مشاهده خبر

یک شنبه 24 تیر 1403 - 14:41:50

روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی»

مستند «آبی برای سقایی»، روایتی است از سقاخوانی در نوش آباد استان کاشان و سفری برای جستجوی اشعاری گمشده از آیینی کهن می‌باشد که ۷ صبح روز دوشنبه به روی آنتن افق سیما می‌رود.

0

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، 

مستند «آبی برای سقایی» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی محمدتقی رحمتی ساخته شده است. سقایی از آن دسته از آئین هایی است که در گذر زمان تغییراتی درماهیت و کارکرد پیدا کرده است.

از مجموع مشک، جام، لنگ، کمر بند، شال، لچک، کشکول، الگال و سایر لوازم آب دادن به تشنگان، تنها نوحه خوانی‌اش را سقاهای امروز حفظ کرده‌اند. البته با بسط شعر و سبک های آوازی، جلوه هایی شنیدنی و متنوع از نواها و نغمه های عاشورایی را در دستگاهای اصیل موسیقی از جمله دشتی، ابوعطا، شور، شوشتری، افشاری، همایون و… پدیدار ساخته‌اند.

سقاها که میراث داران اهل فتوت‌اند از آنجا که مشکی به دوش و جام یا جام‌هایی در دست داشتند و لوازم مختلف سقایی را بر خود آویخته بودند؛ طبعا نمی توانستند سینه یا زنجیر بزنند بنابراین صرفا به خوانش نوحه بسنده می کردند.

آنها ضمن سیراب ساختن کام تشنگان، لب عطشان شهدای کربلا را به یاد آنان می‌آوردند. بعدها دسته‌های سقایی پراکنده شدند و سوز و ساز شعرها و آهنگ‌هایشان خواهان های زیادی پیدا کرد. هریک دسته‌ای و هیأتی تشکیل دادند. البته پیشترها علاوه بر دسته‌های سقایی، سقایان پیشاپیش هیئات هم حرکت می‌کردند. احداث سقاخانه ها برای آب رسانی به مردم و عزاداران در پیوند با سقایی و مکمل حرکت سقایان بوده است. بعضی از سقایان، سقایی را به یاد سقا دشت کربلا حضرت عباس (ع) انجام می‌دهند .همچنین سقایی را مطابق منابع دینی دارای ثوابی زیاد می دانند که در سیره ائمه نیز روایت شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مستند را دوشنبه مورخ ۲۵ تیرماه ساعت ۷ صبح از قاب افق سیما به تماشا بنشینند.

انتهای پیام/ن

برچسب ها :

آخرین اخبار

آیا شغل و تحصیلات شما متناسب است؟ «مسافر ری» به شبکه دو می آید ساره جوانمردی در مجموعه انيميشن «ماجراهای نويد» نمایش فیلمی از کن‌لوچ در شبکه نمایش لحظات مهیج ورزش زورخانه ای در برنامه «پهلوون» شبکه های مستند همسفر آخرین روزهای غم انگیز صفر ارتقاء دانش عمومی و درسی دانش آموزان با مسابقه «حروف دانش» تاریخچه عزاداری برای اهل بیت در «معزا» تا رسیدن به نیایش در حرم ضامن آهو فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» با کیفیت 4K-HDR اهمیت ایجاد شبکه بین سرمایه‌گذاران/ حضور جدی‌تر سرمایه‌گذاران باعث دلگرمی فیلمسازان می‌شود شبکه مستند «در جستجوی یک سرباز» سفر سینمایی در واپسین های صفر/ پخش بیش از 60 فیلم سینمایی از تلویزیون مستند «السلطان» در قاب شبکه مستند بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون «شب های فیروزه ای» ماه صفر هم اندیشی برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی فصل جدید «سرزمین شعر» به زودی روی آنتن شبکه چهار حضور همزمان «برف و خرس» در شبکه نمایش شنیدنی های شاعر غزل‌های شورانگیز در «سرزمین شعر» فرشتگان؛ روایتی جدید از «بزرگراه همت» نشست مدیر شبکه آموزش سیما با مجریان این شبکه رازهای رهبری حزب الله در شبکه افق رئیس‌جمهور امشب با مردم سخن می‌گوید بررسی دلایل نارضایتی پرستاران در «زمانه» شبکه مستند به «توفان زمین» علاقمند شد از «شب» تا «مسافر ری»؛ هر روز صبح در شبکه دو پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا (ع) اسرار سینمایی «زندگی پی» گرامی داشت یاد استاد محمدعلی بهمنی در شبکه مستند جشنواره انیمیشن های سینمایی یازدهمین هفته تابستانی شبکه کودک و امید روایتی متفاوت از قاچاق کالا و پولشویی در مجموعه «بارانداز» «هایلندز؛ قلب وحشی اسکاتلند» بررسی معماری و آثار هنری حرم امام رضا (ع) در مستند «تجلی» روضه آخر ماه صفر با «حسینیه بهشت» تدارک تلویزیون برای روزهای پایانی ماه صفر سریال «افسانه خورشید و ماه» با رای مخاطبان روی آنتن شبکه تماشا همراه با مستندهای شبکه قرآن و معارف سیما «روزی روزگاری آبادان» بررسی می‌شود/ «سینمای جاسوسی» روی میز «هفت» زامبی‌ها سوژه جدیدترین قسمت «امتداد» شدند نگاه تخصصی جشنواره تلویزیونی به «عکس»، انگیزه آفرین است/ احضار در آخرین مکان، نگاتیوهای عجیب و غریب! داوری «مجموعه مستند» در جشنواره تلویزیونی، سبب ارتقای کیفی آنها می‌شود/ «همسایه‌های خوب» در راه آنتن «محمد رسول الله» در قاب شبکه دو سیما مروری بر ترورهای دهه ۶۰ با مستند «آقای معلم» «پاورقی» برای «طبیب» تماشای چهار فصل شگفت انگیز از قاب «تهرانگرد» حضور بانویی هنرمند و کارآفرین در «کار خونه» مستند «مسجد جمهور» روی آنتن افق مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان اسرار سینمایی «سریع و خشن ۶»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها