شود و ظرف دو تا سه ماه آینده چند طرح بزرگ ملی در استان ها کلید می خورد و تولید آن شروع می شود. هم اکنون چهار سریال برآورد شده دو مجموعه نمایشی در حال ساخت و تولید دو سریال دیگر هم به زودی شروع می شود.

زارع تصریح کرد: هم اکنون 17 کار مصوب داریم که امیدواریم با تصویب فیلم نامه های آن، کارهای برآورد انجام شود تا سال آینده به مرحله ساخت برسد. ما تلاش داریم همواره  5 کار دوربین روشن داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس رسانه ملی گفت: قرار است یک بانک اطلاعاتی در استان ها در حوزه های کاربردی جمع آوری شود که اطلاعات نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و .. در آن بارگذاری شود که انشالله به پیشرفت و سرعت کار کمک خواهد کرد.

گفتنی است استان های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمان، مرکزی، مهاباد، همدان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، قم، لرستان، مازندران، زنجان، سمنان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان، خراسان رضوی، خلیج فارس، ایلام، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مهاباد، آبادان، مازندران در ارتباط زنده و مستقیم با مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی  شرکت داشتند.

انتهای پیام/ن

آخرین اخبار

«بازخوانی» شبکه قرآن و معارف سیما در هفته وحدت مسابقه تلویزیونی«نوآ»؛ اولین رقابت طراحی و دوخت لباس زنان در تلویزیون پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از شبکه مستند «وقف نامه» در قاب مستند دانشمندان آینده ایران در «زمانه» امشب جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رژه «هنگ بردگان» در شبکه یک پخش سریال جدید «نماینده» از شبکه تماشا مستند «میراث نورانی» در قاب شبکه قرآن روایت فعالیت های مختلف مساجد در شبکه قرآن و معارف همراه با تلاوت آیات قرآن کریم و سخنرانی های شبکه قرآن و معارف پخش رقابت الاهلی و پرسپولیس از شبکه ورزش پخش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» از شبکه نمایش سیما بازگشت عموهای محبوب فیتیله‌ای به تلویزیون آنتن گروگان تولید نیست بررسی عملیات موفق آمیز ماهواره بر «قائم ۱۰۰» در «زمانه» امشب معاون سیما به پشت صحنه بزرگ ترین دکور برنامه کودک تلویزیون رفت «کار خنده» جایی که لبخند پایان ندارد درخشش «ستاره پیروزی» در شبکه نمایش غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» «سر سفره خدا» در صدر پرتماس‌های هفته با شبکه نمایش به «درون هزارتوی گریزلی» بروید هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند مهم‌ترین نقش در نظام آموزشی آموزش و پرورش؛ نظام امتحانات است بازدید معاون سیما از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» جلسه شورای فرهنگی رنگ‌ و بوی مدرسه به خود گرفت مروری بر خاطرات شیرین تلویزیون در «خیلی دور، خیلی نزدیک» گردشگری سلامت در شبکه سلامت سیما ساماندهی کارشناسان حوزه پزشکی در برنامه های مختلف پویش سلام به آینده در شبکه نسیم «قلعه ماهیان» در قاب شبکه فراتر شناسایی روندهای حاکم بر صنعت ویدئو (VOD) نقش‌آفرین نقش‌های به‌یادماندنی صدرالدین حجازی بازیگر باسابقه درگذشت «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت «زمانه» امشب و «پزشکانی که کم داریم» پخش مجموعه مستند «بر باد رفته» از تلویزیون جشنواره سینمایی آخرین هفته تابستان مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان شبکه نمایش به «فراری بزرگ» پناه داد دفاع از ساخت برنامه‌های عامه‌پسند در حوزه هنر روز ملی خرما در «رویش» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه جشنواره تلویزیونی به صورت تخصصی روی «عکس مستند» کار می‌کند استقبال نردبان از «روز ملی سینما» با مهرداد زاهدیان سریال هوملند و سازمان سیا سوژه «امتداد» شد چالش‌های اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس «مجری‌ نو» روی آنتن شبکه امید «خونه مونه»، قابی متفاوت و جذاب از زندگی در روستا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها